Άρθρο 58
Σκοπός
Σκοπός του παρόντος είναι η αύξηση της αποτελεσματικότητας των δράσεων της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.), μέσω της βελτίωσης των όρων επαγγελματικής κατάρτισης, της υποστήριξης του εκπαιδευτικού προσωπικού της και της προσαρμογής των παροχών της στο ισχύον πλαίσιο.
Άρθρο 59
Αντικείμενο
Αντικείμενο του παρόντος Μέρους είναι:
(α) Η κατάρτιση επιδοτούμενων προγραμμάτων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης για επαγγελματίες οδηγούς από τη Δ.ΥΠ.Α.,
(β) η προσαρμογή των χορηγούμενων από τη Δ.ΥΠ.Α. παροχών στο ισχύον νομοθετικό πλαίσιο,
(γ) η χορήγηση αποζημίωσης στους εκπαιδευτικούς της Δ.ΥΠ.Α. οι οποίοι συμμετέχουν στις εξετάσεις πιστοποίησης προσόντων των αποφοίτων των Ε.ΠΑ.Σ. και των Π.ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας της Δ.ΥΠ.Α.,
(δ) η επικαιροποίηση του πλαισίου για την προαιρετική ασφάλιση των μακροχρόνια ανέργων στους οποίους υπολείπονται μέχρι πέντε (5) έτη για τη θεμελίωση δικαιώματος πλήρους σύνταξης,
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟΥ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΠΑΡΟΧΩΝ ΠΡΟΣ ΑΝΕΡΓΟΥΣ
Άρθρο 60
Προγράμματα επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης για επαγγελματίες υποψήφιους οδηγούς ή οδηγούς – Προσθήκη άρθρου 33Α στον ν. 4921/2022
Στον ν. 4921/2022 (Α΄75), μετά το άρθρο 33 προστίθεται άρθρο 33Α ως εξής:
«Άρθρο 33Α
Προγράμματα επιδοτούμενης επαγγελματικής κατάρτισης για επαγγελματίες υποψηφίους οδηγούς ή οδηγούς
- Αν από τη διάγνωση αναγκών στην αγορά εργασίας ανακύπτει η ανάγκη ανάπτυξης ή αναβάθμισης δεξιοτήτων επαγγελματιών οδηγών, η Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) δύναται να καταρτίζει προγράμματα επιδοτούμενης συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης για επαγγελματίες υποψήφιους οδηγούς ή οδηγούς, τα οποία υλοποιούνται από φυσικά ή νομικά πρόσωπα που έχουν αδειοδοτηθεί ή αδειοδοτούνται προς τούτο σύμφωνα με τα οριζόμενα στο π.δ. 208/2002 (Α’ 194), χωρίς να απαιτείται η ένταξή τους στο Μητρώο Επιλέξιμων Παρόχων Επιδοτούμενης Σ.Ε.Κ., κατά παρέκκλιση της παρ. 3 του άρθρου 33 και των άρθρων 36 και 37 του ν. 4921/2022 (Α’ 75), των αποφάσεων που εκδίδονται δυνάμει της παρ. 10 του άρθρου 75 του ν. 4921/2022 και της υπ’ αρ. 82759/2022 κοινής απόφασης των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Παιδείας και Θρησκευμάτων και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων (Β’ 4581). Ομοίως, κατά παρέκκλιση του άρθρου 39 του ν. 4921/2022 και του άρθρου 50 του ν. 4763/2020 (Α’ 254), η εξέταση και η πιστοποίηση των καταρτισθέντων στο πλαίσιο των ανωτέρω προγραμμάτων διενεργούνται από τους φορείς εξετάσεων και τις αρμόδιες αρχές, όπως καθορίζονται στον ν. 4850/2021 (Α’ 208) και σύμφωνα με τις προβλεπόμενες στον νόμο αυτό διαδικασίες.
- Τα προγράμματα της παρ. 1 δύνανται να χρηματοδοτούνται ή να επιδοτούνται, εν μέρει ή εν όλω, από ευρωπαϊκούς ή εθνικούς ή διεθνείς πόρους, καθώς και μέσω επιχορήγησης της Δ.ΥΠ.Α. από πόρους του εθνικού και του συγχρηματοδοτούμενου σκέλους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.) ή του τακτικού προϋπολογισμού του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ή του κατά περίπτωση αρμόδιου ή συναρμόδιου Υπουργείου, με μεταφορά αντίστοιχης πίστωσης.».
