• Σχόλιο του χρήστη 'ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Π. ΡΟΖΑΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗ ΔΕΗ ΑΕ' | 10 Σεπτεμβρίου 2025, 09:30

    Προτάσεις στο πλαίσιο της Δημόσιας Ηλεκτρονικής Διαβούλευσης για το ‘Μέρος Β - Διατάξεις για της Υγεία και την Ασφάλεια στην Εργασία Κεφάλαιο Α Σκοπός και Αντικείμενο (άρθρα 23-41) μέρος του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο ‘Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας – Στήριξη στον Εργαζόμενο – Προστασία στην Πράξη’ Εισηγούμαστε και προτείνουμε: 1. Διεύρυνση του θεσμικού πλαισίου και των ασκούντων ιατρών την Ιατρική της Εργασίας Σε συνέχεια των οριζόμενων στον Ν. 5053/26.09.2023 (ΦΕΚ Α΄/158) περί έκδοσης νέας ΚΥΑ, μετά Γνωμοδότηση του ΣΥΑΕ και του ΚΕΣΥ, που θα αναφέρεται σε επιπλέον ειδικότητες πέραν των υπαρχόντων Ιατρών, για να ενισχυθεί η αντιμετώπιση των επαγγελματικών κινδύνων και ασθενειών και να καλυφθεί η Τοπική και η Περιφερική ανεπάρκεια του αριθμού των Ιατρών Εργασίας, ιδίως κατά την τουριστική περίοδο και επειδή υφίστανται διαρκώς τα προαναφερόμενα: κρίνεται αναγκαία και προτείνεται η έκδοση της εκκρεμούσας νέας Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) από τα Υπουργεία Υγείας και Εργασίας. • Πέραν των Ιατρών του Ειδικού Καταλόγου του ΚΝΥΑΕ και των Ειδικών Ιατρών Εργασίας, που ήδη ασκούν το αντικείμενο ανεξαρτήτως Ιατρικού Συλλόγου, οι οποίοι θα διατηρήσουν τη δυνατότητα να ασκούν το αντικείμενο και σε καμία περίπτωση δεν θα θιγούν, προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα άσκησης της Ιατρικής της Εργασίας και σε Ιατρούς συγκεκριμένων συναφών ειδικοτήτων, κατόπιν ειδικής πιστοποιημένης εκπαίδευσης. Οι προτεινόμενες ειδικότητες είναι: • Ειδικοί Παθολόγοι • Γενικοί Ιατροί • Πνευμονολόγοι • Καρδιολόγοι • Ορθοπεδικοί Η εκπαίδευση θα αφορά τους Ιατρούς που ανταποκρίνονται σε ανοιχτή πρόσκληση του Υπουργείου Υγείας προς τους Ιατρούς των παραπάνω ειδικοτήτων που θα καλούνται να δηλώσουν ότι επιθυμούν να ασκούν και τα καθήκοντα του Ιατρού Εργασίας. Η πρόσκληση μπορεί να γίνει μια φορά ή να επαναλαμβάνεται όταν προκύπτουν νέες ανάγκες . Αντίστοιχη πρόσκληση είχε γίνει από το Υπουργείο Υγείας το 2003, χωρίς να υπάρξει συνέχεια. • Θα έχει συγκεκριμένο χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών έως ένα έτος, με αναλυτικό πρόγραμμα καθορισμένο από το ΚΕΣΥ. • Αρμόδιοι φορείς υλοποίησης: το ΕΛΙΝΥΑΕ και η Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας. 2. Τροποποίηση του άρθρου 21 παρ. 1 & 4 του Ν. 3850/2010, ώστε να μη καθορίζονται οι επισκέψεις των Ιατρών Εργασίας και των Τεχνικών Ασφαλείας αποκλειστικά ανά ώρα ή μήνα, αλλά να δοθεί μεγαλύτερη ευελιξία με βάση τις πραγματικές ανάγκες των επιχειρήσεων. Η πραγματοποίηση των επισκέψεων των Ιατρών ανά ώρα, (π.χ. σε υποκατάστημα επιχείρησης, όπου απασχολούνται δυο εργαζόμενοι, ο Ιατρός Εργασίας επισκέπτεται το κατάστημα 0,8 ώρες ανά έτος) είναι θεσμός αναχρονιστικός, που υποβιβάζει το ρόλο του Ιατρού και δε συμβαδίζει με την προαγωγή της Υγείας και της Ασφάλειας στην Εργασία. 3. Θεσμοθέτηση του ρόλου του/της Επισκέπτη/τριας Υγείας ως προαιρετική, αλλά απαραίτητη υποστηρικτική παρουσία για τις επιχειρήσεις. Ο Επισκέπτης Υγείας θα λειτουργεί επικουρικά στον Ιατρό Εργασίας, αναλαμβάνοντας καθήκοντα όπως: o ενημέρωση ιατρικών φακέλων εργαζομένων, o δρομολόγηση προληπτικού ελέγχου, o εμβολιασμοί και λοιπές προληπτικές παρεμβάσεις. 