• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ "Η ΕΝΩΣΗ"' | 26 Αυγούστου 2025, 11:37

    Κατ’ άρθρο Σχολιασμός Άρθρο 23 – Υποχρεώσεις εργοδότη για την ΥΑΕ Πρόβλεψη: Συγκεντρώνονται και επαναδιατυπώνονται οι βασικές υποχρεώσεις εργοδότη: εκτίμηση κινδύνου, μέτρα πρόληψης, ενημέρωση, κατάλληλος εξοπλισμός. Σχόλιο: Θετικό ότι γίνεται κωδικοποίηση, αλλά λείπει η πρόβλεψη για συμμετοχή εργαζομένων/επιτροπών ΥΑΕ στη διαδικασία εκτίμησης κινδύνου. Πρόταση: Να είναι υποχρεωτική η συνυπογραφή της γραπτής εκτίμησης κινδύνου από εκπρόσωπο εργαζομένων. Άρθρο 24 – Υποχρεώσεις εργαζομένων Πρόβλεψη: Επαναλαμβάνονται υποχρεώσεις (τήρηση οδηγιών, χρήση ΜΑΠ). Σχόλιο: Υπάρχει κίνδυνος εργοδοτικής καταχρηστικής ερμηνείας (μετακύλιση ευθύνης από εργοδότη σε εργαζόμενο). Πρόταση: Να προστεθεί ρητά ότι οι υποχρεώσεις εργαζομένων δεν αναιρούν την ακέραιη ευθύνη του εργοδότη για την ΥΑΕ. Άρθρο 25 – Τεχνικός Ασφάλειας Πρόβλεψη: Εξειδικεύονται τα καθήκοντα και οι γραπτές υποδείξεις. Σχόλιο: Ο ρόλος περιορίζεται συμβουλευτικά χωρίς εξουσίες επιβολής. Πρόταση: Να αναγνωριστεί το δικαίωμα αναστολής εργασιών σε περίπτωση άμεσου κινδύνου. Άρθρο 26 – Ιατρός Εργασίας Πρόβλεψη: Ρυθμίζεται η γραπτή υποβολή εκθέσεων, τήρηση φακέλου υγείας. Σχόλιο: Ενισχύεται η τυπική καταγραφή, αλλά δεν προβλέπεται ενίσχυση αριθμού ιατρών εργασίας. Στην πράξη, πολλές επιχειρήσεις αναθέτουν τυπικά χωρίς ουσιαστική παρουσία. Πρόταση: Υποχρεωτική φυσική παρουσία ανάλογα με αριθμό εργαζομένων/κλάδο. Άρθρο 27 – Εκπαίδευση σε πρώτες βοήθειες Πρόβλεψη: Υποχρέωση εργοδότη να εκπαιδεύει μέρος του προσωπικού. Σχόλιο: Θετικό, αλλά χρειάζεται σαφής καθορισμός ποσοστού (π.χ. 10% προσωπικού ανά βάρδια). Άρθρο 28 – Συντονιστής Ασφάλειας σε Τεχνικά Έργα Πρόβλεψη: Υποχρεωτική παρουσία σε μεγάλα εργοτάξια. Σχόλιο: Θετικό βήμα, αλλά υπάρχει ασάφεια στο ποιος τον πληρώνει και πώς διασφαλίζεται ανεξαρτησία. Άρθρο 29 – Πολιτικές ΥΑΕ σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις Πρόβλεψη: Απλουστευμένες διαδικασίες για επιχειρήσεις <20 ατόμων. Σχόλιο: Σωστό να υπάρχει αναλογικότητα, αλλά συχνά εκεί συμβαίνουν τα περισσότερα ατυχήματα. Πρόταση: Υποχρεωτικές επισκέψεις επιθεώρησης τουλάχιστον 1 φορά τον χρόνο. Άρθρο 30 – Σύστημα «ΗΡΙΔΑΝΟΣ» για επαγγελματικές ασθένειες Πρόβλεψη: Ηλεκτρονική καταγραφή περιστατικών. Σχόλιο: Καινοτομία, αλλά αν δεν υπάρξει υποχρεωτική δήλωση από ιατρούς/εργοδότες θα μείνει γράμμα κενό. Πρόταση: Σαφείς κυρώσεις για μη δήλωση, διασύνδεση με ΕΦΚΑ. Άρθρο 31 – Εργονομία και