Άρθρο 61
Υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης προς αναζητούντες εργασία – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 20 ν. 4921/2022
Στην παρ. 1 του άρθρου 20 του ν. 4921/2022 (Α’ 75), περί των υποχρεώσεων της Δ.ΥΠ.Α. προς αναζητούντες εργασία, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο εισαγωγικό εδάφιο μετά από τις λέξεις «που είναι εγγεγραμμένοι στο Ψηφιακό Μητρώο Δ.ΥΠ.Α.» προστίθενται οι λέξεις «ή σε επιμέρους μητρώα της Δ.ΥΠ.Α.», β) στην περ. α’ οι λέξεις «και 14 έως 23 του ν.δ. 2961/1954 (Α’ 197) και της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 2335/1995 (Α’ 185), καθώς και του ειδικού εποχιακού βοηθήματος του άρθρου 22 του ν. 1836/1989 (Α’ 79),» αντικαθίστανται από τις λέξεις «14 έως 27 του ν.δ. 2961/1954 (Α’ 197), της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 2335/1995 (Α’ 185) και του άρθρου 18 του ν. 1836/1989 (Α’ 79), καθώς και των ειδικών βοηθημάτων του άρθρου 22 του ν. 1836/1989» και το άρθρο 20 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 20
Υποχρεώσεις Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης προς αναζητούντες εργασία
- Η Δ.ΥΠ.Α. προσφέρει στους αναζητούντες εργασία που είναι εγγεγραμμένοι στο Ψηφιακό Μητρώο Δ.ΥΠ.Α. ή σε επιμέρους μητρώα της Δ.ΥΠ.Α., τις εξής παροχές και υπηρεσίες:
α) Καταβολή επιδομάτων και χρηματικών ενισχύσεων προς τους ανέργους και, ειδικότερα, καταβολή του επιδόματος ανεργίας των άρθρων 3 έως 10 του ν. 1545/1985 (Α’ 91), 14 έως 27 του ν.δ. 2961/1954 (Α’ 197), της παρ. 1 του άρθρου 3 του ν. 2335/1995 (Α’ 185) και του άρθρου 18 του ν. 1836/1989 (Α’ 79), καθώς και των ειδικών βοηθημάτων του άρθρου 22 του ν. 1836/1989, του επιδόματος μακροχρονίως ανέργου της περ. ΙΙΙ της υποπαρ. 1. της παρ. ΙΑ’ του άρθρου πρώτου του ν. 4093/2012 (Α’ 222) και της ενίσχυσης της παρ. 2 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011 (Α’ 152),
β) αναζήτηση και πρόταση θέσεων εργασίας, καθώς και προγραμμάτων και δράσεων συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης, με σκοπό την περαιτέρω αναβάθμιση δεξιοτήτων ή την επανειδίκευση του αναζητούντος εργασία, ιδίως αυτών που είναι σύμφωνες με το Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης του,
γ) προώθηση εξατομικευμένων συμβουλευτικών υπηρεσιών και υπηρεσιών επαγγελματικού προσανατολισμού,
δ) σύμπραξη στη σύνταξη και αναθεώρηση του Ψηφιακού Ατομικού Σχεδίου Δράσης,
ε) ενημέρωση για τα δικαιώματα και τις παροχές που δικαιούνται και συνδέονται με την ιδιότητα του αναζητούντος εργασία ή του ανέργου και τις συνθήκες στην αγορά εργασίας, και
στ) καταγραφή των αναζητούντων εργασία στο Ψηφιακό Μητρώο Δ.ΥΠ.Α. και βεβαίωση της εγγραφής και της παραμονής τους σ’ αυτό, καθώς και των εισοδηματικών κριτηρίων του άρθρου 19 που ορίζει τις προϋποθέσεις για την καταβολή επιδομάτων, παροχών, βοηθημάτων ή διευκολύνσεων που χορηγείται σύμφωνα με τη νομοθεσία σε ανέργους.
- Η Δ.ΥΠ.Α. δύναται να προσφέρει τις υπηρεσίες των περ. (β) και (γ) της παρ. 1 και σε αναζητούντες εργασία που είναι ήδη εργαζόμενοι της υποπερ. (αδ) της περ. (α) της παρ. 1 του άρθρου 16.».
