Άρθρο 37 Καταβολή επιδόματος ειδικών καθηκόντων σε κλάδους προσωπικού του Υπουργείου Εξωτερικών

  1. Στο προσωπικό των κλάδων:

α) Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας,

β) Διοικητικού Προξενικού,

γ) Επικοινωνιών και Πληροφορικής,

δ) ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού και

ε) Διοικητικής και Λογιστικής Υποστήριξης,

του Υπουργείου Εξωτερικών καταβάλλεται από την 1η.1.2026 μηναίο επίδομα ειδικών καθηκόντων ανά βαθμό.

  1. Το μηναίο επίδομα ειδικών καθηκόντων της παρ. 1 διαμορφώνεται σε ποσοστό επί του επιδόματος ειδικών καθηκόντων του Γραμματέα Πρεσβείας Α΄ Τάξεως της υποπερ. στ) της περ. Α΄ της παρ. 1 του άρθρου 144 του ν. 4472/2017 (Α’ 74) ως εξής:

α) Ακόλουθος Επικοινωνίας, Γραμματέας Επικοινωνίας Α΄, Β΄ και Γ΄, Γραμματέας Α΄, Β΄, Γ΄

και Δ΄ και ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Γ΄ και Δ΄, σαράντα πέντε τοις εκατό (45%),

β) Τμηματάρχης Α΄ και Β΄, Σύμβουλος Επικοινωνίας Α΄ και Β΄ και ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Β΄, πενήντα πέντε τοις εκατό (55%),

γ) Διευθυντής Α΄ και Β΄, Γενικός Σύμβουλος Επικοινωνίας Α΄ και Β΄ και ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Α’, εβδομήντα τοις εκατό (70%).

Τα ως άνω ποσά στρογγυλοποιούνται στην πλησιέστερη μονάδα του ευρώ.

  1. Το επίδομα περιλαμβάνεται στις τακτικές αποδοχές και περικόπτεται:

α) σε περίπτωση αποχής του υπαλλήλου από τα καθήκοντά του, καθώς και σε περίπτωση θέσεως του υπαλλήλου σε αργία ή διαθεσιμότητας για οποιονδήποτε λόγο,

β) αυτοδίκαια, σε περίπτωση απομακρύνσεως του υπαλλήλου από τους αναφερόμενους κλάδους ή υπηρεσίες, με απόσπαση, μετάθεση, μετάταξη ή διάθεση και

γ) σε περίπτωση εκπαιδευτικής άδειας διάρκειας μεγαλύτερης των δύο (2) μηνών.

Το επίδομα εξακολουθεί να καταβάλλεται για όσο διάστημα οι υπάλληλοι τελούν σε άδεια, περιλαμβανομένης και της βραχυχρόνιας αναρρωτικής άδειας έως οκτώ (8) ημέρες κατ’ έτος, καθώς και σε αναρρωτική άδεια πέραν των οκτώ (8) ημερών κατ’ έτος που χορηγείται βάσει γνωμάτευσης που εκδίδεται από δημόσια νοσοκομεία, κέντρα υγείας του Δημοσίου, πανεπιστημιακές κλινικές, νοσηλευτικούς σχηματισμούς του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και ιδιωτικές κλινικές, εφόσον έχει προηγηθεί νοσηλεία σε αυτές, η οποία αποδεικνύεται με σχετικά παραστατικά.

  • 22 Οκτωβρίου 2025, 08:18 | Δάκογλου Γεωργιος

    πάλι θα τα κονομήσετε !!! μην μιλάτε καθόλου για ειστε ενταγμένοι σε ποσοστο 90% απο μεταταγμένοι κλητηρες και φυλακες θυρωροι, αφηστε την προσφορά σας και την συνεισφορα σας , το επιτοπιο προσωπικο ειναι καλυτερο απο εσας (τιτλοι σπουδων, γλωσοομαθεια κ.α ,παρτε το τωρα γιατι τα πργματα θα αλλαξουν πολυ συντομα και γρήγορα

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 15:26 | ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ

    Σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Οργανισμό του ΥΠΕΞ (Άρθρο 383, Ν. 4781/2021, ΦΕΚ Α’ 31/28.02.2021) ο Κλάδος Συμβούλων & Γραμματέων Επικοινωνίας αποτελεί έναν από τους ειδικούς κλάδους του ΥΠΕΞ. Ενώ βαθμολογικά και θεσμικά είναι εξομοιωμένος με τους λοιπούς ειδικούς κλάδους του Υπουργείου (Διπλωμάτες, Εμπειρογνώμονες, ΟΕΥ, Ε. Νομική Υπηρεσία), μισθολογικά ομαδοποιείται με τους λοιπούς μη ειδικούς, μη ομοειδείς κλάδους του ΥΠΕΞ, στερούμενος το ειδικό μισθολόγιο και λαμβάνοντας τώρα σύμφωνα με το παρόν νομοσχέδο ένα επίδομα-κοροιδία που αντιστοιχεί στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο ποσοστού επί του επιδόματος ειδικών καθηκόντων του Γραμματέα Πρεσβείας Α΄ Τάξεως. Ανώτεροι υπάλληλοι με 25ετή εμπειρία υποβιβάζονται δηλαδή θεσμικά και μισθολογικά και απαξιώνονται παρά την εξειδίκευσή τους, τη γλωσσομάθειά τους, την εμπειρία τους και την προσφορά τους.
    Προτεινόμενες τροποποιήσεις
    1. Να προβλεφθεί ρητώς η υπαγωγή του ειδικού Κλάδου Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας (ΣΓΕ) του Υπουργείου Εξωτερικών στις πρόνοιες του Άρθρου 36, το οποίο αφορά στην καταβολή επιδόματος ειδικών καθηκόντων στους ειδικούς κλάδους του ΥΠΕΞ — ήτοι τον Διπλωματικό Κλάδο, την Ειδική Νομική Υπηρεσία, τους Εμπειρογνώμονες, καθώς και τον Κλάδο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ), ομοειδή με τον Κλάδο ΣΓΕ.
    2. Να διαγραφεί η αναφορά στον Κλάδο ΣΓΕ από το Άρθρο 37, το οποίο αναφέρεται σε μη ειδικούς και μη συγγενείς προς εμάς Κλάδους του ΥΠΕΞ.

  • 20 Οκτωβρίου 2025, 14:05 | Σύλλογοι Πτυχιούχων Διοικητικών, Μηχανικών και Πληροφορικής και Διοικητικών Γραμματέων Υπουργείου Εξωτερικών

    Η ρύθμιση του άρθρου 37, αν και καταρχήν αναγνωρίζει τα ειδικά εργασιακά μας καθήκοντα, δεν αντιμετωπίζει ισότιμα τους υπαλλήλους που υπάγονται στο Ενιαίο Μισθολόγιο, με αυτούς που υπάγονται στο Ειδικό Μισθολόγιο, αν και αμφότεροι υπόκεινται σε ίδιες συνθήκες εργασίας και διαβίωσης κατά τη διάρκεια υπηρεσίας τους στο εξωτερικό.

    Το ύψος του επιδόματος ειδικών καθηκόντων, που θεσμοθετείται για τους υπαλλήλους των Κλάδων που υπάγονται στο Ενιαίο Μισθολόγιο, ακόμα και για υπαλλήλους με πολυετή υπηρεσία, αυξημένα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα που πιθανόν κατέχουν θέσεις ευθύνης ή/και βρίσκονται στον καταληκτικό βαθμό, είναι σημαντικά χαμηλότερο ακόμα και από αυτό των νεοεισερχόμενων στους κλάδους του Ειδικού Μισθολογίου.

