Επιστολική ψήφος οργανώσεων συνταξιούχων – Τροποποίηση άρθρου 13α ν. 1264/1982
Στο άρθρο 13α του ν. 1264/1982 (Α΄79), περί εφαρμογής συστήματος απλής αναλογικής στις οργανώσεις των συνταξιούχων, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο προστίθενται οι λέξεις «με την επιφύλαξη του δευτέρου και τρίτου εδαφίου του παρόντος άρθρου», β) προστίθενται δεύτερο και τρίτο εδάφιο, και το άρθρο 13α διαμορφώνεται ως εξής:
«Άρθρο 13α
Εφαρμογή συστήματος απλής αναλογικής στις οργανώσεις των συνταξιούχων
Οι διατάξεις των άρθρων 10, 11, 12 και 13 του παρόντος νόμου εφαρμόζονται αναλόγως στις οργανώσεις των συνταξιούχων, με την επιφύλαξη του δευτέρου και τρίτου εδαφίου του παρόντος άρθρου. Στις οργανώσεις των συνταξιούχων δύναται να χρησιμοποιείται και η επιστολική ψήφος. Η χρήση της επιστολικής ψήφου δύναται να έχει συμπληρωματικό χαρακτήρα και δεν είναι υποχρεωτική.».
Άρθρο 84
Διοικητικό Συμβούλιο Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας – Τροποποίηση περ. α) παρ. 7 άρθρου 17 ν. 1876/1990
- Το δεύτερο εδάφιο της περ. α’ της παρ. 7 του άρθρου 17 του ν. 1876/1990 (Α΄27), περί Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας, αντικαθίσταται, και η περ. α) της παρ. 7 διαμορφώνεται ως εξής:
«7. α) Η θητεία του Διοικητικού Συμβουλίου είναι πενταετής. Ο επαναδιορισμός των μελών είναι δυνατός.».
- Το παρόν ισχύει και για το Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο συγκροτήθηκε με την υπ’ αρ. 4313/17.2.2025 απόφαση της Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ΥΟΔΔ 131), αναδρομικά από την ημερομηνία συγκρότησής του.
Ενίσχυση της διαδικασίας καθορισμού του νομοθετημένου κατώτατου μισθού – Τροποποίηση άρθρου 141 Κώδικα Εργατικού Δικαίου
Στο άρθρο 141 του Κώδικα Εργατικού Δικαίου (π.δ. 62/2025, Α΄ 121), περί διαδικασίας καθορισμού επαρκούς νομοθετημένου μισθού και ημερομισθίου, επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) στην παρ. 1 προστίθεται δεύτερο εδάφιο, β) στις παρ. 4 και 5 προστίθεται περ. δ), γ) στην παρ. 6 προστίθεται νέο δεύτερο εδάφιο, και οι παρ. 1, 4, 5 και 6 διαμορφώνονται ως εξής:
«1. Ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός και το νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο αναπροσαρμόζονται, έπειτα από διαβούλευση που διεξάγεται σύμφωνα με το παρόν, κατ’ έτος, βάσει συντελεστή που προκύπτει από το άθροισμα: α) του ετήσιου ποσοστού μεταβολής του δείκτη τιμών καταναλωτή μεταξύ της 1ης Ιουλίου του προηγούμενου έτους και της 30ής Ιουνίου του τρέχοντος έτους για το χαμηλότερο ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) της εισοδηματικής κατανομής των νοικοκυριών και β) του ημίσεος του ετήσιου ποσοστού μεταβολής της αγοραστικής δύναμης του γενικού δείκτη μισθών κατά την ίδια χρονική περίοδο. Για τη συνολική υποστήριξη της διαβούλευσης και της διαδικασίας του παρόντος, την υποβοήθηση του έργου της Επιστημονικής Επιτροπής της παρ. 4 και της Επιτροπής Διαβούλευσης της παρ. 5, τη διαπίστωση της συνδρομής ενός ή περισσοτέρων εκ των λόγων παρέκκλισης της παρ. 6, καθώς και τη διαμόρφωση του συντελεστή του πρώτου εδαφίου, δημιουργείται και λειτουργεί στο Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ψηφιακός μηχανισμός συγκέντρωσης και ανάλυσης στοιχείων για τον υπολογισμό του κατώτατου νομοθετημένου μισθού.»
«4.α) Συστήνεται Επιστημονική Επιτροπή για τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό, με τριετή θητεία, που αποτελείται από πέντε (5) εμπειρογνώμονες σε θέματα οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων και θεμάτων οικονομίας της εργασίας. Η Επιτροπή συγκροτείται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και αποτελείται από:
αα) δύο (2) εμπειρογνώμονες, που υποδεικνύονται από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, από τους οποίους ο ένας (1) ορίζεται ως Πρόεδρος,
αβ) έναν (1) εμπειρογνώμονα, που υποδεικνύεται από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών,
αγ) τον Πρόεδρο του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (Σ.Ο.Ε.), που ορίζεται ως Αντιπρόεδρος και
αδ) έναν (1) εμπειρογνώμονα, που ορίζεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Η γραμματειακή και διοικητική υποστήριξη της Επιτροπής ανατίθεται στις υπηρεσίες του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.).
β) Τα μέλη της Επιτροπής απολαμβάνουν πλήρους λειτουργικής και προσωπικής ανεξαρτησίας και αποφασίζουν με βάση τον νόμο και τη συνείδησή τους.
