Αρχική Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομίαΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΠΟΣΔΕΠ - Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού Α.Ε.Ι. | 20 Οκτωβρίου 2025, 23:34




Τροπολογία – προσθήκη νέου άρθρου: Τροποποίηση του άρθρου 5Γ του ν. 4172/2013 (ΚΦΕ). Το άρθρο 5Γ του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, το οποίο προστέθηκε με την παρ.1 του άρθρου 40 του Ν.4758/2020 (ΦΕΚ Α΄ 242/04-12-2020), προβλέπει σοβαρά φορολογικά κίνητρα (μείωση κατά 50% του φορολογητέου εισοδήματος από μισθωτή εργασία και επιχειρηματική δραστηριότητα που προκύπτει στην ημεδαπή επί 7 έτη, και απαλλαγή επί 7 έτη από την ετήσια αντικειμενική δαπάνη από κατοικία και ΙΧ αυτοκίνητα) σε όσους επιστρέφουν στην Ελλάδα μετά από 5 έτη φορολογικής απουσίας. Πρόκειται για κίνητρα που μπορούν να συμβάλλουν θετικά στην προσέλκυση και στον επαναπατρισμό, μεταξύ άλλων, και ανθρώπινου δυναμικού υψηλών προσόντων (brain gain), επιστημόνων που έκαναν μια διαδρομή στο εξωτερικό και θέλουν να επαναπατριστούν. Η διάταξη αναντίρρητα συμπεριλαμβάνει δημόσιους υπαλλήλους και λειτουργούς, καθώς αναφέρεται σε όσους «παρέχουν υπηρεσίες στην Ελλάδα στο πλαίσιο εργασιακής σχέσης κατά την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 12 του ΚΦΕ», η οποία στην περίπτωση 2γ αναφέρει «γ) [υπηρεσίες] οι οποίες ρυθμίζονται από τη νομοθεσία περί μισθολογίου και ειδικών μισθολογίων των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου» (παρ. 2γ άρθρου 12 του ν. 4172/2013). Καθ’ υπέρβαση της εξουσιοδότησης του νόμου (παρ. 8 άρθρου 5Γ ν. 4172/2013), στην εκδοθείσα κοινή απόφαση Α.1087/2021 (ΦΕΚ Β’ 1691/26.4.2021) του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, οι δημόσιοι υπάλληλοι και λειτουργοί (περίπτωση 2γ) εξαιρούνται αυθαίρετα, αναιτιολόγητα και σε αντίθεση με τη ρητή αναφορά των άρθρων 5Γ και 12 του ΚΦΕ, με το τελευταίο εδάφιο της παρ. 5 άρθρου 3 της Α. 1087/2021: «Εργασιακή σχέση που υφίσταται όταν ένα φυσικό πρόσωπο παρέχει υπηρεσίες, οι οποίες ρυθμίζονται από τη νομοθεσία περί μισθολογίου και ειδικών μισθολογίων των υπαλλήλων και λειτουργών του Δημοσίου, σύμφωνα με την περ. γ΄ της παρ. 2 του άρθρου 12 του ΚΦΕ, *δεν εμπίπτει* στις διατάξεις του άρθρου 5Γ του ΚΦΕ παρέχει υπηρεσίες στην Ελλάδα στο πλαίσιο εργασιακής σχέσης κατά την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 12.» Το συγκεκριμένο εδάφιο της απόφασης Α. 1087/2021, συνιστά πρόδηλη υπέρβαση εξουσίας και παραβίαση της αρχής της ισότητας, επειδή παρέχει τη φορολογική μείωση μόνο σε εκείνους που θα εργαστούν στον ιδιωτικό τομέα και εξαιρεί εκείνους που θα εργαστούν σε δημόσιους φορείς, σε διαμετρική αντίθεση με το γράμμα και το πνεύμα του νόμου τον οποίο εξειδικεύει. Συνέπεια αυτής της ΥΑ είναι π.χ. κάποιος προερχόμενος από το εξωτερικό που θα προσληφθεί σε κολέγιο ή ΝΠΠΕ να έχει αυτή τη φορολογική απαλλαγή, ενώ αν εκλεγεί ως μέλος ΔΕΠ σε πανεπιστήμιο ή ερευνητής σε δημόσιο ερευνητικό κέντρο δεν την έχει. Το άρθρο 5Γ του ΚΦΕ χωρίς αυτή την αυθαίρετη εξαίρεση θα μπορούσε να συμβάλει θετικά στο brain gain, ενώ τώρα η άδικη αντιμετώπιση που επιφυλάσσεται σε επιστήμονες που βρίσκονται στο εξωτερικό λειτουργεί αποτρεπτικά για την ένταξή τους στο δημόσιο πανεπιστήμιο ή στα εθνικά ερευνητικά κέντρα. Η ΠΟΣΔΕΠ ζητά την εξής τροπολογία – προσθήκη νέου άρθρου στο νομοσχέδιο «Φορολογική μεταρρύθμιση για το δημογραφικό και τη μεσαία τάξη – Μέτρα στήριξης για την κοινωνία και την οικονομία»: Τροπολογία – προσθήκη νέου άρθρου: Τροποποίηση του άρθρου 5Γ του ν. 4172/2013 (ΚΦΕ) Στο άρθρο 5Γ του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, περί ειδικού τρόπου φορολόγησης εισοδήματος από μισθωτή εργασία και επιχειρηματική δραστηριότητα που προκύπτει στην ημεδαπή, φυσικών προσώπων που μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία στην Ελλάδα, επέρχεται η ακόλουθη τροποποίηση: στη παρ. 1γ μετά από τις λέξεις «της παρ. 2 του άρθρου 12» προστίθενται οι λέξεις «ρητά συμπεριλαμβανομένης της περίπτωσης 2γ», και η παράγραφος 1 του άρθρου 5Γ διαμορφώνεται ως εξής: 1.Ο φορολογούμενος, φυσικό πρόσωπο, που μεταφέρει τη φορολογική κατοικία του στην Ελλάδα υπάγεται σε φορολόγηση, όπως ορίζεται στην παρ. 2, για το εισόδημα από μισθωτή εργασία που αποκτά στην Ελλάδα κατά την έννοια της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 5, εφόσον σωρευτικά: α) δεν ήταν φορολογικός κάτοικος της Ελλάδος τα προηγούμενα πέντε (5) από τα έξι (6) έτη πριν από τη μεταφορά της φορολογικής κατοικίας του στην Ελλάδα, β) μεταφέρει τη φορολογική του κατοικία από κράτος μέλος της Ε.Ε. ή του Ε.Ο.Χ. ή από κράτος με το οποίο είναι σε ισχύ συμφωνία διοικητικής συνεργασίας στον τομέα της φορολογίας με την Ελλάδα, γ) παρέχει υπηρεσίες στην Ελλάδα στο πλαίσιο εργασιακής σχέσης κατά την έννοια της παρ. 2 του άρθρου 12, ρητά συμπεριλαμβανομένης της περίπτωσης 2γ, που ασκείται είτε σε ημεδαπό νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα είτε σε μόνιμη εγκατάσταση αλλοδαπής επιχείρησης στην Ελλάδα και δ) δηλώνει ότι θα παραμείνει στην Ελλάδα τουλάχιστον για μία διετία. Ο Πρόεδρος, Ιωάννης Σεϊμένης - Ο Γραμματέας, Γιώργος Λιτσαρδάκης