    Ως εκ τούτου, προτείνεται ο υπολογισμός του επιδόματος ειδικών καθηκόντων να ακολουθήσει τον υπολογισμό που διέπει την Αποζημίωση Υπηρεσίας Αλλοδαπής, όπως ορίζεται στην ΚΥΑ αριθμ. 22677 (ΦΕΚ Β΄ 2753/25.04.2023) και στο άρθρο 448 του Οργανισμού του Υπουργείου Εξωτερικών (N. 4781, ΦΕΚ Α΄, 31/28.02.2021).

    Επίσης, προτείνεται η αντικατάσταση του εδαφίου 3β του άρθρου 37 με την εξής διατύπωση: «αυτοδίκαια σε περίπτωση απομάκρυνσης από τους αναφερόμενους Κλάδους ή Υπηρεσίες του Υπουργείου Εξωτερικών.»

  • 19 Οκτωβρίου 2025, 23:17 | Ελ

    Το άρθρο 37 επιβεβαιώνει τη συνεχιζόμενη άνιση αντιμετώπιση του κλάδου Διοικητικού-Προξενικού, ο οποίος παραμένει εκτός κάθε θεσμικής λογικής και οικονομικής εξίσωσης, δίνοντας την εντύπωση πως ειρωνεύεται, αντί να αναγνωρίζει, την προσφορά του.

    Οι υπάλληλοι του κλάδου αποτελούν τη ραχοκοκαλιά των προξενικών αρχών. Διαχειρίζονται νομικά, οικονομικά και διοικητικά ζητήματα, εκδίδουν πιστοποιητικά, διαβατήρια και θεωρήσεις εισόδου, επιμελούνται συμβολαιογραφικές πράξεις και συχνά οργανώνουν από την αρχή ολόκληρα προξενεία. Εργάζονται πέραν του ωραρίου, τα Σαββατοκύριακα, χωρίς υπερωριακή αποζημίωση, ενώ παράλληλα εισπράττουν και αποδίδουν στο ελληνικό κράτος σημαντικά έσοδα από προξενικά τέλη. Παρ’ όλα αυτά, η συμβολή τους αυτή δεν αναγνωρίζεται ούτε οικονομικά ούτε θεσμικά. Χαρακτηριστικά, το επίδομα στέγης που τους καταβάλλεται είναι το χαμηλότερο από όλους τους κλάδους του ΥΠΕΞ, ανεπαρκές για το κόστος ζωής στις χώρες όπου υπηρετούν, γεγονός που οδηγεί πολλούς σε πραγματική οικονομική ασφυξία.

    Το νέο “επίδομα ειδικών συνθηκών” όχι μόνο δεν διορθώνει αυτή την κατάσταση, αλλά την παγιώνει. Είναι αδιανόητο υπάλληλοι με αυξημένα προσόντα, πολυετή εμπειρία και τεράστιο εύρος αρμοδιοτήτων να αμείβονται με ποσοστά επιδόματος καθορισμένα χωρίς αντικειμενικά κριτήρια ή λογική, που δεν αντανακλούν ούτε την ευθύνη ούτε το έργο τους.

    Οι υπάλληλοι του κλάδου Διοικητικού-Προξενικού εξακολουθούν να εξαιρούνται από το ενιαίο σύστημα κινητικότητας, χωρίς καμία ουσιαστική ή τεκμηριωμένη αιτιολογία, παρότι εντάσσονται στο ενιαίο μισθολόγιο. Την ίδια στιγμή, υπάλληλοι σε άλλους φορείς του Δημοσίου, που επίσης υπάγονται στο ενιαίο μισθολόγιο, απολαμβάνουν πλήρη κινητικότητα και ισότιμη μεταχείριση.

    Αν στόχος είναι η δικαιοσύνη και η αξιοκρατία, υπάρχουν δύο μόνο δίκαιες επιλογές:
    α) ένταξη του κλάδου στο ειδικό μισθολόγιο, ή
    β) πλήρης εξομοίωση του επιδόματος ειδικών συνθηκών και του επιδόματος στέγης με εκείνα των λοιπών κλάδων του ΥΠΕΞ, σύμφωνα με τις αντίστοιχες βαθμίδες και ποσά.

    Οτιδήποτε λιγότερο συντηρεί μια χρόνια αδικία εις βάρος ενός κλάδου που υπηρετεί αθόρυβα αλλά ουσιαστικά το ελληνικό κράτος, τόσο στην Κεντρική Υπηρεσία όσο και στο εξωτερικό.

  • 19 Οκτωβρίου 2025, 20:49 | Αν

    Σύμφωνα με το άρθρο 37 παρ. β, αν το αντιλαμβάνομαι σωστά, η διάταξη ισχύει και για αποσπάσεις σε γραφεία Υπουργών εκτός ΥΠΕΞ. Θα εφαρμοστεί όμως το ίδιο και στους υπόλοιπους κλάδους του Υπουργείου; Αν όχι, γιατί υπάλληλοι άλλων κλάδων να μπορούν να αποσπώνται χωρίς απώλεια επιδομάτων ή υπηρεσιακής ιδιότητας, ενώ ο Διοικητικός-Προξενικός να τιμωρείται για το ίδιο; Και τελικά, γιατί τόση εμμονή στην άρνηση της κινητικότητας ενός κλάδου που δεν του αναγνωρίζονται ειδικά καθήκοντα, αλλά συνεχίζει να στηρίζει έμπρακτα τη λειτουργία του ΥΠΕΞ;

  • 19 Οκτωβρίου 2025, 19:31 | AA

    Η ρύθμιση που αφορά το επίδομα ειδικών καθηκόντων του κλάδου Διοικητικού-Προξενικού δεν αποτυπώνει με δίκαιο και ρεαλιστικό τρόπο τη φύση και το εύρος των αρμοδιοτήτων του.

    Η διάταξη αυτή δεν αποδίδει την πραγματική φύση και βαρύτητα του έργου του κλάδου, ο οποίος αποτελεί βασικό επιχειρησιακό πυλώνα του ΥΠΕΞ, με υπηρεσία τόσο στην Κεντρική όσο και στην Εξωτερική Υπηρεσία. Οι υπάλληλοι του Διοικητικού-Προξενικού διαχειρίζονται ένα ευρύ φάσμα θεμάτων — διοικητικών, νομικών, οικονομικών και προξενικών — που αφορούν την προστασία και εξυπηρέτηση των Ελλήνων πολιτών στο εξωτερικό, την εύρυθμη λειτουργία των διπλωματικών και προξενικών αρχών, καθώς και την οικονομική και διοικητική διαχείριση των μονάδων του Υπουργείου.

    Εάν η Πολιτεία θεωρεί ότι ο κλάδος αυτός έχει ειδικά καθήκοντα, τότε η ορθή και θεσμικά συνεπής λύση είναι η ένταξή του στο ειδικό μισθολόγιο του Υπουργείου Εξωτερικών, ώστε να υπάρχει συνοχή και αναλογικότητα με τους λοιπούς κλάδους που επιτελούν εξειδικευμένο έργο υπό αντίστοιχες συνθήκες.