Άρθρο 62
Αποζημίωση εκπαιδευτικών που συμμετέχουν στις εξετάσεις πιστοποίησης των αποφοίτων των Επαγγελματικών Σχολών και των Πειραματικών Επαγγελματικών Σχολών Μαθητείας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης
- Στους εκπαιδευτικούς της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.) που συμμετέχουν στις εν γένει διαδικασίες των εξετάσεων πιστοποίησης προσόντων των αποφοίτων των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑ.Σ.) Μαθητείας και των Πειραματικών Σχολών (Π.ΕΠΑ.Σ.) Μαθητείας της Δ.ΥΠ.Α., οι οποίες διεξάγονται από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (Ε.Ο.Π.Π.Ε.Π.) μετά τη λήξη του διδακτικού έτους, χορηγείται αποζημίωση, που ορίζεται ίση με το 1/30 των μηνιαίων τακτικών αποδοχών τους για κάθε ημέρα απασχόλησής τους.
- Στους εκπαιδευτικούς της παρ. 1 που απασχολούνται στις προαναφερόμενες διαδικασίες τα Σάββατα και τις Κυριακές κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο, καταβάλλεται πρόσθετη αποζημίωση ίση με το εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%) του 1/30 των τακτικών μηνιαίων αποδοχών τους για κάθε ημέρα απασχόλησής τους.
- Στις διατάξεις του παρόντος δεν εμπίπτουν οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις Υπηρεσίες Διοίκησης ή στις Περιφερειακές Διευθύνσεις της Δ.ΥΠ.Α.
Άρθρο 63
Καταβολή εισφορών για μακροχρόνια ανέργους – Τροποποίηση άρθρου 10 ν. 2874/2000
Στο άρθρο 10 του ν. 2874/2000 (Α’ 286), περί της καταβολής εισφορών για μακροχρόνια ανέργους, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1 αα) οι λέξεις «ηλικίας εξήντα (60) ετών συμπληρωμένων για τους άνδρες και πενήντα πέντε (55) ετών συμπληρωμένων για τις γυναίκες,» διαγράφονται, αβ) οι λέξεις «του κλάδου με την επωνυμία «Λογαριασμός για την Απασχόληση και την Επαγγελματική Κατάρτιση» (Λ.Α.Ε.Κ.), που έχει συσταθεί με το ν. 2434/1996 (ΦΕΚ 188 Α΄) στον Οργανισμό Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.).», β) στην παρ. 2 οι λέξεις «κάρτα ανεργίας» αντικαθίστανται από τις λέξεις «Ψηφιακή Κάρτα Δ.ΥΠ.Α.», γ) στην παρ. 3, γα) στο δεύτερο εδάφιο οι λέξεις «, ηλικίας πενήντα πέντε (55) ετών συμπληρωμένων για τους άνδρες και πενήντα (50) ετών συμπληρωμένων για τις γυναίκες» διαγράφονται, γβ) οι λέξεις «τον κλάδο του Λ.Α.Ε.Κ. του Ο.Α.Ε.Δ.» αντικαθίστανται από τις λέξεις «πόρους της Δ.ΥΠ.Α.», δ) στην παρ. 4 οι λέξεις «Ο κλάδος με την επωνυμία «Λογαριασμός για την Απασχόληση και την Επαγγελματική Κατάρτιση» (Λ.Α.Ε.Κ.) του Οργανισμού Απασχόλησης Εργατικού Δυναμικού (Ο.Α.Ε.Δ.)» αντικαθίστανται από τη φράση «Η Δ.ΥΠ.Α.», στ) το τελευταίο εδάφιο της παρ. 5 διαγράφεται, και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις το άρθρο 10 διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 10
Καταβολή εισφορών για μακροχρόνια ανέργους
- Άνεργοι επί δώδεκα (12) τουλάχιστον συνεχείς μήνες, στους οποίους υπολείπονται μέχρι πέντε (5) έτη για τη θεμελίωση δικαιώματος πλήρους σύνταξης από τον κλάδο σύνταξης του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α., πρώην ΙΚΑ – ΕΤΑΜ), σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, δικαιούνται να ζητήσουν την προαιρετική συνέχιση της ασφάλισής τους μέχρι τη συμπλήρωση του ελάχιστου αριθμού ημερών ασφάλισης για τη θεμελίωση του συνταξιοδοτικού τους δικαιώματος, με πλήρη κάλυψη της σχετικής δαπάνης από τους πόρους της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.).
