Άρθρο 42 Ρυθμίσεις για υπαλλήλους Κλάδου ΠΕ Επιτελικών Στελεχών – Τροποποίηση παρ. 2 άρθρου 105 ν.4622/2019

  1. Στο πρώτο εδάφιο της παρ. 2 του άρθρου 105 του ν. 4622/2019 (Α΄133), περί τρόπου και προσόντων διορισμού στους κλάδους, μετά τις λέξεις «μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ετήσιας τουλάχιστον διάρκειας» προστίθενται οι λέξεις «ή αναγνωρισμένου διδακτορικού τίτλου σπουδών» και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής:

«2. Οι θέσεις του ως άνω κλάδου μπορούν να καλύπτονται και με μετάταξη υπηρετούντων υπαλλήλων φορέων της γενικής κυβέρνησης με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, εφόσον είναι κάτοχοι πτυχίου ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης (πανεπιστημιακού ή τεχνολογικού τομέα) της ημεδαπής ή της αλλοδαπής και αναγνωρισμένου μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ετήσιας τουλάχιστον διάρκειας ή αναγνωρισμένου διδακτορικού τίτλου σπουδών ή απόφοιτοι της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης ανεξάρτητα από τον φορέα στον οποίο ανήκει η οργανική τους θέση. Προϋπόθεση για τη μετάταξη είναι η προηγούμενη ελάχιστη προϋπηρεσία τεσσάρων ετών μετά τον διορισμό και η επιτυχής παρακολούθηση προγράμματος πιστοποίησης το οποίο οργανώνεται από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης. Τα σχετικά με την εφαρμογή του παρόντος καθορίζονται με απόφαση του αρμόδιου για θέματα δημόσιας διοίκησης Υπουργού μετά από εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου του ΕΚΔΔΑ. Με την ίδια απόφαση μπορούν να εξειδικεύονται περαιτέρω οι προϋποθέσεις και τα ελάχιστα προσόντα για την παρακολούθηση των προγραμμάτων πιστοποίησης.».

  1. Υπάλληλοι οι οποίοι κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος έχουν μεταταχθεί στον κλάδο επιτελικών στελεχών, εφόσον πριν από τη μετάταξή τους έχουν καταταχθεί σε μισθολογικό κλιμάκιο (Μ.Κ.) υψηλότερο του Μ.Κ. 8 της κατηγορίας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ), επανακατατάσσονται αυτομάτως στο κλιμάκιο το οποίο είχαν πριν από τη μετάταξή τους, μη λαμβανομένων υπόψη προωθημένων κλιμακίων που κατείχαν λόγω συγκεκριμένης θέσης.
  • 22 Οκτωβρίου 2025, 09:52 | Λάμπρος Κ.

    Η αντιμετώπιση του ζητήματος των Επιτελικών Στελεχών γίνεται επί του παρόντος αποσπασματικά ή κατά περίπτωση. Απαιτείται συνολική ρύθμιση, με στόχο τη διατήρηση και ενίσχυση του Κλάδου Π.Ε. Επιτελικών Στελεχών, μέσω δίκαιων και συνεκτικών μισθολογικών κινήτρων.

    Παραδειγματικά, μεταξύ των άλλων, παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις αναφορικά με τους απόφοιτους της ΕΣΔΔΑ. Για τα στελέχη του Κλάδου ΠΕ Επιτελικών Στελεχών – αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ, ο χρόνος φοίτησης στη Σχολή, διάρκειας ενάμισι (1,5) έτους, καθώς και η κατοχή αριστείου, θα πρέπει να αναγνωρίζονται ως χρόνος προϋπηρεσίας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην περ. γ΄ της παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176). Η διάταξη αυτή χρειάζεται να εφαρμοστεί αναλογικά, κατά τρόπο όμοιο με τους λοιπούς αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ, για τον υπολογισμό του μισθολογικού κλιμακίου και των συναφών υπηρεσιακών ωφελημάτων.

    Η ανωτέρω τροποποίηση θα αποκαταστήσει τη διοικητική και μισθολογική ισονομία μεταξύ των αποφοίτων της ΕΣΔΔΑ, δεδομένου ότι τα Επιτελικά Στελέχη που εισήχθησαν στον Κλάδο μέσω της ΕΣΔΔΑ έχουν παρακολουθήσει το ίδιο πρόγραμμα σπουδών με τους λοιπούς αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ, ήτοι με τις ίδιες ακαδημαϊκές και υπηρεσιακές υποχρεώσεις με αυτούς.

  • 22 Οκτωβρίου 2025, 09:20 | Αλέξης Κ.

    Ζητήματα που χρήζουν επανεξέτασης
    Εσωτερική κινητικότητα εντός του Κλάδου
    Υφίσταται σημαντικό λειτουργικό κενό ως προς τη μετακίνηση επιτελικών στελεχών μεταξύ Υπουργείων ή φορέων, καθώς σήμερα η μόνη διαθέσιμη διαδικασία είναι η γενική «κινητικότητα» του ν. 4440/2016, που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός ενιαίου επιτελικού σώματος.
    Πρόταση: να προβλεφθεί ειδική ρύθμιση που θα επιτρέπει στα στελέχη να μετακινούνται εντός του Κλάδου μεταξύ Υπουργείων ή υπηρεσιών κατόπιν αιτήσεώς τους και έγκρισης του αρμόδιου οργάνου, χωρίς να απαιτείται ένταξη στη γενική διαδικασία κινητικότητας.Έτσι ενισχύεται η ευελιξία, η αποτελεσματική αξιοποίηση εμπειρίας και η διαλειτουργικότητα του επιτελικού μηχανισμού.
    προϋπηρεσία – μη συνεχής υπηρεσία.
    Η ισχύουσα διάταξη απαιτεί προϋπηρεσία τεσσάρων ετών μετά τον διορισμό, ωστόσο για τη μονιμότερη εξέλιξη των στελεχών πρέπει να αντιμετωπιστεί και η διάρκεια παραμονής στον Κλάδο.
    Πρόταση: να προβλεφθεί ρητά ότι η απαιτούμενη υπηρεσία για την πλήρη ένταξη ή εξέλιξη δεν είναι υποχρεωτικά συνεχής, επιτρέποντας στα στελέχη να επανακάμπτουν στον Κλάδο μετά από ανάληψη θέσεων ευθύνης ή ειδικών καθηκόντων σε άλλες υπηρεσίες.Με αυτόν τον τρόπο αναγνωρίζεται η κινητικότητα καριέρας και ενισχύεται η ευελιξία του θεσμού.

    Τέλος,για τα στελέχη του Κλάδου ΠΕ Επιτελικών Στελεχών, αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ, ο χρόνος φοίτησης στη Σχολή, διάρκειας ενάμισι (1,5) έτους, καθώς και η κατοχή αριστείου, θα πρέπει να αναγνωρίζονται ως χρόνος προϋπηρεσίας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην περ. γ’ της παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 4354/2015 (Α’ 176). Η διάταξη αυτή χρειάζεται να εφαρμόζεται αναλογικά, κατά τρόπο όμοιο με τους λοιπούς αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ, για τον υπολογισμό του μισθολογικού κλιμακίου και των συναφών υπηρεσιακών ωφελημάτων. Η ανωτέρω τροποποίηση αποκαθιστά τη διοικητική και μισθολογική ισονομία μεταξύ των αποφοίτων της ΕΣΔΔΑ, δεδομένου ότι τα επιτελικά στελέχη έχουν παρακολουθήσει το ίδιο πρόγραμμα σπουδών, με τις ίδιες ακαδημαϊκές και υπηρεσιακές υποχρεώσεις. Συνεπώς, και παρά τις συνεχείς ενέργειες μας που οδήγησαν στην υπόσχεση πως θα γίνει μία συνολική ρύθμιση αυτού αλλά και λοιπών προβλημάτων που εμφανίστηκαν από την εφαρμογή των διατάξεων για τον Κλάδο, η εν λόγω ρύθμιση είναι ελλιπής και πρέπει να συμπληρωθεί ή να συμπεριληφθεί σε μία ευρύτερη, που θα θεραπεύει ενιαία όλα αυτά τα προβλήματα.

