ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ   Άρθρο 18 Κατηγορίες μισθολογικής κατάταξης

 

 

Για τη μισθολογική κατάταξη των στελεχών των Σωμάτων Ασφαλείας δημιουργούνται τέσσερις (4) κατηγορίες, ανάλογα με την προέλευση των στελεχών αυτών. Οι κατηγορίες αυτές διακρίνονται ως εξής:α) Κατηγορία Α΄: στελέχη που προέρχονται από τις παραγωγικές Σχολές Αξιωματικών των Σωμάτων Ασφαλείας, κατατασσόμενοι απευθείας ή με διαγωνισμό ή μετατασσόμενοι στο Σώμα των αξιωματικών από την ονομασία τους ως αξιωματικών, καθώς και αξιωματικοί πτυχιούχοι Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων (Α.Ε.Ι.) ειδικών καθηκόντων ή ειδικών υπηρεσιών.β) Κατηγορία Β΄: υπαξιωματικοί, ανθυπαστυνόμοι και αντίστοιχοι και αξιωματικοί που προέρχονται από παραγωγικές ή μη σχολές των Σωμάτων Ασφαλείας και του ν.δ. 649/1970 (Α΄ 176), καθώς και αστυφύλακες, πυροσβέστες και λιμενοφύλακες των ίδιων Σωμάτων.γ) Κατηγορία Γ΄: το προερχόμενο από την κατηγορία Δ΄ προσωπικό.δ) Κατηγορία Δ΄: ειδικοί φρουροί και συνοριακοί φύλακες της Ελληνικής Αστυνομίας, πυροσβέστες δασικών επιχειρήσεων και πυροσβέστες γενικών καθηκόντων επί θητεία (Π.Ε.Θ.).

  • 22 Οκτωβρίου 2025, 08:48 | Ιωάννα

    Για τους Αξιωματικούς της ΕΛΑΣ αποφοίτους του Τμήματος Επαγγελματικής Μετεκπαιδεύσεως Ανθυπαστυνόμων (ΤΕΜΑ) είναι σύμφωνη με τα άρθρα 4 παρ. 1 και 16 παρ. 7 του Συντάγματος (βλ. και ΣτΕ 1781/2024) η δημιουργία νέας, ενδιάμεσης, μισθολογικής κατηγορίας μεταξύ των υφιστάμενων κατηγοριών Α και Β του άρθρου 124 του ν. 4472/2017. Τούτο διότι οι συγκεκριμένοι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ έχουν λάβει τυπικά και ουσιαστικά ανώτερη ακαδημαϊκή εκπαίδευση (βλ. ΣτΕ 854/2019 σκ. 11 και 2097/2019 σκ. 15), ουσιωδώς διαφορετική από την εκπαίδευση που παρέχει η παραγωγική Σχολή Αστυφυλάκων, η οποία είναι μεν νομοθετικά χαρακτηρισμένη ως ανώτερη αλλά τελεί προδήλως υπό διαφορετικές συνθήκες σε σχέση με τα ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα του άρθρου 16 παρ. 7 του Συντάγματος (βλ. ΣτΕ 1802/2020 σκ. 7, 1378/2024 σκ. 14, ΔΕφΑθ 2443/2024 σκ. 6). Συνεπώς, είναι επιβεβλημένη η διαφοροποίηση των αξιωματικών αποφοίτων ΤΕΜΑ σε σχέση με την μισθολογική κατάστασή τους προ της αποφοίτησής τους από αυτό. Η διαφοροποίηση δεν πρέπει να περιορίζεται στην αλλαγή μισθολογικού κλιμακίου, η οποία επέρχεται και με την πάροδο ετών υπηρεσίας, αλλά να περιλαμβάνει αλλαγή μισθολογικής κατηγορίας. Εξάλλου, οι απόφοιτοι ΤΕΜΑ ασκούν όμοια καθήκοντα με τους αξιωματικούς της μισθολογικής Κατηγορίας Α, επομένως η ένταξή τους σε ανώτερη μισθολογική κατηγορία από την τρέχουσα είναι απολύτως σύμφωνη και με τα άρθρα 22 παρ. 1 εδ. β΄, 4 παρ. 1, 5 παρ. 1 και 103 του Συντάγματος, 157 της ΣΛΕΕ, 8 της ΕΣΔΑ, 1 του ΠΠΠ της ΕΣΔΑ και 7 του Διεθνούς Συμφώνου για τα Οικονομικά, Κοινωνικά και Μορφωτικά Δικαιώματα.

