• Σχόλιο του χρήστη 'ΑΝΤΩΝΗΣ' | 1 Σεπτεμβρίου 2025, 20:26

    Με την ευκαιρία της δημόσιας διαβούλευσης επι του Νομοσχεδίου; Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας – Στήριξη στον Εργαζόμενο – Προστασία στην Πράξη» και συγκεκριμένα επι του άρθρου Άρθρο 83 Επιστολική ψήφος οργανώσεων συνταξιούχων – Τροποποίηση άρθρου 13α ν. 1264/1982 Θέλω να θέσω το ζήτημα που από το 2015 ταλανίζει το Συνταξιουχικό κίνημα και για το οποίο με σειρά επιστολών έχει ζητηθεί η κατάργηση του άρθρου 27 του Νόμου 4331/15 Ταυτοχρόνως με τις αλλαγές που έγιναν με τα άρθρα 82-87 στο Νόμο 4808/21 δημιουργήθηκαν πρόσθετα προβλήματα σε συνδυασμό με το άρθρο 27 του Ν 4331/15 (άρθρο 13α όπως ενσωματώθηκε στο νόμο 1264/82) Για την ενημέρωση σας παραθέτουμε ένα σύντομο ενημερωτικό για το θέμα. Με τροπολογία στα πλαίσια του Νόμου 4331/2015 προστέθηκε το άρθρο 27 επονομαζόμενο στο κίνημα “νόμος Στρατούλη”. Με το άρθρο αυτό, το όποιο χωρίς αιτιολογική έκθεση καταργήθηκαν στην ουσία τα καταστατικά των συνταξιουχικών οργανώσεων. Επίσης με τις διατάξεις του νόμου 4808/21 η κατάργηση στην ουσία και της δυνατότητας και επιστολικής ψήφου που υπήρχε στα καταστατικά των συλλόγων δημιούργησε σωρεία προβλημάτων και σε σχέση με το ΓΜΣΟ δεδομένου ότι οι οργανώσεις των συνταξιούχων δεν έχουν καμία σχέση και συνεχίζουν να διεπονται από το άρθρο 29 του Π.Δ. 281/1914 Στην ουσία το πλέγμα αυτών των διατάξεων στραγγάλισε το δικαίωμα του συνταξιούχου δεδομένου ότι ως απόμαχος της εργασίας η διαμονή του σε χωριό η νησί της χώρας του στερούσε το δικαίωμα ψήφου που από το καταστατικό και τις διαδικασίες που προέβλεπε αυτό το δικαίωμα , με επιστολική και διασφαλισμένης γνησιότητας διαδικασία, μέχρι πριν την ψήφιση των συγκεκριμένων διατάξεων. Χωρίς βέβαια να παραβλέπουμε και το γεγονός ότι η πλειονότητα των συνταξιούχων δεν έχει δεξιότητες για χειρισμό ηλεκτρονικής ψήφου. Με την από 5/7/2017 γνωμοδότηση του ο Καθηγητής Εργατικού δικαίου κύριος Λεβέντης στην μεταξύ άλλων αναφέρει ; « Οι οργανώσεις των συνταξιούχων δεν είναι συνδικαλιστικές οργανώσεις κατά την έννοια του Ν. 1264/1982. Επί των οργανώσεων των συνταξιούχων ισχύουν οι διατάξεις περί σωματείων του ΑΚ (άρθρα 78-107) και οι σχετικές διατάξεις του Εισαγωγικού Νόμου του ΑΚ (άρθρα 12, 107-108» και συνεχίζει: «Το σωματείο είναι μια κοινωνική οργάνωση προσώπων, η οποία αναπτύσσει ιδία ζωή και δράση και έχει συγκεκριμένο σκοπό. Η αυτονομία του σωματείου σημαίνει ότι η κοινωνική αυτή οργάνωση προσώπων έχει το δικαίωμα να καθορίζει αυτοδυνάμως τους σκοπούς της, τους κανόνες της εσωτερικής λειτουργίας της, την έννομη θέση των μελών της, τα όργανα διοικήσεώς της και τον τρόπο εκλογής αυτών. Δηλ. αυτονομία σημαίνει το δικαίωμα της οργάνωσης να αυτοδιοικείται «νομοθετώντας» η ίδια τους εσωτερικούς κανόνες λειτουργίας της (βλ. Καρακατσάνη, ΕρμΑΚ αρθρ. 80, αριθμ. 