|
Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Με το ν. 4622/2019 συστάθηκε ο κλάδος των επιτελικών στελεχών ως διυπουργικός κλάδος και καθιέρωσε ειδικό καθεστώς για τα επιτελικά στελέχη στα οικεία άρθρα, τα οποία ασκούν κρίσιμες αρμοδιότητες συντονισμού δημοσίων πολιτικών και συνεργάζονται με την προεδρία της κυβέρνησης για την υλοποίηση του κυβερνητικού έργου. Ως εκ τούτου και προς επίρρωση του ιδιαίτερου ρόλου αυτού του νεοσύστατου κλάδου, τα επιτελικά στελέχη δεσμεύονται με υποχρέωση 5ετούς υπηρεσίας στον κλάδο, προκειμένου για τη διασφάλιση της διοικητικής συνέχειας και της θεσμικής σταθερότητας. Για την έμπρακτη ενίσχυση των ανωτέρω και για να δοθεί κίνητρο για την προσέλευση κι άλλων προσοντούχων στελεχών στον κλάδο με αξιοκρατικό τρόπο, προτείνεται αύξηση στις αμοιβές τους μέσω της κατάργησης της βάσης των 780 ευρώ και της σύνδεσης με τον κατώτατο εθνικό μισθό, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να προβλεφθεί ειδικό μπόνους ως θεσμοθετημένο εργαλείο απόδοσης και παρακίνησης για όλα τα επιτελικά στελέχη που υπηρετούν στον κλάδο. Η υφιστάμενη μισθολογική ρύθμιση αντίκειται στο πνεύμα του ν. 4622/2019, που προβλέπει την ενίσχυση της αποδοτικότητας, της αξιοκρατίας και της διοικητικής συνέχειας στη δημόσια διοίκηση. Ο καθορισμός ενιαίας ή κατώτατης βάσης δεν συμβαδίζει με την αρχή της διαφοροποιημένης ανταμοιβής βάσει θέσης ευθύνης και αποτελεσματικότητας, όπως ορίζει το σύστημα επιτελικής λειτουργίας και ο ρόλος που έχουν αναλάβει τα επιτελικά στελέχη. Επιπλέον, θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα για εσωτερική κινητικότητα εντός του κλάδου, καθώς ως τώρα υφίσταται σημαντικό λειτουργικό κενό ως προς τη μετακίνηση επιτελικών στελεχών μεταξύ Υπουργείων ή φορέων που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός ενιαίου επιτελικού σώματος. Προτείνεται να προβλεφθεί ειδική ρύθμιση που θα επιτρέπει στα επιτελικά στελέχη να μετακινούνται εντός του κλάδου μεταξύ Υπουργείων ή υπηρεσιών κατόπιν αιτήσεώς τους και έγκρισης του αρμόδιου οργάνου. Έτσι ενισχύεται η ευελιξία, η αποτελεσματική αξιοποίηση εμπειρίας και η διαλειτουργικότητα του επιτελικού μηχανισμού. Επιπρόσθετα, πρέπει να αντιμετωπιστεί και η διάρκεια 5ετούς παραμονής στον κλάδο, με το να προβλεφθεί ρητά ότι η απαιτούμενη υπηρεσία για την πλήρη ένταξη ή εξέλιξη δεν είναι υποχρεωτικά συνεχής, επιτρέποντας στα στελέχη να επανακάμπτουν στον κλάδο μετά από ανάληψη θέσεων ευθύνης ή ειδικών καθηκόντων σε άλλες υπηρεσίες. Με αυτόν τον τρόπο αναγνωρίζεται η κινητικότητα καριέρας και ενισχύεται η ευελιξία του θεσμού. Ακόμα, δεδομένου ότι τα εν ενεργεία επιτελικά στελέχη έχουν τοποθετηθεί στον κλάδο μετά από εξετάσεις και παρακολούθησης ειδικού προγράμματος πιστοποίησης από το ΕΚΔΔΑ, ενώ στο υπό διαβούλευση άρθρο αναφέρεται απλώς η «επιτυχής παρακολούθηση προγράμματος πιστοποίησης» του ΕΚΔΔΑ, χωρίς να εξειδικεύεται ο τρόπος εισαγωγής στο πρόγραμμα, προτείνεται να διευκρινιστεί ότι η συμμετοχή στο πρόγραμμα πιστοποίησης προϋποθέτει επιτυχή συμμετοχή σε διαδικασία εισαγωγικών εξετάσεων, που θα οργανώνει το ΕΚΔΔΑ, κατά τρόπο ανάλογο με εκείνον της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται αντικειμενικότητα και αξιοκρατία στην επιλογή των υποψηφίων για πιστοποίηση και εισαγωγή στον κλάδο. Το ζήτημα των επιτελικών στελεχών, εν κατακλείδι, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται αποσπασματικά και ανά περίπτωση, αλλά να υπάρξει μια ολιστική αντιμετώπιση που στόχο θα έχει την χορήγηση κινήτρων για την διατήρηση και αναβάθμιση του κλάδου. Διαφορετικά μετά την λήξη της υποχρεωτικής 5ετούς υπηρέτησης σε αυτόν, θα επιδιωχθεί η μετακίνηση σε πιο προνομιούχες θέσεις εκτός κλάδου και εν τέλει θα καταστεί ένας κλάδος ανενεργός και υποβαθμισμένος. Γενικότερα και λόγω του μικρού χρονικού διαστήματος που έχει μεσολαβήσει από τη σύσταση και τη στελέχωση του κλάδου των επιτελικών στελεχών, διαπιστώνεται ανάγκη συνολικής ρύθμισης των θεμάτων που άπτονται του διυπουργικού αυτού κλάδου, αφενός λόγω της ιδιαιτερότητάς του και αφετέρου για να διευκρινιστούν και να επιλυθούν όλα τα θέματα που έχουν ανακύψει από την τοποθέτηση των επιτελικών στελεχών έως σήμερα όπως ενδεικτικά τα προαναφερθέντα, αλλά και άλλα επιμέρους θέματα που αφορούν στις ασκούμενες αρμοδιότητες του κλάδου, στην κάλυψη θέσεων ευθύνης κ.α.