- Δικαιούχοι είναι οι ασφαλισμένοι στον e-Ε.Φ.Κ.Α. (πρώην ΙΚΑ – ΕΤΑΜ) και στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης που ασφαλίζουν μισθωτούς, οι οποίοι για κύρια σύνταξη είναι ασφαλισμένοι στον e-Ε.Φ.Κ.Α. (πρώην ΙΚΑ – ΕΤΑΜ), ανεξάρτητα από το χρόνο εισόδου στην ασφάλιση και από το χρόνο διακοπής της υποχρεωτικής ασφάλισής τους, εφόσον έχουν εγγραφεί ως άνεργοι στη Δ.ΥΠ.Α. για χρονικό διάστημα δώδεκα (12) τουλάχιστον συνεχών μηνών πριν από την υποβολή της αίτησης για την υπαγωγή τους στις διατάξεις του παρόντος, εξακολουθούν να είναι άνεργοι και κατέχουν Ψηφιακή Κάρτα Δ.ΥΠ.Α. ανανεούμενη ανά μήνα.
- Κατά τα λοιπά παραμένουν σε ισχύ οι διατάξεις για την προαιρετική συνέχιση της ασφάλισης στον e-Ε.Φ.Κ.Α. (πρώην ΙΚΑ – ΕΤΑΜ) και στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης που ασφαλίζουν μισθωτούς, οι οποίοι για κύρια σύνταξη είναι ασφαλισμένοι στον e-Ε.Φ.Κ.Α. (πρώην ΙΚΑ – ΕΤΑΜ). Οι ασφαλισμένοι του e-Ε.Φ.Κ.Α. (πρώην ΙΚΑ – ΕΤΑΜ) που ανήκουν στις κατηγορίες των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων και πληρούν τις προϋποθέσεις των παρ. 1 και 2, μπορούν κατ’ εξαίρεση να υπαχθούν στις διατάξεις του παρόντος και να συνεχίσουν προαιρετικά την ασφάλισή τους με κάλυψη των αναλογουσών εισφορών τους επίσης από πόρους της Δ.ΥΠ.Α.. Ο χρόνος της προαιρετικής ασφάλισης στην περίπτωση αυτή δεν αναγνωρίζεται ως διανυθείς στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα.
- Η Δ.ΥΠ.Α. καταβάλλει μηνιαία εισφορά στον e-Ε.Φ.Κ.Α. και στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης που ασφαλίζουν μισθωτούς, οι οποίοι για κύρια σύνταξη είναι ασφαλισμένοι στον e-Ε.Φ.Κ.Α. (πρώην ΙΚΑ – ΕΤΑΜ), ίση με τη μηνιαία εισφορά που θα πλήρωναν οι άνεργοι που εντάσσονται στις διατάξεις του παρόντος για προαιρετική συνέχιση της κύριας και επικουρικής ασφάλισής τους.
- Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης καθορίζονται ο ελάχιστος αριθμός ημερών ασφάλισης που πρέπει να συγκεντρώνει ο μακροχρόνια άνεργος, η διαδικασία, τα απαιτούμενα δικαιολογητικά, ο τρόπος απόδοσης των εισφορών στον e-Ε.Φ.Κ.Α. και στα ταμεία επικουρικής ασφάλισης που ασφαλίζουν μισθωτούς, οι οποίοι για κύρια σύνταξη είναι ασφαλισμένοι στον e-Ε.Φ.Κ.Α.(πρώην ΙΚΑ – ΕΤΑΜ), οι αποδοχές με βάση τις οποίες γίνεται ο υπολογισμός για την καταβολή των εισφορών και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή των ρυθμίσεων του παρόντος.».
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΗ ΔΙΑΤΑΞΗ
Άρθρο 64
Εξουσιοδοτική διάταξη
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται οι προϋποθέσεις για την καταβολή των αποζημιώσεων του άρθρου 62 του παρόντος και ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα σχετικά με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και τη διαδικασία καταβολής των αποζημιώσεων και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την εφαρμογή του άρθρου 62.
Άρθρο 63 (μακροχρόνια άνεργοι)
Είμαι 61 ετών, ασφαλισμένος από τις αρχές του 1982 και άνεργος από τις αρχές του 2011 και πλέον έχω 25,5 έτη εργασίας.