  • 22 Οκτωβρίου 2025, 06:12 | ΣΑΡΑΦΙΔΗΣ ΗΛΙΑΣ

    Ως Αξιωματικός και απόφοιτος του Τμήματος Επαγγελματικής Μετεκπαίδευσης Ανθυπαστυνόμων της Ελληνικής Αστυνομίας στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου προτείνω τα εξής:Στο άρθρο 18 του σχεδίου νόμου να προβλεφθεί πέμπτη μισθολογική κατηγορία (ενδιάμεση της Α΄ και της Β΄) για τους αποφοίτους του ν.δ. 649/1970 (Τ.Ε.Μ.Α.), λόγω της διαφορετικής υπηρεσιακής τους διαδρομής και εξέλιξης από τους υπολοίπους της Β΄ κατηγορίας.Στο άρθρο 21 του σχεδίου νόμου είναι αναγκαία η δημιουργία ενδιάμεσης μισθολογικής κατηγορίας για τους Αξιωματικούς αποφοίτους του ν.δ. 649/1970 (Τ.Ε.Μ.Α.) , ήτοι θέσπιση κατηγορίας μεταξύ της Α΄ και της Β΄ ως εξής:ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΕΤΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ Α΄ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ Β΄ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
    1 έως 3 1320 1233 1145
    2 3 – 5 1410 1298 1185
    3 5 – 7 1500 1369 1238
    4 7 – 9 1560 1427 1294
    5 9 – 11 1622 1487 1352
    6 11 – 13 1687 1550 1413
    7 13 – 15 1754 1616 1477
    8 15 – 17 1824 1684 1543
    9 17 – 19 1897 1755 1612
    10 19 – 21 1992 1845 1697
    11 21 – 23 2092 1929 1765
    12 23 – 25 2207 2022 1836
    13 25 – 27 2328 2119 1909
    14 27 – 29 2456 2221 1985
    15 29 – 31 2600 2332 2064
    16 31 – 33 2740 2444 2147
    17 33 – 35 2822 2517 2211
    18 35 – 37 2878 2567 2255
    19 37 – 39 2936 2618 2300
    20 39 και άνω 3000 2673 2346Στο άρθρο 22 του σχεδίου νόμου να προβλεφθεί συντελεστής προσαύξησης βασικού μισθού για τους αποφοίτους του ν.δ 649/1970 (Τ.Ε.Μ.Α.), και από τον βαθμό του Υπαστυνόμου Β΄ έως και τον βαθμό του Αστυνομικού Διευθυντή στο οποίο εξελίσσονται ως εξήςΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: 1, 15
    ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: 1, 13
    ΑΣΤΥΝΟΜΟΣ Α΄: 1, 11
    ΑΣΤΥΝΟΜΟΣ Β΄: 1, 09
    ΥΠΑΣΤΥΝΟΜΟΣ Α΄: 1, 07
    ΥΠΑΣΤΥΝΟΜΟΣ Β΄: 1, 05

  • 22 Οκτωβρίου 2025, 05:22 | Απόφοιτος του ΤΕΜΑ

    Θέμα: Πρόταση για τη Δημιουργία Ενδιάμεσης Μισθολογικής Κατηγορίας Αξιωματικών του Τ.Ε.Μ.Α. – Αποκατάσταση της Αναλογικότητας.