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 22:49 | Α.Κ.

    Ο κλάδος των επιτελικών στελεχών (ν. 4622/2019) συστάθηκε ως διυπουργικός κλάδος με κρίσιμο ρόλο στον συντονισμό δημοσίων πολιτικών και την υλοποίηση του κυβερνητικού έργου. Για την ενίσχυση και αναβάθμισή του, προτείνονται οι εξής βελτιώσεις:
    Μισθολογική Αναβάθμιση: Κατάργηση της βάσης των 780 ευρώ και σύνδεση με τον κατώτατο εθνικό μισθό, καθώς και θέσπιση ειδικού μπόνους απόδοσης. Η υφιστάμενη ρύθμιση αντίκειται στην αρχή της διαφοροποιημένης ανταμοιβής βάσει θέσης ευθύνης και αποτελεσματικότητας που ορίζει ο νόμος.
    Εσωτερική Κινητικότητα: Πρόβλεψη δυνατότητας μετακίνησης επιτελικών στελεχών μεταξύ Υπουργείων/υπηρεσιών κατόπιν αίτησης, για ευελιξία και αποτελεσματική αξιοποίηση εμπειρίας.
    Ευελιξία 5ετούς Υποχρέωσης: Διευκρίνιση ότι η απαιτούμενη υπηρεσία δεν χρειάζεται να είναι συνεχής, επιτρέποντας επανάκαμψη στον κλάδο μετά από ανάληψη άλλων θέσεων ευθύνης.
    Αξιοκρατική Επιλογή: Προτείνεται να διευκρινιστεί ότι η συμμετοχή στο πρόγραμμα πιστοποίησης προϋποθέτει επιτυχή συμμετοχή σε διαδικασία εισαγωγικών εξετάσεων, που θα οργανώνει το ΕΚΔΔΑ, κατά τρόπο ανάλογο με εκείνον της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, διασφαλίζοντας αντικειμενικότητα και αξιοκρατία.
    Χωρίς ολιστική αντιμετώπιση και χορήγηση κινήτρων, υπάρχει κίνδυνος μετά την 5ετία τα στελέχη να επιδιώξουν προνομιούχες θέσεις εκτός κλάδου, καθιστώντας τον ανενεργό και υποβαθμισμένο.

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 22:07 | Γιάννης Λ.

    Για τα στελέχη του Κλάδου ΠΕ Επιτελικών Στελεχών, αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ, ο χρόνος φοίτησης στη Σχολή, διάρκειας ενάμισι (1,5) έτους, καθώς και η κατοχή αριστείου, θα πρέπει να αναγνωρίζονται ως χρόνος προϋπηρεσίας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην περ. γ’ της παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 4354/2015 (Α’ 176). Η διάταξη αυτή χρειάζεται να εφαρμόζεται αναλογικά, κατά τρόπο όμοιο με τους λοιπούς αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ, για τον υπολογισμό του μισθολογικού κλιμακίου και των συναφών υπηρεσιακών ωφελημάτων. Η ανωτέρω τροποποίηση αποκαθιστά τη διοικητική και μισθολογική ισονομία μεταξύ των αποφοίτων της ΕΣΔΔΑ, δεδομένου ότι τα επιτελικά στελέχη έχουν παρακολουθήσει το ίδιο πρόγραμμα σπουδών, με τις ίδιες ακαδημαϊκές και υπηρεσιακές υποχρεώσεις. Συνεπώς, και παρά τις συνεχείς ενέργειες μας που οδήγησαν στην υπόσχεση πως θα γίνει μία συνολική ρύθμιση αυτού αλλά και λοιπών προβλημάτων που εμφανίστηκαν από την εφαρμογή των διατάξεων για τον Κλάδο, η εν λόγω ρύθμιση είναι ελλιπής και πρέπει να συμπληρωθεί ή να συμπεριληφθεί σε μία ευρύτερη, που θα θεραπεύει ενιαία όλα αυτά τα προβλήματα.

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 15:57 | υ.σ. Σύλλογος επιτελικών στελεχών

    Ζητήματα και Προτάσεις για τον Κλάδο ΠΕ Επιτελικών Στελεχών

    Ολιστική προσέγγιση και ανάγκη συνολικής ρύθμισης

    Η αντιμετώπιση του Κλάδου πρέπει να γίνεται ενιαία και ολιστικά, όχι αποσπασματικά.

    Στόχος είναι η διατήρηση και ενίσχυση του Κλάδου μέσω δίκαιων και συνεκτικών μισθολογικών κινήτρων.

    Μισθολογική κατάταξη και ανισότητες

    Σήμερα, οι υπάλληλοι που μετατάχθηκαν κατατάσσονται στο εισαγωγικό ΜΚ 8, χωρίς αναγνώριση προϋπηρεσίας, τίτλων σπουδών ή αξιολογήσεων.

    Αυτό δημιουργεί ανισότητες μεταξύ στελεχών με διαφορετική εμπειρία και προσόντα, καθώς και διαφοροποιήσεις μεταξύ αποφοίτων ΕΣΔΔΑ και μεταταχθέντων στο Κλάδο.

    Προτείνεται η αναγνώριση της φοίτησης στην ΕΣΔΔΑ (1,5 έτος) και των αριστείων ως χρόνος προϋπηρεσίας για τον υπολογισμό του μισθολογικού κλιμακίου.

    Συμφωνία με τις αυξήσεις μισθολογίου 2024–2027

    Το μισθολόγιο των Επιτελικών Στελεχών πρέπει να ευθυγραμμιστεί με τις αλλαγές στο μισθολόγιο των Δ.Υ., με αυτόματη αναπροσαρμογή του οικονομικού κινήτρου.

    Εσωτερική κινητικότητα και ευελιξία

    Προτείνεται ειδική ρύθμιση που επιτρέπει μετακινήσεις εντός του Κλάδου μεταξύ Υπουργείων/φορέων, χωρίς ένταξη στη γενική διαδικασία κινητικότητας, διασφαλίζοντας αξιοποίηση εμπειρίας και ευελιξία.

    Προγράμματα πιστοποίησης ΕΚΔΔΑ

    Η συμμετοχή σε προγράμματα πιστοποίησης θα πρέπει να προϋποθέτει επιτυχή εισαγωγική διαδικασία, εξασφαλίζοντας αντικειμενικότητα και αξιοκρατία στην επιλογή υποψηφίων.

    Προϋπηρεσία και μη συνεχής υπηρεσία

    Η διάρκεια παραμονής στον Κλάδο για εξέλιξη δεν απαιτεί να είναι συνεχής. Επιτρέπεται επιστροφή στο Κλάδο μετά από ανάληψη θέσεων ευθύνης ή ειδικών καθηκόντων.

    Τροποποιήσεις άρθρων ν. 4622/2019

    Παράγραφος 2 του άρθρου 107: καθορισμός βασικού μισθού με αναγνώριση προϋπηρεσίας και προσόντων.

    Παράγραφος 3 του άρθρου 107: αυτόματη κατάταξη στο ΜΚ 8, με επανακατάταξη σύμφωνα με τα προσόντα και την προϋπηρεσία.

    Σαφής αναφορά στα μπόνους 6–15% ως εργαλείο απόδοσης.

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 15:26 | ΒΑΙΛΙΚΗ Χ.