γ) Έργο της Επιστημονικής Επιτροπής είναι η διατύπωση πλήρως αιτιολογημένης και τεκμηριωμένης γνώμης, ομόφωνα ή κατά πλειοψηφία με αναφορά και της θέσης της μειοψηφίας, σχετικά με:
γα) το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου, εφόσον η Επιστημονική Επιτροπή προτείνει την κατ’ εξαίρεση παρέκκλιση από την εφαρμογή του κανόνα της παρ. 1, σύμφωνα με την παρ. 6. Το ύψος αυτό καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας και τις προοπτικές της για ανάπτυξη από την άποψη της παραγωγικότητας και της ανταγωνιστικότητας, των τιμών, των εισοδημάτων και των μισθών, της απασχόλησης, του ποσοστού της ανεργίας και της τάσης τους, καθώς και την αγοραστική δύναμη των νόμιμων κατώτατων μισθών και την επάρκειά τους, λαμβανομένου υπόψη του κόστους διαβίωσης, το γενικό επίπεδο των μισθών, την κατανομή και τον ρυθμό αύξησής τους,
γβ) τον συντελεστή αναπροσαρμογής του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου που προβλέπεται στην παρ. 1,
γγ) την επιλογή και την εφαρμογή ενδεικτικών τιμών αναφοράς για την αξιολόγηση της επάρκειας του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και ημερομισθίου,
γδ) τη θέσπιση των διαφοροποιήσεων στον νομοθετημένο κατώτατο μισθό και στο νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο και των κρατήσεων από αυτούς, που αναφέρονται στην παρ. 12,
γε) τη συλλογή δεδομένων και την εκπόνηση μελετών και αναλύσεων για την παροχή πληροφοριών στις αρχές και σε άλλα ενδιαφερόμενα μέρη σχετικά με τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό και το νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο.
δ) Στην εκτέλεση του έργου της κατά την περ. γ), η Επιτροπή υποβοηθείται από τον ψηφιακό μηχανισμό της παρ. 1.
5.α) Συστήνεται Επιτροπή Διαβούλευσης για τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό, με τριετή θητεία, η οποία λειτουργεί στον Ο.ΜΕ.Δ.. Η Επιτροπή συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και αποτελείται από:
αα) τον Πρόεδρο του Ο.ΜΕ.Δ. ως Πρόεδρο, αβ) τέσσερις (4) εκπροσώπους της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδος (Γ.Σ.Ε.Ε.) και λοιπών δευτεροβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων, κλαδικών ή ομοιοεπαγγελματικών, που εκπροσωπούν εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα σε εθνικό επίπεδο που προτείνονται από τη Γ.Σ.Ε.Ε.,
αγ) έναν (1) εκπρόσωπο της Ανώτατης Διοίκησης Ενώσεων Δημοσίων Υπαλλήλων (Α.Δ.Ε.Δ.Υ.),
αδ) έναν (1) εκπρόσωπο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (Σ.Ε.Β.),
αε) έναν (1) εκπρόσωπο της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδος (Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.),
αστ) έναν (1) εκπρόσωπο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (Ε.Σ.Ε.Ε.),
αζ) έναν (1) εκπρόσωπο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Τ.Ε.) και
αη) έναν (1) εκπρόσωπο του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (Σ.Β.Ε.).
Η γραμματειακή και διοικητική υποστήριξη της Επιτροπής ανατίθεται στις υπηρεσίες του Ο.ΜΕ.Δ..
β) Οι φορείς που εκπροσωπούνται στην Επιτροπή Διαβούλευσης υποδεικνύουν τους εκπροσώπους τους μέσα σε προθεσμία είκοσι (20) ημερών από τη σχετική έγγραφη πρόσκληση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Αν δεν υποδειχθούν μέσα στην προθεσμία αυτή, η Επιτροπή συγκροτείται και συνεδριάζει νομίμως με τα λοιπά μέλη έως την υπόδειξη και τον διορισμό εκπροσώπων.
γ) Έργο της Επιτροπής Διαβούλευσης είναι να διατυπώνει πλήρως αιτιολογημένη και τεκμηριωμένη γνώμη ομόφωνα ή κατά πλειοψηφία με αναφορά και της θέσης της μειοψηφίας για τα θέματα που αναφέρονται στην περ. γ της παρ. 4.
δ) Στην εκτέλεση του έργου της κατά την περ. γ), η Επιτροπή υποβοηθείται από τον ψηφιακό μηχανισμό της παρ. 1.
- Έως την 31η Αυγούστου κάθε έτους η Επιστημονική Επιτροπή, η οποία δικαιούται να έχει προηγουμένως συμβουλευτεί οιουσδήποτε από τους εξειδικευμένους επιστημονικούς και ερευνητικούς φορείς της υποπερ. αα της περ. α’ της παρ. 9, συντάσσει έκθεση, η οποία είτε διαπιστώνει ότι δεν υπάρχει λόγος παρέκκλισης από την εφαρμογή του κανόνα της παρ. 1, είτε προτείνει αιτιολογημένα και πλήρως τεκμηριωμένα ότι, κατ’ εξαίρεση, ο νομοθετημένος κατώτατος μισθός και το νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο δεν πρέπει να αναπροσαρμοστούν κατά το επόμενο έτος σύμφωνα με τον συντελεστή της παρ. 1, διότι: α) η οικονομία βρίσκεται σε σημαντική ύφεση ή β) υπάρχει σημαντική απόκλιση του εθνικού πληθωρισμού (Δείκτη Τιμών Καταναλωτή) από τον στόχο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας ή γ) υπάρχει σημαντική ανισορροπία στο ισοζύγιο εξωτερικών συναλλαγών ή δ) υπάρχει σημαντική αύξηση του ποσοστού της ανεργίας, ή ε) βάσει του συντελεστή της παρ. 1 αναπροσαρμογή δεν δικαιολογείται από τα επίπεδα και τις μακροπρόθεσμες εξελίξεις στην παραγωγικότητα και τη δυναμική της ή την απόκλιση του κατώτατου μισθού από το εξήντα τοις εκατό (60%) του ακαθάριστου διάμεσου μισθού ή στ) υπερβαίνει τις δημοσιονομικές δυνατότητες της χώρας ή ζ) δεν δικαιολογείται από έκτακτες περιστάσεις. Για τη διαπίστωση της συνδρομής ενός ή περισσοτέρων εκ των ανωτέρω λόγων παρέκκλισης, η Επιτροπή υποβοηθείται από τον ψηφιακό μηχανισμό της παρ. 1. Η Επιστημονική Επιτροπή αποστέλλει αμελλητί την έκθεσή της στους Υπουργούς Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, καθώς και σε όλα τα μέλη της Επιτροπής Διαβούλευσης».