Με αυτά ως δεδομένα (σ.σ. δυστυχώς γνωρίζω αρκετό κόσμο που βρίσκεται στην ίδια θέση με εμέ, κόσμο που έχει σχεδόν τα ίδια με εμέ ένσημα και ανήκει στην ίδια ηλικιακή ομάδα) αναρωτιέμαι κι εγώ όπως οι προηγούμενοι σχολιαστές, ΑΝ τα πέντε (5) έτη προαιρετικής ασφάλισης με πόρους της ΔΥΠΑ θα είναι αρκετά για συνταξιοδότηση.
Έτσι, θα πρότεινα κι εγώ με τη σειρά μου, την αύξηση του χρόνου πέραν της 5ετίας, που θα γίνεται η προαιρετική ασφάλιση μέσω της ΔΥΠΑ για να είναι επιτεύξιμη η πλήρης συνταξιοδότηση σε ανθρώπους που -άθελά τους- βρέθηκαν στο κέντρο ενός κυκλώνα και τους προκάλεσαν σημαντικές ζημίες ζωής. Ζωής που κινείται σε ότι ονομάζεται 3η ηλικία.
Παρακαλω οπως διευρυνετε το χρονικα ορια της υπαγωγης του αρθρου 10. Ο υπολοιπομενος χρονος των (5) ετων για την θεμελιωση δικαιωματος πληρους συνταξης, να γινει αοριστου χρονου. Αυτο που πραγματικα θα λυτρωσει τους εγγεγραμμενους στην ΔΥΠΑ μακροχρονια ανεργους ειναι ο υπολογισμος του συνολικου χρονου ανεργιας ως συνταξιμος. Μονο ετσι θα επιβιωσουν οι σημερινοι 65αρηδες που δεν τους θελει κανεις για εργασια. Σας ευχαριστω για την θετικη αναταποκριση σας. Με εκτιμηση.
Η κατεύθυνση είναι γενικά θετική. Ωστόσο, απαιτούνται βελτιώσεις ώστε οι δράσεις να μην μείνουν αποσπασματικές και να υπηρετήσουν τον στόχο μιας ισχυρής δημόσιας πολιτικής απασχόλησης.
Κατ’ άρθρο Σχολιασμός
Άρθρο 58 – Σκοπός
• Θετικό: Επιδιώκεται αύξηση αποτελεσματικότητας και ενίσχυση κατάρτισης.
• Σχόλιο: Ο σκοπός διατυπώνεται πολύ γενικά.
• Πρόταση: Να προστεθεί ρητά ότι η Δ.ΥΠ.Α. οφείλει να διασφαλίζει καθολική πρόσβαση και ισότητα ευκαιριών σε όλες τις δράσεις (γυναίκες, ΑμεΑ, νέοι, μακροχρόνια άνεργοι).
Άρθρο 59 – Αντικείμενο
• Περιλαμβάνει:
α) επιδοτούμενη κατάρτιση οδηγών,
β) προσαρμογή παροχών,
γ) αποζημίωση εκπαιδευτικών,
δ) επικαιροποίηση προαιρετικής ασφάλισης μακροχρόνια ανέργων.
• Σχόλιο: Σωστά θίγονται επίκαιρα ζητήματα, αλλά το εύρος δράσης φαίνεται περιορισμένο.
• Πρόταση: Να υπάρξει σχέδιο συνολικής αναβάθμισης δεξιοτήτων για όλους τους κλάδους, όχι μόνο ειδικές κατηγορίες.
Άρθρο 60 – Επιδοτούμενη κατάρτιση για οδηγούς
• Θετικό: Καλύπτει πραγματική ανάγκη, καθώς οι οδηγοί είναι επάγγελμα σε ζήτηση και απαιτεί συνεχή πιστοποίηση.
• Σχόλιο: Επιτρέπει υλοποίηση προγραμμάτων κατά παρέκκλιση από το γενικό πλαίσιο (χωρίς Μητρώο παρόχων). Αυτό εγκυμονεί κινδύνους για διαφάνεια και ποιότητα.
• Πρόταση:
o Να υπάρχει υποχρεωτική πιστοποίηση φορέων που θα παρέχουν τα σεμινάρια.
o Να διασφαλιστεί ότι το κόστος για τον εργαζόμενο θα είναι μηδενικό.
Άρθρο 61 – Υποχρεώσεις Δ.ΥΠ.Α. προς αναζητούντες εργασία
• Θετικό: Εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο επιδομάτων και παροχών, περιλαμβάνοντας ειδικά βοηθήματα και επιδόματα μακροχρόνιας ανεργίας.