ψυχοκοινωνικοί κίνδυνοι Πρόβλεψη: Ρητή ένταξη ψυχοκοινωνικών κινδύνων (burnout, mobbing). Σχόλιο: Πολύ θετικό βήμα. Χρειάζεται όμως υποχρεωτική καταγραφή περιστατικών και σχέδια πρόληψης. Άρθρο 32 – Επιτροπές ΥΑΕ Πρόβλεψη: Επανακαθορίζονται τα καθήκοντα, με ρόλο συμβουλευτικό. Σχόλιο: Δεν δίνεται καμία δεσμευτικότητα στις εισηγήσεις τους. Πρόταση: Να καθιερωθεί υποχρέωση εργοδότη να απαντά γραπτώς σε εισηγήσεις. Άρθρο 33 – Έλεγχοι Επιθεώρησης Πρόβλεψη: Δυνατότητα ανώνυμων καταγγελιών. Σχόλιο: Θετικό, αλλά αν η Επιθεώρηση δεν έχει επαρκές προσωπικό, δεν θα λειτουργήσει. Πρόταση: Πρόβλεψη για προσλήψεις επιθεωρητών και ενίσχυση κυρωτικού πλαισίου. Άρθρο 34 – Κυρώσεις Πρόβλεψη: Αναπροσαρμογή προστίμων. Σχόλιο: Δεν προβλέπεται κλιμάκωση με βάση μέγεθος επιχείρησης/βαρύτητα παραβίασης. Πρόταση: Βαθμίδες: π.χ. 10.000€ + 1% ετήσιου τζίρου για σοβαρές παραβάσεις. Άρθρο 35 – Ειδικές κατηγορίες εργαζομένων Πρόβλεψη: Ενίσχυση προστασίας εγκύων, ανηλίκων, ΑμεΑ. Σχόλιο: Θετικό, αλλά χρειάζεται έλεγχος στην πράξη. Άρθρο 36 – Υποχρεωτική γνωστοποίηση ατυχημάτων Πρόβλεψη: Δήλωση ατυχημάτων σε 24 ώρες. Σχόλιο: Χρειάζεται ηλεκτρονική πλατφόρμα και κυρώσεις σε περίπτωση καθυστέρησης. Άρθρο 37 – Ενσωμάτωση ευρωπαϊκών οδηγιών Πρόβλεψη: Κωδικοποίηση διατάξεων από οδηγίες 89/391/ΕΟΚ, 2003/88/ΕΚ κ.λπ. Σχόλιο: Ορθή εναρμόνιση, αλλά χωρίς υπέρβαση ελάχιστων ορίων. Άρθρο 38 – Μεταβατικές διατάξεις Πρόβλεψη: Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής. Σχόλιο: Αν δοθούν μεγάλες μεταβατικές περίοδοι, χάνεται η ουσία. Πρόταση: Μέγιστο 6 μήνες για κρίσιμες διατάξεις (ΗΡΙΔΑΝΟΣ, πρώτες βοήθειες). Συμπέρασμα Το Μέρος Β΄ κινείται σε θετική κατεύθυνση με ενίσχυση της θεσμικής βάσης για την ΥΑΕ. Ωστόσο: Υπάρχει έλλειψη δεσμευτικότητας: πολλές ρυθμίσεις μένουν σε επίπεδο «προτροπής». Δεν διασφαλίζεται η συμμετοχή των εργαζομένων στις διαδικασίες. Δεν προβλέπεται ουσιαστική ενίσχυση της Επιθεώρησης Εργασίας. Ως συνδικαλιστικό κίνημα ζητούμε: Υποχρεωτική συμμετοχή εκπροσώπων εργαζομένων σε εκτίμηση κινδύνου, πολιτικές ΥΑΕ, επιτροπές. Δεσμευτικές αρμοδιότητες για τεχνικούς ασφάλειας και ιατρούς εργασίας. Ενίσχυση Επιθεώρησης Εργασίας με προσωπικό και κυρώσεις αναλογικές με τον τζίρο επιχειρήσεων. Προστασία από ψυχοκοινωνικούς κινδύνους με ειδικά σχέδια δράσης. Σύντομη εφαρμογή χωρίς πολυετείς μεταβατικές περιόδους. Μόνο έτσι το νομοσχέδιο θα πάψει να είναι «θεωρητικό πλαίσιο» και θα αποτελέσει πραγματικό εργαλείο πρόληψης και προστασίας της ζωής και της υγείας των εργαζομένων.