    Με το ν. 4622/2019 συστάθηκε ο κλάδος των επιτελικών στελεχών ως διυπουργικός κλάδος και καθιέρωσε ειδικό καθεστώς για τα επιτελικά στελέχη στα οικεία άρθρα, τα οποία ασκούν κρίσιμες αρμοδιότητες συντονισμού δημοσίων πολιτικών και συνεργάζονται με την προεδρία της κυβέρνησης για την υλοποίηση του κυβερνητικού έργου. Ως εκ τούτου και προς επίρρωση του ιδιαίτερου ρόλου αυτού του νεοσύστατου κλάδου, τα επιτελικά στελέχη δεσμεύονται με υποχρέωση 5ετούς υπηρεσίας στον κλάδο, προκειμένου για τη διασφάλιση της διοικητικής συνέχειας και της θεσμικής σταθερότητας.
    Για την έμπρακτη ενίσχυση των ανωτέρω και για να δοθεί κίνητρο για την προσέλευση κι άλλων προσοντούχων στελεχών στον κλάδο με αξιοκρατικό τρόπο, προτείνεται αύξηση στις αμοιβές τους μέσω της κατάργησης της βάσης των 780 ευρώ και της σύνδεσης με τον κατώτατο εθνικό μισθό, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να προβλεφθεί ειδικό μπόνους ως θεσμοθετημένο εργαλείο απόδοσης και παρακίνησης για όλα τα επιτελικά στελέχη που υπηρετούν στον κλάδο. Η υφιστάμενη μισθολογική ρύθμιση αντίκειται στο πνεύμα του ν. 4622/2019, που προβλέπει την ενίσχυση της αποδοτικότητας, της αξιοκρατίας και της διοικητικής συνέχειας στη δημόσια διοίκηση. Ο καθορισμός ενιαίας ή κατώτατης βάσης δεν συμβαδίζει με την αρχή της διαφοροποιημένης ανταμοιβής βάσει θέσης ευθύνης και αποτελεσματικότητας, όπως ορίζει το σύστημα επιτελικής λειτουργίας και ο ρόλος που έχουν αναλάβει τα επιτελικά στελέχη.
    Επιπλέον, θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα για εσωτερική κινητικότητα εντός του κλάδου, καθώς ως τώρα υφίσταται σημαντικό λειτουργικό κενό ως προς τη μετακίνηση επιτελικών στελεχών μεταξύ Υπουργείων ή φορέων που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός ενιαίου επιτελικού σώματος. Προτείνεται να προβλεφθεί ειδική ρύθμιση που θα επιτρέπει στα επιτελικά στελέχη να μετακινούνται εντός του κλάδου μεταξύ Υπουργείων ή υπηρεσιών κατόπιν αιτήσεώς τους και έγκρισης του αρμόδιου οργάνου. Έτσι ενισχύεται η ευελιξία, η αποτελεσματική αξιοποίηση εμπειρίας και η διαλειτουργικότητα του επιτελικού μηχανισμού. Επιπρόσθετα, πρέπει να αντιμετωπιστεί και η διάρκεια 5ετούς παραμονής στον κλάδο, με το να προβλεφθεί ρητά ότι η απαιτούμενη υπηρεσία για την πλήρη ένταξη ή εξέλιξη δεν είναι υποχρεωτικά συνεχής, επιτρέποντας στα στελέχη να επανακάμπτουν στον κλάδο μετά από ανάληψη θέσεων ευθύνης ή ειδικών καθηκόντων σε άλλες υπηρεσίες. Με αυτόν τον τρόπο αναγνωρίζεται η κινητικότητα καριέρας και ενισχύεται η ευελιξία του θεσμού.
    Τέλος, δεδομένου ότι τα εν ενεργεία επιτελικά στελέχη έχουν τοποθετηθεί στον κλάδο μετά από εξετάσεις και παρακολούθησης ειδικού προγράμματος πιστοποίησης από το ΕΚΔΔΑ, ενώ στο υπό διαβούλευση άρθρο αναφέρεται απλώς η «επιτυχής παρακολούθηση προγράμματος πιστοποίησης» του ΕΚΔΔΑ, χωρίς να εξειδικεύεται ο τρόπος εισαγωγής στο πρόγραμμα, προτείνεται να διευκρινιστεί ότι η συμμετοχή στο πρόγραμμα πιστοποίησης προϋποθέτει επιτυχή συμμετοχή σε διαδικασία εισαγωγικών εξετάσεων, που θα οργανώνει το ΕΚΔΔΑ, κατά τρόπο ανάλογο με εκείνον της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται αντικειμενικότητα και αξιοκρατία στην επιλογή των υποψηφίων για πιστοποίηση και εισαγωγή στον κλάδο.
    Το ζήτημα των επιτελικών στελεχών, εν κατακλείδι, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται αποσπασματικά και ανά περίπτωση, αλλά να υπάρξει μια ολιστική αντιμετώπιση που στόχο θα έχει την χορήγηση κινήτρων για την διατήρηση και αναβάθμιση του κλάδου. Διαφορετικά μετά την λήξη της υποχρεωτικής 5ετούς υπηρέτησης σε αυτόν, θα επιδιωχθεί η μετακίνηση σε πιο προνομιούχες θέσεις εκτός κλάδου και εν τέλει θα καταστεί ένας κλάδος ανενεργός και υποβαθμισμένος. Γενικότερα και λόγω του μικρού χρονικού διαστήματος που έχει μεσολαβήσει από τη σύσταση και τη στελέχωση του κλάδου των επιτελικών στελεχών, διαπιστώνεται ανάγκη συνολικής ρύθμισης των θεμάτων που άπτονται του διυπουργικού αυτού κλάδου, αφενός λόγω της ιδιαιτερότητάς του και αφετέρου για να διευκρινιστούν και να επιλυθούν όλα τα θέματα που έχουν ανακύψει από την τοποθέτηση των επιτελικών στελεχών έως σήμερα όπως ενδεικτικά τα προαναφερθέντα, αλλά και άλλα επιμέρους θέματα που αφορούν στις ασκούμενες αρμοδιότητες του κλάδου, στην κάλυψη θέσεων ευθύνης κ.α.