3). Το καταστατικό αποτελεί έκφραση της αυτονομίας του σωματείου, η οποία διασφαλίζεται από το συνταγματικό δικαίωμα του συνεταιρίζεσθε (αρθρ. 12 του Συντ.,) επομένως, ενδιάμεσο συμπέρασμα μπορεί να διατυπώσει κανείς ότι η ρύθμιση του αρθρ. 27 του Ν. 4331/2015, σύμφωνα με την οποία «οι διατάξεις των άρθρων 10, 11, 12 και 13 του παρόντος νόμου (δηλ. του Ν. 1264/1982) εφαρμόζονται αναλόγως και στις οργανώσεις των συνταξιούχων» περιορίζει κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας το δικαίωμα του συνεταιρίζεσθε (12 § 1 του Συντ.) και είναι, για τον λόγο αυτό, ανίσχυρη ως αντισυνταγματική.» Αν ήθελε ο νομοθέτης να βάλει νέους κανόνες για το συνταξιουχικό κίνημα θα έπρεπε μετα από διάλογο να θέσει κανόνες προκειμένου μέσω αυτών να μπορεί να «αναγνωρίζει» τη δομή και την εκπροσώπηση που κάθε οργάνωση και για λογαριασμό των μελών της θέλει να παρεμβαίνει. Όμως μια τέτοια παρέμβαση θα έπρεπε να λάβει υπόψιν και τον ισχύοντα Αστικό Κώδικα Το προτεινόμενο άρθρο 83 επιχειρεί να λύσει το θέμα της επιστολικής ψήφου , όμως συνεχίζει να υπάρχει παραβίαση θεμελιωδών άρθρων του Α.Κ. και θα έπρεπε απλά το Υπουργείο να υιοθετήσει την προτεινόμενη διάταξη επαναφέροντας τους συλλόγους συνταξιούχων στην κανονικότητα και όχι στα όσα διέπει ο Ν 1264/82 που αφορά Εκπροσώπηση εργαζομένων με δικαιώματα υπογραφής ΣΣΕ , προκήρυξη απεργίας συνδικαλιστικές άδειες κλπ. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ Από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου και εφεξής καταργείται η διάταξη του άρ. 27 Ν.4331/2015 Αιτιολογική Έκθεση Με τη διάταξη του άρ. 27 Ν.4331/2015 (η οποία κατά λέξη έχει ως εξής: "Στο ν. 1264/1982 (Α' 79) προστίθεται άρθρο 13α με τίτλο «Εφαρμογή συστήματος απλής αναλογικής στις οργανώσεις των συνταξιούχων», με το εξής περιεχόμενο: «Οι διατάξεις των άρθρων 10, 11, 12 και 13 του παρόντος νόμου εφαρμόζονται αναλόγως στις οργανώσεις των συνταξιούχων.»), εφαρμόστηκε το σύστημα αρχαιρεσιών των συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων στις συνταξιουχικές οργανώσεις όλης της χώρας. Τούτο πρακτικά δημιούργησε περισσότερα προβλήματα στο συνταξιουχικό κίνημα το οποίο έχει άλλες στοχεύσεις και άλλες δυνατότητες, καθώς και άλλες ιδιαιτερότητες. Ειδικά για τις συνταξιουχικές οργανώσεις πανελλαδικής ή πανελλήνιας έκτασης οι οποίες διαθέτουν τοπικά παραρτήματα ανά την περιφέρεια, προέκυψε υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση λόγω του αναγκαίου διορισμού δικαστικών αντιπροσώπων κατά παράρτημα καθ' άπασα την Επικράτεια. Περαιτέρω, η επιβολή αυτοπρόσωπης άσκησης του εκλογικού δικαιώματος στους χώρους εργασίας, εξυπηρετεί μεν τις ανάγκες των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εν ενεργεία εργαζομένων, αλλά με τον αποκλεισμό της δυνατότητας της επιστολικής ψήφου, εκατοντάδες συνταξιούχοι οι οποίοι διαβιούν μακριά από τις έδρες των τοπικών παραρτημάτων αδυνατούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα λόγω είτε προσωπικής, είτε αντικειμενικής, είτε οικονομικής αδυναμίας μετακίνησής τους. Με την κατάργηση της διάταξης αυτής οι συνταξιουχικές οργανώσεις έχουν το δικαίωμα να ακολουθήσουν τις εκλογικές διαδικασίες όπως περιγράφονται στα καταστατικά τους, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα περί σωματείων.