    Σε διαφορετική περίπτωση, εάν παραμείνει στο ενιαίο μισθολόγιο, θα πρέπει να του διασφαλιστούν όλα τα δικαιώματα και οι δυνατότητες που ισχύουν για τους υπαλλήλους του ευρύτερου δημόσιου τομέα — όσον αφορά τις προαγωγές, τις μετακινήσεις, τις θέσεις ευθύνης, την αναγνώριση προσόντων και την υπηρεσιακή εξέλιξη.

    Η προτεινόμενη ρύθμιση, περιοριζόμενη στη χορήγηση ενός επιδόματος — του οποίου η βάση υπολογισμού είναι εντελώς ανεπαρκής και αδικαιολόγητα χαμηλή, αφού υπάλληλος με τριακονταετή υπηρεσία δεν θα λαμβάνει ούτε το 100% του επιδόματος ειδικών καθηκόντων του Γραμματέα Πρεσβείας Α΄, που έχει λιγότερα από δέκα έτη στο ΥΠΕΞ — δεν αντιμετωπίζει ουσιαστικά τα διαχρονικά ζητήματα του κλάδου ούτε αποτυπώνει τον κρίσιμο ρόλο που διαδραματίζει στη στήριξη της διπλωματικής και προξενικής παρουσίας της χώρας.
    Απαιτείται συνολική και θεσμικά δίκαιη ρύθμιση, που θα αναγνωρίζει στην πράξη το εύρος των αρμοδιοτήτων, την ευθύνη και τη συμβολή των υπαλλήλων του Διοικητικού-Προξενικού κλάδου στην αποτελεσματική λειτουργία του Υπουργείου Εξωτερικών και του ελληνικού κράτους.

  • 16 Οκτωβρίου 2025, 11:11 | ΣΠ

    Η ρύθμιση του άρθρου 37, αν και κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, δημιουργεί προφανή αδικία εις βάρος των υπαλλήλων του Κλάδου Διοικητικού-Προξενικού. Ιδίως όσων διαθέτουν πολυετή δημόσια υπηρεσία, αυξημένα τυπικά προσόντα (μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους σπουδών) και είναι απόφοιτοι της Ε.Σ.Δ.Δ.Α.

    Οι υπάλληλοι του Κλάδου Διοικητικού Προξενικού, παρότι αποτελούν τον επιχειρησιακό πυρήνα των Πρεσβειών και των Προξενικών Αρχών, επιτελώντας σύνθετα και απαιτητικά οικονομικά, νομικά και διοικητικά καθήκοντα, καλούνται να αρκεστούν σε ένα επίδομα που υπολείπεται σημαντικά ακόμη και αυτού που λαμβάνει υπάλληλος εισαγωγικού βαθμού άλλων Κλάδων, με μηδαμινή δημόσια υπηρεσία.

    Δεν είναι λογικό υπάλληλος με δεκαετίες προϋπηρεσίας, σε περιβάλλον υψηλής πίεσης και ευθύνης, να λαμβάνει μικρότερο επίδομα από συναδέλφους που μόλις ξεκινούν την καριέρα τους (όπως ο Ακόλουθος Πρεσβείας ή ο Ακόλουθος ΟΕΥ). Το επίδομα ειδικών καθηκόντων οφείλει να αποτυπώνει την πραγματική βαρύτητα του παραγόμενου έργου και της προϋπηρεσίας και όχι απλώς τον τίτλο του Κλάδου.

    Αξίζει επίσης να επισημανθεί ότι οι υπάλληλοι του Κλάδου Διοικητικού-Προξενικού συμβάλλουν ουσιαστικά στην ενίσχυση των δημοσίων εσόδων, μέσω των προξενικών πράξεων, θεωρήσεων και λοιπών υπηρεσιών που αποφέρουν σημαντικά έσοδα στο κράτος.

    Προτείνεται, επομένως, ως δικαιότερη και λειτουργικά συνεπέστερη βάση υπολογισμού, το επίδομα ειδικών καθηκόντων των κλάδων του άρθρου 37 να υπολογίζεται επί του επιδόματος του Πληρεξουσίου Υπουργού Α΄ Τάξεως (602€), όπως συμβαίνει αντίστοιχα και στην αποζημίωση υπηρεσίας αλλοδαπής, με τα ακόλουθα (ενδεικτικά) ποσοστά ανά βαθμό:

    – 62% για τους εισαγωγικούς βαθμούς (Γραμματέας),
    – 72% για τους ενδιάμεσους βαθμούς (Τμηματάρχης, Σύμβουλος Επικοινωνίας),
    – 82% για τους ανώτερους βαθμούς (Διευθυντής, Γενικός Σύμβουλος Επικοινωνίας).

    Η ανωτέρω τροποποίηση, αν και δεν αποτελεί τη βέλτιστη δυνατή λύση — η οποία θα ήταν η ένταξη του Κλάδου Διοικητικού Προξενικού στο ειδικό μισθολόγιο του ΥΠ.ΕΞ. — συνιστά ένα πρώτο και ουσιαστικό βήμα προς τη μείωση των ανισοτήτων και τη δικαιότερη αμοιβή των υπαλλήλων.

    Το επόμενο βήμα θα πρέπει να είναι η δυνατότητα μετατάξεων και αποσπάσεων των υπαλλήλων του Κλάδου Διοικητικού Προξενικού σε άλλους φορείς της Δημόσιας Διοίκησης καθώς και η συγκρότηση Υπηρεσιακών και Πειθαρχικών Συμβουλίων με αρκετά μέλη από τον ίδιο τον Κλάδο Διοικητικού Προξενικού (και όχι μόνο με ένα όπως ισχύει – δυστυχώς – σήμερα).

  • 15 Οκτωβρίου 2025, 00:43 | aa

    Στην παρ.3β του παρόντος άρθρου αναφέρεται ότι «Το επίδομα περιλαμβάνεται στις τακτικές αποδοχές και περικόπτεται:β) αυτοδίκαια, σε περίπτωση απομακρύνσεως του υπαλλήλου από τους αναφερόμενους κλάδους ή υπηρεσίες, με απόσπαση, μετάθεση, μετάταξη ή διάθεση». Αυτό έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τον ν. 4781/2021 (οργανισμός υπεξ) καθώς σε αυτόν η απόσπαση απαγορεύεται ακόμα και με ειδικές διατάξεις (Αρ.329 παρ.16) ενώ και οι μετατάξεις απαγορεύονται ρητά (Αρ.331 παρ1. εδ.τελευταίο του οργανισμού υπεξ), εγκλωβίζοντας έτσι ακόμα και απόφοιτους εθνικής σχολής δημόσιας διοίκησης που θα μπορούσαν να είχαν εξελιχθεί καλύτερα σε άλλη υπηρεσία (ενώ με τον νόμο 4440/2016 περί κινητικότητας προβλεπόταν ότι μπορούν να μεταταγούν ανεξαρτήτως του φορέα προέλευσής τους) και μη λαμβάνοντας υπόψη το απρόβλεπτο ή/και τις αλλαγές στις επιλογές ζωής όταν ένας υπάλληλος θέλει ή πρέπει (πχ για οικογενειακούς ή λόγους υγείας) να υπηρετήσει σε άλλο φορέα πχ στην επαρχία;
    Σωστό το σχόλιο της Tina ότι αφού δε δίδεται ειδικό μισθολόγιο, ας δοθεί τουλάχιστο δυνατότητα απόσπασης ή μετάταξης η οποία αναφέρεται στο παρόν άρθρο αλλά απαγορεύεται από τον Οργανισμό υπεξ.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 13:11 | Θύμιος Ευθυμίου

    Θεωρώ ότι το άρθρο 37 πρέπει να αναθεωρηθεί για λόγους ισότητας και αναλογικότητας (Σύνταγμα, άρθρα 4 & 22 παρ. 1).

