• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΩΝ ΠΟΤΩΝ' | 8 Ιουλίου 2025, 17:32

    Άρθρο 69 – Μικροί οινοπαραγωγοί Αν και το άρθρο ευνοεί τη μικρής κλίμακας αγροτική παραγωγή, δημιουργεί ρυθμιστικό κενό ως προς τον έλεγχο του τελικού προϊόντος στην αγορά. Κίνδυνος κατάχρησης: Μεγαλύτεροι παραγωγοί ή εισαγωγείς θα μπορούσαν να επιδιώξουν τεχνητό κατακερματισμό παραγωγής ώστε να επωφεληθούν της εξαίρεσης. Δεν προβλέπεται ειδικό σύστημα παρακολούθησης (tracing) για το πού διοχετεύεται ο οίνος των μικρών οινοπαραγωγών – δημιουργώντας εν δυνάμει δίαυλο διάθεσης μη δηλωμένων ποσοτήτων στην αγορά. Άρθρο 82 - Ειδικός φόρος κατανάλωσης στο προϊόν απόσταξης των διήμερων μικρών αποσταγματοποιών Το Άρθρο 82 του νέου Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα: • Θέτει ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς για διήμερους μικρούς αποσταγματοποιούς, • Καθορίζει μειωμένο ΕΦΚ (370 €/HL) για ετήσια παραγωγή μέχρι 5 HL άνυδρης αλκοόλης, • Προβλέπει αποκοπική και εφάπαξ καταβολή φόρου κατά την έκδοση άδειας απόσταξης, • Απαλλάσσει τα εν λόγω προϊόντα από ΦΠΑ κατά τη βεβαίωση του ΕΦΚ και από τέλη υπέρ του Ειδικού Ταμείου Ελέγχου Ποιότητας Αλκοόλης, • Δεν θέτει καμία υποχρέωση ιχνηλασιμότητας, λογιστικής απεικόνισης ή μηχανογραφικού ελέγχου. ________________________________________ Προβληματισμοί για Μεγάλους Εισαγωγείς / Διανομείς 1. Ανισότητα ανταγωνισμού και στρέβλωση της αγοράς Η διατήρηση ευνοϊκού καθεστώτος για τους διήμερους: • Δημιουργεί ντε φάκτο παράλληλη αγορά ποτών, μη συγκρίσιμη ως προς τον φορολογικό και κανονιστικό έλεγχο, • Παραβιάζει την αρχή της ίσης μεταχείρισης μεταξύ παραγωγών/εισαγωγέων που υπόκεινται σε αυστηρούς ελέγχους (EMCS, αποθήκες, απογραφές) και των διήμερων που δεν υποχρεούνται ούτε σε ΦΠΑ, ούτε σε παρακολούθηση αποθεμάτων, ούτε σε πλήρη καταγραφή εσόδων. 2. Κίνδυνος παραεμπορίου / δευτερογενούς διακίνησης (grey market) Παρά τις περιορισμένες ποσότητες: • Παραμένει έλλειψη ουσιαστικής ιχνηλασιμότητας, που επιτρέπει παράνομη διάθεση ή μεταπώληση των προϊόντων (ειδικά σε περιοχές με τουρισμό ή κατανάλωση χύμα ποτών), • Η περιορισμένη διάρκεια απόσταξης δεν συνοδεύεται από ουσιαστικούς μηχανισμούς επιτήρησης ή διασταύρωσης με τη διάθεση του προϊόντος. 3. Φορολογικός κίνδυνος και διάβρωση των εσόδων • Ο συνδυασμός αποκοπικής φορολόγησης και μη παρακολούθησης διάθεσης, συνιστά δημοσιονομικό κενό (φορολογικά έσοδα διαφεύγουν από προϊόν που τελικώς διακινείται εκτός πλαισίου), • Οι μεγάλες εταιρείες πληρώνουν κανονικό ΕΦΚ (2.500 – 3.000 €/HL) και ΦΠΑ, δημιουργώντας ασύμμετρο φορολογικό βάρος. 