Αρχική Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας - Στήριξη στον Εργαζόμενο - Προστασία στην Πράξη»ΜΕΡΟΣ Α΄ ΜΕΙΩΣΗ ΤΗΣ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΑΣ, ΕΝΙΣΧΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΡΓΑΤΙΚΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 1-22)Σχόλιο του χρήστη Ιάσονας Χατζηθεοδώρου | 4 Σεπτεμβρίου 2025, 06:26
Άρθρο 6 → Άρθρο 194 Το πιο αμφιλεγόμενο άρθρο, που έχει πυροδοτήσει το διαβόητο 13ώρο έναντι του ισχύοντος … 12ώρου. Η ανάλυση συνεπειών ρύθμισης του παρόντος εντοπίζει την παραδοξότητα εργαζόμενος να συμπληρώνει 13 ώρες εργασίας μεταξύ 2 εργοδοτών, αλλά την αδυναμία ενός εργοδότη να απασχολεί μισθωτό πέραν των 12 ώρων. Στην πραγματικότητα όμως μιλάμε για δύο διαφορετικές καταστάσεις. Το όριο 13 ωρών μεταξύ παραπάνω του ενός εργοδοτών προκύπτει λόγω της 11ώρης ξεκούρασης, ενώ στην άλλη περίπτωση αφορά υπερωριακό καθεστώς. Στην 1η περίπτωση μπορεί κάποιος να εξακολουθήσει να δουλεύει 13 ώρες όλο το έτος, ενώ στην 2η περίπτωση είναι αδύνατον, λόγω περιοδικών ορίων. Η ρύθμιση ωφελεί μονάχα τον εργοδότη και όχι φανταστικούς μισθωτούς που εναγωνίως θέλουν να δουλεύουν για τον ίδιο εργοδότη 13 ώρες συνεχόμενα, ενώ ταυτόχρονα χτυπάει άμεσα το όριο ανάπαυσης των 11 ωρών. Προτείνεται η ολική του απόσυρση όπως και ο περιορισμός της περιόδου αναφοράς στον μέσο υπολογισμό των εβδομαδιαίων ορίων υπερωριών σε 1 μήνα από 4 που ισχύει τώρα (Εγκ. 64597/03-09-2021). Άρθρο 7 → Άρθρο 202 Η διευθέτηση χρόνου εφαρμόζεται ήδη, αλλά χρειάζεται μεγάλη προσοχή στην νομοθετική της εφαρμογή. Το άρθρο είναι κακογραμμένο και είναι εύκολο να προκαλέσει συγχύσεις στην εφαρμογή του. Προτείνεται να καθαρογραφεί με σαφείς ορισμούς. Άρθρο 9 → Άρθρο 225 Δεν χρειάζεται υποχρεωτικά έγγραφο αίτημα του εργαζομένου το οποίο εντείνει την γραφειοκρατία. Προτείνεται η απαλοιφή της εν λόγω πρότασης, αλλά η διατήρηση υποχρεωτικής κράτησης αρχείου γραπτών αιτημάτων σε περίπτωση ύπαρξης αυτών, όπως και η προσθήκη δυνατότητας αίτησης αδείας στο MyErgani. Άρθρο 12 → Άρθρο 330, παρ.2 Σε νομοσχέδιο το οποίο διεκδικεί την απαλοιφή της γραφειοκρατίας, βλέπουμε πάλι αναφορές σε σαρώσεις. Προτείνεται η προσθήκη δυνατότητας διεκπεραίωσης της αναγγελίας οικειοθελούς αποχώρησης εξ ‘ολοκλήρου μέσω ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ και MyErgani. Άρθρο 18 → Άρθρο 578 Χρειάζονται προστασίες έναντι της βεβιασμένης ταχύτητας και πιθανών πιέσεων. Προτείνεται πρόβλεψη υπαναχώρησης του εργαζόμενου εντός 24 ωρών μετά την αποδοχή της αναγγελίας στο MyErgani. Άρθρο 19 → Άρθρο 578Α Η εφαρμογή της <> είναι προς την σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν γίνεται αντιληπτό γιατί δεν επεκτείνεται η απλοποίηση και απαλοιφή διαδικασίων στο σύνολο των προσλήψεων. Προτείνεται η επαναφορά του βιβλίου νεοπροσληφθέντων κατά αντιστοιχία της μεθόδου ταχείας πρόσληψης η οποία δεν θα επιτρέπει τις πονηριές του παρελθόντος, αφού η ημερομηνία και ώρα εγγραφής θα διαβιβάζεται άμεσα στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ με προθεσμία 72 ωρών για την ολοκλήρωση και ειδίκευση της σύμβασης, την οποία μετά θα έχει δικαίωμα ο εργαζόμενος να απορρίψει σε αντίστοιχη προθεσμία. Άρθρο 20 → Άρθρο 580 Παρ. 2Α: Στην ευέλικτη προσέλευση, δεν υπάρχει λόγος να είναι μονάχα μετά την δηλωθείσα ώρα προσέλευσης. Η ευέλικτη προσέλευση θα πρέπει να είναι ίση και προς τις δύο χρονικές κατευθύνσεις. Προτείνεται επίσης εναλλακτικά της έγγραφης συμφωνίας, η αντίστοιχη σήμανση στο ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ από τον εργοδότη και η αποδοχή από τον εργαζόμενο από το myErgani. Παρ. 3: Στο πεδίο εφαρμογής της ψηφιακής κάρτας εργασίας, πρέπει να καταστεί υποχρεωτική η απογραφική ανάλυση με βάση τα χτυπήματα, και η αμοιβή των εργαζομένων να προκύπτει από την υψηλότερη δυνατή μεταξύ της απογραφικής και της προϋπολογιστικής ανάλυσης. Δεν έχει νόημα να καταγράφονται οι ώρες απασχόλησης χωρίς να αποζημιώνονται σωστά.