    Βάση υπολογισμού επιδόματος
    Η χρήση του επιδόματος του Γραμματέα Πρεσβείας Α΄ (462 €) ως βάση δημιουργεί στρέβλωση: υπάλληλοι άλλων κλάδων με πολυετή υπηρεσία και ανώτερο βαθμό ενδέχεται να λάβουν λιγότερα, κάτι που αντίκειται στην αρχή της ίσης αμοιβής για εργασία ίσης αξίας.
    Προτείνω τη βάση να αλλάξει σε επίδομα Πρέσβη (644 €) ή να τεθούν ονομαστικά ποσά ανά βαθμίδα ώστε να αποκατασταθεί η στοιχειώδης δικαιοσύνη και αναλογία.

    Αποσπάσεις / μετακινήσεις
    Η πρόβλεψη για αυτόματη περικοπή επιδόματος λόγω απόσπασης ή μετάθεσης χωρίς εξαίρεση είναι προβληματική: το ΣτΕ, στην Ολομέλεια 2193/2014, έχει κρίνει ότι αναδρομικές μειώσεις αποδοχών εν ενεργεία υπαλλήλων (στρατιωτικών στην περίπτωση αυτή) μπορούν να είναι αντισυνταγματικές, όταν δεν τηρούνται οι αρχές της αναλογικότητας και της ασφάλειας δικαίου.
    Πρόταση: Να εξαιρεθούν αποσπάσεις έως 3 έτη ή να προβλεφθεί έλεγχος πριν την περικοπή, ώστε να μην υφίσταται κυρώσεις υπάλληλος που υπηρέτησε σύμφωνα με υπηρεσιακή ανάγκη.

    Αναρρωτική άδεια
    Ο ν. 3528/2007 προβλέπει ότι η αναρρωτική άδεια χορηγείται με αποδοχές και καθορίζει διαδικασίες (π.χ. άδειες άνω των 10 ημερών να εξετάζονται από υγειονομική επιτροπή) (άρθρο 56).
    Δεν υπάρχει ρητή διάταξη που να επιτρέπει την αυτόματη απώλεια επιδόματος κατά τη διάρκεια αναρρωτικής άδειας.
    Πρόταση: Να αυξηθεί το όριο βραχυχρόνιας άδειας χωρίς περικοπή (π.χ. 10 ημέρες) και περικοπές να γίνονται μόνο μετά από ιατρική γνωμάτευση ή έλεγχο, όχι αυτοδικαίως.

    Με αυτές τις αλλαγές θα ενισχυθεί η δικαιοσύνη, θα μειωθούν οι νομικοί κίνδυνοι.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 12:20 | ΚΒ

    Η θέσπιση του επιδόματος ειδικών καθηκόντων είναι ένα βήμα αναγνώρισης για τους κλάδους του Γενικού Μισθολογίου του ΥΠΕΞ (Διοικητικού Προξενικού, κ.λπ.). Ωστόσο, ο τρόπος υπολογισμού που υιοθετείται στην παρ. 2 δημιουργεί δομικές ιεραρχικές στρεβλώσεις και αντιφάσεις σε σχέση με τον ίδιο τον Οργανισμό του Υπουργείου.
    Δεν είναι αποδεκτό, ενώ ο Οργανισμός του ΥΠΕΞ (Ν. 4781/2021) καθορίζει ρητή βαθμολογική ισοτιμία μεταξύ των κλάδων, αυτή η ισοτιμία να παραβιάζεται στο μισθολογικό πεδίο. Η επιλογή μιας ενιαίας βάσης υπολογισμού (επίδομα Γραμματέα Πρεσβείας Α’ Τάξεως) για όλες τις βαθμίδες οδηγεί στην υποβάθμιση των ανώτερων βαθμών που φέρουν αντίστοιχες διευθυντικές ευθύνες με τους ομοβάθμους τους του Ειδικού Μισθολογίου.
    Προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέπεια με τη θεσμική ιεραρχία και η αρχή της ίσης μεταχείρισης, προτείνεται η διατήρηση των προβλεπόμενων ποσοστών (45%, 55%, 70%), αλλά η αλλαγή της βάσης υπολογισμού για τους ανώτερους βαθμούς.
    Προτείνεται η τροποποίηση της Παραγράφου 2 ως εξής:
    Το μηναίο επίδομα ειδικών καθηκόντων της παρ. 1 διαμορφώνεται σε ποσοστό επί του επιδόματος ειδικών καθηκόντων ως εξής:
    Για τους βαθμούς Διευθυντή Α΄ και Β΄, Γενικού Συμβούλου Επικοινωνίας Α΄ και Β΄ και ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Α΄: 70% επί του επιδόματος ειδικών καθηκόντων του Συμβούλου Πρεσβείας Α΄ Τάξεως.
    Για τους βαθμούς Τμηματάρχη Α΄ και Β΄, Συμβούλου Επικοινωνίας Α΄ και Β΄ και ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Β΄: 55% επί του επιδόματος ειδικών καθηκόντων του Γραμματέα Πρεσβείας Α΄ Τάξεως.
    Για τους βαθμούς Ακόλουθου Επικοινωνίας, Γραμματέα Επικοινωνίας Α΄, Β΄ και Γ΄, Γραμματέα Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄ και ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Γ΄ και Δ΄: 45% επί του επιδόματος ειδικών καθηκόντων του Γραμματέα Πρεσβείας Β΄ Τάξεως.
    Η αλλαγή αυτή επιλύει τη θεσμική αντίφαση και ενισχύει την αξιοπιστία της ρύθμισης.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 12:17 | ΚΒ

    Η θέσπιση του επιδόματος ειδικών καθηκόντων είναι ένα βήμα αναγνώρισης για τους κλάδους του Γενικού Μισθολογίου του ΥΠΕΞ (Διοικητικού Προξενικού, κ.λπ.). Ωστόσο, ο τρόπος υπολογισμού που υιοθετείται στην παρ. 2 δημιουργεί δομικές ιεραρχικές στρεβλώσεις και αντιφάσεις σε σχέση με τον ίδιο τον Οργανισμό του Υπουργείου.
    Δεν είναι αποδεκτό, ενώ ο Οργανισμός του ΥΠΕΞ (Ν. 4781/2021) καθορίζει ρητή βαθμολογική ισοτιμία μεταξύ των κλάδων, αυτή η ισοτιμία να παραβιάζεται στο μισθολογικό πεδίο. Η επιλογή μιας ενιαίας βάσης υπολογισμού (επίδομα Γραμματέα Πρεσβείας Α’ Τάξεως) για όλες τις βαθμίδες οδηγεί στην υποβάθμιση των ανώτερων βαθμών που φέρουν αντίστοιχες διευθυντικές ευθύνες με τους ομοβάθμους τους του Ειδικού Μισθολογίου.
    Προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέπεια με τη θεσμική ιεραρχία και η αρχή της ίσης μεταχείρισης, προτείνεται η διατήρηση των προβλεπόμενων ποσοστών (45%, 55%, 70%), αλλά η αλλαγή της βάσης υπολογισμού για τους ανώτερους βαθμούς.

