• Α. Στο πλαίσιο της πρόσκλησης συμμετοχής στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» σας καταθέτουμε τις απόψεις και προτάσεις του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (Σ.Ε.Ε.Ν.) Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (Σ.Ε.Ε.Ν.) ως φορέας εκπροσώπησης των επιβατηγών πλοίων στην Ελλάδα με μέλη του ελληνικές και ευρύτερα κοινοτικές πλοιοκτήτριες και διαχειρίστριες εταιρείες των επιβατηγών οχηματαγωγών και επιβατηγών πλοίων, που δραστηριοποιούνται στους κλάδους της ακτοπλοΐας, των διεθνών γραμμών και της κρουαζιέρας με γνώμονα το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας, την ανάδειξη της Ελληνικής σημαίας και του Έλληνα ναυτικού, παρέχουν ένα μεταφορικό έργο αδιάλειπτης θαλάσσιας συνδεσιμότητας και εξυπηρέτησης των νησιωτικών μας περιοχών και των διεθνών τακτικών ακτοπλοϊκών γραμμών σύνδεσης με την Ε.Ε. ( Ελλάδας -Ιταλίας) και των διεθνών επιβατικών γραμμών (Ελλάδας -Κύπρου). Ο Σ.Ε.Ε.Ν με τις 43 εταιρείες επιβατηγού ναυτιλίας, με πλοία μεταφορικής ικανότητας άνω των 87.000 επιβατών και με απασχολούμενους άνω των 6.000 ναυτικούς, αποτελεί θεσμικό συνομιλητή του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και της Ελληνικής Κυβέρνησης και φορέα στήριξης της νησιωτικότητας με γνώμονα το συμφέρον της ελληνικής οικονομίας, την ανάδειξη της Ελληνικής σημαίας και του Έλληνα ναυτικού. Οι προτάσεις μας σε συνέχεια και της από 18/6/2025 κοινής επιστολής μας μαζί με άλλους θεσμικούς φορείς και κοινωνικούς εταίρους αποσκοπούν στην ισότιμη μεταχείριση και αντιμετώπιση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου και εν γένει των επιβατηγών πλοίων αναφορικά με το δασμολογικό- φορολογικό καθεστώς των ειδών προοριζόμενων για εφοδιασμό πλοίων των διεθνών ακτοπλοϊκών γραμμών σύνδεσης με την Ε.Ε. ( Ελλάδας -Ιταλίας) σε σχέση με αυτό των κρατών – μελών της Ε.Ε και συγκεκριμένα επί του άρθρου 36 με τον τίτλο: «Απαλλαγές από δασμό, ειδικό φόρο κατανάλωσης και φόρο κατανάλωσης ειδών προοριζόμενων για εφοδιασμό πλοίων», στη διαβούλευση του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα. Β. Λαμβάνοντας υπόψη ότι: 1.Το ενωσιακό δίκαιο δεν θέτει φραγμούς στη χορήγηση απαλλαγών από δασμό, ειδικό φόρο κατανάλωσης και φόρο κατανάλωσης  για τον εφοδιασμό των πλοίων.  α) ως προς τα πρόσωπα (πλοιοκτήτης, διαχειριστής, τρίτη συμβεβλημένη εταιρεία καθώς και άλλες περιπτώσεις εκμίσθωσης - εκμετάλλευσης) που εκμεταλλεύονται διάφορες υπηρεσίες που  πραγματοποιούνται επί του πλοίου ή προϊόντα που καταναλώνονται ή χρησιμοποιούνται ή πωλούνται επί του πλοίου,  β) ως προς τα πρόσωπα που χρησιμοποιούν υπηρεσίες  και προϊόντα  ή αγοράζουν επί του πλοίου (επιβάτες ή τα πληρώματα  ) 2. Η ανάθεση της εκμετάλλευσης διάφορων χώρων και ειδών εφοδιασμού, εκτός των πλόων εσωτερικού επί των επιβατηγών πλοίων, διενεργείται και επί των πλοίων των διεθνών επιβατικών γραμμών (όπως της σίτισης επιβατών και πληρώματος) έχει ανατεθεί σε άλλες εταιρείες (φυσικά ή νομικά πρόσωπα) οι οποίες με τη σειρά τους αναθέτουν  την προμήθεια και την παράδοση επί των πλοίων προϊόντων που απαιτούνται σε  εφοδιαστές, 