• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ' | 11 Σεπτεμβρίου 2025, 14:37

    Παρατηρήσεις - προτάσεις του Συλλόγου Συνταξιούχων Εμπορικής Τράπεζας της Ελλάδος επί θεμάτων του σχεδίου νόμου με τίτλο : «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας - Στήριξη στον Εργαζόμενο - Προστασία στην Πράξη» Αξιότιμη κ. Υπουργέ , α. Με το άρθρο 67 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου σχετικά με τον υπολογισμό της εισφοράς αλληλεγγύης στην περίπτωση προσαύξησης της ήδη απονεμηθείσας σύνταξης του απασχολούμενου συνταξιούχου, λόγω της προσμέτρησης του επιπλέον χρόνου ασφάλισης που πραγματοποίησε ως συνταξιούχος, προβλέπεται ο υπολογισμός της εισφοράς αλληλεγγύης επί του ποσού της σύνταξης που λάμβανε ο συνταξιούχος πριν από την χορήγηση της προσαύξησης αυτής ήτοι το «πάγωμα» της εισφοράς αλληλεγγύης προκειμένου να μην αυξάνεται η εν λόγω κράτηση σε περίπτωση προσαύξησης της σύνταξης για τον παραπάνω λόγο. Αν και κάθε πρωτοβουλία του κράτους για την ελάφρυνση των συνταξιούχων χαίρει αποδοχής, δεν μπορούμε ως σύλλογος συνταξιούχων που μετρά 8000 μέλη να μην επαναλάβουμε το πάγιο αίτημα μας για πλήρη κατάργηση της εν λόγω μνημονιακής κράτησης απ’ όλες τις συντάξεις κύριες και επικουρικές, γήρατος, χηρείας, αναπηρίας αλλά και τις συντάξεις προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος, - σύμφωνα και με τις δεσμεύσεις του Πρωθυπουργού- γεγονός που θα οδηγήσει στην ουσιαστική ενίσχυση του εισοδήματος των συνταξιούχων. Αναμφισβήτητα όμως απαιτούνται και άλλες θετικές παρεμβάσεις προκειμένου να αποκατασταθούν ουσιαστικά αδικίες ετών εις βάρος των συντάξεων και των συνταξιούχων μας. Προς συμμόρφωση στο σκοπό του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, έχουμε την άποψη ότι θα πρέπει να προωθήσετε ρητή νομοθετική διάταξη για τον ορθό υπολογισμό των επικουρικών συντάξεων σε περίπτωση καταβολής αυξημένων εισφορών, καθώς έχει παρατηρηθεί ότι λόγω εσφαλμένης ερμηνείας των υφιστάμενων σχετικών διατάξεων δεν απονέμεται η δικαιούμενη προσαύξηση επί της επικουρικής σύνταξης σε πολλές κατηγορίες συνταξιούχων μας παρά τις αυξημένες εισφορές επικουρικής ασφάλισης που έχουν αποδοθεί διαχρονικά. Πιο συγκεκριμένα έχουμε την άποψη ότι πρέπει ρητά να προβλεφθεί ότι η διάταξη του α.30 του Ν. 4387/2016 εφαρμόζεται και στις επικουρικές συντάξεις των ασφαλισμένων προερχομένων από το ΤΕΑΠΕΤΕ/ΕΤΑΤ, που δικαιώνονται επικουρικής σύνταξης μετά την 1.1.2015 και εξής, λαμβανομένου υπόψη ότι οι ως άνω ασφαλισμένοι έχουν καταβάλει, καθόλο τον ασφαλιστικό τους βίο, αυξημένες εισφορές επικουρικής ασφάλισης, χωρίς όμως να επέρχεται η σχετική ανταπόδοση στην επικουρική τους σύνταξη. Ειδικότερα, το συνολικό ποσοστό εισφοράς υπέρ του κλάδου επικουρικής ασφάλισης του ΕΤΕΑΕΠ (ήδη από το 1992 μέχρι ΚΑΙ σήμερα) για τους μέχρι 31.12.1992 ασφαλισμένους του ΤΕΑΠΕΤΕ ανέρχεται σε 14,75% (Εργοδοτική εισφορά 7,5% και Εισφορά Ασφαλισμένου 7,25%),- ήτοι κατά πολύ ανώτερο του σημερινού 6% (3%+3%) που καταβάλλουν οι ασφαλισμένοι του κοινού καθεστώτος ΙΚΑ-ΕΤΕΑΜ- και οι οποίες αυξημένες εισφορές πιστώνονται υπέρ ΙΚΑ-ΕΤΕΑΜ από το 2006 (βλ. υπ’ αριθμ. 