    Προτείνεται η τροποποίηση της Παραγράφου 2 ως εξής:
    Το μηναίο επίδομα ειδικών καθηκόντων της παρ. 1 διαμορφώνεται σε ποσοστό επί του επιδόματος ειδικών καθηκόντων ως εξής:

    Για τους βαθμούς Διευθυντή Α΄ και Β΄, Γενικού Συμβούλου Επικοινωνίας Α΄ και Β΄ και ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Α΄: 70% επί του επιδόματος ειδικών καθηκόντων του Συμβούλου Πρεσβείας Α΄ Τάξεως.

    Για τους βαθμούς Τμηματάρχη Α΄ και Β΄, Συμβούλου Επικοινωνίας Α΄ και Β΄ και ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Β΄: 55% επί του επιδόματος ειδικών καθηκόντων του Γραμματέα Πρεσβείας Α΄ Τάξεως.

    Για τους βαθμούς Ακόλουθου Επικοινωνίας, Γραμματέα Επικοινωνίας Α΄, Β΄ και Γ΄, Γραμματέα Α΄, Β΄, Γ΄ και Δ΄ και ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Γ΄ και Δ΄: 45% επί του επιδόματος ειδικών καθηκόντων του Γραμματέα Πρεσβείας Β΄ Τάξεως.

    Η αλλαγή αυτή επιλύει τη θεσμική αντίφαση και ενισχύει την αξιοπιστία της ρύθμισης.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 11:40 | M2

    Το άρθρο 37 προβλέπει την αυτοδίκαιη περικοπή του επιδόματος σε περίπτωση «απομακρύνσεως του υπαλλήλου από τους αναφερόμενους κλάδους […] με απόσπαση».
    Η απόσπαση, ως προσωρινή μετακίνηση διάρκειας έως τριών (3) ετών με δυνατότητα παράτασης (ν. 4440/2016, άρθρο 3), δεν συνεπάγεται μόνιμη αλλαγή κλάδου ή ουσιαστική αλλαγή των καθηκόντων, ενώ οι αποδοχές βαρύνουν την αρχική υπηρεσία (ν. 4024/2011, άρθρο 25). Η αυτόματη και άνευ όρων περικοπή: Επιβαρύνει δυσανάλογα υπαλλήλους που μετακινούνται για λόγους υπηρεσιακής ανάγκης, ιδιαίτερα σε αποσπάσεις στο εξωτερικό, παραβιάζοντας την αρχή της αναλογικότητας (ΣτΕ 2193/2014, ΣτΕ Ολ. 1527-9/2023, όπου περικοπές αποδοχών κρίθηκαν αντισυνταγματικές λόγω έλλειψης αναλογικότητας). Αποθαρρύνει την κινητικότητα και την επαγγελματική εμπειρία εντός του Υπουργείου, αντίθετα με τις πρόσφατες ρυθμίσεις για βραχυχρόνιες αποσπάσεις (ν. 5166/2024, άρθρο 31, που επιτρέπει 3μηνες αποσπάσεις για ειδικές ανάγκες). Δεν λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι ο υπάλληλος παραμένει νομικά στον κλάδο του και επιστρέφει σε αυτόν μετά την απόσπαση, δημιουργώντας διακρίσεις μεταξύ υπαλλήλων ίδιων καθηκόντων (Σύνταγμα, άρθρα 4 και 103· ν. 4443/2016).
    Προτείνεται η εξαίρεση της περικοπής για αποσπάσεις διάρκειας έως τριών (3) ετών, όταν αυτές πραγματοποιούνται για υπηρεσιακούς λόγους εντός του φορέα του ΥΠΕΞ ή σε άλλες υπηρεσίες που σχετίζονται άμεσα με τους κλάδους του άρθρου 37 (π.χ. βάσει ν. 5166/2024). Αυτή η ρύθμιση θα προάγει την ευελιξία και τη διοικητική αποτελεσματικότητα, διασφαλίζοντας παράλληλα ότι οι υπάλληλοι δεν θα οδηγούνται σε οικονομική ζημία, σύμφωνα με την αρχή της ίσης μεταχείρισης (Οδηγία 2000/78/ΕΚ).
    Όσον αφορά τον υπολογισμό και τα ποσοστά του επιδόματος (παρ. 2).
    Το επίδομα διαμορφώνεται ως ποσοστό επί του επιδόματος του Γραμματέα Πρεσβείας Α΄ Τάξεως (ν. 4472/2017, άρθρο 144· σήμερα 462€). Ο υπολογισμός αυτός δημιουργεί μια αρχική δυσανάλογη διαφορά έναντι των διπλωματικών σωμάτων (ν. 4472/2017) και ενδέχεται να μην αντικατοπτρίζει επαρκώς την ευθύνη και την προϋπηρεσία των υπαλλήλων των κλάδων του άρθρου 37, παραβιάζοντας την αρχή της ίσης αμοιβής για εργασία ίσης αξίας (Σύνταγμα, άρθρο 22 παρ. 1· ΣτΕ 2635/2018, όπου περικοπές επιδομάτων κρίθηκαν αντισυνταγματικές λόγω έλλειψης ισονομίας). Για τη διασφάλιση μεγαλύτερης ισονομίας και της αρχής της αμοιβής ανάλογα με την ευθύνη και την προϋπηρεσία (Σύνταγμα, άρθρα 4 και 22· Οδηγία 2000/78/ΕΚ, όπως ενσωματώθηκε με ν. 4443/2016), προτείνονται δύο εναλλακτικές:
    Εναλλακτική Α: Η βάση υπολογισμού να γίνει το επίδομα ειδικών καθηκόντων Πρέσβη Α΄ Τάξεως (σήμερα 644€), με ανάλογη προσαρμογή των ποσοστών (π.χ., 45%, 55%, 70%), για διατήρηση της αξίας και εξάλειψη διακρίσεων (ν. 5166/2024, που ρυθμίζει μισθολογικές ισοτιμίες στο ΥΠΕΞ).
    Εναλλακτική Β: Καθορισμός συγκεκριμένων ονομαστικών ποσών ανά βαθμίδα, τα οποία θα αντικατοπτρίζουν καλύτερα την ιεραρχία και την αξία της προϋπηρεσίας, όπως χάριν παραδείγματος:
    420€ για τους χαμηλότερους βαθμούς (Ακόλουθος, Γραμματέας Γ΄-Δ΄)
    462€ – 504€ για τους μεσαίους βαθμούς (Τμηματάρχης, Σύμβουλος Επικοινωνίας)
    532€ και άνω για τους ανώτερους βαθμούς (Διευθυντής, Γενικός Σύμβουλος)
    Αυτές οι προτάσεις αποσκοπούν στην εξάλειψη της λογικής των «δύο ταχυτήτων» εντός του Υπουργείου και στην ενίσχυση του ηθικού του προσωπικού, με σεβασμό στις αρχές του κράτους δικαίου.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 14:38 | Tina

    3) Το επίδομα περιλαμβάνεται στις τακτικές αποδοχές και περικόπτεται:

    β) αυτοδίκαια, σε περίπτωση απομακρύνσεως του υπαλλήλου από τους αναφερόμενους κλάδους ή υπηρεσίες, με απόσπαση, μετάθεση, μετάταξη ή διάθεση

    Πρέπει εδώ να επισημανθεί ότι ενώ οι υπάλληλοι των συγκεκριμένων κλάδων υφίστανται διακριτική εις βάρος τους μεταχείριση, ιδίως την τελευταία 15ετία που έχουν ενταχθεί στο ενιαίο μισθολόγιο, η διοίκηση, αντιλαμβανόμενη την επερχόμενη έξοδο, έχει απαγορεύσει τις μεταθέσεις και αποσπάσεις και τους έχει στερήσει το δικαίωμα της κινητικότητας.