Άρθρο 86
Ενίσχυση της διαδικασίας καθορισμού του νομοθετημένου κατώτατου μισθού για τα έτη 2026 και 2027– Τροποποίηση άρθρου 141Α Κώδικα Εργατικού Δικαίου
Στις παρ. 3 και 4 του άρθρου 141A του Κώδικα Εργατικού Δικαίου (π.δ. 62/2025, Α΄ 121), περί διαδικασίας καθορισμού επαρκούς νομοθετημένου μισθού και ημερομισθίου για τα έτη 2025, 2026 και 2027, προστίθεται περ. δ), και οι παρ. 3 και 4 διαμορφώνονται ως εξής:
«3. α) Συστήνεται Επιστημονική Επιτροπή για τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό, με τριετή θητεία, που αποτελείται από πέντε (5) ανεξάρτητους εμπειρογνώμονες σε θέματα οικονομίας, συμπεριλαμβανομένων θεμάτων οικονομίας της εργασίας. Η Επιτροπή συγκροτείται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και αποτελείται από:
αα) δύο (2) εμπειρογνώμονες, που υποδεικνύει ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, από τους οποίους ο ένας (1) ορίζεται ως Πρόεδρος,
αβ) έναν (1) εμπειρογνώμονα, που υποδεικνύει ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών,
αγ) τον Πρόεδρο του Συμβουλίου Οικονομικών Εμπειρογνωμόνων (Σ.Ο.Ε.), που ορίζεται ως Αντιπρόεδρος, και
αδ) έναν (1) εμπειρογνώμονα, που ορίζεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή.
Η γραμματειακή και διοικητική υποστήριξη της Επιτροπής ανατίθεται στις υπηρεσίες του Οργανισμού Μεσολάβησης και Διαιτησίας (Ο.ΜΕ.Δ.).
β) Τα μέλη της Επιτροπής απολαμβάνουν πλήρους λειτουργικής και προσωπικής ανεξαρτησίας και αποφασίζουν με βάση τον νόμο και τη συνείδησή τους.
γ) Έργο της Επιστημονικής Επιτροπής είναι η διατύπωση πλήρως αιτιολογημένης και τεκμηριωμένης γνώμης ομόφωνα ή κατά πλειοψηφία με αναφορά και της θέσης της μειοψηφίας, σχετικά με:
γα) το ύψος του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου, το οποίο καθορίζεται λαμβάνοντας υπόψη τα κριτήρια της παρ. 2,
γβ) την επιλογή και την εφαρμογή των κριτηρίων για τον καθορισμό και την επικαιροποίηση του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου που προβλέπονται στην παρ. 2,
γγ) την επιλογή και την εφαρμογή ενδεικτικών τιμών αναφοράς για την αξιολόγηση της επάρκειας του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου,
γδ) τη θέσπιση των διαφοροποιήσεων στον νομοθετημένο κατώτατο μισθό και στο νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο και των κρατήσεων από αυτούς, που αναφέρονται στην παρ. 9,
γε) τη συλλογή δεδομένων και την εκπόνηση μελετών και αναλύσεων για την παροχή πληροφοριών στις αρχές και σε άλλα ενδιαφερόμενα μέρη σχετικά με τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό και το νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο.
δ) Στην εκτέλεση του ανωτέρω έργου της κατά την περ. γ), η Επιτροπή υποβοηθείται από τον ψηφιακό μηχανισμό της παρ. 1 του άρθρου 141 .
- α) Συστήνεται Επιτροπή Διαβούλευσης για τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό, με τριετή θητεία, η οποία λειτουργεί στον Ο.ΜΕ.Δ.. Η Επιτροπή συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και αποτελείται από:
αα) τον Πρόεδρο του Ο.ΜΕ.Δ. ως Πρόεδρο, αβ) τέσσερις (4) εκπροσώπους της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδος (Γ.Σ.Ε.Ε.) και λοιπών δευτεροβάθμιων συνδικαλιστικών οργανώσεων, κλαδικών ή ομοιοεπαγγελματικών, που εκπροσωπούν εργαζομένους του ιδιωτικού τομέα σε εθνικό επίπεδο που προτείνονται από τη Γ.Σ.Ε.Ε.,
αγ) έναν (1) εκπρόσωπο της Ανώτατης Διοίκησης Ενώσεων Δημοσίων Υπαλλήλων (Α.Δ.Ε.Δ.Υ.),
αδ) έναν (1) εκπρόσωπο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (Σ.Ε.Β.),
αε) έναν (1) εκπρόσωπο της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών, Εμπόρων Ελλάδος (Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.),
αστ) έναν (1) εκπρόσωπο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (Ε.Σ.Ε.Ε.),
αζ) έναν (1) εκπρόσωπο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (Σ.Ε.Τ.Ε.) και
αη) έναν (1) εκπρόσωπο του Συνδέσμου Βιομηχανιών Ελλάδος (Σ.Β.Ε.).
Η γραμματειακή και διοικητική υποστήριξη της Επιτροπής ανατίθεται στις υπηρεσίες του Ο.ΜΕ.Δ..
β) Οι φορείς που εκπροσωπούνται στην Επιτροπή Διαβούλευσης υποδεικνύουν τους εκπροσώπους τους μέσα σε προθεσμία είκοσι (20) ημερών από τη σχετική έγγραφη πρόσκληση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Αν δεν υποδειχθούν μέσα στην προθεσμία αυτή, η Επιτροπή συγκροτείται και συνεδριάζει νόμιμα με τα λοιπά μέλη έως την υπόδειξη και τον διορισμό εκπροσώπων.
γ) Έργο της Επιτροπής Διαβούλευσης είναι να διατυπώνει πλήρως αιτιολογημένη και τεκμηριωμένη γνώμη, ομόφωνα ή κατά πλειοψηφία, με αναφορά και της θέσης της μειοψηφίας για τα θέματα που αναφέρονται στην περ. γ της παρ. 3.
δ) Στην εκτέλεση του ανωτέρω έργου της κατά την περ. γ), η Επιτροπή υποβοηθείται από τον ψηφιακό μηχανισμό της παρ. 1 του άρθρου 141 .».