    Η ανάλυσή στα σχόλια της διαβούλευσης των νομικών επιχειρημάτων από Αξιωματικούς του ν.δ. 649/1970, μας οδηγεί σε ένα ισχυρό επιχείρημα για την αναμόρφωση του μισθολογίου των ένστολων, εστιάζοντας στην ανάγκη δημιουργίας μιας Ενδιάμεσης Μισθολογικής Κατηγορίας για τους αποφοίτους του Τμήματος Επαγγελματικής Μετεκπαίδευσης Ανθυπαστυνόμων (Τ.Ε.Μ.Α.).

    Οι ισχύουσες μισθολογικές ρυθμίσεις για τα στελέχη των Σωμάτων Ασφαλείας, αν και προσπαθούν να διαχωρίσουν τις κατηγορίες βάσει εκπαιδευτικής προέλευσης (Α’ – Πανεπιστημιακής και Β’ – Ανώτερης – Μεταλυκειακής), δημιουργούν μια δυσανάλογη και άδικη μισθολογική μεταχείριση για τους Αξιωματικούς που προέρχονται από το Τμήμα Επαγγελματικής Μετεκπαίδευσης Ανθυπαστυνόμων (Τ.Ε.Μ.Α.).

    Η πρόταση για την αποκατάσταση της αναλογικότητας εστιάζει στη δημιουργία μιας νέας, Ενδιάμεσης Μισθολογικής Κατηγορίας (π.χ., Α-Β ή Β+) για τους αποφοίτους του Τ.Ε.Μ.Α., με διττό μηχανισμό υπολογισμού:
    Α) τον μέσο όρο της μισθολογικής διαφοράς μεταξύ της υπάρχουσας Α’ κατηγορίας και της υπάρχουσας Β’ κατηγορίας,
    Β) τον ενισχυμένο Συντελεστή Προσαύξησης του Άρθρου 22.

    Η ανάλυση της αναλογικότητας μεταξύ της προτεινόμενης Ενδιάμεσης Κατηγορίας (Τ.Ε.Μ.Α.) και της Κατηγορίας Α’ (Σ.Α.Ε.Α.), εάν υπολογίσουμε τους συντελεστές προσαύξησης του Άρθρου 22, εξαρτάται από τον ακριβή τρόπο που θα εφαρμοστεί η ενίσχυση του συντελεστή για την Ενδιάμεση Κατηγορία.
    Στην ιδανική περίπτωση, η προτεινόμενη λύση στοχεύει στην επίτευξη πλήρους αναλογικότητας καθηκόντων στους βαθμούς από Υπαστυνόμο Β’ έως Αστυνομικό Διευθυντή.

    Ανάλυση της Αναλογικότητας:
    Η αναλογικότητα σε αυτό το πλαίσιο ορίζεται ως η δίκαιη μισθολογική ανταμοιβή για την ιεραρχική θέση και τα ασκούμενα καθήκοντα, παρά τη διαφορά στην αρχική εκπαιδευτική προέλευση.

    1. Η Λογική της Αναλογικότητας Καθηκόντων.
    Κοινά Καθήκοντα: Από τον βαθμό του Υπαστυνόμου Β’ και άνω, οι αξιωματικοί Τ.Ε.Μ.Α. και Σ.Α.Ε.Α. ασκούν ουσιαστικά τα ίδια διοικητικά και επιχειρησιακά καθήκοντα και φέρουν τις ίδιες ευθύνες.

    Ρόλος του Συντελεστή Προσαύξησης (Άρθρο 22):
    Ο συντελεστής προσαύξησης είναι ο μηχανισμός που μισθολογικά αναγνωρίζει τον βαθμό και τις ευθύνες (καθήκοντα).

    2. Πώς Επιτυγχάνεται η Αναλογικότητα
    Για να υπάρξει αναλογικότητα, ο Συντελεστής Προσαύξησης για τους βαθμούς από Υπαστυνόμο Β’ έως Αστυνομικό Διευθυντή στην Ενδιάμεση Κατηγορία πρέπει να διαμορφωθεί με δύο κριτήρια:

    1). Παράμετρος Α: Βασικός Μισθός (Μ.Κ.).