    Οι υπάλληλοι αυτοί αντιμετωπίζουν τις ίδιες δυσκολίες διαβίωσης, με συνεχείς πολυετείς μετακινήσεις στο Εξωτερικό, ενώ οι σύζυγοί τους (Έλληνες ή αλλοδαποί) αναγκάζονται να τους ακολουθούν παραιτούμενοι από τη δική τους επαγγελματική ασφάλεια ή επιλέγουν να ζουν από απόσταση.

    Καλό είναι, αφού δεν τους δίνετε αντίστοιχες αυξήσεις, να τους επιτρέψετε το δικαίωμα της μετάταξης ώστε να έχουν επιλογές στην περίπτωση που αδυνατούν να επιβιώσουν οι οικογένειές τους με έναν μισθό. Επίσης, πόσο λάθος, να οδηγούμε ειδικά αυτούς τους υπαλλήλους ειδικών καθηκόντων στον ιδιωτικό τομέα, εγχώριων και μη συμφερόντων.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 14:24 | Αναστασία Πουλακίδα

    Η χορήγηση επιδόματος ειδικών καθηκόντων σε Διευθυντές Α’ και Β’ του Κλάδου Διοικητικού Προξενικού, κατά ποσοστό 70% εκείνου που χορηγείται σε ΓΠΑ’ και Γραμματέα Α’ ΟΕΥ αποτελεί υποβιβασμό, την στιγμή που οι ως άνω διευθυντικοί βαθμοί αντιστοιχούν, σύμφωνα με το δημοσιοϋπαλληλικό δίκαιο και την εφαρμοζόμενη Εθιμοτυπία, με εκείνους του Συμβούλου Πρεσβείας Α΄ και Β΄. Επιπλέον, εργαζόμενοι με πτυχία και μεταπτυχιακά απολύτως συναφή, στην συντριπτική τους πλειοψηφία, με το αντικείμενο του ΥΠΕΞ και με θητεία που υπερβαίνει την τριακονταετία, τόσο σε θέσεις της ΚΥ όσο και της ΕΥ, έχοντας εκτελέσει καθήκοντα που υπερέβαιναν τον βαθμό και τον Κλάδο τους πολλές φορές, λόγω της φύσης της εργασίας του ΥΠΕΞ (άνοιγμα νέων Αρχών Εξωτερικού, Ευρωπαϊκές Προεδρίες, Διεθνείς Οργανισμοί κλπ), θεωρούνται, βάσει του προτεινομένου ποσοστού ειδικών καθηκόντων, ισότιμοι με υπαλλήλους, των οποίων η θητεία στο ΥΠΕΞ δεν υπερβαίνει την οκταετία. Η ηγεσία του ΥΠΕΞ οφείλει, εάν δεν επιθυμεί σκοπίμως να υποτιμήσει τον Κλάδο Διοικητικού-Προξενικού, για τον οποίο ζητά αυξημένα προσόντα, όπως είδαμε και από την πρόσφατη προκήρυξη μέσω ΑΣΕΠ, την μισθολογική αναβάθμιση των συναδέλφων ορίζοντας το επίδομα ειδικών καθηκόντων για τους μέν Δ/ντές Α΄Διοικητικού-Προξενικού στα 532 ευρώ (ΣΠΑ’ ), Δ/ντές Β’ Διοικητικού -Προξενικού στα 504 ευρώ (ΣΠΒ΄), Τμηματάρχης Α’ και Β΄ Διοικ.-Προξενικού στα 462 ευρώ (ΓΠΑ’) και οι υπόλοιποι βαθμοί ακολουθούν την αντιστοιχία τηςδημοσιοϋπαλληλικής ιεραρχίας ως προς την καταβολή του επιδόματος.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 13:34 | MOBBING

    STOP MOBBING τον κλάδο των ΙΔΑΧ
    Ιστορικό:
    2021: Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση Σχεδίου Νόμου 4781/2021 – Οργανισμός ΥΠΕΞ
    Οι ΙΔΑΧ εντάσσονταν στο ΥΠΕΞ.
    Ψηφισθέν Ν. 4781/2021 οι ΙΔΑΧ μεταφέρθηκαν ως έχουν.

    2022: ΠΔ 85/2022 ΥΠΕΣ Αντιστοίχιση κλάδων Μονίμων και ΙΔΑΧ Δημοσίου.
    Εφαρμόστηκε μόνο για τους ΙΔΑΧ / Εξαιρέθηκαν οι Μόνιμοι.

    2024: Ν. 5166/2024 Παρεμβάσεις στην οργάνωση και τη λειτουργία του Υπουργείου
    Εξωτερικών και άλλες διατάξεις .

    Άρθρο 31, Αποσπάσεις – Τροποποίηση παρ. 1,3,7 και 8, του άρθρου 329,
    ν. 4781/2021

    Εξαιρέθηκαν οι ΙΔΑΧ από την δυνατότητα 3μηνης απόσπασης σε Αρχές του
    Εξωτερικού

    2025: Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής
    Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Φορολογική μεταρρύθμιση για το
    δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την
    οικονομία»

    Εξαιρούνται οι ΙΔΑΧ από τα μέτρα στήριξης

    Εφαρμόζετε από το 2021 έως και σήμερα Διακριτική μεταχείριση, μεταξύ μονίμων και ΙΔΑΧ, προσβάλλοντας την προσωπικότητα μας, την αξιοπρέπεια μας, τη σωματική και ψυχική ακεραιότητα μας, οδηγώντας μας συχνά σε ολοκληρωτική εξάντληση (burn-out).

    Αρχή ίσης μεταχείρισης: Απαγορεύεται η διαφορετική μεταχείριση των εργαζομένων που έχουν τα ίδια προσόντα, παρέχουν την ίδια εργασία, με τους ίδιους όρους και υπό τις ίδιες συνθήκες, για την εξυπηρέτηση αναγκών της ίδιας κατηγορίας, δηλαδή εφόσον βρίσκονται στις ίδιες υπηρεσιακές γενικά καταστάσεις από άποψη χρόνου πρόσληψης και παροχής υπηρεσίας, αδιακρίτως φύλου.

    Είναι πολύ σοβαρό, αν χρησιμοποιείτε το ΠΔ 85/2022 ως «πρόσχημα» για να καλύψετε προσωπικές διακρίσεις. Πρόκειται για κατάχρηση εξουσίας με σκοπό την περιθωριοποίηση βάσει ταυτότητας.