Άρθρο 87
Ενίσχυση της διαδικασίας συλλογής δεδομένων για τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 10 ν. 5163/2024
Στην παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 5163/2024 (Α΄ 199), περί έκθεσης για την παρακολούθηση και συλλογή δεδομένων, προστίθεται τρίτο εδάφιο, και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:
«1. Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης υποβάλλει έως την 30ή Σεπτεμβρίου κάθε δεύτερου έτους έκθεση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με δεδομένα και πληροφορίες για:
α) το ποσοστό και την εξέλιξη της κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις,
β) ως προς τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό και το νομοθετημένο κατώτατο ημερομίσθιο:
βα) το επίπεδο του νομοθετημένου κατώτατου μισθού και του νομοθετημένου κατώτατου ημερομισθίου και το ποσοστό των εργαζομένων που καλύπτονται από αυτούς,
ββ) την περιγραφή των υφιστάμενων διαφοροποιήσεων της παρ. 12 του άρθρου 134 και της παρ. 9 του άρθρου 134Γ του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου, των λόγων εισαγωγής τους, καθώς και το ποσοστό των εργαζομένων που καλύπτονται από διαφοροποιήσεις, εφόσον υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα.
Τα στατιστικά στοιχεία και οι πληροφορίες του πρώτου εδαφίου αναφέρονται στην έκθεση με ανάλυση ανά φύλο, ηλικία, αναπηρία ή μη, μέγεθος εταιρείας και κλάδο, εφόσον η ανάλυση αυτή είναι διαθέσιμη.
Για τη συγκέντρωση των πληροφοριών της περ. β), το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης χρησιμοποιεί τον ψηφιακό μηχανισμό της παρ. 1 του άρθρου 141 του Κώδικα Εργατικού Δικαίου (π.δ. 62/2025, Α΄ 121).».
7.Στο άρθρο 87 «Ενίσχυση της διαδικασίας συλλογής δεδομένων για τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 10 ν. 5163/2024», η παρ. 1 του άρθρου 10 του ν. 5163/2024 (Α΄ 199) να συμπληρωθεί ως ακολούθως (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):
«1. Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης υποβάλλει έως την 30ή Σεπτεμβρίου κάθε δεύτερου έτους έκθεση προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή με δεδομένα και πληροφορίες για:
α) το ποσοστό και την εξέλιξη της κάλυψης από συλλογικές διαπραγματεύσεις, […]
ββ) την περιγραφή των υφιστάμενων διαφοροποιήσεων της παρ. 12 του άρθρου 134 και της παρ. 9 του άρθρου 134Γ του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου, των λόγων εισαγωγής τους, καθώς και το ποσοστό των εργαζομένων που καλύπτονται από διαφοροποιήσεις, εφόσον υπάρχουν διαθέσιμα δεδομένα.
Τα στατιστικά στοιχεία και οι πληροφορίες του πρώτου εδαφίου αναφέρονται στην έκθεση με ανάλυση ανά φύλο, ηλικία, αναπηρία ή/και χρόνια πάθηση ή μη, μέγεθος εταιρείας και κλάδο, εφόσον η ανάλυση αυτή είναι διαθέσιμη.
Για τη συγκέντρωση των πληροφοριών της περ. β), το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης χρησιμοποιεί τον ψηφιακό μηχανισμό της παρ. 1 του άρθρου 141 του Κώδικα Εργατικού Δικαίου (π.δ. 62/2025, Α΄ 121).».
Άρθρο 85 – Ενίσχυση της διαδικασίας καθορισμού του νομοθετημένου κατώτατου μισθού
Η αύξηση του κατώτατου μισθού πρέπει να λαμβάνει υπόψη την πραγματική οικονομική δυνατότητα των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα των μικρομεσαίων, ώστε να διασφαλίζεται η βιωσιμότητά τους και η διατήρηση των θέσεων εργασίας. Προτείνεται οι όποιες αυξήσεις να εφαρμόζονται σταδιακά, ώστε οι επιχειρήσεις να μπορούν να προσαρμοστούν χωρίς αιφνιδιαστικά βάρη. Προτείνεται να προστεθεί στην Επιτροπή Διαβούλευσης για τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό εκπρόσωπος της ΕΠΟΕΣ.
ΣΤΕΛΝΕΤΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΔΙΟΤΙ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΠΑΛΕΥΩ ΚΑΙ ΕΧΩ ΕΞΟΥΘΕΝΩΘΕΙ ΩΣΤΕ ΝΑ ΔΩΘΕΙ ΛΥΣΗ ΜΕΣΩ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ ΕΔΩ ΚΑΙ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΣΤΕΛΝΟΝΤΑΣ ΜΗΝΥΜΑΤΑ. ΕΤΣΙ ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ ΥΠΟ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ
«Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας – Στήριξη στον Εργαζόμενο – Προστασία στην Πράξη»
ΠΑΡΑΚΑΛΕΣΑ ΝΑ ΕΝΤΑΧΘΕΙ ΜΙΑ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΡΥΘΜΙΣΗ (ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΩΣ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 74 ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ).
ΠΛΗΡΗΣ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΤΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ ΕΔΩ: https://steapofasi18332021.wordpress.com/
ΘΑ ΗΤΑΝ ΚΑΛΟ ΕΦΟΣΟΝ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΝΤΑΝ ΜΕΣΩ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ ΟΣΟΙ ΕΧΟΥΝ ΣΤΕΙΛΕΙ ΣΧΟΛΙΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΕΧΕΙ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΕΙ. ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ ΕΦΟΣΟΝ ΤΟ ΘΕΛΕΙ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΤΟ «Να ενημερωθώ με email όταν το σχόλιό μου εγκριθεί.» ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΕΣΩ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΑΝΑΓΚΑΖΟΝΤΑΙ ΝΑ ΞΑΝΑΣΤΕΛΝΟΥΝ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥΣ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΒΑΡΥΝΤΙΚΟ ΣΤΟΥΣ ΙΔΙΟΥΣ ΟΜΩΣ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑΣ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗΣ. ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΙ.
