Αρχική Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας - Στήριξη στον Εργαζόμενο - Προστασία στην Πράξη»ΜΕΡΟΣ Ε΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 58-64)Σχόλιο του χρήστη ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΙΔΙΩΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ "Η ΕΝΩΣΗ" | 26 Αυγούστου 2025, 15:43
Η κατεύθυνση είναι γενικά θετική. Ωστόσο, απαιτούνται βελτιώσεις ώστε οι δράσεις να μην μείνουν αποσπασματικές και να υπηρετήσουν τον στόχο μιας ισχυρής δημόσιας πολιτικής απασχόλησης. Κατ’ άρθρο Σχολιασμός Άρθρο 58 – Σκοπός • Θετικό: Επιδιώκεται αύξηση αποτελεσματικότητας και ενίσχυση κατάρτισης. • Σχόλιο: Ο σκοπός διατυπώνεται πολύ γενικά. • Πρόταση: Να προστεθεί ρητά ότι η Δ.ΥΠ.Α. οφείλει να διασφαλίζει καθολική πρόσβαση και ισότητα ευκαιριών σε όλες τις δράσεις (γυναίκες, ΑμεΑ, νέοι, μακροχρόνια άνεργοι). Άρθρο 59 – Αντικείμενο • Περιλαμβάνει: α) επιδοτούμενη κατάρτιση οδηγών, β) προσαρμογή παροχών, γ) αποζημίωση εκπαιδευτικών, δ) επικαιροποίηση προαιρετικής ασφάλισης μακροχρόνια ανέργων. • Σχόλιο: Σωστά θίγονται επίκαιρα ζητήματα, αλλά το εύρος δράσης φαίνεται περιορισμένο. • Πρόταση: Να υπάρξει σχέδιο συνολικής αναβάθμισης δεξιοτήτων για όλους τους κλάδους, όχι μόνο ειδικές κατηγορίες. Άρθρο 60 – Επιδοτούμενη κατάρτιση για οδηγούς • Θετικό: Καλύπτει πραγματική ανάγκη, καθώς οι οδηγοί είναι επάγγελμα σε ζήτηση και απαιτεί συνεχή πιστοποίηση. • Σχόλιο: Επιτρέπει υλοποίηση προγραμμάτων κατά παρέκκλιση από το γενικό πλαίσιο (χωρίς Μητρώο παρόχων). Αυτό εγκυμονεί κινδύνους για διαφάνεια και ποιότητα. • Πρόταση: o Να υπάρχει υποχρεωτική πιστοποίηση φορέων που θα παρέχουν τα σεμινάρια. o Να διασφαλιστεί ότι το κόστος για τον εργαζόμενο θα είναι μηδενικό. Άρθρο 61 – Υποχρεώσεις Δ.ΥΠ.Α. προς αναζητούντες εργασία • Θετικό: Εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο επιδομάτων και παροχών, περιλαμβάνοντας ειδικά βοηθήματα και επιδόματα μακροχρόνιας ανεργίας. • Σχόλιο: Σωστή κωδικοποίηση, αλλά η υποχρέωση ενεργητικής αναζήτησης εργασίας δεν συνοδεύεται από αντίστοιχη δέσμευση Δ.ΥΠ.Α. για εύρεση κατάλληλων θέσεων. • Πρόταση: Ρητή κατοχύρωση ότι η Δ.ΥΠ.Α. οφείλει να παρέχει ελάχιστο αριθμό προτάσεων εργασίας/κατάρτισης ανά τρίμηνο για κάθε άνεργο. Άρθρο 62 – Αποζημίωση εκπαιδευτικών Δ.ΥΠ.Α. • Θετικό: Επιτέλους αναγνωρίζεται οικονομικά η συμμετοχή τους στις εξετάσεις πιστοποίησης αποφοίτων ΕΠΑ.Σ. / Π.ΕΠΑ.Σ. • Σχόλιο: Πρόκειται για θεσμική κατοχύρωση που στηρίζει τους εκπαιδευτικούς, αλλά η αποζημίωση (1/30 ημερομισθίου, 75% ΣΚ) μπορεί να θεωρηθεί ανεπαρκής. • Πρόταση: Να ανέλθει τουλάχιστον στο 1/20 ημερομισθίου για εργασία εκτός σχολικού έτους, και 100% για Σάββατα–Κυριακές. Άρθρο 63 – Καταβολή εισφορών για μακροχρόνια ανέργους • Θετικό: Σημαντική κοινωνική παρέμβαση: καλύπτονται εισφορές από Δ.ΥΠ.Α. για όσους απέχουν έως 5 έτη από σύνταξη. • Σχόλιο: Η διαγραφή ηλικιακών ορίων (55–60) διευρύνει το μέτρο, άρα περισσότεροι δικαιούχοι. • Προβληματισμός: Ο χρόνος δεν αναγνωρίζεται ως «βαρέα και ανθυγιεινά», γεγονός που αδικεί εργαζομένους σε βαριά επαγγέλματα. • Πρόταση: Να προβλεφθεί ειδική ρύθμιση για όσους έχουν πάνω από 15 έτη σε ΒΑΕ, ώστε να μην χάσουν αυτό το δικαίωμα. Άρθρο 64 – Εξουσιοδοτική διάταξη • Σχόλιο: Ορθό να οριστούν με υπουργική απόφαση οι λεπτομέρειες για αποζημίωση εκπαιδευτικών. • Πρόταση: Να διασφαλιστεί διαφάνεια και ταχεία καταβολή (εντός 60 ημερών από τη διεξαγωγή εξετάσεων). Συμπέρασμα • λείπει ολοκληρωμένη στρατηγική για δεξιότητες, • οι ρυθμίσεις παραμένουν αποσπασματικές και μερικές φορές χαλαρές σε θέματα διαφάνειας, • χρειάζεται ενίσχυση της προστασίας ΒΑΕ και καλύτερη αποζημίωση εκπαιδευτικών. Η Δ.ΥΠ.Α. πρέπει να εξελιχθεί σε σύγχρονο δημόσιο φορέα απασχόλησης που δεν περιορίζεται στη διαχείριση επιδομάτων, αλλά εγγυάται ουσιαστική πρόσβαση σε ποιοτικές θέσεις εργασίας και κατάρτιση.