• Σχόλιο του χρήστη 'Αικατερίνη Χατζησταματίου' | 12 Οκτωβρίου 2025, 13:40

    Ως Αξιωματικός προερχόμενη από το Τμήμα Επαγγελματικής Μετεκπαιδεύσεως Ανθυπαστυνόμων (Τ.Ε.Μ.Α.) θα ήθελα να σχολιάσω τα εξής: Το παρόν νομοσχέδιο αποτελεί μία πρώτης τάξης ευκαιρία για την, μεταξύ άλλων, άρση της μισθολογικής αδικίας που υφίστανται τα τελευταία χρόνια οι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. απόφοιτοι του Τ.Ε.Μ.Α., με την ένταξη τους στη μισθολογική κατηγορία Β΄. Πρακτικά, μετά την αποφοίτησή τους από το Τ.Ε.Μ.Α., παραμένουν στην ίδια μισθολογική κατηγορία από την οποία προέρχονται, παρότι έχουν λάβει τυπικά και ουσιαστικά ανώτερη ακαδημαϊκή εκπαίδευση (βλ. ΣτΕ 854/2019 σκ. 11 και 2097/2019 σκ. 15), ουσιωδώς διαφορετική από την εκπαίδευση που παρέχει η παραγωγική Σχολή Αστυφυλάκων, η οποία είναι μεν νομοθετικά χαρακτηρισμένη ως ανώτερη αλλά τελεί προδήλως υπό διαφορετικές συνθήκες σε σχέση με τα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα του άρθρου 16 παρ. 7 του Συντάγματος (βλ. ΣτΕ 1802/2020 σκ. 7, 1378/2024 σκ. 14, ΔΕφΑθ 2443/2024 σκ. 6). Συνεπώς, είναι επιβεβλημένη η διαφοροποίηση των αξιωματικών αποφοίτων Τ.Ε.Μ.Α. σε σχέση με την μισθολογική κατάστασή τους προ της αποφοίτησής τους από αυτό. Ως εκ τούτου, θα πρέπει να υπάρξει μισθολογική διαφοροποίηση συγκριτικά με τους αξιωματικούς που προήχθησαν από τον βαθμό του Ανθυπαστυνόμου στον βαθμό του Υπαστυνόμου Β΄, λόγω συμπλήρωσης ορισμένου χρόνου υπηρεσίας, σύμφωνα με το άρθρο 7 παρ. 7 του ν. 3686/2008 και ουδέποτε φοίτησαν σε οποιαδήποτε σχολή, εφόσον ήδη οι ως άνω δύο κατηγορίες αξιωματικών, υπάγονται σε διαφορετική επετηρίδα, έχουν διαφορετικό αριθμό οργανικών θέσεων και τελούν προφανώς υπό διαφορετικές συνθήκες εξέλιξης και σταδιοδρομίας που δικαιολογούν τη διαφορετική βαθμολογική και μισθολογική μεταχείρισή τους. Η διαφοροποίηση δεν πρέπει να περιορίζεται στην αλλαγή μισθολογικού κλιμακίου, η οποία επέρχεται και με την πάροδο ετών υπηρεσίας, αλλά να περιλαμβάνει αλλαγή μισθολογικής κατηγορίας. Επιπλέον, οι αξιωματικοί απόφοιτοι Τ.Ε.Μ.Α. ασκούν όμοια καθήκοντα με τους αξιωματικούς της μισθολογικής κατηγορίας Α και μάλιστα πολλάκις παρότι είναι στον ίδιο βαθμό θεωρούνται αρχαιότεροι (αν αποφοίτησαν τουλάχιστον το προηγούμενο ημερολογιακό έτος), γεγονός που έχει ως συνέπεια να ασκούν διοίκηση σε αξιωματικούς της κατηγορίας Α, να τους βαθμολογούν, να τους ασκούν πειθαρχικό έλεγχο κ.ο.κ. Επιπλέον, σημειώνεται ότι, στην κατηγορία Α ανήκαν (κυρίως στο πρόσφατο παρελθόν και ανήκουν ίσως ακόμη και σήμερα) αξιωματικοί οι οποίοι ουδέποτε φοίτησαν στη Σχολή Αξιωματικών της ΕΛ.ΑΣ., αλλά παρακολουθήσαν παρόμοια σχολή με το Τ.Ε.Μ.Α., πριν από τη λειτουργία της Σ.Α.Ε.Α. με τη σημερινή της μορφή. Δηλαδή αξιωματικοί με τα ίδια ακριβώς προσόντα με τους αποφοίτους του Τ.Ε.Μ.Α. Η αλλαγή μισθολογικής κατηγορίας εξάλλου προβλέπεται όταν επέρχονται ουσιαστικές αλλαγές (μεταπήδηση Ε.Φ. και Σ.Φ. από κατηγορία Δ σε κατηγορία Γ). Ούτως ή άλλως, αφενός οι ανώτατοι βαθμοί (Ταξιάρχου και πάνω) δεν προβλέπονται και αφετέρου σύμφωνα με το κατώτατο ηλικιακό όριο εισαγωγής στη Σχολή Τ.Ε.Μ.Α. δεν θα μπορούσαν ποτέ να αποκτηθούν στην ενέργεια για τους από το Τ.Ε.Μ.Α. προερχόμενους αξιωματικούς, συνεπώς ακόμη και με την ένταξη των αξιωματικών Τ.Ε.Μ.Α. στην Α κατηγορία θα εξακολουθούσε να υπάρχει διαφοροποίηση με τους αξιωματικούς προερχόμενους από Σ.Α.Ε.Α., αφού οι τελευταίοι εξελίσσονται και στους ανώτατους βαθμούς, όπως προβλέπεται από τη Σχολή από την οποία προέρχονται. Ωστόσο, οι μισθολογικές απολαβές μέχρι το βαθμό του Α/Δ θα πρέπει να είναι κοινές. Παρότι θεωρείται απολύτως δικαιολογημένη, δίκαιη και λογική η ένταξη των αξιωματικών αποφοίτων Τ.Ε.Μ.Α. στην μισθολογική κατηγόρια Α, εντούτοις από τη δημιουργία του υφιστάμενου μισθολογίου εξακολουθεί να διαιωνίζεται ο συγκεκριμένος αναίτιος διαχωρισμός. Ωστόσο, αν η δίκαιη ένταξη των αξιωματικών Τ.Ε.Μ.Α. στην κατηγορία Α δεν υλοποιηθεί, τότε σύμφωνα με τα άρθρα 4 παρ. 1 και 16 παρ. 7 του Συντάγματος (βλ. και ΣτΕ 1781/2024) και τα άρθρα 22 παρ. 1 εδ. β΄, 4 παρ. 1, 5 παρ. 1 και 103 του Συντάγματος, 157 της ΣΛΕΕ, 8 της ΕΣΔΑ, 1 του ΠΠΠ της ΕΣΔΑ και 7 του Διεθνούς Συμφώνου για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Μορφωτικά Δικαιώματα δικαιολογείται η δημιουργία μιας νέας ενδιάμεσης κατηγορίας (π.χ. Β+) μεταξύ των υφιστάμενων κατηγοριών Α και Β του άρθρου 124 του ν. 4472/2017, η οποία θα πρέπει να προσεγγίζει το 75% τουλάχιστον των αποδοχών των αποφοίτων της Σ.Α.Ε.Α.