ΘΑ ΗΤΑΝ ΚΑΛΟ ΕΦΟΣΟΝ ΣΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΕΝΗΜΕΡΩΝΟΝΤΑΝ ΜΕΣΩ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ ΟΣΟΙ ΕΧΟΥΝ ΣΤΕΙΛΕΙ ΣΧΟΛΙΟ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΕΧΕΙ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΕΙ. ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ ΕΦΟΣΟΝ ΤΟ ΘΕΛΕΙ Ο ΠΟΛΙΤΗΣ ΤΟ «Να ενημερωθώ με email όταν το σχόλιό μου εγκριθεί.» ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΕΣΩ ΜΗΝΥΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΑΝΑΓΚΑΖΟΝΤΑΙ ΝΑ ΞΑΝΑΣΤΕΛΝΟΥΝ ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΤΟΥΣ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΒΑΡΥΝΤΙΚΟ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΙΔΙΟΥΣ ΚΑΙ ΣΤΟΥΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΛΑΤΦΜΟΡΜΑΣ opengov.gr ΠΟΥ ΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΕΓΚΡΙΝΟΥΝ ΠΟΛΥ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΧΟΛΙΑ.
Πρόταση ρύθμισης. Πρόβλημα:
Η Απόφαση 1833/2021 του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν εφαρμόζεται.
Πλήρης τεκμηρίωση εδώ: https://steapofasi18332021.wordpress.com/
ΣτΕ Ολ 1833/21 Αντισυνταγματικός ο γενικός κανόνας της 20ετούς παραγραφής (Ν 4387/16) αξιώσεων για την καταβολή ασφαλιστικών εισφορών των εντασσόμενων στον ΕΦΚΑ ΦΚΑ. Ισχύει 10ετής παραγραφή.
Περιληπτικά: ψηφίστηκε ο νόμος 4997/2022 ώστε να εναρμονιστεί η νομοθεσία με την ως άνω Απόφαση. Όμως στο άρθρο 6 έγινε τροποποίηση του νόμου 4387/2016 (όπου κρίθηκε αντισυνταγματικό το ότι προέβλεπε 20ετή παραγραφή αξιώσεων) με τέτοιο τρόπο που καθίσταται ανεφάρμοστη η Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Συγκεκριμένα: «Στο άρθρο 95 του ν. 4387/2016 (Α’ 85), περί της θέσπισης εικοσαετούς παραγραφής των αξιώσεων για την καταβολή εισφορών προς τους φορείς που εντάσσονται στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) ο τίτλος και η παρ. 1 του άρθρου αντικαθίστανται…» όπου στην παράγραφο 1 που αντικαταστάθηκε περιελήφθη το εξής: «Η παραγραφή διακόπτεται στις περιπτώσεις της παρ. 1 του άρθρου 138 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί του καθορισμού των περιπτώσεων διακοπής της παραγραφής των χρηματικών απαιτήσεων του Δημοσίου, καθώς και με την κοινοποίηση πράξης βεβαίωσης, εν ευρεία ή εν στενή έννοια, προς τον υπόχρεο.» και έτσι οποιοδήποτε ακόμη και ασήμαντο διακοπτικό της παραγραφής γεγονός (όπως η επιστροφή φόρου έστω και 0,01 ευρώ) την καθιστά ανεφάρμοστη και η Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας Α1833/2021 (Ολομέλεια και «Πρότυπη δίκη άρθρου 1 ν. 3900/2010 (Κύριες Υποθέσεις)» με ημερομηνία δημοσίευσης 5-11-2021 δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν ουσιωδώς. Χρέη ακόμη και 20 ετών υφίστανται και προσαυξάντονται. Παράδειγμα χρέος 15 ετών ανθρώπου ανασφάλιστου και με αναπηρία 67% έχει φτάσει να αποτελείται κατά 60% από προσαυξήσεις και πρόσθετα τέλη και συνεχίζει να αυξάνεται. Αρκεί μία νομοθετική παρέμβαση που να άρει αυτό το βάσανο από τόσους ανθρώπους.
ΕΚΔΟΧΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΕΙΣΑΧΘΕΙ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ:
Τροποποίηση παρ. 1 στο άρθρο 95 του ν. 4387/2016
1. Στο άρθρο 95 του ν. 4387/2016 (Α’ 85), περί της θέσπισης εικοσαετούς παραγραφής των αξιώσεων για την καταβολή εισφορών προς τους φορείς που εντάσσονται στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.), επέρχεται η ακόλουθη τροποποίηση: καταργείται από την παρ. 1 του άρθρου η φράση: «Η παραγραφή διακόπτεται στις περιπτώσεις της παρ. 1 του άρθρου 138 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί του καθορισμού των περιπτώσεων διακοπής της παραγραφής των χρηματικών απαιτήσεων του Δημοσίου, καθώς και με την κοινοποίηση πράξης βεβαίωσης, εν ευρεία ή εν στενή έννοια, προς τον υπόχρεο.»
και η παράγραφος 1 του άρθρου 95 διαμορφώνεται ως εξής:
Άρθρο 95
Παραγραφή αξιώσεων Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης
1. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, η αξίωση του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) και των φορέων που εντάσσονται σε αυτόν για την είσπραξη απαιτήσεων από μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές και των πάσης φύσεως προσθέτων τελών, τόκων, προσαυξήσεων, προστίμων και επιβαρύνσεων, καθώς και των λοιπών ποσών που συνεισπράττονται με αυτές, υπόκειται σε δεκαετή παραγραφή που αρχίζει από την πρώτη μέρα του επόμενου έτους εκείνου εντός του οποίου παρασχέθηκε η ασφαλιστέα εργασία ή υπηρεσία, ανεξαρτήτως του χρόνου κατά τον οποίο οι απαιτήσεις αυτές βεβαιώθηκαν.
https://steapofasi18332021.wordpress.com/
Όπως αναφέρθηκε πλήρης τεκμηρίωση
Εργαζόμενος με 35 έτη συνεχούς απασχόλησης στον ίδιο εργοδότη, αποχωρεί για να συνταξιοδοτηθεί με μειωμένη σύνταξη. Στην περίπτωση αυτή δεν δικαιούται μέρος της αποζημίωσης του (ο εργοδότης δεν συναινεί με την αποχώρηση του). Θα λάμβανε μέρος της αποζημίωσης του αν αποχωρήσει για πλήρη συνταξιοδότηση.
Δείτε το σας παρακαλώ, μετά από τόσα έτη συνεχούς απασχόλησης στον ίδιο εργοδότη, να μπορεί να λαμβάνει μέρος της αποζημίωσης του, έστω και αν αποχωρεί για μειωμένη συνταξιοδότηση.