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 14:33 | Λ Ο

    Με το ν. 4622/2019 συστάθηκε ο κλάδος των επιτελικών στελεχών ως διυπουργικός κλάδος και καθιέρωσε ειδικό καθεστώς για τα επιτελικά στελέχη στα οικεία άρθρα, τα οποία ασκούν κρίσιμες αρμοδιότητες συντονισμού δημοσίων πολιτικών και συνεργάζονται με την προεδρία της κυβέρνησης για την υλοποίηση του κυβερνητικού έργου. Ως εκ τούτου και προς επίρρωση του ιδιαίτερου ρόλου αυτού του νεοσύστατου κλάδου, τα επιτελικά στελέχη δεσμεύονται με υποχρέωση 5ετούς υπηρεσίας στον κλάδο, προκειμένου για τη διασφάλιση της διοικητικής συνέχειας και της θεσμικής σταθερότητας.
    Για την έμπρακτη ενίσχυση των ανωτέρω και για να δοθεί κίνητρο για την προσέλευση κι άλλων προσοντούχων στελεχών στον κλάδο με αξιοκρατικό τρόπο, προτείνεται αύξηση στις αμοιβές τους μέσω της κατάργησης της βάσης των 780 ευρώ και της σύνδεσης με τον κατώτατο εθνικό μισθό, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να προβλεφθεί ειδικό μπόνους ως θεσμοθετημένο εργαλείο απόδοσης και παρακίνησης για όλα τα επιτελικά στελέχη που υπηρετούν στον κλάδο. Η υφιστάμενη μισθολογική ρύθμιση αντίκειται στο πνεύμα του ν. 4622/2019, που προβλέπει την ενίσχυση της αποδοτικότητας, της αξιοκρατίας και της διοικητικής συνέχειας στη δημόσια διοίκηση. Ο καθορισμός ενιαίας ή κατώτατης βάσης δεν συμβαδίζει με την αρχή της διαφοροποιημένης ανταμοιβής βάσει θέσης ευθύνης και αποτελεσματικότητας, όπως ορίζει το σύστημα επιτελικής λειτουργίας και ο ρόλος που έχουν αναλάβει τα επιτελικά στελέχη.
    Επιπλέον, θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα για εσωτερική κινητικότητα εντός του κλάδου, καθώς ως τώρα υφίσταται σημαντικό λειτουργικό κενό ως προς τη μετακίνηση επιτελικών στελεχών μεταξύ Υπουργείων ή φορέων που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός ενιαίου επιτελικού σώματος. Προτείνεται να προβλεφθεί ειδική ρύθμιση που θα επιτρέπει στα επιτελικά στελέχη να μετακινούνται εντός του κλάδου μεταξύ Υπουργείων ή υπηρεσιών κατόπιν αιτήσεώς τους και έγκρισης του αρμόδιου οργάνου. Έτσι ενισχύεται η ευελιξία, η αποτελεσματική αξιοποίηση εμπειρίας και η διαλειτουργικότητα του επιτελικού μηχανισμού. Επιπρόσθετα, πρέπει να αντιμετωπιστεί και η διάρκεια 5ετούς παραμονής στον κλάδο, με το να προβλεφθεί ρητά ότι η απαιτούμενη υπηρεσία για την πλήρη ένταξη ή εξέλιξη δεν είναι υποχρεωτικά συνεχής, επιτρέποντας στα στελέχη να επανακάμπτουν στον κλάδο μετά από ανάληψη θέσεων ευθύνης ή ειδικών καθηκόντων σε άλλες υπηρεσίες. Με αυτόν τον τρόπο αναγνωρίζεται η κινητικότητα καριέρας και ενισχύεται η ευελιξία του θεσμού.
    Ακόμα, δεδομένου ότι τα εν ενεργεία επιτελικά στελέχη έχουν τοποθετηθεί στον κλάδο μετά από εξετάσεις και παρακολούθησης ειδικού προγράμματος πιστοποίησης από το ΕΚΔΔΑ, ενώ στο υπό διαβούλευση άρθρο αναφέρεται απλώς η «επιτυχής παρακολούθηση προγράμματος πιστοποίησης» του ΕΚΔΔΑ, χωρίς να εξειδικεύεται ο τρόπος εισαγωγής στο πρόγραμμα, προτείνεται να διευκρινιστεί ότι η συμμετοχή στο πρόγραμμα πιστοποίησης προϋποθέτει επιτυχή συμμετοχή σε διαδικασία εισαγωγικών εξετάσεων, που θα οργανώνει το ΕΚΔΔΑ, κατά τρόπο ανάλογο με εκείνον της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται αντικειμενικότητα και αξιοκρατία στην επιλογή των υποψηφίων για πιστοποίηση και εισαγωγή στον κλάδο.
    Το ζήτημα των επιτελικών στελεχών, εν κατακλείδι, δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται αποσπασματικά και ανά περίπτωση, αλλά να υπάρξει μια ολιστική αντιμετώπιση που στόχο θα έχει την χορήγηση κινήτρων για την διατήρηση και αναβάθμιση του κλάδου. Διαφορετικά μετά την λήξη της υποχρεωτικής 5ετούς υπηρέτησης σε αυτόν, θα επιδιωχθεί η μετακίνηση σε πιο προνομιούχες θέσεις εκτός κλάδου και εν τέλει θα καταστεί ένας κλάδος ανενεργός και υποβαθμισμένος. Γενικότερα και λόγω του μικρού χρονικού διαστήματος που έχει μεσολαβήσει από τη σύσταση και τη στελέχωση του κλάδου των επιτελικών στελεχών, διαπιστώνεται ανάγκη συνολικής ρύθμισης των θεμάτων που άπτονται του διυπουργικού αυτού κλάδου, αφενός λόγω της ιδιαιτερότητάς του και αφετέρου για να διευκρινιστούν και να επιλυθούν όλα τα θέματα που έχουν ανακύψει από την τοποθέτηση των επιτελικών στελεχών έως σήμερα όπως ενδεικτικά τα προαναφερθέντα, αλλά και άλλα επιμέρους θέματα που αφορούν στις ασκούμενες αρμοδιότητες του κλάδου, στην κάλυψη θέσεων ευθύνης κ.α.

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 14:00 | Μαρία

    Τα κύρια σημεία που το άρθρο 42 θα πρέπει να θεραπεύσει είναι τα παρακάτω:
    1.Ανισότητες στη μισθολογική κατάταξη και εξέλιξη στελεχών, καθώς δεν λαμβάνονται υπόψη προϋπηρεσία, σπουδές και αξιολογήσεις.
    2.Πρόταση για αναγνώριση του χρόνου φοίτησης στην ΕΣΔΔΑ και των τίτλων σπουδών ως προϋπηρεσία.
    3.Επανακατάταξη στο σωστό μισθολογικό κλιμάκιο με βάση προσόντα και αρχικό διορισμό.
    4.Τροποποίηση του άρθρου 107 του ίδιου νόμου ώστε να επιτευχθεί ισονομία και διαφάνεια.
    5.Αναπροσαρμογή οικονομικών κινήτρων σύμφωνα με τους νέους βασικούς μισθούς του Δημοσίου.
    6.Διευκρίνιση της διαδικασίας πιστοποίησης του ΕΚΔΔΑ με εισαγωγικές εξετάσεις για αξιοκρατία.
    7.Θεσμοθέτηση εσωτερικής κινητικότητας εντός του Κλάδου, χωρίς να απαιτείται η γενική διαδικασία του ν. 4440/2016.
    8.Ρύθμιση για μη συνεχόμενη προϋπηρεσία, ώστε να διευκολύνεται η εξέλιξη στελεχών με διακοπές λόγω άλλων θέσεων ευθύνης.
    Συμπερασματικά, προτείνεται ένα ενιαίο, αξιοκρατικό και ευέλικτο σύστημα μισθολογικής, υπηρεσιακής και λειτουργικής οργάνωσης του Κλάδου ΠΕ Επιτελικών Στελεχών, με στόχο τη δίκαιη μεταχείριση, κινητικότητα και αναβάθμιση του ρόλου τους στη Δημόσια Διοίκηση.