4. Την επέκταση του δικαιώματος άσκησης των καθηκόντων Ιατρών Εργασίας και Τεχνικών Ασφαλείας στις επιχειρήσεις. Η παροχή των εν λόγω υπηρεσιών, πέραν των ΕΞΥΠΠ και των μεμονωμένων φυσικών προσώπων (Ιατρών και Μηχανικών), να είναι εφικτή και μέσω Μονοπρόσωπων Εταιρειών, όπως οι ΙΚΕ. Με τον τρόπο αυτό, θα προσελκυσθεί μεγαλύτερος αριθμός ικανών και έμπειρων επαγγελματιών, με απώτερο στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών. Η ρύθμιση αυτή κρίνεται επιπλέον απαραίτητη για να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο του περιορισμένου αριθμού συμμετοχής Ιατρών και Μηχανικών στις διαδικασίες αναζήτησης Ιατρών Εργασίας και Τεχνικών Ασφαλείας, επιπλέον και με τις Μονοπρόσωπες ΙΚΕ. Αξίζει να σημειωθεί ότι ανάλογο ζήτημα είχε προκύψει και με το Υπουργείο Υγείας, κατά την Προκήρυξη θέσεων Προσωπικών Ιατρών. Αρχικά, η Πρόσκληση αφορούσε μόνο Φυσικά Πρόσωπα, αλλά έπειτα από εύλογες διαμαρτυρίες, επεκτάθηκε και στις Μονοπρόσωπες Εταιρίες. Χαρακτηριστικά αναφέρεται η ΕΑΛΕ/Γ.Π. 43153/26-07-2022 του Υπουργείου Υγείας με Επισήμανση σε σχέση με την εφαρμογή του ν. 4931/20252 «Γιατρός για όλους, ισότιμη και ποιοτική πρόσβαση στις υπηρεσίες του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις» (Α’ 94), όπως ισχύει, που αναφέρεται ότι στο θεσμό του Προσωπικού Ιατρού δύνανται να συμβληθούν ιατροί οι οποίοι δραστηριοποιούνται επαγγελματικά μέσω μονοπρόσωπου νομικού προσώπου ως μοναδικοί εταίροι αυτού υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα μεταβάλλεται η εταιρική σύνθεση. Θεωρούμε ότι κάτι αντίστοιχο πρέπει να γίνει και για τους εκτελούντες Ιατρική της Εργασίας και για τους Τεχνικούς Ασφαλείας μέσω μονοπρόσωπων εταιριών. 5. Να δοθεί η δυνατότητα συμπλήρωσης των ιατρικών φακέλων (πλην της κλινικής εξέτασης) και μέσω εφαρμογής Τηλεϊατρικής ιδίως στην αρχική φάση παρακολούθησης, χωρίς να απαιτείται πάντοτε η φυσική παρουσία του Ιατρού στη επαφή του με το εργαζόμενο. Σε περίπτωση που από τη συμπλήρωση του Ιατρικού Φακέλου προκύπτει η ανάγκη και κλινικής εξέτασης θα προγραμματίζεται ακολούθως. Η ρύθμιση αυτή θα συμβάλει στην αντιμετώπιση του προβλήματος της έλλειψης Ιατρών Εργασίας, εξασφαλίζοντας την πρόσβαση σε όλους τους εργαζόμενους, ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές. Επομένως, θα καλύπτεται η νομοθετική υποχρέωση να έχουν όλοι οι εργαζόμενοι Ιατρικό Φάκελο και Βεβαίωση Καταλληλότητας, κάτι που τώρα δε δύναται να εφαρμοστεί με την έλλειψη ικανού αριθμού Ιατρών Εργασίας. Τα παραπάνω στηριζόμενοι στο πλαίσιο που ορίζει η Υπουργική Απόφαση του Υπουργείου Υγείας 7686/2025 – ΦΕΚ 1083/Β/10-3-2025 περί καθορισμού όρων, προϋποθέσεων και διαδικασίας διαχείρισης Εφαρμογής Τηλεϊατρικής κατ’ εφαρμογή της παρ. 3 του άρθρου 5 του Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας (ν. 3418/2005, Α 287). Αυτή η Υπουργική Απόφαση επιτρέπει τη δυνατότητα σε δικαιούχους Εφαρμογών Τηλεϊατρικής (Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου και Ιδιωτικές Επιχειρήσεις κάθε μορφής) να παρέχουν Υπηρεσίες Τηλεϊατρικής μέσω των οποίων οι Ιατροί Εργασίας των Επιχειρήσεων θα επικοινωνούν με τους εργαζόμενους, θα λαμβάνουν το ιστορικό τους και θα συμπληρώνουν τον Ιατρικό τους Φάκελο. Η υιοθέτηση και η ρύθμιση των Εφαρμογών Τηλεϊατρικής, οι οποίες θα πρέπει να είναι συμβατές με Πρωτόκολλα και Πρότυπα Ασφάλειας, να πληρούν τις επιταγές του Κανονισμού GDPR (2016/679), να τηρούν μέτρα προστασίας συστημάτων δικτύου, να τηρούν τις διαδικασίες επεξεργασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, θα αφορούν τις Επιχειρήσεις που θα είναι οι δικαιούχοι των Εφαρμογών Τηλεϊατρικής για την παροχή Υπηρεσιών Ιατρού Εργασίας σε εργαζόμενους της επιχείρησης. Αυτό θα είναι υποχρεωτικό για όλες τις επιχειρήσεις με πάνω από συγκεκριμένο αριθμό εργαζομένων και τις ΕΞΥΠΠ. 