    Λύση: Υπό ψήφιση σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με τίτλο: «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία»

    Η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία μπορεί να αποτελέσει κομβικό σημείο για την άρση ανισοτήτων και την εξάλειψη των διακρίσεων που μας ταλανίζουν επί σειρά ετών.
    Σας καλούμε να αξιοποιήσετε αυτή την ευκαιρία για να θεσπίσετε μέτρα που θα προάγουν την ισότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 12:41 | dp

    Αντιμετώπιση των ανισοτήτων μεταξύ κλάδων του ΥΠΕΞ – Ενοποίηση βάσης υπολογισμού επιδόματος ειδικών καθηκόντων και υπαγωγή στο ειδικό μισθολόγιο

    Η πρόβλεψη του άρθρου 37 για την καταβολή επιδόματος ειδικών καθηκόντων στους κλάδους των Συμβούλων και Γραμματέων Επικοινωνίας, του Διοικητικού Προξενικού, των Επικοινωνιών και Πληροφορικής, του ΠΕ Διοικητικού-Οικονομικού και της Διοικητικής και Λογιστικής Υποστήριξης αποτελεί θετική εξέλιξη, καθώς αναγνωρίζει τη σημαντική συμβολή αυτών των υπαλλήλων στη λειτουργία του Υπουργείου και στη στήριξη της εξωτερικής πολιτικής της χώρας.

    Ωστόσο, ο τρόπος υπολογισμού του επιδόματος, που προβλέπει ποσοστά 45 %, 55 % και 70 % επί του επιδόματος του Γραμματέα Πρεσβείας Α΄ Τάξεως (462 €), δημιουργεί μισθολογικές ανισότητες μεταξύ υπαλλήλων που εκτελούν αντίστοιχης ευθύνης και πολυπλοκότητας καθήκοντα. Αυτό έχει ως συνέπεια τη δημιουργία «δύο ταχυτήτων» εντός του Υπουργείου, ανάλογα με το μισθολογικό καθεστώς κάθε υπαλλήλου (ενιαίο ή ειδικό).

    Προτάσεις βελτίωσης

    Υπολογισμός επιδομάτων επί του Πρέσβη: Τα ποσοστά του άρθρου 37 να υπολογίζονται επί του επιδόματος του Πρέσβη (644 €), το οποίο αποτελεί το ανώτατο επίπεδο ευθύνης και μια κοινή βάση αναφοράς για όλους τους κλάδους του ΥΠΕΞ. Η προσέγγιση αυτή μπορεί να βασιστεί στο αναλογικό σύστημα υπολογισμού της αποζημίωσης υπηρεσίας αλλοδαπής.

    Υπαγωγή όλων των κλάδων στο ειδικό μισθολόγιο: Η πλήρης ένταξη όλων των κλάδων του ΥΠΕΞ στο ειδικό μισθολόγιο θα συμβάλει αποφασιστικά στην εξάλειψη των υφιστάμενων ανισοτήτων, διασφαλίζοντας ισονομία μεταξύ υπαλλήλων που εκτελούν αντίστοιχα καθήκοντα και έχουν παρόμοιες ευθύνες.

    Η εφαρμογή αυτών των μέτρων θα επιφέρει:

    Ενιαία βάση αναφοράς για όλα τα στελέχη, ανεξαρτήτως κλάδου ή βαθμού.

    Μείωση των εσωτερικών ανισοτήτων ανάμεσα σε υπαλλήλους που μέχρι σήμερα υπάγονται σε διαφορετικά μισθολογικά καθεστώτα.

    Ενίσχυση του ηθικού και της συνοχής του προσωπικού, ειδικά στις υπηρεσίες εξωτερικού όπου η συνεργασία μεταξύ διαφορετικών ειδικοτήτων είναι κρίσιμη.

    Συνιστάται, επίσης, η επίσπευση της ισχύος της ρύθμισης (π.χ. από 1.7.2025), ώστε η αναγνώριση της συνεισφοράς των υπαλλήλων να έχει άμεσο πρακτικό αντίκτυπο.

    Με την εφαρμογή αυτών των αλλαγών, το Υπουργείο Εξωτερικών θα προχωρήσει σε ένα ουσιαστικό βήμα προς την ισονομία, τη δικαιοσύνη και τη λειτουργική ενότητα του προσωπικού του.

  • 13 Οκτωβρίου 2025, 08:56 | PV

    Το Υπουργείο Εξωτερικών αποτελεί έναν ιδιαίτερο και απαιτητικό φορέα της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, καθώς διατηρεί υπηρεσίες και προσωπικό σε ολόκληρο τον κόσμο, μέσω Πρεσβειών, Μονίμων Αντιπροσωπειών και Γενικών Προξενείων. Οι υπάλληλοι όλων των κλάδων του Υπουργείου, είτε ανήκουν στο ειδικό είτε στο ενιαίο μισθολόγιο, υπηρετούν υπό εξαιρετικά απαιτητικές συνθήκες, που διαφοροποιούνται ουσιωδώς από εκείνες των υπαλλήλων του υπόλοιπου δημόσιου τομέα.
    Οι υπάλληλοι του Υπουργείου Εξωτερικών, ανεξαρτήτως κλάδου, μετακινούνται περιοδικά στο εξωτερικό, συχνά σε χώρες με ιδιαίτερες συνθήκες διαβίωσης, αυξημένο κόστος ζωής, δυσκολίες προσαρμογής και αυξημένες υπηρεσιακές ευθύνες.
    Εκπληρώνουν αποστολές που απαιτούν υψηλό επίπεδο επαγγελματισμού, εχεμύθειας και υπευθυνότητας, καθώς η καθημερινή τους δραστηριότητα επηρεάζει άμεσα την εικόνα και τη λειτουργία της χώρας στο εξωτερικό.
    Παρά ταύτα, η μισθολογική τους μεταχείριση δεν αντικατοπτρίζει την πραγματική βαρύτητα και τις ιδιαιτερότητες του έργου τους.
    Είναι γεγονός ότι το προσωπικό του Υπουργείου Εξωτερικών που υπάγεται στο ειδικό μισθολόγιο απολαμβάνει σημαντικά υψηλότερες αποδοχές, τόσο ως προς τον βασικό μισθό όσο και ως προς τα επιδόματα ειδικών καθηκόντων, αποζημίωσης υπηρεσίας αλλοδαπής και επιδόματος κατοικίας στο εξωτερικό.
    Αντίθετα, οι υπάλληλοι του ενιαίου μισθολογίου, παρότι υπηρετούν στις ίδιες συνθήκες, εκτελούν εξίσου κρίσιμα καθήκοντα και συμμετέχουν ενεργά στη λειτουργία των διπλωματικών και προξενικών αρχών, δεν τυγχάνουν της ίδιας οικονομικής μεταχείρισης.
    Το πλέον χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτής της άνισης αντιμετώπισης είναι το επίδομα ειδικών καθηκόντων.
    Η πρόβλεψη του επιδόματος αυτού για τους υπαλλήλους του ειδικού μισθολογίου αναγνωρίζει, ορθά, τη φύση και τις απαιτήσεις της υπηρεσίας στο Υπουργείο Εξωτερικών.
    Ωστόσο, η απουσία αντίστοιχης πρόβλεψης (ή η εισαγωγή ενός σαφώς κατώτερου επιδόματος) για τους υπαλλήλους του ενιαίου μισθολογίου συνιστά κατάφωρη ανισότητα, δεδομένου ότι όλοι υπηρετούν στο ίδιο περιβάλλον, υπό τις ίδιες συνθήκες και με παρόμοιο φόρτο ευθυνών.
    Η ενδεχόμενη θέσπιση, μέσω του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, ενός επιδόματος ειδικών καθηκόντων σημαντικά χαμηλότερου σε ύψος για τους υπαλλήλους του ενιαίου μισθολογίου, όχι μόνο δεν αποκαθιστά την αδικία, αλλά την παγιώνει θεσμικά, εδραιώνοντας μια διαχωριστική γραμμή μεταξύ υπαλλήλων του ίδιου Υπουργείου.
    Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμη και το βαθμολόγιο των υπαλλήλων του ενιαίου μισθολογίου στο Υπουργείο Εξωτερικών είναι 8βάθμιο, όπως και εκείνο του ειδικού μισθολογίου. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι το Κράτος αναγνωρίζει θεσμικά την ιδιαιτερότητα των υπηρεσιών του Υπουργείου Εξωτερικών σε σχέση με τον υπόλοιπο δημόσιο τομέα.
    Κατά συνέπεια, θα πρέπει να υπάρξει αντίστοιχη αναπροσαρμογή και στο μισθολογικό πλαίσιο, ώστε να αντικατοπτρίζει τις πραγματικές συνθήκες και τις απαιτήσεις των υπαλλήλων που υπηρετούν στο εξωτερικό.
    Η ισότητα στην αμοιβή για εργασία ίσης αξίας αποτελεί θεμελιώδη αρχή της δημόσιας διοίκησης, κατοχυρωμένη τόσο στο Σύνταγμα όσο και στο ευρωπαϊκό δίκαιο.
    Η συνέχιση της σημερινής κατάστασης, όπου υπάλληλοι του ίδιου Υπουργείου εργάζονται υπό τις ίδιες συνθήκες αλλά αμείβονται με διαφορετικά κριτήρια, προσβάλλει την αρχή αυτή και πλήττει το ηθικό και την υπηρεσιακή συνοχή του προσωπικού.
    Ενόψει των ανωτέρω, θεωρείται επιβεβλημένο:
    Να εξισωθεί πλήρως ή να αναπροσαρμοστεί αναλογικά το επίδομα ειδικών καθηκόντων των υπαλλήλων του ενιαίου μισθολογίου με εκείνο του ειδικού, ώστε να αντανακλά τις ίδιες υπηρεσιακές απαιτήσεις και συνθήκες.
    Να εξεταστεί συνολικά η μισθολογική αναγνώριση της υπηρεσίας στο εξωτερικό για όλους τους κλάδους του Υπουργείου Εξωτερικών, χωρίς διακρίσεις.
    Να διασφαλιστεί ότι κάθε υπάλληλος του Υπουργείου, ανεξαρτήτως μισθολογικής κατηγορίας, θα αμείβεται δίκαια, ισότιμα και με βάση τις πραγματικές συνθήκες εργασίας του.
    Η δίκαιη αυτή ρύθμιση δεν αποτελεί μόνο ζήτημα οικονομικής αποκατάστασης, αλλά κυρίως ζήτημα διοικητικής δικαιοσύνης, ισότητας και σεβασμού προς τους ανθρώπους που υπηρετούν την Ελλάδα σε κάθε γωνιά του κόσμου.