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 13:14 | Επιτελικό στέλεχος

    Με το ν. 4622/2019 συστάθηκε ο κλάδος των επιτελικών στελεχών ως διυπουργικός κλάδος και καθιέρωσε ειδικό καθεστώς για τα επιτελικά στελέχη στα οικεία άρθρα, τα οποία ασκούν κρίσιμες αρμοδιότητες συντονισμού δημοσίων πολιτικών και συνεργάζονται με την προεδρία της κυβέρνησης για την υλοποίηση του κυβερνητικού έργου. Ως εκ τούτου και προς επίρρωση του ιδιαίτερου ρόλου αυτού του νεοσύστατου κλάδου, τα επιτελικά στελέχη δεσμεύονται με υποχρέωση 5ετούς υπηρεσίας στον κλάδο, προκειμένου για τη διασφάλιση της διοικητικής συνέχειας και της θεσμικής σταθερότητας.
    Για την έμπρακτη ενίσχυση των ανωτέρω και για να δοθεί κίνητρο για την προσέλευση κι άλλων προσοντούχων στελεχών στον κλάδο με αξιοκρατικό τρόπο, προτείνεται αύξηση στις αμοιβές τους μέσω της κατάργησης της βάσης των 780 ευρώ και της σύνδεσης με τον κατώτατο εθνικό μισθό, ενώ ταυτόχρονα πρέπει να προβλεφθεί ειδικό μπόνους ως θεσμοθετημένο εργαλείο απόδοσης και παρακίνησης για όλα τα επιτελικά στελέχη που υπηρετούν στον κλάδο. Η υφιστάμενη μισθολογική ρύθμιση αντίκειται στο πνεύμα του ν. 4622/2019, που προβλέπει την ενίσχυση της αποδοτικότητας, της αξιοκρατίας και της διοικητικής συνέχειας στη δημόσια διοίκηση. Ο καθορισμός ενιαίας ή κατώτατης βάσης δεν συμβαδίζει με την αρχή της διαφοροποιημένης ανταμοιβής βάσει θέσης ευθύνης και αποτελεσματικότητας, όπως ορίζει το σύστημα επιτελικής λειτουργίας και ο ρόλος που έχουν αναλάβει τα επιτελικά στελέχη.
    Επιπλέον, θα πρέπει να προβλεφθεί η δυνατότητα για εσωτερική κινητικότητα εντός του κλάδου, καθώς ως τώρα υφίσταται σημαντικό λειτουργικό κενό ως προς τη μετακίνηση επιτελικών στελεχών μεταξύ Υπουργείων ή φορέων που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός ενιαίου επιτελικού σώματος. Προτείνεται να προβλεφθεί ειδική ρύθμιση που θα επιτρέπει στα επιτελικά στελέχη να μετακινούνται εντός του κλάδου μεταξύ Υπουργείων ή υπηρεσιών κατόπιν αιτήσεώς τους και έγκρισης του αρμόδιου οργάνου. Έτσι ενισχύεται η ευελιξία, η αποτελεσματική αξιοποίηση εμπειρίας και η διαλειτουργικότητα του επιτελικού μηχανισμού. Επιπρόσθετα, πρέπει να αντιμετωπιστεί και η διάρκεια 5ετούς παραμονής στον κλάδο, με το να προβλεφθεί ρητά ότι η απαιτούμενη υπηρεσία για την πλήρη ένταξη ή εξέλιξη δεν είναι υποχρεωτικά συνεχής, επιτρέποντας στα στελέχη να επανακάμπτουν στον κλάδο μετά από ανάληψη θέσεων ευθύνης ή ειδικών καθηκόντων σε άλλες υπηρεσίες. Με αυτόν τον τρόπο αναγνωρίζεται η κινητικότητα καριέρας και ενισχύεται η ευελιξία του θεσμού.
    Τέλος, δεδομένου ότι τα εν ενεργεία επιτελικά στελέχη έχουν τοποθετηθεί στον κλάδο μετά από εξετάσεις και παρακολούθησης ειδικού προγράμματος πιστοποίησης από το ΕΚΔΔΑ, ενώ στο υπό διαβούλευση άρθρο αναφέρεται απλώς η «επιτυχής παρακολούθηση προγράμματος πιστοποίησης» του ΕΚΔΔΑ, χωρίς να εξειδικεύεται ο τρόπος εισαγωγής στο πρόγραμμα, προτείνεται να διευκρινιστεί ότι η συμμετοχή στο πρόγραμμα πιστοποίησης προϋποθέτει επιτυχή συμμετοχή σε διαδικασία εισαγωγικών εξετάσεων, που θα οργανώνει το ΕΚΔΔΑ, κατά τρόπο ανάλογο με εκείνον της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης. Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται αντικειμενικότητα και αξιοκρατία στην επιλογή των υποψηφίων για πιστοποίηση και εισαγωγή στον κλάδο.
    Το ζήτημα των επιτελικών στελεχών εν κατακλείδι δεν μπορεί να αντιμετωπίζεται αποσπασματικά και ανά περίπτωση, αλλά να υπάρξει μια ολιστική αντιμετώπιση που στόχο θα έχει την χορήγηση κινήτρων για την διατήρηση και αναβάθμιση του κλάδου. Διαφορετικά μετά την λήξη της υποχρεωτικής 5ετούς υπηρέτησης σε αυτόν, θα επιδιωχθεί η μετακίνηση σε πιο προνομιούχες θέσεις εκτός κλάδου και εν τέλει θα καταστεί ένας κλάδος ανενεργός και υποβαθμισμένος. Γενικότερα και λόγω του μικρού χρονικού διαστήματος που έχει μεσολαβήσει από τη σύσταση και τη στελέχωση του κλάδου των Επιτελικών Στελεχών, διαπιστώνεται ανάγκη συνολικής ρύθμισης των θεμάτων που άπτονται του διυπουργικού αυτού κλάδου, αφενός λόγω της ιδιαιτερότητάς του και αφετέρου για να διευκρινιστούν και να επιλυθούν όλα τα θέματα που έχουν ανακύψει από την τοποθέτηση των Επιτελικών Στελεχών έως σήμερα όπως ενδεικτικά τα προαναφερθέντα, αλλά και άλλα επιμέρους θέματα που αφορούν τις ασκούμενες αρμοδιότητες κλάδου, την κάλυψη θέσεων ευθύνης κ.α.

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 13:14 | Ελένη Φλούδα

    Η αντιμετώπιση του ζητήματος των Επιτελικών Στελεχών θα πρέπει να γίνει με ενιαίο και ολιστικό τρόπο και όχι αποσπασματικά ή κατά περίπτωση. Απαιτείται συνολική ρύθμιση, με στόχο τη διατήρηση και ενίσχυση του Κλάδου Π.Ε. Επιτελικών Στελεχών, μέσω δίκαιων και συνεκτικών μισθολογικών κινήτρων.

    Σήμερα, οι υπάλληλοι που μετατάχθηκαν στον Κλάδο κατατάσσονται στο εισαγωγικό Μισθολογικό Κλιμάκιο (Μ.Κ.) 8, χωρίς να λαμβάνεται υπόψη η προϋπηρεσία, οι τίτλοι σπουδών ή οι αξιολογήσεις τους. Η πρακτική αυτή οδηγεί σε ανισότητες και δυσανάλογη μεταχείριση μεταξύ στελεχών με διαφορετική εμπειρία και προσόντα. Παράλληλα, παρατηρούνται και διαφοροποιήσεις αναφορικά με τους απόφοιτους της ΕΣΔΔΑ, όπου διαφορετική μισθολογική εξέλιξη έχουν αυτοί που έχουν αποφοιτήσει ως Επιτελικά Στελέχη από την ΕΣΔΔΑ από τους αποφοίτους που μετατάχθηκαν στον κλάδο των Επιτελικών Στελεχών μετά την πιστοποίησή τους από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Επιτελικών Στελεχών του ΕΚΔΔΑ.

    Για τα στελέχη του Κλάδου ΠΕ Επιτελικών Στελεχών, αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ, ο χρόνος φοίτησης στη Σχολή, διάρκειας ενάμισι (1,5) έτους, καθώς και η κατοχή αριστείου, θα πρέπει να αναγνωρίζονται ως χρόνος προϋπηρεσίας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην περ. γ’ της παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 4354/2015 (Α’ 176). Η διάταξη αυτή χρειάζεται να εφαρμοστεί αναλογικά, κατά τρόπο όμοιο με τους λοιπούς αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ, για τον υπολογισμό του μισθολογικού κλιμακίου και των συναφών υπηρεσιακών ωφελημάτων.

    Η ανωτέρω τροποποίηση θα αποκαταστήσει τη διοικητική και μισθολογική ισονομία μεταξύ των αποφοίτων της ΕΣΔΔΑ, δεδομένου ότι τα επιτελικά στελέχη έχουν παρακολουθήσει το ίδιο πρόγραμμα σπουδών, με τις ίδιες ακαδημαϊκές και υπηρεσιακές υποχρεώσεις και θα υπάρξει μια συνολική ρύθμιση μισθολογικών αλλά και λοιπών προβλημάτων που εμφανίστηκαν από την εφαρμογή των διατάξεων για τον Κλάδο.

    Προτείνεται, συνεπώς, η τροποποίηση να επεκταθεί και στο άρθρο 107 του ν. 4622/2019, ώστε να προβλέπεται ότι:

    «Μετά την κατάταξη στο εισαγωγικό Μ.Κ. 8 και με την ανάληψη υπηρεσίας, πραγματοποιείται επανακατάταξη των Π.Ε. Επιτελικών Στελεχών στο μισθολογικό κλιμάκιο που προκύπτει από τη μισθολογική αναγνώριση τίτλων μεταπτυχιακών ή διδακτορικών σπουδών, αριστείας της ΕΣΔΔΑ, θετικών αξιολογήσεων και προϋπηρεσίας, με ημερομηνία αναφοράς τον αρχικό διορισμό και όχι τη μετάταξη.»