6. Ψηφιοποίηση και απευθείας ηλεκτρονική αποστολή συνολικά όλων των βεβαιώσεων καταλληλότητας, που εκδίδονται από τον Ιατρό Εργασίας στο SEPENET. Θα κινητοποιήσει τις επιχειρήσεις στη νομοθετική υποχρέωση να έχουν όλοι οι εργαζόμενοι βεβαιώσεις καταλληλότητας, μια και αυτό θα ελέγχεται ηλεκτρονικά από την Επιθεώρηση Εργασίας και δε θα χρειάζονται για το συγκεκριμένο επιτόπιοι έλεγχοι από την Αρχή. 7. Για όλο το Εργολαβικό Προσωπικό που απασχολείται σε έμμεσους Εργοδότες, είτε μέσω Εταιρειών Περιορισμένης Απασχόλησης (ΕΠΑ),να είναι υποχρεωτικό, πριν από την έναρξη απασχόλησης στον έμμεσο Εργοδότη η προσκόμιση Βεβαίωσης Καταλληλότητας προς Εργασία, από Ιατρό για την άσκηση των συγκεκριμένων καθηκόντων που προορίζεται. Χωρίς τη Β.Κ που θα είναι υποχρέωση των Εργολάβων και των ΕΠΑ, δεν θα μπορεί να παρέχει υπηρεσίες η εταιρεία. 8. Άρθρο 26 Παροχή υπηρεσιών προστασίας και πρόληψης - Τροποποίηση άρθρου 499 Κώδικα Εργατικού Δικαίου Πρόταση προς συμπλήρωση: Να διευκρινιστεί ότι σε κάθε περίπτωση, η μέτρηση των βλαπτικών παραγόντων στους χώρους εργασίας θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι γίνεται με χρήση σύγχρονου διακριβωμένου εξοπλισμού, ακολουθώντας μεθόδους σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία και διεθνή πρότυπα, ενώ οι μετρήσεις θα πραγματοποιούνται από κατάλληλα εκπαιδευμένο και εξουσιοδοτημένο για το σκοπό αυτό προσωπικό και υπό την επίβλεψη ατόμων με το κατάλληλο επιστημονικό υπόβαθρο. Επιπλέον, οι εξειδικευμένες χημικές και βιολογικές αναλύσεις θα πρέπει να γίνονται σε συνεργασία με διαπιστευμένα εργαστήρια. 9. Άρθρο 34 Πρόταση προς συμπλήρωση: Είναι υποχρεωτική η παροχή και χρήση ΜΑΠ σε κάθε περίπτωση που δεν είναι εφικτό να εξαλειφθούν ή να περιοριστούν οι κίνδυνοι με συλλογικά μέτρα. Συνεπεία αυτού στο άρθρο 15 Πρόταση: Να μην περιορίζεται η χρήση ΜΑΠ μόνο στις οικοδομικές εργασίες, αλλά να προστίθεται παντού η διατύπωση ότι: “…σε κάθε δραστηριότητα όπου από την Αξιολόγηση Επαγγελματικού Κινδύνου προβλέπεται χρήση ΜΑΠ..”. Συμπέρασμα: Οι παραπάνω προτάσεις μας στοχεύουν στην ουσιαστική αναβάθμιση της Ασφάλειας και Υγείας της Εργασίας στη χώρα μας, στη μείωση των επαγγελματικών κινδύνων και στην καλύτερη κάλυψη των επιχειρήσεων με εξειδικευμένο προσωπικό. Επιπλέον, αποσκοπούν στην προσέλκυση περισσότερων καταρτισμένων Μηχανικών για την εκτέλεση χρεών Τεχνικού Ασφαλείας, γεγονός που θα βελτιώσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Τέλος, συμβάλλουν στην αξιοποίηση σύγχρονων ψηφιακών εργαλείων για την προστασία της υγείας των εργαζομένων. www.ppcgroup.com Βασίλειος Π. Ροζάκος Διευθυντής Διεύθυνσης Υγείας στην Εργασία Vasileios P. Rozakos Director of Occupational Health Department ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ Α.Ε. | PUBLIC POWER CORPORATION S.A. Ομιλική Γενική Διεύθυνση Υγείας, Ασφάλειας και Περιβάλλοντος Health, Safety & Environment Group Function Αραχώβης 32 – 10681, Αθήνα | 32, Arahovis st., Athens GR-10681 T: +30 210 3895513, 210 3895514 M: +30 6970005390 E-mail: v.rozakos@ppcgroup.com