|
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Το άρθρο 37 προβλέπει την αυτοδίκαιη περικοπή του επιδόματος σε περίπτωση «απομακρύνσεως του υπαλλήλου από τους αναφερόμενους κλάδους […] με απόσπαση». Η απόσπαση, ως προσωρινή μετακίνηση διάρκειας έως τριών (3) ετών με δυνατότητα παράτασης (ν. 4440/2016, άρθρο 3), δεν συνεπάγεται μόνιμη αλλαγή κλάδου ή ουσιαστική αλλαγή των καθηκόντων, ενώ οι αποδοχές βαρύνουν την αρχική υπηρεσία (ν. 4024/2011, άρθρο 25). Η αυτόματη και άνευ όρων περικοπή: Επιβαρύνει δυσανάλογα υπαλλήλους που μετακινούνται για λόγους υπηρεσιακής ανάγκης, ιδιαίτερα σε αποσπάσεις στο εξωτερικό, παραβιάζοντας την αρχή της αναλογικότητας (ΣτΕ 2193/2014, ΣτΕ Ολ. 1527-9/2023, όπου περικοπές αποδοχών κρίθηκαν αντισυνταγματικές λόγω έλλειψης αναλογικότητας). Αποθαρρύνει την κινητικότητα και την επαγγελματική εμπειρία εντός του Υπουργείου, αντίθετα με τις πρόσφατες ρυθμίσεις για βραχυχρόνιες αποσπάσεις (ν. 5166/2024, άρθρο 31, που επιτρέπει 3μηνες αποσπάσεις για ειδικές ανάγκες). Δεν λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι ο υπάλληλος παραμένει νομικά στον κλάδο του και επιστρέφει σε αυτόν μετά την απόσπαση, δημιουργώντας διακρίσεις μεταξύ υπαλλήλων ίδιων καθηκόντων (Σύνταγμα, άρθρα 4 και 103· ν. 4443/2016). Προτείνεται η εξαίρεση της περικοπής για αποσπάσεις διάρκειας έως τριών (3) ετών, όταν αυτές πραγματοποιούνται για υπηρεσιακούς λόγους εντός του φορέα του ΥΠΕΞ ή σε άλλες υπηρεσίες που σχετίζονται άμεσα με τους κλάδους του άρθρου 37 (π.χ. βάσει ν. 5166/2024). Αυτή η ρύθμιση θα προάγει την ευελιξία και τη διοικητική αποτελεσματικότητα, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι οι υπάλληλοι δεν θα οδηγούνται σε οικονομική ζημία, σύμφωνα με την αρχή της ίσης μεταχείρισης (Οδηγία 2000/78/ΕΚ). Όσον αφορά τον υπολογισμό και τα ποσοστά του επιδόματος (παρ. 2). Το επίδομα διαμορφώνεται ως ποσοστό επί του επιδόματος του Γραμματέα Πρεσβείας Α΄ Τάξεως (ν. 4472/2017, άρθρο 144· σήμερα 462€). Ο υπολογισμός αυτός δημιουργεί μια αρχική δυσανάλογη διαφορά έναντι των διπλωματικών σωμάτων (ν. 4472/2017) και ενδέχεται να μην αντικατοπτρίζει επαρκώς την ευθύνη και την προϋπηρεσία των υπαλλήλων των κλάδων του άρθρου 37, παραβιάζοντας την αρχή της ίσης αμοιβής για εργασία ίσης αξίας (Σύνταγμα, άρθρο 22 παρ. 1· ΣτΕ 2635/2018, όπου περικοπές επιδομάτων κρίθηκαν αντισυνταγματικές λόγω έλλειψης ισονομίας). Για τη διασφάλιση μεγαλύτερης ισονομίας και της αρχής της αμοιβής ανάλογα με την ευθύνη και την προϋπηρεσία (Σύνταγμα, άρθρα 4 και 22· Οδηγία 2000/78/ΕΚ, όπως ενσωματώθηκε με ν. 4443/2016), προτείνονται δύο εναλλακτικές: Εναλλακτική Α: Η βάση υπολογισμού να γίνει το επίδομα ειδικών καθηκόντων Πρέσβη Α΄ Τάξεως (σήμερα 644€), με ανάλογη προσαρμογή των ποσοστών (π.χ., 45%, 55%, 70%), για διατήρηση της αξίας και εξάλειψη διακρίσεων (ν. 5166/2024, που ρυθμίζει μισθολογικές ισοτιμίες στο ΥΠΕΞ). Εναλλακτική Β: Καθορισμός συγκεκριμένων ονομαστικών ποσών ανά βαθμίδα, τα οποία θα αντικατοπτρίζουν καλύτερα την ιεραρχία και την αξία της προϋπηρεσίας, όπως χάριν παραδείγματος: 420€ για τους χαμηλότερους βαθμούς (Ακόλουθος, Γραμματέας Γ΄-Δ΄) 462€ - 504€ για τους μεσαίους βαθμούς (Τμηματάρχης, Σύμβουλος Επικοινωνίας) 532€ και άνω για τους ανώτερους βαθμούς (Διευθυντής, Γενικός Σύμβουλος) Αυτές οι προτάσεις αποσκοπούν στην εξάλειψη της λογικής των «δύο ταχυτήτων» εντός του Υπουργείου και στην ενίσχυση του ηθικού του προσωπικού, με σεβασμό στις αρχές του κράτους δικαίου.