Αρχική Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας - Στήριξη στον Εργαζόμενο - Προστασία στην Πράξη»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 23-41)Σχόλιο του χρήστη Αλέξανδρος Τουμέλης - Meducation | 9 Σεπτεμβρίου 2025, 16:53
Ως φορέας εκπαίδευσης στις πρώτες βοήθειες από το 2013 έως και σήμερα παραθέτουμε τα σχόλιά μας σχετικά με το Άρθρο 36: α) Τα μαθήματα πρώτων βοηθειών είθισται να περιλαμβάνουν ΚΑΡΠΑ, Απινίδωση, Πνιγμονή, Θέση Ανάνηψης και Κλήση για βοήθεια, όπως βλέπουμε σε χώρες της ΕΕ (ERC) αλλά και στις ΗΠΑ (AHA). Άρα, η ελαχιστοποίηση των ενοτήτων (μόνο ΚΑΡΠΑ και Heimlich) ακόμα περισσότερο από αυτά τα άκρως βασικά σε τι ωφελεί; Η περιορισμένη αναφορά μόνο σε ΚΑΡΠΑ & λαβή Heimlich αποδυναμώνει την πραγματική ετοιμότητα. Πρότασή μας είναι να ενσωματωθούν στο νομοσχέδιο όλες οι προαναφερθείσες εκπαιδευτικές ενότητες, καθώς αποτελούν και αυτόνομα εκπαιδευτικά προγράμματα διεθνών φορέων. β) Βίντεο Vs Πραγματικότητα: Πολύ ωραία κίνηση το βίντεο πρώτων βοηθειών αλλά μόνο για επαγρύπνηση και ευαισθητοποίηση και όχι για πραγματική δράση ή αντίκτυπο, καθώς η φύση της παροχής πρώτων βοηθειών έγκειται σε πραγματικές πρακτικές δεξιότητες (απτικές και όχι εικονικές). Πρότασή μας είναι το βίντεο να διατεθεί σε όλους δωρεάν (ενημέρωση και όχι εκπαίδευση) και να μην συγχέεται με τον διαχωρισμό των επιχειρήσεων σύμφωνα με το πλήθος του εργατικού δυναμικού τους. γ) Εκπαίδευση στις πρώτες βοήθειες: Δια ζώσης αποκλειστικά, και κλιμάκωση ποσοστού συμμετεχόντων ανά επιχείρηση με βάσει 3 κριτήρια: 1. Σύνολο εργαζομένων 2. Επικινδυνότητα εργασίας (π.χ. κλάδος μεταλλουργών ή παραγωγής χημικών ουσιών, κ.ο.κ.) 3. Τοποθεσία επιχείρησης (π.χ. απομακρυσμένη από τον αστικό ιστό και υγειονομικές μονάδες) δ) Πιστοποίηση στις πρώτες βοήθειες: Τα πιστοποιητικά να έχουν ισχύ έως 3 έτη με σύσταση επανεκπαίδευσης ανά έτος, ειδάλλως η διάρκεια της πιστοποίησης να μεταπέσει στα δύο έτη. Ο λόγος που συστήνονται αυτά τα νούμερα δεν είναι τυχαίος, ούτε προσωπική άποψη, αλλά βασίζονται σε δεδομένα που έχουν αντληθεί όλα αυτά τα χρόνια από παγκόσμιους οργανισμούς και σχετίζονται με την ποιότητα της παροχής πρώτων βοηθειών. Εν κατακλείδι, γιατί μας ενδιαφέρει το προσωπικό των εταιρειών να ξέρει πρώτες βοήθειες; Για να είμαστε εντάξει με τα compliance και τα tick box ή γιατί πραγματικά έχουμε υψηλά ποσοστά εργατικών ατυχημάτων και θέλουμε να μειώσουμε το αντίκτυπο αυτών; Στην παρούσα διαβούλευση βλέπουμε αφενός μία συρρίκνωση των εκπαιδευτικών ενοτήτων των πρώτων βοηθειών και αφετέρου καμία αναφορά ή μνεία για την πραγματικότητα των εργατικών ατυχημάτων, η οποία δεν περιορίζεται αποκλειστικά στην καρδιακή ανακοπή και την πνιγμονή, αλλά κυρίως σε τραύματα (αιμορραγίες, εγκαύματα, μυοσκελετικοί τραυματισμοί, οφθαλμικές/χημικές εκθέσεις, πτώση από ύψος κ.ά.). Αν θέλουμε πραγματικά να περιορίσουμε το κοινωνικό, οικονομικό και εργασιακό αντίκτυπο των εργατικών ατυχημάτων, θα πρέπει να εστιάσουμε σε μία σωστά και ποιοτικά δομημένη εκπαίδευση πρώτων βοηθειών, και όχι σε ένα ακόμη χαρτί συμμόρφωσης. Αλέξανδρος Τουμπέλης CEO & Διευθυντής Εκπαίδευσης