Αρχική Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «ΕΘΝΙΚΟΣ ΤΕΛΩΝΕΙΑΚΟΣ ΚΩΔΙΚΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ – ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ»ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΕΙΔΙΚΟΙ ΦΟΡΟΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗΣ (Άρθρα 49-135)Σχόλιο του χρήστη ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΛΛΗΝΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΩΝ ΑΠΟΣΤΑΓΜΑΤΩΝ & ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΩΝ ΠΟΤΩΝ | 8 Ιουλίου 2025, 18:55
ΣΧΟΛΙΑ ΣΕΑΟΠ επί του άρθρου 94 Τα σημαντικότερα θέματα που προκύπτουν και καθιστούν αδύνατη την εφαρμογή της εν λόγω διάταξης στο σύνολό της και αφορούν τόσο τους οικονομικούς φορείς που δραστηριοποιούνται τόσο στο πρώτο στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας (πρόσωπα που θέτουν σε κυκλοφορία για πρώτη φορά στο εσωτερικό της Χώρας τα αλκοολούχα ποτά έτοιμα προς κατανάλωση: εισαγωγείς, παραγωγοί, παραλήπτες από άλλα κράτη μέλη της ΕΕ), όσο και στο δεύτερο στάδιο της εφοδιαστικής αλυσίδας (χονδρεμπόριο), αφορούν τα εξής: • ο αριθμός παρτίδας lot είναι σε ορισμένες περιπτώσεις δυσανάγνωστος και αποτυπωμένος στη φιάλη σε μη εμφανές σημείο, γεγονός που αυξάνει την πιθανότητα λάθους καταχώρισης, • τα κιβώτια δεν αναγράφουν εξωτερικά πάντοτε τον αριθμό παρτίδας, καθώς η υποχρέωση υφίσταται για την αναγραφή επί της μικρότερης μονάδας που διατίθεται το προϊόν, ήτοι την φιάλη. (η υποχρέωση υφίσταται και για την αναγραφή επί της προσυσκευασίας του αλκοολούχου ποτού ή επί ετικέτας που είναι συνδεδεμένη με αυτή. Τα κιβώτια μεταφοράς και αποθήκευσης δεν θεωρούνται προσυσκευασία. Μία χάρτινη συσκευασία που περιέχει φιάλη και απευθύνεται στον τελικό καταναλωτή, μπορεί να θεωρηθεί προσυσκευασία εφόσον είναι σφραγισμένη. Σε αυτή την περίπτωση η υποχρέωση αναγραφής της ένδειξης παρτίδας εξακολουθεί να υφίσταται επί αυτής της προσυσκευασίας). Πολλοί οίκοι του εξωτερικού που εμφιαλώνουν οινοπνευματώδη σαν λογική LOT number χρησιμοποιούν έναν κωδικό για το κιβώτιο. Στις φιάλες όμως χρησιμοποιούν το lot number κιβωτίου προσθέτοντας επιπλέον ψηφία τα οποία αντιστοιχούν σε ξεχωριστή αρίθμηση φιάλης. Ως εκ τούτου στην περίπτωση καταχώρισης εξερχομένου δεν θα γνωρίζουν τον τελικό αριθμό LOT που πρέπει να καταχωρηθεί. • οι παραδιδομένες ποσότητες ενός αλκοολούχου προϊόντος, περιλαμβάνουν σε ορισμένες περιπτώσεις, περισσότερα από ένα lot, • πολλά προϊόντα έχουν σφραγισμένες συσκευασίες και το lot βρίσκεται επί της φιάλης, • πολλά προϊόντα διατίθενται σε ποσότητες μικρότερες του κιβωτίου π.