• Σχόλιο: Σωστή κωδικοποίηση, αλλά η υποχρέωση ενεργητικής αναζήτησης εργασίας δεν συνοδεύεται από αντίστοιχη δέσμευση Δ.ΥΠ.Α. για εύρεση κατάλληλων θέσεων.
• Πρόταση: Ρητή κατοχύρωση ότι η Δ.ΥΠ.Α. οφείλει να παρέχει ελάχιστο αριθμό προτάσεων εργασίας/κατάρτισης ανά τρίμηνο για κάθε άνεργο.
Άρθρο 62 – Αποζημίωση εκπαιδευτικών Δ.ΥΠ.Α.
• Θετικό: Επιτέλους αναγνωρίζεται οικονομικά η συμμετοχή τους στις εξετάσεις πιστοποίησης αποφοίτων ΕΠΑ.Σ. / Π.ΕΠΑ.Σ.
• Σχόλιο: Πρόκειται για θεσμική κατοχύρωση που στηρίζει τους εκπαιδευτικούς, αλλά η αποζημίωση (1/30 ημερομισθίου, 75% ΣΚ) μπορεί να θεωρηθεί ανεπαρκής.
• Πρόταση: Να ανέλθει τουλάχιστον στο 1/20 ημερομισθίου για εργασία εκτός σχολικού έτους, και 100% για Σάββατα–Κυριακές.
Άρθρο 63 – Καταβολή εισφορών για μακροχρόνια ανέργους
• Θετικό: Σημαντική κοινωνική παρέμβαση: καλύπτονται εισφορές από Δ.ΥΠ.Α. για όσους απέχουν έως 5 έτη από σύνταξη.
• Σχόλιο: Η διαγραφή ηλικιακών ορίων (55–60) διευρύνει το μέτρο, άρα περισσότεροι δικαιούχοι.
• Προβληματισμός: Ο χρόνος δεν αναγνωρίζεται ως «βαρέα και ανθυγιεινά», γεγονός που αδικεί εργαζομένους σε βαριά επαγγέλματα.
• Πρόταση: Να προβλεφθεί ειδική ρύθμιση για όσους έχουν πάνω από 15 έτη σε ΒΑΕ, ώστε να μην χάσουν αυτό το δικαίωμα.
Άρθρο 64 – Εξουσιοδοτική διάταξη
• Σχόλιο: Ορθό να οριστούν με υπουργική απόφαση οι λεπτομέρειες για αποζημίωση εκπαιδευτικών.
• Πρόταση: Να διασφαλιστεί διαφάνεια και ταχεία καταβολή (εντός 60 ημερών από τη διεξαγωγή εξετάσεων).
Συμπέρασμα
• λείπει ολοκληρωμένη στρατηγική για δεξιότητες,
• οι ρυθμίσεις παραμένουν αποσπασματικές και μερικές φορές χαλαρές σε θέματα διαφάνειας,
• χρειάζεται ενίσχυση της προστασίας ΒΑΕ και καλύτερη αποζημίωση εκπαιδευτικών.
Η Δ.ΥΠ.Α. πρέπει να εξελιχθεί σε σύγχρονο δημόσιο φορέα απασχόλησης που δεν περιορίζεται στη διαχείριση επιδομάτων, αλλά εγγυάται ουσιαστική πρόσβαση σε ποιοτικές θέσεις εργασίας και κατάρτιση.
Για τους εργαζόμενους σε ΟΤΑ που έχουν προσληφθεί με το πρόγραμμα 55-67 ή 55-74 όπως είναι τώρα μετά την λήξη του προγράμματος, η συνέχιση της εργασίας είναι αναγκαία και για τους αιτούντες αφού, όχι μόνο καλύπτουν τις τρέχουσες βιοτικές τους ανάγκες, αλλά κυρίως για την επίτευξη τής θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος, που ήταν άλλωστε και ο σκοπός τού προγράμματος από τον ΟΑΕΔ.
Όσοι και όσες έχουν ανάγκη περισσότερου ή λιγότερου χρόνου για τη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος να συνεχίσουν να απασχολούνται μέχρι την θεμελίωση της συνταξιοδότησης τους.
Οι υπηρεσίες που τους απασχολούν υποχρεούνται να τους ανανεώνουν την σύμβαση μέχρι την ημέρα θεμελίωσης της σύνταξης τους.
Για τους οδηγούς ενδιαφέρον