72/2006 εγκύκλιο ΙΚΑ – ΕΤΑΜ). Επίσης η απονομή των επικουρικών συντάξεων των ασφαλισμένων προερχομένων από το ΤΕΑΠΕΤΕ γίνεται βάσει των νομοθετικών διατάξεων που διέπουν το τέως ΕΤΕΑΕΠ (βλ. αρ. 96 του Ν.4387/2016 σε συνδυασμό με το αρ. 30 του ίδιου νόμου αλλά και τον Ν.4488/2017 και 4445/2016 καθώς και τον πρόσφατο ασφαλιστικό νόμο 4670/2020 αρ. 44), οι οποίες υπολογίζουν την προσαύξηση του άρθρου 30 του Ν.4387/20916 και ΔΕΝ εξαιρούν ρητά καμία κατηγορία ασφαλισμένων, που καταβάλλουν αυξημένες εισφορές σε οποιοδήποτε τέως επικουρικό ταμείο από τον υπολογισμό της προσαύξησης του άρθρου 30. Με την εγκύκλιο δε του Υπουργείου Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων Φ80020/10553/Δ16οικ.265/15.4.2020 γνωστοποιήθηκαν οι ρυθμίσεις του άρθρου 44 του ν.4670/2020, σχετικά με τις παροχές του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης ΕΤΕΑΕΠ η οποία σαφώς ορίζει ότι για το πεδίο εφαρμογής του άρθρου 96 του ν. 4387/2016, ισχύουν οι οδηγίες που έχουν δοθεί με την εγκύκλιο Φ80020/οικ49618/ Δ15.831/20.11.2017 - Γνωστοποίηση διατάξεων του άρθρου 16 του ν. 4488/2017, σχετικά με την επικουρική σύνταξη του ΕΤΕΑΕΠ- οι οποίες ρητά προβλέπουν την «Προσαύξηση επικουρικής σύνταξης λόγω καταβολής αυξημένων εισφορών» Ωστόσο οι αυθαίρετες κρίσεις υπηρεσιακών παραγόντων του e-ΕΦΚΑ επί του θέματος και συγκεκριμένα σχετικά με τη διάταξη του άρθρου 53 παρ. 3 του ν.4387/2016 οδήγησε σε αυθαίρετη διάκριση, μεταξύ και των ασφαλισμένων εντός του e-ΕΦΚΑ προ του 1992 που θεμελίωσαν δικαίωμα σύνταξης προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος μέχρι τις 12.5.2016 και όσων δεν θεμελίωσαν μέχρι αυτό το χρονικό σημείο: Από τη διατύπωση όμως ότι (δ ΄εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 53),«η προσαύξηση του άρθρου 30 εφαρμόζεται και στους ασφαλισμένους του ΕΤΑΤ που δεν έχουν θεμελιώσει, ως την 12.5.2016 δικαίωμα λήψης της προσυνταξιοδοτικής παροχής» σε καμία περίπτωση δεν θα μπορούσε να συναχθεί ότι από την προσαύξηση του άρθρου 30 -αναφορικά με την επικουρική τους σύνταξη από το ΕΤΕΑΕΠ– αποκλείονται όσοι ασφαλισμένοι ελάμβαναν σύνταξη ΤΕΑΠΕΤΕ/ΕΤΑΤ ή είχαν θεμελιώσει δικαίωμα προς τούτο, μέχρι τις 12.5.2016. Σκοπός του νόμου και του νομοθέτη, με την εν λόγω νομοθετική πρωτοβουλία, δεν ήταν ο αποκλεισμός από την δικαιούμενη προσαύξηση του άρθρου 30 σχετικά με την επικουρική τους σύνταξη των ασφαλισμένων που λάμβαναν σύνταξη ΕΤΑΤ μέχρι τις 12.5.2016, αλλά μόνο να διευκρινίσει ότι και οι υπόλοιποι αν και δεν έχουν λάβει προσυνταξιοδοτική παροχή, εντούτοις η επικουρική τους σύνταξη θα υπολογιστεί ΚΑΙ γι’ αυτούς με βάση τους κανόνες του ν.4387/2016 και θα λάβουν αυξημένη επικουρική σύνταξη λόγω των υπέρτερων εισφορών που κατέβαλαν, οι οποίες και δεν θα «απωλεσθούν». Επομένως κρίνεται απαραίτητη η θέσπιση ρητής νομοθετικής διάταξης για την εφαρμογή του άρθρου 30 του Ν. 4387/2016 σχετικά με τον υπολογισμό της προσαύξησης κατά την απονομή της επικουρικής σύνταξης σε όλους τους ασφαλισμένους προερχόμενους από το ΤΕΑΠΕΤΕ, που θεμελιώνουν δικαίωμα κύριας και επικουρικής σύνταξης και υποβάλλουν σχετική αίτηση, - σε συνδυασμό με το άρθρο 96 του Ν. 4387/2016, τον ν.4488/2017 , τον ν.4445/2016 καθώς και το άρθρο 44 του Ν. 4670/2020- χωρίς να τίθενται αυθαίρετα κριτήρια που εμποδίζουν την εφαρμογή του αρ. 30 του Ν. 4387/2016 στην ως άνω κατηγορία συνταξιούχων, ήτοι τόσο στους προερχομένους από το καθεστώς του τ.