Είμαι ελεύθερος επαγγελματίας και πατέρας τέκνου με ποσοστό αναπηρίας 74%. Έχω τα 25 χρόνια ασφάλισης στον ΕΦΚΑ (πρώην Ο.Α.Ε.Ε.) αλλά δεν μπορώ να συνταξιοδοτηθώ ως γονέας τέκνου με βαριά αναπηρία καθώς, ενώ έχω όλες τις υπόλοιπες προϋποθέσεις δεν είμαι 62 ετών. Αν όμως ήμουν δημόσιος υπάλληλος θα μπορούσα, εφόσον, εκτός από τις υπόλοιπες προϋποθέσεις , είχα συμπληρώσει την ηλικία των 50 ετών.
Αυτό είναι άδικο . Γιατί δεν υπάρχουν ενιαίοι κανόνες για όλους τους ασφαλισμένους ; Και οι μεν και οι δε φροντίζουν άτομα με αναπηρία . Γιατί χωρίζετε τους πολίτες σε δύο κατηγόριες ; σε αυτούς που εργάζονται στο δημόσιο και σε αυτούς που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα ;;;
Εάν γίνω 62 ετών θα συνταξιοδοτηθώ ούτως ή άλλως επειδή θα έχω 40 χρόνια ασφάλισης. Το θέμα είναι να συνταξιοδοτηθώ νωρίτερα από την ηλικία των 62 ετών για να μπορώ να φροντίσω το παιδί μου. Γι αυτό παρακαλώ πολύ , για να θεμελιωθεί το δικαίωμα σύνταξης σε άτομα που φροντίζουν μέλη της οικογένειας τους με βαριά αναπηρία, να θεσπιστεί ως όριο ηλικίας το 50ο έτος της ηλικίας για όλους που πληρούν τις υπόλοιπες προϋποθέσεις ανεξαρτήτως εάν εργάζονται στον δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα.
Είμαι χήρα του πρώην ΟΓΑ. Ο σύζυγός μου πέθανε τον 12/2015 . Η σύνταξη θανάτου που παίρνω είναι 60 ευρώ τα οποία θα κοπούν όταν συνταξιοδοτηθώ από δικό μου δικαίωμα. Σε λίγο θα κλείσω τα 67 και θα πάρω τη σύνταξή μου, οπότε και θα κοπεί το εξευτελιστικό ποσό των 60 ευρώ. Γιατί να μην υπάρχει κατώτερο όριο και στις συντάξεις θανάτου του ΟΓΑ όταν ο θάνατος ήταν πριν από 13/5/2016; ποιος μπορεί να ζήσει με 60 ευρω τον μήνα;Οι περισσότεροι συνταξιούχοι θανάτου του πρώην ΟΓΑ παίρνουν κάτω από 100 ευρώ τον μήνα κι αυτό κόβεται αν ο επιζών συνταξιοδοτηθεί από δικό του δικαίωμα. Ποιος μπορεί να ζήσει με αυτό το ποσό;
Να παίρνουμε κι εμείς το κατώτερο ποσό σύνταξης θανάτου και να μην κόβεται αν συνταξιοδοτηθούμε, όπως καλώς συμβαίνει με τις χήρες που χάσανε τους συζύγους τους μετά από τις 13/5/2016.
Να εξισορροπηθεί ο μισθός δημόσιου υπαλλήλου και ιδιωτικού υπαλλήλου. Να μην υπάρχει ανισότητα μεταξύ δημόσιο και ιδιωτικό. Δεν είναι δίκαιο στον ιδιωτικό τομέα να παίρνουν 14 μισθούς συν το 30% προς αύξησης για τρεις τριετίες.
Επίσης στο δημόσιο κυρίως στον υγειονομικό χώρο εργασίας όπως είναι τα γενικά νοσοκομεία θα πρέπει ο μισθός να ανέβει.Ο ΥΕ μεταφορέας ασθενών με δύο παιδιά να παίρνει 856 ευρώ το μήνα είναι μισθός της πείνας και δεν προσελκύει νέους εργαζομένους στα κρατικά νοσοκομεία. Για αυτό το λόγο υπάρχουνε πάντα ελλείψεις από προσωπικό. Ρωτήστε το υπουργείο υγείας για εργαζομένους νεοδιόριστους τι μισθό παίρνουν οι ΥΕ;;;; Να δίνεται η δυνατότητα στον δημόσιο υπάλληλο που δεν παίρνει 13 και 14 μισθούς να εργάζεται ελεύθερα με τη θέληση του στον ιδιωτικό τομέα κ όποιος το επιθυμεί έως και 8 ώρες επιπλέον. Για να μπορεί να συμπληρώνει το εισόδημά του να είναι ένας βιώσιμος οικονομικά. Στην ελλάδα του 2025 εργαζόμενοι γενικων νοσοκομείων να παίρνουν μισθό κάτω από 1.000€ είναι αδιανόητο .παρακαλώ πολύ να το επανεξετάσετε αυτό το θέμα. Αυτός ο μισθός κατατάσσεται σε φτωχοποίηση δημιουργεί οιπογενετικότητα.
Υπόμνημα επί του Άρθρου 83
Δημόσια Διαβούλευση – Σχέδιο Νόμου Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
«Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας – Στήριξη στον Εργαζόμενο – Προστασία στην Πράξη»
Με την παρούσα παρέμβαση θέτουμε το ζήτημα που από το 2015 απασχολεί σοβαρά το συνταξιουχικό κίνημα και αφορά το άρθρο 27 του Ν. 4331/2015, καθώς και τις επακόλουθες ρυθμίσεις των άρθρων 82–87 του Ν. 4808/2021. Οι διατάξεις αυτές, σε συνδυασμό, δημιούργησαν σημαντικά προβλήματα στη λειτουργία των συνταξιουχικών οργανώσεων.
1. Ιστορικό
Με τροπολογία στο Ν. 4331/2015 προστέθηκε το άρθρο 27, γνωστό ως «νόμος Στρατούλη», με το οποίο χωρίς αιτιολογική έκθεση επιβλήθηκαν στις οργανώσεις συνταξιούχων οι ρυθμίσεις του Ν. 1264/1982 που αφορούν τις συνδικαλιστικές οργανώσεις εργαζομένων. Έτσι καταργήθηκε στην ουσία η αυτονομία των καταστατικών των σωματείων συνταξιούχων.