    Η ανωτέρω ρύθμιση θα αποκαταστήσει τη μισθολογική και υπηρεσιακή ισονομία μεταξύ των στελεχών, θα εξαλείψει τις υφιστάμενες διακρίσεις και θα συμβάλει στη διαμόρφωση ενός σταθερού, αξιοκρατικού και ελκυστικού πλαισίου για την ανάπτυξη του Κλάδου Π.Ε. Επιτελικών Στελεχών.

  • 21 Οκτωβρίου 2025, 12:56 | Λία Σ.

    Με το άρθρο 42 -σύμφωνα και με την ΑΣΥΡ- επιλύεται το χρονίζον ζήτημα για την κατάταξη υπάλληλων του Κλάδου ΠΕ Επιτελικών Στελεχών κατόχων αναγνωρισμένου διδακτορικού τίτλου σπουδών και είναι στην σωστή κατεύθυνση.

    Στο πλαίσιο αυτό σκόπιμο είναι να αναφερθεί η ανάγκη συνολικής ρύθμισης των θεμάτων που άπτονται του διυπουργικού κλάδου ΠΕ Επιτελικών Στελεχών αφενός λόγω της ιδιαιτερότητας του κλάδου και αφετέρου για να διευκρινιστούν και να επιλυθούν όλα τα θέματα που έχουν ανακύψει από την τοποθέτηση των Επιτελικών Στελεχών έως σήμερα (θέματα που αφορούν υπηρεσιακές μεταβολές, μισθολογικά θέματα, αρμοδιοτήτων κλάδου, θέσεων ευθύνης, κα).

    Ειδικότερα, όσον αφορά το θέμα των υπηρεσιακών μεταβολών θα πρέπει να διευκρινιστεί και να προβλεφθεί ειδική ρύθμιση που θα επιτρέπει στα στελέχη να μετακινούνται εντός του Κλάδου μεταξύ Υπουργείων ή υπηρεσιών κατόπιν αίτησής τους χωρίς κάποια άλλη προϋπόθεση.
    Επίσης, Θα πρέπει να τροποποιηθεί η διάταξη που αφορά το μισθολόγιο του κλάδου των Επιτελικών Στελεχών, ώστε να υπάρξει πλήρης αντιστοίχιση με τις αυξήσεις στο μισθολόγιο των Δ.Υ. της περιόδου 2024- 2027 και εφεξής αλλαγές.
    Πρόταση: Τροποποίηση του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 107 του ν.4622/2019, ως εξής: «2. Ο μηνιαίος βασικός μισθός των λοιπών μισθολογικών κλιμακίων της συγκεκριμένης κατηγορίας υπαλλήλων διαμορφώνεται με πρόσθεση στο αμέσως προηγούμενο κλιμάκιο του ποσού που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του ποσού που αντιστοιχεί στον εκάστοτε ισχύοντα εισαγωγικό μηνιαίο βασικό μισθό της κατηγορίας Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Υ.Ε.) των υπαλλήλων της παραγράφου 1 του άρθρου 7 του ν.4354/2015 και σε κάθε περίπτωση όχι μικρότερου των 780 ευρώ, με το συντελεστή 1,40 και στη συνέχεια με τον συντελεστή 0,0915…»

  • 17 Οκτωβρίου 2025, 13:02 | Κωνσταντινος Π.

    1. Δεσμεύσεις και εξαίρεση επιτελικών στελεχών σύμφωνα με τον ν. 4622/2019:
    Ο ν. 4622/2019 (ΦΕΚ Α’ 133) καθιέρωσε ειδικό καθεστώς για τα επιτελικά στελέχη (άρθρα 34–36), τα οποία ασκούν κρίσιμες αρμοδιότητες σχεδιασμού, συντονισμού και αξιολόγησης δημοσίων πολιτικών.
    Τα στελέχη αυτά: δεν υπάγονται στο ενιαίο σύστημα κινητικότητας (ν. 4440/2016) κατά τη διάρκεια της θητείας τους,
    εξαιρούνται από το ποσοστό 65% κινητικότητας,
    και δεσμεύονται από την υποχρέωση διασφάλισης της διοικητικής συνέχειας και θεσμικής σταθερότητας.
    Προτείνεται να επαναβεβαιωθεί ρητά στο άρθρο 42 η εξαίρεση των επιτελικών στελεχών από τις δεσμεύσεις κινητικότητας, όπως προβλέπει ο ν. 4622/2019, ώστε να διασφαλιστεί η αποτελεσματική λειτουργία των υπηρεσιών και η συνέπεια της διοικητικής δράσης. 2. Απαλοιφή της βάσης των 780 ευρώ για τον υπολογισμό μισθού: Προτείνεται η κατάργηση της βάσης των 780 ευρώ, η οποία λειτουργεί στρεβλωτικά και οδηγεί σε άνιση μεταχείριση προσωπικού με διαφορετικά καθήκοντα και ευθύνες. Η ρύθμιση αυτή αντίκειται στο πνεύμα του ν. 4622/2019 (Επιτελικό Κράτος), που προβλέπει την ενίσχυση της αποδοτικότητας, της αξιοκρατίας και της διοικητικής συνέχειας στη δημόσια διοίκηση.Ο καθορισμός ενιαίας ή κατώτατης βάσης δεν συμβαδίζει με την αρχή της διαφοροποιημένης ανταμοιβής βάσει θέσης ευθύνης και αποτελεσματικότητας, όπως ορίζει το σύστημα επιτελικής λειτουργίας. Σύνδεση με τον κατώτατο εθνικό μισθό, ταυτόχρονα με σαφή – ρητή αναφορά στο μπόνους 6–15% ως θεσμοθετημένο εργαλείο απόδοσης και παρακίνησης, το οποίο πρέπει να ληφθεί υπόψη στο υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, για όλα τα επιτελικά ανεξάρτητα από την Δ/νση που έχουν τοποθετηθεί.

  • 16 Οκτωβρίου 2025, 13:25 | Παναγιώτης Λ.

    Ανάγκη αναπροσαρμογής του μισθολογίου του κλάδου των Επιτελικών Στελεχών, προκειμένου να υπάρξει πλήρης αντιστοίχιση με τις αυξήσεις στο μισθολόγιο των Δ.Υ. της περιόδου 2024- 2027 και εφεξής αλλαγές.

    ΠΡΟΤΑΣΗ: Αναδιατύπωση του πρώτου εδαφίου της παραγράφου 2 του άρθρου 7 του ν.4622/2019, ως εξής:
    «2. Ο μηνιαίος βασικός μισθός των λοιπών μισθολογικών κλιμακίων της συγκεκριμένης κατηγορίας υπαλλήλων διαμορφώνεται με πρόσθεση στο αμέσως προηγούμενο κλιμάκιο του ποσού που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του ποσού που αντιστοιχεί στον εκάστοτε ισχύοντα εισαγωγικό μηνιαίο βασικό μισθό της κατηγορίας Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Υ.Ε.) των υπαλλήλων της παραγράφου 1 του άρθρου 7 του ν.4354/2015 και σε κάθε περίπτωση όχι μικρότερου των 780 ευρώ, με το συντελεστή 1,40 και στη συνέχεια με τον συντελεστή 0,0915.»

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 10:04 | ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ Κ.

    Με την τροποποίηση του παρόντος άρθρου δεν λύνεται το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από τις μετατάξεις των απασχολούμενων στον κλάδο ΠΕ Επιτελικών Στελεχών και αυτό ξεκινά από την μη εφαρμογή της παρ. 1 του άρθρου 107 του ν. 4622/2019 το οποίο ορίζει ότι το ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΚΟ ΚΛΙΜΑΚΙΟ είναι το Μ.Κ. 8 της ΠΕ κατηγορίας του ν. 4354/2015.