    Μηχανισμός: Ο νέος Βασικός Μισθός τοποθετείται στον μέσο όρο της διαφοράς μεταξύ Α’ και Β’.

    Αποτέλεσμα στην Αναλογικότητα: Διατηρείται η μισθολογική διαφορά (μη πλήρης εξίσωση), αναγνωρίζοντας τη διαφορετική εκπαιδευτική βάση.

    Παράμετρος Β: Συντελεστής Προσαύξησης (Άρθρο 22).

    Μηχανισμός: Ο συντελεστής της Ενδιάμεσης Κατηγορίας πρέπει να εξισώνει ή να πλησιάζει σε μεγάλο βαθμό τις αποδοχές της Κατηγορίας Α’.

    Αποτέλεσμα στην αναλογικότητα:
    Επιτυγχάνεται η αναλογικότητα καθήκοντος με βάση την ενιαία επετηρίδα αποφοίτων ΣΑΕΑ-ΤΕΜΑ, καθώς ανταμείβεται αναλογικά και ισότιμα ο ίδιος βαθμός και η ίδια ευθύνη.

    Συμπέρασμα: Εάν η πρότασή μας υιοθετηθεί, η αναλογικότητα των αποδοχών των αποφοίτων του ΤΕΜΑ και των αποφοίτων της ΣΑΕΑ, θα επιτευχθεί ως προς τις αποδοχές που σχετίζονται με τον βαθμό και τα καθήκοντα, στους συγκεκριμένους βαθμούς (Υπαστυνόμος Β’ έως Αστυνομικός Διευθυντής).
    Ο ενισχυμένος Συντελεστής Προσαύξησης θα αναγνωρίζει την ισότητα των καθηκόντων (αναλογικότητα ίσης εργασίας/ευθύνης).
    Η μικρή διαφορά στον Βασικό Μισθό (Μ.Κ.) (λόγω του μέσου όρου) θα διατηρεί τη μισθολογική ιεραρχία, αναγνωρίζοντας τη διαφορά στην εκπαιδευτική προέλευση (Σ.Α.Ε.Α. έναντι Τ.Ε.Μ.Α.).
    Συνεπώς, η λύση αυτή αποτελεί έναν ισορροπημένο τρόπο για την αποκατάσταση της μισθολογικής δικαιοσύνης, χωρίς να παραβιάζεται η ιεραρχία που πηγάζει από την διαφορετική είσοδο στο Σώμα.

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 23:53 | Γιάννης Ε.

    Προτείνεται να γινει μισθολογική αναγνώριση προπτυχιακών σπουδών στο επόμενο μισθολογικό κλιμάκιο, μισθολογική αναγνώριση μεταπτυχιακών σπουδών σε ενα επιπλέον κλιμάκιο και τέλος μισθολογική αναγνώριση διδακτορικού σε ένα ακόμα κλιμάκιο.
    Αυτό δεν διαταράσσει την υπηρεσιακή ιεραρχια (ωστε να γεννηθουν νεες προσφυγές μελλοντικά) και ταυτόχρονα αναγνωρίζει στους αστυνομικούς κάτι το οποίο ήδη εδω και δεκαετίες αναγνωρίζεται σε όλον τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα.

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 21:29 | ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

    Ως Αξιωματικός και απόφοιτος του Τμήματος Επαγγελματικής Μετεκπαίδευσης Ανθυπαστυνόμων της Ελληνικής Αστυνομίας στο υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου προτείνω τα εξής:

    Στο άρθρο 18 του σχεδίου νόμου να προβλεφθεί πέμπτη μισθολογική κατηγορία (ενδιάμεση της Α΄ και της Β΄) για τους αποφοίτους του ν.δ. 649/1970 (Τ.Ε.Μ.Α.), λόγω της διαφορετικής υπηρεσιακής τους διαδρομής και εξέλιξης από τους υπολοίπους της Β΄ κατηγορίας.