Στη συνέχεια, με τον Ν. 4808/2021, περιορίστηκε επιπλέον η δυνατότητα επιστολικής ψήφου, που προβλεπόταν από πολλά καταστατικά συλλόγων, γεγονός που πρακτικά απέκλεισε μεγάλο αριθμό συνταξιούχων από τη συμμετοχή στις αρχαιρεσίες. Ιδιαίτερα για όσους διαμένουν σε απομακρυσμένες περιοχές (χωριά, νησιά), η αυτοπρόσωπη παρουσία κατέστη αδύνατη.
2. Νομική τεκμηρίωση
Σύμφωνα με τη γνωμοδότηση του καθηγητή Εργατικού Δικαίου κ. Λεβέντη (5/7/2017):
• Οι οργανώσεις συνταξιούχων δεν αποτελούν συνδικαλιστικές οργανώσεις κατά την έννοια του Ν. 1264/1982.
• Υπάγονται στις διατάξεις του Αστικού Κώδικα περί σωματείων (άρθρα 78–107 ΑΚ).
• Το άρθρο 27 Ν. 4331/2015 παραβιάζει την αρχή της αναλογικότητας και το συνταγματικό δικαίωμα του συνεταιρίζεσθαι (άρθρο 12 §1 Συντ.), καθώς περιορίζει αδικαιολόγητα την αυτονομία των σωματείων.
3. Προβλήματα στην πράξη
• Υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση σωματείων πανελλαδικής εμβέλειας λόγω διορισμού δικαστικών αντιπροσώπων σε κάθε παράρτημα.
• Αποκλεισμός συνταξιούχων που δεν μπορούν να μετακινηθούν (λόγω ηλικίας, υγείας, οικονομικής αδυναμίας).
• Μη ρεαλιστική πρόβλεψη για ηλεκτρονική ψήφο, δεδομένου ότι η πλειονότητα των συνταξιούχων δεν διαθέτει τις απαιτούμενες ψηφιακές δεξιότητες.
4. Πρόταση
Για την αποκατάσταση της νομιμότητας και της λειτουργικότητας των οργανώσεων συνταξιούχων, προτείνεται η εξής διάταξη:
Προτεινόμενη Διάταξη
«Από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου καταργείται η διάταξη του άρθρου 27 του Ν. 4331/2015.»
5. Αιτιολογική Έκθεση
Με την κατάργηση της διάταξης αυτής, οι συνταξιουχικές οργανώσεις θα επανέλθουν στο νομικό πλαίσιο του Αστικού Κώδικα και των καταστατικών τους, τα οποία διασφαλίζουν:
• Την αυτονομία και αυτοδιοίκηση των σωματείων.
• Τη δυνατότητα επιστολικής ψήφου, ώστε όλοι οι συνταξιούχοι να μπορούν να ασκούν το εκλογικό τους δικαίωμα.
• Την προσαρμογή των διαδικασιών στις ιδιαίτερες ανάγκες και δυνατότητες των μελών τους.
Η διατήρηση του άρθρου 27 Ν. 4331/2015 δεν εξυπηρετεί κανέναν σκοπό δημοσίου συμφέροντος και αντιθέτως δυσχεραίνει τη συμμετοχή των συνταξιούχων στη συλλογική τους εκπροσώπηση
Με την ευκαιρία της δημόσιας διαβούλευσης επι του Νομοσχεδίου; Δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση για το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας – Στήριξη στον Εργαζόμενο – Προστασία στην Πράξη» και συγκεκριμένα επι του άρθρου Άρθρο 83 Επιστολική ψήφος οργανώσεων συνταξιούχων – Τροποποίηση άρθρου 13α ν. 1264/1982
Θέλω να θέσω το ζήτημα που από το 2015 ταλανίζει το Συνταξιουχικό κίνημα και για το οποίο με σειρά επιστολών έχει ζητηθεί η κατάργηση του άρθρου 27 του Νόμου 4331/15
Ταυτοχρόνως με τις αλλαγές που έγιναν με τα άρθρα 82-87 στο Νόμο 4808/21 δημιουργήθηκαν πρόσθετα προβλήματα σε συνδυασμό με το άρθρο 27 του Ν 4331/15 (άρθρο 13α όπως ενσωματώθηκε στο νόμο 1264/82)
Για την ενημέρωση σας παραθέτουμε ένα σύντομο ενημερωτικό για το θέμα.
Με τροπολογία στα πλαίσια του Νόμου 4331/2015 προστέθηκε το άρθρο 27 επονομαζόμενο στο κίνημα “νόμος Στρατούλη”. Με το άρθρο αυτό, το όποιο χωρίς αιτιολογική έκθεση καταργήθηκαν στην ουσία τα καταστατικά των συνταξιουχικών οργανώσεων.
Επίσης με τις διατάξεις του νόμου 4808/21 η κατάργηση στην ουσία και της δυνατότητας και επιστολικής ψήφου που υπήρχε στα καταστατικά των συλλόγων δημιούργησε σωρεία προβλημάτων και σε σχέση με το ΓΜΣΟ δεδομένου ότι οι οργανώσεις των συνταξιούχων δεν έχουν καμία σχέση και συνεχίζουν να διεπονται από το άρθρο 29 του Π.Δ. 281/1914
Στην ουσία το πλέγμα αυτών των διατάξεων στραγγάλισε το δικαίωμα του συνταξιούχου δεδομένου ότι ως απόμαχος της εργασίας η διαμονή του σε χωριό η νησί της χώρας του στερούσε το δικαίωμα ψήφου που από το καταστατικό και τις διαδικασίες που προέβλεπε αυτό το δικαίωμα , με επιστολική και διασφαλισμένης γνησιότητας διαδικασία, μέχρι πριν την ψήφιση των συγκεκριμένων διατάξεων. Χωρίς βέβαια να παραβλέπουμε και το γεγονός ότι η πλειονότητα των συνταξιούχων δεν έχει δεξιότητες για χειρισμό ηλεκτρονικής ψήφου.