  • 9 Οκτωβρίου 2025, 21:50 | Ιωαν

    Για το επιδομα ειδικων καθηκοντων σε μη διπλωματικους υπαλληλους του Υπ. Εξωτερικων:
    Οι αποφοιτοι λυκειου προβλεπεται να λαμβανουν το ιδιο επιδομα με αποφοιτους Πανεπιστημιου που πιθανως θα εχουν και μεταπτυχιακο ή θα ειναι Αποφοιτοι της Εθνικης Σχολης ΔημοσιασΔιοικησης απλως επειδη η ονομασια του βαθμου τους ειναι ιδια (Τμηματαρχης Α ή Β, ειναι Βαθμος που απανταται τοσο στον Κλαδο ΔΕ οσο και στον Κλαδο ΠΕ).

  • 9 Οκτωβρίου 2025, 18:35 | aa

    Αδικο με αναδρομικη ισχυ απο 1/1/2026 οταν πρωθυπουργος ειπε απο το βημα της βουλης απο θα το παρουν και οι σωφρονιστικοι υπαλληλοι 1/07/2025.

  • 9 Οκτωβρίου 2025, 14:32 | Σ

    Για να γίνει κατανοητό πόσο άδικο είναι η παρούσα πρόβλεψη, ένας Ακόλουθος Πρεσβείας ή ένας Ακόλουθος ΟΕΥ με μόλις ένα ή δύο χρόνια δημόσιας υπηρεσίας θα λαμβάνει 420 ευρώ, ενώ ένας υπάλληλος με το βαθμό του Τμηματάρχη Α΄ του Κλάδου Διοικητικού Προξενικού με 30 χρόνια προυπηρεσίας, απόφοιτος ΑΕΙ, με μεταπτυχιακό, θα λαμβάνει μόλις 250 ευρώ (!).
    Γι αυτό το λογό προτείνεται το επίδομα να να αντιστοιχίζεται με καλύτερο τρόπο με το άρθρο 37 του παρόντος, ως ακολούθως:

    2. Το μηναίο επίδομα ειδικών καθηκόντων της παρ. 1 διαμορφώνεται ως ακολούθως:
    α) Ακόλουθος Επικοινωνίας, Γραμματέας Επικοινωνίας Γ΄, Γραμματέας Γ΄ και Δ΄ και ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Δ΄, ποσό ίσο με το επίδομα του Γραμματέα Πρεσβείας Γ΄ Τάξεως και του Γραμματέα Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Γ΄, του Ακολούθου Πρεσβείας και Ακολούθου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων [τετρακόσια είκοσι (420) ευρώ].
    β) Γραμματέας Επικοινωνίας Α΄, Β΄, Γραμματέας Α΄, Β΄, και ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Γ΄ ποσό ίσο με το επίδομα του Γραμματέα Πρεσβείας Β΄ Τάξεως και του Γραμματέα Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Β΄ [τετρακόσια σαράντα οκτώ (448) ευρώ].
    γ) Τμηματάρχης Β΄, Σύμβουλος Επικοινωνίας Β΄ και ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Β΄, ποσό ίσο με το επίδομα του Γραμματέα Πρεσβείας Α΄ τάξεως, του Εισηγητή της Ειδικής Νομικής Υπηρεσίας και του Γραμματέα Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Α΄ [τετρακόσια εξήντα δύο (462) ευρώ].
    δ) Τμηματάρχης Α΄, Σύμβουλος Επικοινωνίας Α΄ και ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού Α’ , ποσό ίσο με το επίδομα του Συμβούλου Πρεσβείας Β΄ Τάξεως, του Εμπειρογνώμονα Β΄ Τάξεως και του Σύμβουλου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Β΄ [πεντακόσια τέσσερα (504) ευρώ].
    ε) Διευθυντής Α΄ και Β΄, Γενικός Σύμβουλος Επικοινωνίας Α΄ και Β΄, ποσό ίσο με το επίδομα του Σύμβουλου Πρεσβείας Α΄ Τάξεως, του Αναπληρωτή Νομικός Σύμβουλος, του ΕμπειρογνώμοναςΑ΄ Τάξεως και του Συμβούλου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων Α΄[πεντακόσια τριάντα δύο (532) ευρώ].