    Στο άρθρο 21 του σχεδίου νόμου είναι αναγκαία η δημιουργία ενδιάμεσης μισθολογικής κατηγορίας για τους Αξιωματικούς αποφοίτους του ν.δ. 649/1970 (Τ.Ε.Μ.Α.) , ήτοι θέσπιση κατηγορίας μεταξύ της Α΄ και της Β΄ ως εξής:

    ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΕΤΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ Α΄ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΕΝΔΙΑΜΕΣΗ Β΄ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ
    1 έως 3 1320 1233 1145
    2 3 – 5 1410 1298 1185
    3 5 – 7 1500 1369 1238
    4 7 – 9 1560 1427 1294
    5 9 – 11 1622 1487 1352
    6 11 – 13 1687 1550 1413
    7 13 – 15 1754 1616 1477
    8 15 – 17 1824 1684 1543
    9 17 – 19 1897 1755 1612
    10 19 – 21 1992 1845 1697
    11 21 – 23 2092 1929 1765
    12 23 – 25 2207 2022 1836
    13 25 – 27 2328 2119 1909
    14 27 – 29 2456 2221 1985
    15 29 – 31 2600 2332 2064
    16 31 – 33 2740 2444 2147
    17 33 – 35 2822 2517 2211
    18 35 – 37 2878 2567 2255
    19 37 – 39 2936 2618 2300
    20 39 και άνω 3000 2673 2346

    Στο άρθρο 22 του σχεδίου νόμου να προβλεφθεί συντελεστής προσαύξησης βασικού μισθού για τους αποφοίτους του ν.δ 649/1970 (Τ.Ε.Μ.Α.), και από τον βαθμό του Υπαστυνόμου Β΄ έως και τον βαθμό του Αστυνομικού Διευθυντή στο οποίο εξελίσσονται ως εξής

    ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: 1, 15
    ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟΣ ΥΠΟΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ: 1, 13
    ΑΣΤΥΝΟΜΟΣ Α΄: 1, 11
    ΑΣΤΥΝΟΜΟΣ Β΄: 1, 09
    ΥΠΑΣΤΥΝΟΜΟΣ Α΄: 1, 07
    ΥΠΑΣΤΥΝΟΜΟΣ Β΄: 1, 05

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 21:04 | Μαρία Βισκ.

    Κατόπιν της ένταξης των Ειδικών Φρουρών και Συνοριακών Φυλάκων στο αστυνομικό προσωπικό, παρέχεται – σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3686/2008 και του Π.Δ. 82/2006 – η δυνατότητα εισαγωγής στη Σχολή Αρχιφυλάκων και στο Τ.Ε.Μ.Α., με την επακόλουθη απόκτηση ανακριτικών καθηκόντων και αντίστοιχων οργανικών θέσεων.

    Ωστόσο, η ένταξη του εν λόγω προσωπικού στη Γ΄ μισθολογική κατηγορία έχει ως συνέπεια τον έμμεσο αποκλεισμό από την εξέλιξη σε διοικητικούς βαθμούς που προβλέπονται, ενδεικτικά, για τη Β΄ μισθολογική κατηγορία, παρά την ουσιαστική ταύτιση των υπηρεσιακών καθηκόντων και ευθυνών.

    Ως πρώην Ειδικός Φρουρός και νυν Ανθυπαστυνόμος, προερχόμενη από τη Σχολή Αρχιφυλάκων, έχοντας αποκτήσει τον φέροντα βαθμό κατόπιν κατάθεσης πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ασκώ καθ’ όλα τα ίδια ανακριτικά καθήκοντα με τους ομόβαθμους συναδέλφους μου που προέρχονται από τις Σχολές Αστυφυλάκων.

    Κατόπιν των ανωτέρω, προτείνεται η επανεξέταση του ζητήματος και η αναδιατύπωση της περ. γ΄ του άρθρου 18, προκειμένου το ανωτέρω αστυνομικό προσωπικό να ενταχθεί στις αντίστοιχες μισθολογικές κατηγορίες, κατά τρόπο που να αντανακλά την πραγματική υπηρεσιακή και λειτουργική του ισοτιμία.