Με την από 5/7/2017 γνωμοδότηση του ο Καθηγητής Εργατικού δικαίου κύριος Λεβέντης στην μεταξύ άλλων αναφέρει ;
« Οι οργανώσεις των συνταξιούχων δεν είναι συνδικαλιστικές οργανώσεις κατά την έννοια του Ν. 1264/1982. Επί των οργανώσεων των συνταξιούχων ισχύουν οι διατάξεις περί σωματείων του ΑΚ (άρθρα 78-107) και οι σχετικές διατάξεις του Εισαγωγικού Νόμου του ΑΚ (άρθρα 12, 107-108» και συνεχίζει: «Το σωματείο είναι μια κοινωνική οργάνωση προσώπων, η οποία αναπτύσσει ιδία ζωή και δράση και έχει συγκεκριμένο σκοπό. Η αυτονομία του σωματείου σημαίνει ότι η κοινωνική αυτή οργάνωση προσώπων έχει το δικαίωμα να καθορίζει αυτοδυνάμως τους σκοπούς της, τους κανόνες της εσωτερικής λειτουργίας της, την έννομη θέση των μελών της, τα όργανα διοικήσεώς της και τον τρόπο εκλογής αυτών. Δηλ. αυτονομία σημαίνει το δικαίωμα της οργάνωσης να αυτοδιοικείται «νομοθετώντας» η ίδια τους εσωτερικούς κανόνες λειτουργίας της (βλ. Καρακατσάνη, ΕρμΑΚ αρθρ. 80, αριθμ. 3). Το καταστατικό αποτελεί έκφραση της αυτονομίας του σωματείου, η οποία διασφαλίζεται από το συνταγματικό δικαίωμα του συνεταιρίζεσθε (αρθρ. 12 του Συντ.,) επομένως, ενδιάμεσο συμπέρασμα μπορεί να διατυπώσει κανείς ότι η ρύθμιση του αρθρ. 27 του Ν. 4331/2015, σύμφωνα με την οποία «οι διατάξεις των άρθρων 10, 11, 12 και 13 του παρόντος νόμου (δηλ. του Ν. 1264/1982) εφαρμόζονται αναλόγως και στις οργανώσεις των συνταξιούχων» περιορίζει κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας το δικαίωμα του συνεταιρίζεσθε (12 § 1 του Συντ.) και είναι, για τον λόγο αυτό, ανίσχυρη ως αντισυνταγματική.»
Αν ήθελε ο νομοθέτης να βάλει νέους κανόνες για το συνταξιουχικό κίνημα θα έπρεπε μετα από διάλογο να θέσει κανόνες προκειμένου μέσω αυτών να μπορεί να «αναγνωρίζει» τη δομή και την εκπροσώπηση που κάθε οργάνωση και για λογαριασμό των μελών της θέλει να παρεμβαίνει.
Όμως μια τέτοια παρέμβαση θα έπρεπε να λάβει υπόψιν και τον ισχύοντα Αστικό Κώδικα
Το προτεινόμενο άρθρο 83 επιχειρεί να λύσει το θέμα της επιστολικής ψήφου , όμως συνεχίζει να υπάρχει παραβίαση θεμελιωδών άρθρων του Α.Κ. και θα έπρεπε απλά το Υπουργείο να υιοθετήσει την προτεινόμενη διάταξη επαναφέροντας τους συλλόγους συνταξιούχων στην κανονικότητα και όχι στα όσα διέπει ο Ν 1264/82 που αφορά Εκπροσώπηση εργαζομένων με δικαιώματα υπογραφής ΣΣΕ , προκήρυξη απεργίας συνδικαλιστικές άδειες κλπ.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΔΙΑΤΑΞΗ
Από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου και εφεξής καταργείται η διάταξη του άρ. 27 Ν.4331/2015
Αιτιολογική Έκθεση
Με τη διάταξη του άρ. 27 Ν.4331/2015 (η οποία κατά λέξη έχει ως εξής: «Στο ν. 1264/1982 (Α’ 79) προστίθεται άρθρο 13α με τίτλο «Εφαρμογή συστήματος απλής αναλογικής στις οργανώσεις των συνταξιούχων», με το εξής περιεχόμενο: «Οι διατάξεις των άρθρων 10, 11, 12 και 13 του παρόντος νόμου εφαρμόζονται αναλόγως στις οργανώσεις των συνταξιούχων.»), εφαρμόστηκε το σύστημα αρχαιρεσιών των συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων στις συνταξιουχικές οργανώσεις όλης της χώρας. Τούτο πρακτικά δημιούργησε περισσότερα προβλήματα στο συνταξιουχικό κίνημα το οποίο έχει άλλες στοχεύσεις και άλλες δυνατότητες, καθώς και άλλες ιδιαιτερότητες. Ειδικά για τις συνταξιουχικές οργανώσεις πανελλαδικής ή πανελλήνιας έκτασης οι οποίες διαθέτουν τοπικά παραρτήματα ανά την περιφέρεια, προέκυψε υπέρμετρη οικονομική επιβάρυνση λόγω του αναγκαίου διορισμού δικαστικών αντιπροσώπων κατά παράρτημα καθ’ άπασα την Επικράτεια. Περαιτέρω, η επιβολή αυτοπρόσωπης άσκησης του εκλογικού δικαιώματος στους χώρους εργασίας, εξυπηρετεί μεν τις ανάγκες των συνδικαλιστικών οργανώσεων των εν ενεργεία εργαζομένων, αλλά με τον αποκλεισμό της δυνατότητας της επιστολικής ψήφου, εκατοντάδες συνταξιούχοι οι οποίοι διαβιούν μακριά από τις έδρες των τοπικών παραρτημάτων αδυνατούν να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα λόγω είτε προσωπικής, είτε αντικειμενικής, είτε οικονομικής αδυναμίας μετακίνησής τους. Με την κατάργηση της διάταξης αυτής οι συνταξιουχικές οργανώσεις έχουν το δικαίωμα να ακολουθήσουν τις εκλογικές διαδικασίες όπως περιγράφονται στα καταστατικά τους, σε συνδυασμό με τις διατάξεις του Αστικού Κώδικα περί σωματείων.
1) Αύξηση ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης σε πανεπιστημιακούς, δικαστικούς ερευνητές στα 70 έτη ΤΩΡΑ. ΧΘΕΣ ΠΡΟΧΘΕΣ
2) Κατάργηση των κρατήσεων έκτακτης εισφοράς για επίδομα ανεργίας