    Συνεπώς όλοι όσοι μετατάχθηκαν στον συγκεκριμένο κλάδο θα έπρεπε να έχουν ως εκκίνηση το Μ.Κ. 8 στο οποίο εκεί επάνω θα συνυπολογιστούν / αναγνωριστούν μισθολογικά ( και όχι συνάφεια, εφόσον πρόκειται για διυπουργικός κλάδος) σε κάθε υπάλληλο τα προσόντα (τίτλοι σπουδών/ αξιολογήσεις/ αριστεία ΕΣΔΔΑ) και η προϋπηρεσία του, σύμφωνα με τα οριζόμενα στα άρθρα 107 του ν. 4622/2019 και τα άρθρα 9 και 11 του ν. 4354/2015, περί προώθησης μισθολογικών κλιμακίων, μισθολογικής εξέλιξης και κατάταξης σε μισθολογικά κλιμάκια και συνεπώς η μετάταξή του στον κλάδο των επιτελικών θα γίνει με κατάταξη στο τελικό δικαιούμενο Μ.Κ. Επιτελικών Στελεχών το οποίο θα είναι ανώτερο του Μ.Κ.8.

    Εφαρμόζοντας το ανωτέρω σκεπτικό, εξαλείφονται οι διακρίσεις που έχουν δημιουργηθεί εντός των υπηρετούντων ως ΠΕ- ΕΠΙΤΕΛΙΚΑ ΣΤΕΛΕΧΗ, όπως :

    -Οι κατέχοντες κλιμάκιο μικρότερο του Μ.Κ. 8 εντάχθηκαν στο εισαγωγικό Μ.Κ. 8, αλλά χωρίς να απεικονίζονται η προϋπηρεσία τους και τα προσόντα τους.

    -Οι κατέχοντες το Μ.Κ. 8 πριν την μετάταξη στο κλάδο ΠΕ ΕΠΙΤΕΛΙΚΩΝ, αντιμετωπίζονται ως νεοδιοριζόμενοι αφού κατατάχθηκαν στο ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ Μ.Κ. 8 χωρίς να απεικονίζεται κάπου η προϋπηρεσία τους και τα προσόντα τους, γεγονός που τους εξισώνει με την ανωτέρω αναφερόμενη κατηγορία, υπαλλήλους με μικρότερη προϋπηρεσία.

    -Οι κατέχοντες κλιμάκιο μεγαλύτερο του Μ.Κ. 8 διατηρούν το αυτό κλιμάκιο, αντιμετωπίζονται σαν να έχει γίνει η κατάταξή τους σε εισαγωγικό Μ.Κ. 1 Επιτελικών Στελεχών, στο οποίο έχει προστεθεί η προϋπηρεσία και τα πτυχία που κατέχουν και καταλήγουν να διατηρούν το ίδιο Μ.Κ. Ωστόσο είναι χαμηλότερο από αυτό που θα έπρεπε να έχουν αφού το ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΟ μισθολογικό κλιμάκιο είναι το Μ.Κ.8 και εκεί θα έπρεπε να προστεθούν τα επιπλέον προσόντα και η προϋπηρεσία, κάτι βέβαια που θα έπρεπε να εφαρμοστεί και στις προηγούμενες δύο κατηγορίες.

    Η ανωτέρω δυσανάλογη αντιμετώπιση επεκτείνεται και στους απόφοιτους της ΕΣΔΔΑ, όπου διαφορετική μισθολογική εξέλιξη έχουν αυτοί που έχουν αποφοιτήσει ως Επιτελικά Στελέχη από την ΕΣΔΔΑ και τους απόφοιτους της ΕΣΔΔΑ που μετατάχθηκαν στον κλάδο των Επιτελικών Στελεχών μετά την πιστοποίησή τους από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα των Επιτελικών Στελεχών της ΕΚΔΔΑ.

    Η αντιμετώπιση η οποία ισχύει σήμερα αλλά και αυτή που προτείνεται με την τροποποίηση του άρθρου, αντίκειται στην αρχή της δίκαιης μεταχείρισης και χρηστής διοίκησης, διότι προκύπτουν δυσαναλογίες και διακρίσεις ιδίως μεταξύ των υπηρετούντων με προϋπηρεσία και χωρίς προϋπηρεσία.

    Συνεπώς η τροποποίηση δεν θα πρέπει να περιοριστεί το άρθρο 105 του ν. 4622/2019 αλλά να επεκταθεί και στο άρθρο 107 και να προβλεφθεί ότι «… αμέσως μετά την κατάταξη στο εισαγωγικό Μ.Κ. 8 και με την ανάληψη υπηρεσίας, θα γίνεται επανακατάταξη των υπηρετούντων ως ΠΕ Επιτελικών Στελεχών στο μισθολογικό κλιμάκιο όπως αυτό θα διαμορφωθεί μετά την μισθολογική αναγνώριση (και όχι συνάφεια, διότι πρόκειται για διυπουργικό κλάδο) τίτλων μεταπτυχιακών σπουδών / διδακτορικών / αριστείας στην ΕΣΔΔΑΑ / 3 συνεχείς αξιολογήσεις καθώς και την προϋπηρεσία / μισθολογική εξέλιξη τους. Επιπλέον κατά την επανακατάταξη θα πρέπει να αναγνωριστεί ο χρόνος που έχει ήδη διανυθεί στο κλιμάκιο, δηλαδή η ημερομηνία κατάταξης να σχετίζεται με την ημερομηνία διορισμού και όχι μετάταξης στον κλάδο των ΠΕ Επιτελικών Στελεχών…».

    Ή εναλλακτικά να προβλέπεται επανακατάταξη ΟΛΩΝ των υπηρετούντων ως επιτελικά στελέχη, στα κλιμάκια που κατείχαν πριν την μετάταξη στον κλάδο των Επιτελικών Στελεχών, τα οποία μισθολογικά κλιμάκια των επιτελικών στελεχών θα έχουν συσχετιστεί με αυτά των Μ.Κ. του ν. 4354/2015 ξεκινώντας από το Μ.Κ. 1 στο οποίο αντιστοιχεί η τιμή του Μ.Κ.8 του κλιμακίου του ν. 4354/2015 και όπως τα λοιπά διαμορφώνονται σύμφωνα με το άρθρο 107 του ν. 4622/2019 (σχετικό το υπ΄αριθμόν 2/3295/ΔΕΠ/31-01-2023 έγγραφο ΓΛΚ με ΑΔΑ 6ΦΤΜΗ-9ΛΖ, όπως ίσχυε προ της ορθής κοινοποίησης).

    Το ζήτημα των επιτελικών δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται αποσπασματικά και ανα περίπτωση αλλά να υπάρξει μια ολιστική αντιμετώπιση που στόχο θα έχει την χορήγηση κινήτρων για την διατήρηση του κλάδου των Π.Ε. Επιτελικών Στελεχών.

  • 14 Οκτωβρίου 2025, 09:25 | Στρατάκης Θανάσης

    Για τα στελέχη του Κλάδου ΠΕ Επιτελικών Στελεχών, αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ, ο χρόνος φοίτησης στη Σχολή, διάρκειας ενάμισι (1,5) έτους, καθώς και η κατοχή αριστείου, θα πρέπει να αναγνωρίζονται ως χρόνος προϋπηρεσίας, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην περ. γ’ της παρ. 3 του άρθρου 9 του ν. 4354/2015 (Α’ 176). Η διάταξη αυτή χρειάζεται να εφαρμόζεται αναλογικά, κατά τρόπο όμοιο με τους λοιπούς αποφοίτους της ΕΣΔΔΑ, για τον υπολογισμό του μισθολογικού κλιμακίου και των συναφών υπηρεσιακών ωφελημάτων. Η ανωτέρω τροποποίηση αποκαθιστά τη διοικητική και μισθολογική ισονομία μεταξύ των αποφοίτων της ΕΣΔΔΑ, δεδομένου ότι τα επιτελικά στελέχη έχουν παρακολουθήσει το ίδιο πρόγραμμα σπουδών, με τις ίδιες ακαδημαϊκές και υπηρεσιακές υποχρεώσεις. Συνεπώς, και παρά τις συνεχείς ενέργειες μας που οδήγησαν στην υπόσχεση πως θα γίνει μία συνολική ρύθμιση αυτού αλλά και λοιπών προβλημάτων που εμφανίστηκαν από την εφαρμογή των διατάξεων για τον Κλάδο, η εν λόγω ρύθμιση είναι ελλιπής και πρέπει να συμπληρωθεί ή να συμπεριληφθεί σε μία ευρύτερη, που θα θεραπεύει ενιαία όλα αυτά τα προβλήματα.