4. Αναντιστοιχία με ενωσιακό κανονιστικό πλαίσιο Το άρθρο 82 έρχεται σε δυνητική αντίθεση με την Οδηγία (ΕΕ) 2020/1151, η οποία προβλέπει: • Πληροφοριακό και λογιστικό σύστημα παρακολούθησης ακόμη και για μικρούς παραγωγούς, • Εφαρμογή συστήματος δήλωσης, φορολόγησης και ελέγχου ισοδύναμου με εκείνο των κανονικών αποσταγματοποιών. ________________________________________ Νομική Τεκμηρίωση – Παραβιάσεις αρχών και δικαίου της Ε.Ε. 1. Άρθρα 34–36 ΣΛΕΕ (ελεύθερη κυκλοφορία και απαγόρευση ισοδυνάμων περιορισμών) Η ύπαρξη παράλληλης αγοράς ποτών που υπόκεινται σε προνομιακό καθεστώς, χωρίς ελάχιστες υποχρεώσεις ιχνηλασιμότητας ή καταγραφής, δυσχεραίνει την πρόσβαση εισαγόμενων προϊόντων, λόγω αθέμιτου ανταγωνισμού. 2. Νομολογία ΔΕΕ (C-170/04, Rosengren) Το Δικαστήριο έκρινε ότι η προστασία της δημόσιας υγείας ή των δημοσίων εσόδων δεν μπορεί να επιτυγχάνεται μέσω καθεστώτων που εισάγουν διακριτική μεταχείριση χωρίς αποτελεσματικούς μηχανισμούς ελέγχου. 3. Οδηγία 2008/118/ΕΚ και τροποποιήσεις – Ειδικός φόρος κατανάλωσης Επιτρέπεται μεν η χρήση μειωμένων συντελεστών για μικρούς παραγωγούς, υπό την προϋπόθεση ύπαρξης ισοδύναμων όρων ελέγχου, δήλωσης και καταγραφής με τα υπόλοιπα προϊόντα. 4. Αρχές ισότητας του άρθρου 20 Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ Οι παρεκκλίσεις από το κοινό ρυθμιστικό πλαίσιο οφείλουν να αιτιολογούνται αναλογικά και να εφαρμόζονται με διαφάνεια. ________________________________________ Πρόταση Νομοθετικής Παρέμβασης (για τη διαβούλευση) Προτείνεται η τροποποίηση του Άρθρου 82 ώστε: 1. Να προβλέπεται υποχρέωση λογιστικής αποτύπωσης, με τήρηση ηλεκτρονικού βιβλίου αποστάξεων και διάθεσης, κατατεθειμένου ετησίως στην αρμόδια τελωνειακή αρχή. 2. Να διασυνδέεται η παραγωγή και η διάθεση με καθεστώς εγγραφής στο EMCS ή ισοδύναμο ηλεκτρονικό σύστημα (σύμφωνα με την Οδηγία 2020/262/ΕΕ). 3. Να προβλέπεται ελάχιστη σήμανση και παραστατικά διάθεσης, ώστε να μην καθίσταται δυνατή η μεταπώληση χύμα προϊόντος ως επώνυμο ή η ανάμειξή του με επώνυμα ποτά. 4. Να καθιερωθεί ανώτατο όριο κατ’ άτομο ανά οικία για το παραγόμενο και διανεμόμενο προϊόν, επιβεβαιώσιμο μέσω διασταύρωσης με το taxisnet. 5. Σε περίπτωση διακίνησης εκτός ορίων ατομικής κατανάλωσης να απαιτείται πλήρης συμμόρφωση με τις γενικές υποχρεώσεις ΕΦΚ και ΦΠΑ (όπως και για όλους τους διανομείς ποτών). ________________________________________ Ενδεικτικό Κείμενο Τροποποίησης για υποβολή: «Η παραγωγή αποσταγμάτων από τους διήμερους μικρούς αποσταγματοποιούς επιτρέπεται μόνο υπό την προϋπόθεση ότι: (α) τηρούνται λογιστικά αρχεία παραγωγής και διάθεσης, (β) δεν υπερβαίνουν συνολικά ανά φυσικό πρόσωπο το όριο των 5 HL κατ’ έτος και των 30 λίτρων τελικού προϊόντος για διάθεση, (γ) διασφαλίζεται η ιχνηλασιμότητα του προϊόντος μέχρι τον τελικό καταναλωτή, (δ) οποιαδήποτε διάθεση εκτός των ανωτέρω ορίων υπάγεται σε κανονικό καθεστώς φορολόγησης και ηλεκτρονικής παρακολούθησης (EMCS).»**