3. Με σχετικές εγκυκλίους - οδηγίες  της τελωνειακής διοίκησης  επιτρέπεται η πώληση αυτών να γίνεται μόνο και άμεσα προς τον πλοιοκτήτη, τον εφοπλιστή ή τον διαχειριστή  του πλοίου και όχι στα φυσικά ή νομικά πρόσωπα στα οποία έχει ανατεθεί η εκμίσθωση και εκμετάλλευση των χώρων αυτών ( όπως κυλικεία, εστιατόρια , μπαρ κλπ ) τα οποία διαθέτουν είδη προς κατανάλωση επί του πλοίου για τους επιβάτες και τα πληρώματα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα: -Να περιορίζεται η δασμοφορολογική απαλλαγή και να επιτρέπεται μόνο όταν το τιμολόγιο του εφοδιαστή εκδίδεται προς τον πλοιοκτήτη ή την εταιρεία διαχείρισης του πλοίου και  όχι προς πρόσωπο που έχει αναλάβει από τον πλοιοκτήτη ή τον διαχειριστή περαιτέρω την εκμετάλλευση κάποιου χώρου του πλοίου (κυλικεία, εστιατόρια κλπ). -Πλοιοκτήτριες ή διαχειρίστριες εταιρείες πλοίων να στρέφονται στην ανάθεση παραγγελιών προς  εφοδιαστικές  εταιρείες άλλων κρατών μελών της ΕΕ ή άλλων όμορων χωρών που εφοδιάζουν τα πλοία  ατελώς ακόμη και σε περιπτώσεις που τα πλοία αυτά προσεγγίζουν τα  Ελληνικά λιμάνια. -Ο περιορισμός αυτός να δημιουργεί ζητήματα ως προς την διαμόρφωση των τιμών των προοριζόμενων προς κατανάλωση ειδών για εφοδιασμό των Ελληνικών Επιβατηγών πλοίων που δραστηριοποιούνται σε ενδοκοινοτικές γραμμές ( διεθνείς τακτικές γραμμές) και περαιτέρω στο καθεστώς συνθηκών παροχής ισότιμων όρων ανταγωνισμού μεταφοράς. Γ. Ως εκ τούτου για την αντιμετώπιση των ζητημάτων προτείνονται : 1. Να καταργηθεί άμεσα οποιαδήποτε ερμηνεία ή εγκύκλιος που περιορίζουν και θέτουν φραγμούς στη χορήγηση απαλλαγών από δασμό, ειδικό φόρο κατανάλωσης και φόρο κατανάλωσης  για τον εφοδιασμό των πλοίων ως προς τα πρόσωπα ή να προβλεφθεί / διευκρινιστεί στο νόμο ( Η παροχή της απαλλαγής αφορά και οποιοδήποτε τρίτο πρόσωπο εκμεταλλεύεται χώρους επί του πλοίου), αφού στην χώρα  μας επιτρέπεται μόνο όταν η πώληση αυτών γίνεται άμεσα προς τον πλοιοκτήτη διαχειριστή  και όχι προς τον εκμεταλλευτή, δυνατότητα που παρέχεται  στα πρόσωπα με την ιδιότητα αυτή (εκμεταλλευτή)   όπως ορθός  αναφέρεται στο  δ εδάφιο της παρ. 1 της  ΠΟΛ 1094/2007. 2. Στις απαλλαγές του άρθρου 36 να τεθεί και η περίπτωση των ενδοκοινοτικών τακτικών επιβατικών θαλάσσιων μεταφορών ανάλογα όπως συμβαίνει για τα αντίστοιχα πλοία Ιταλικής σημαίας των γραμμών Αδριατικής ( Ελλάδα – Ιταλία). Συγκεκριμένα στην παρ. 2 του άρθρου 36 να τεθεί η επιπλέον περίπτωση: «Στα επιβατηγά και οχηματαγωγά, επιβατηγά ή φορτηγά, πλοία που εκτελούν θαλάσσιες ενδοκοινοτικές μεταφορές σε δρομολογιακή γραμμή ή γραμμές τακτικών επιβατικών μεταφορών» 3. Ανάλογη τροποποίηση πρέπει να γίνει στο  Άρθρο 221 Ειδικές απαλλαγές – Τροποποίηση περ. γ) παρ. 1 άρθρου 32 Κώδικα Φόρου Προστιθέμενης Αξίας ν  5144/24 προκειμένου να χορηγηθεί δικαίωμα απαλλαγής και από ΦΠΑ για την ίδια κατηγορία πλοίων και ειδών. 4. Η παράγραφος 3 του άρθρου 36  να καταργηθεί ή να τροποποιηθεί δεδομένου ότι το ενωσιακό δίκαιο  δεν συσχετίζει τη χορήγηση απαλλαγών στον τομέα του εφοδιασμού πλοίων που διενεργούν περιηγητικά ταξίδια (κρουαζιέρες) με το αντίτιμο της αξίας του ταξιδιού.