  • 10 Οκτωβρίου 2025, 17:02 | Αθανάσιος

    Προς τη σωστή κατεύθυνση το άρθρο αν και:

    1)το πρόβλημα που επιχειρεί να λύσει θα μπορούσε να είχε αντιμετωπιστεί με μια ερμηνευτική εγκύκλιο πολύ νωρίτερα,αίροντας ανυπέρβλητα εμπόδια στις μισθοδοσίες των Επιτελικών Στελεχών που υφίστανται ως τώρα και είναι επιεικώς απαράδεκτο
    2) ρυθμίσεις για τα Επιτελικά Στελέχη θα πρέπει να περιληφθούν σε ένα ενιαίο, μονοθεματικό Σχέδιο Νόμου, αφενός λόγω της ιδιαιτερότητας του κλάδου (διυπουργικός) και αφετέρου λόγω πολλών δυσλειτουργιών που έχουν παρουσιαστεί από την τοποθέτηση των Επιτελικών Στελεχών στα Υπουργεία ως τώρα (ανάθεση άσχετων αντικειμένων με το περίγραμμα θέσης των Επιτελικών Στελεχών, τοποθέτησή τους σε άσχετες επιτροπές,ορισμοί σε αναρμόδιους ρόλους ειδικά στους Αναλυτές Ψηφιακής Πολιτικής, παράκαμψή τους σε θέσεις ευθύνης παρά τα εκ του νόμου προβλεπόμενα κ.λπ.), που υποβαθμίζουν τον ρόλο και απαξιώνουν τον κλάδο των Επιτελικών Στελεχών. Όλα αυτά είναι γνωστά στο Υπουργείο Εσωτερικών που αναμένεται από τον Φεβρουάριο του 2025 να παρουσιάσει μια ολοκληρωμένη νομοθετική
    παρέμβαση και ακόμη να φανεί…

  • 10 Οκτωβρίου 2025, 16:51 | Σοφία Μιχαλοπούλου

    Οικονομικο κίνητρο

    Σήμερα, το οικονομικό κίνητρο του Κλάδου Επιτελικών Στελεχών εξακολουθεί να υπολογίζεται με βάση τον παλαιό βασικό μισθό των 780 ευρώ, γεγονός που δημιουργεί αναντιστοιχία με το ισχύον μισθολογικό καθεστώς του Δημοσίου.

    Πρόταση: να προβλεφθεί ότι το κινητρο επανυπολογίζεται με βάση τον εκάστοτε ισχύοντα βασικό μισθό της κατηγορίας ΠΕ και αναπροσαρμόζεται αυτόματα κάθε φορά που μεταβάλλεται ο βασικός μισθός στο Δημόσιο.

    Έτσι εξασφαλίζεται ισοτιμία και δίκαιη αναλογικότητα με τους λοιπούς υπαλλήλους, αποτρέποντας μισθολογικές στρεβλώσεις εις βάρος των επιτελικών στελεχών.

    Πρόγραμμα πιστοποίησης ΕΚΔΔΑ

    Η παράγραφος αναφέρει την «επιτυχή παρακολούθηση προγράμματος πιστοποίησης» του ΕΚΔΔΑ, χωρίς όμως να εξειδικεύει τον τρόπο εισαγωγής.

    Πρόταση: να διευκρινιστεί ότι η συμμετοχή στο πρόγραμμα πιστοποίησης προϋποθέτει επιτυχή συμμετοχή σε διαδικασία εισαγωγικών εξετάσεων, που θα οργανώνει το ΕΚΔΔΑ, κατά τρόπο ανάλογο με εκείνον της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης.

    Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται αντικειμενικότητα και αξιοκρατία στην επιλογή των υποψηφίων για πιστοποίηση.

    Εσωτερική κινητικότητα εντός του Κλάδου

    Υφίσταται σημαντικό λειτουργικό κενό ως προς τη μετακίνηση επιτελικών στελεχών μεταξύ Υπουργείων ή φορέων, καθώς σήμερα η μόνη διαθέσιμη διαδικασία είναι η γενική «κινητικότητα» του ν. 4440/2016, που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες ενός ενιαίου επιτελικού σώματος.

    Πρόταση: να προβλεφθεί ειδική ρύθμιση που θα επιτρέπει στα στελέχη να μετακινούνται εντός του Κλάδου μεταξύ Υπουργείων ή υπηρεσιών κατόπιν αιτήσεώς τους και έγκρισης του αρμόδιου οργάνου, χωρίς να απαιτείται ένταξη στη γενική διαδικασία κινητικότητας.

    Έτσι ενισχύεται η ευελιξία, η αποτελεσματική αξιοποίηση εμπειρίας και η διαλειτουργικότητα του επιτελικού μηχανισμού.
    προϋπηρεσία – μη συνεχής υπηρεσία

    Η ισχύουσα διάταξη απαιτεί προϋπηρεσία τεσσάρων ετών μετά τον διορισμό· ωστόσο για τη μονιμότερη εξέλιξη των στελεχών πρέπει να αντιμετωπιστεί και η διάρκεια παραμονής στον Κλάδο.

    Πρόταση: να προβλεφθεί ρητά ότι η απαιτούμενη υπηρεσία για την πλήρη ένταξη ή εξέλιξη δεν είναι υποχρεωτικά συνεχής, επιτρέποντας στα στελέχη να επανακάμπτουν στον Κλάδο μετά από ανάληψη θέσεων ευθύνης ή ειδικών καθηκόντων σε άλλες υπηρεσίες.

    Με αυτόν τον τρόπο αναγνωρίζεται η κινητικότητα καριέρας και ενισχύεται η ευελιξία του θεσμού.

  • 10 Οκτωβρίου 2025, 09:44 | Μαριαέλενα

    Η παράγραφος 2 του άρθρου τροποποιεί την παράγραφο 3 του άρθρου 107 του ν. 4622/2019 και αν παραμείνει, δημιουργεί αντίφαση.

    Εάν τροποποιηθεί το άρθρο 107 του ν. 4622/2019,

    η παράγραφος 3 του άρθρου 107 θα πρέπει να διατυπωθεί ως εξής:
    «Οι υπάλληλοι που μετατάσσονται στον κλάδο του παρόντος κεφαλαίου, κατατάσσονται αυτομάτως στο ΜΚ 8 της ΠΕ κατηγορίας. Εφόσον έχουν ήδη καταταχθεί σε υψηλότερο κλιμάκιο, επανακατατάσσονται αυτομάτως στο κλιμάκιο της οργανικής τους θέσης που κατείχαν πριν από τη μετάταξή τους, ανεξαρτήτως του τρόπου κτήσης του. Στις περιπτώσεις της παρούσας παραγράφουν λαμβάνουν τις αποδοχές, όπως αυτές προκύπτουν από τα οριζόμενα στην παράγραφο 2 του παρόντος άρθρου.»

    και η παράγραφος 2 θα πρέπει να διατυπωθεί ως εξής: «2. Ο μηνιαίος βασικός μισθός των λοιπών μισθολογικών κλιμακίων της συγκεκριμένης κατηγορίας υπαλλήλων διαμορφώνεται με πρόσθεση στο αμέσως προηγούμενο κλιμάκιο του ποσού που προκύπτει από τον πολλαπλασιασμό του ποσού του πρώτου κλιμακίου της ΠΕ κατηγορίας με το συντελεστή 1,40 και στη συνέχεια με τον συντελεστή 0,0915. Το μισθολογικό κλιμάκιο 19 για τους κλάδους του παρόντος Κεφαλαίου δεν μπορεί να ξεπερνά τον μηνιαίο βασικό μισθό των προϊσταμένων Γενικής Διεύθυνσης όπως αυτός κάθε φορά ορίζεται από τις κείμενες διατάξεις.»