χ. 3 φιάλες. • σε επίπεδο μεγάλων χονδρεμπόρων, μεγάλο τμήμα αυτών χρησιμοποιεί την λύση 3pl (3rd party logistics), γεγονός το οποίο αφενός θέτει θέμα ετοιμότητας και των εταιρειών logistics, • αναμένεται να αυξηθεί ο αναγκαίος χρόνος παραλαβής των εμπορευμάτων με αρνητική συνέπεια ως προς την ταχύτητα ανταπόκρισης των επιχειρήσεων στον όγκο των παραγγελιών – παραδόσεων. Επιπλέον, άλλο πρόσωπο θα προβαίνει στην παραλαβή των προϊόντων και άλλο (συνήθως λογιστήριο) στην καταχώριση των στοιχείων στο ηλ. Σύστημα Ταυτοποίησης, αυξάνοντας έτσι την πιθανότητα λανθασμένων καταχωρίσεων. • δεν υπάρχει υποχρέωση βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας να αναγράφεται το Lot number πάνω στο τιμολόγιο ή στο δελτίο αποστολής, με αποτέλεσμα, να αναγράφονται σε ορισμένες περιπτώσεις, • δεν υπάρχει ενιαίος ηλεκτρονικός τρόπος αποστολής των LOT numbers από τους προμηθευτές, • προκειμένου να μειώσουν τον φόρτο εργασίας αλλά και την πιθανότητα λαθών εκτιμάται ότι, πολλοί επιτηδευματίες θα μειώσουν τούς κωδικούς πού διακινούν – εμπορεύονται, αποκλείοντας τα περισσότερα Ελληνικά προϊόντα μικρών Ελλήνων παραγωγών, τα οποία είναι περισσότερο αργοκίνητα και μικρής εμπορευσιμότητας. Αυτό θα είναι σοβαρό πλήγμα για την Ελληνική παραγωγή. • αδυναμία αξιόπιστης εύρεσης μέσω πιθανής αυτοματοποιημένης λύσης τού ΚΑΔ 56 των πελατών κατά την στιγμή τής τιμολόγησης. ---------------- Για λόγους, που αποτελούν κοινή συνισταμένη των τεχνικών δυσχερειών και αδυναμιών που εντοπίσθηκαν κατά τις συζητήσεις στην ομάδα εργασίας που συστάθηκε (με την υπ. αρθμ. ΔΕΦΚΦ 1108735 ΕΞ 2024) για τη διερεύνηση τεχνικών λύσεων με σκοπό την αυτοματοποίηση της καταχώρησης των στοιχείων της εκάστοτε ένδειξης παρτίδας στο Ηλεκτρονικό σύστημα ταυτοποίησης Αλκοολούχων Ποτών, προτείνουμε, την ΑΠΟΣΥΡΣΥ της εν λόγω διάταξης. Σε κάθε δε περίπτωση, αν παρά την αντικειμενική ανωτέρω αδυναμία υλοποίησης, δεν κριθεί ως ορθή επιλογή η απόσυρση της εν λόγω διάταξης, προτείνουμε, μέχρι να βρεθεί μία απολύτως τεχνική και αυτοματοποιημένη λύση, να ρυθμισθούν νομοθετικά διά της τροποποίησης των σχετικών διατάξεων του νομοσχεδίου, τα εξής: Α) να ανασταλεί οιαδήποτε υποχρέωση υποβολής στοιχείων μέχρι να υλοποιηθεί μία κοινή λύση εντός της Ε.Ε, και τούτο δεδομένου ότι κατά πληροφορίες, έχει αρχίσει συζήτηση στους φορείς της Ε.Ε. για την δημιουργία ενός πανευρωπαϊκού συστήματος παρακολούθησης των αλκοολούχων ποτών σε επίπεδο Ε.Ε. των 27, οπότε κάποια στιγμή θα χρειασθεί να καταργήσουμε το προτεινόμενο τώρα σύστημα και να το αντικαταστήσουμε με το πανευρωπαϊκό δημιουργώντας διπλά κόστη και διπλή ταλαιπωρία. Β) για τις εξερχόμενες κινήσεις να δηλώνεται το σύνολο των σχετικών πληροφοριών που αναγράφονται στις ανωτέρω αποφάσεις εκτός του αριθμού παρτίδας. Για την εξεύρεση του αριθμού παρτίδας, είμαστε στη διάθεση του Υπουργείου να συνδράμουμε με κάθε μέσο στο έργο σας σε περίπτωση τελωνειακού ή και φορολογικού ελέγχου. Γ) να απαλειφθεί από το σύνολο των σχετικών διατάξεων αλλά και των υπουργικών αποφάσεων που θα εκδοθούν, οιαδήποτε αναφορά σε επαπειλούμενη λαθρεμπορία, η δε παράβαση των σχετικών διατάξεων, δεδομένων και των όσων αναφέρθηκαν, να περιορισθεί στο επίπεδο της απλής τελωνειακής παράβασης.