ΤΕΑΠΕΤΕ/ΕΤΑΤ -που έχουν θεμελιώσει και αιτηθεί στο Ταμείο σας επικουρικής σύνταξης από την 1.1.2015 και εξής -, όσο και του ΕΤΕΑΜ/ΤΕΑΠΕΤΕ οι οποίοι από 1.1.2017 σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 73Α του Ν. 4387/2016 εξομοιώνονται πλήρως με αυτούς του καθεστώτος ΕΤΑΤ και ως προς την χορήγηση της επικουρικής σύνταξης ΕΤΕΑΕΠ, προκειμένου να τους απονέμεται και να τους καταβάλλεται προσαύξηση επί της επικουρικής τους σύνταξης. Προτείνεται ως προς την απονομή των επικουρικών συντάξεων όλων των ασφαλισμένων προερχομένων από το τ. ΤΕΑΠΕΤΕ μετά τον ν.4387/2016, η τροποποίηση της διάταξης του άρθρου 53 παρ. 3 του ν.4387/2016, από τότε που ίσχυσε ως εξής: «η προσαύξηση του άρθρου 30 του Ν. 4387/2016 εφαρμόζεται κατά τον υπολογισμό των επικουρικών συντάξεων όλων των ασφαλισμένων προερχομένων από το ΤΕΑΠΕΤΕ/ΕΤΑΤ, που δικαιώνονται επικουρικής σύνταξης μετά την 1.1.2015 και εξής. Επίσης εφαρμόζεται και στους ασφαλισμένους του ΕΤΕΑΜ/ΤΕΑΠΕΤΕ οι οποίοι από 1.1.2017 σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 73Α του Ν. 4387/2016 εξομοιώνονται πλήρως με αυτούς του καθεστώτος ΕΤΑΤ και ως προς την χορήγηση της επικουρικής σύνταξης ΕΤΕΑΕΠ». β. Τέλος στο πλαίσιο αποκατάστασης των συντάξεων δέον όπως αποκατασταθούν και οι συντάξεις προσυνταξιοδοτικού καθεστώτος του ΤΕΑΠΕΤΕ /ΕΤΑΤ οι οποίες έχουν σημαντικά συρρικνωθεί μετά τον αυθαίρετο επανυπολογισμό του αρ.73 Α του Ν. 4387/2016, αλλά και λόγω των αλλεπαλλήλων μνημονιακών περικοπών καθώς και της πλήρους κατάργησης των επιδομάτων εορτών και αδείας χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν αποκατασταθεί καθοιονδήποτε τρόπο. Πιο συγκεκριμένα, οι ως άνω συνταξιούχοι όχι μόνο έχουν υποστεί τις αλλεπάλληλες περικοπές των συντάξεών τους κατ΄ εφαρμογή των διατάξεων των Ν.3863/2010, 3986/2011, 4024/2011, 4051/2012 και 4093/2012, τον αυθαίρετο διαχωρισμό των συντάξεών τους σε 50% κύρια και 50% επικουρική για την επιβολή των ως άνω μειώσεων και επιπλέον και τη μείωση του Ν.4387/2016, αλλά, σε αντίθεση με όλους τους άλλους συνταξιούχους της χώρας, τις έχουν υποστεί χωρίς κανένα δίχτυ προστασίας, όπως για παράδειγμα αυτό που εισήγαγε η ρύθμιση για την προσωπική διαφορά και τη διατήρησή της τόσο κατά τον επανυπολογισμό των κύριων συντάξεων ή ακόμα και των επικουρικών. Σε αντίθεση με τα παραπάνω και τις δικλείδες ασφαλείας που προβλέφθηκαν για την προστασία κύριων και επικουρικών συντάξεων, ουδέν ανάλογο προβλέφθηκε για τους ως άνω συνταξιούχους, εξαιρέθηκαν από όλες τις ρυθμίσεις προστασίας του Ν. 4387/2016 και εφαρμόστηκε αποκλειστικά σε αυτή την κατηγορία η οριζόντια περικοπή των συντάξεών τους με το άρθρο 73Α, προσβάλλοντας κατ΄ αυτόν τον τρόπο, τον πυρήνα του κοινωνικοασφαλιστικού δικαιώματος και την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Μετά την νομοθέτηση, με τον Ν.4670/2020, της επαναφοράς των επικουρικών συντάξεων στα επίπεδα 31/12/2014 (προ του Ν.4387/2016), καθώς και την κατάργηση της μείωσης των κύριων συντάξεων και την διατήρηση της προσωπικής διαφοράς στις κύριες συντάξεις με τον Ν.4583/2018, οι ΜΟΝΟΙ συνταξιούχοι που υφίστανται ακόμη τις περικοπές με το Ν. 4387/2016 και μάλιστα τέτοιου ύψους είναι οι προσυνταξιούχοι ΤΕΑΠΕΤΕ τ.ΕΤΑΤ και τ.ΕΤΕΑ της Εμπορικής Τράπεζας. Κατόπιν των ανωτέρω, για την άρση της κατάφωρης αδικίας που έχει συντελεστεί με την εφαρμογή του άρθρου 73Α του ν. 4387/2016, προτείνουμε νομοθετική παρέμβαση για την αποκατάσταση των συντάξεων και σε αυτή την κατηγορία. Η ρύθμιση που προτείνεται για τους συνταξιούχους τ. ΕΤΑΤ - ασφαλισμένους ΤΕΑΠΕΤΕ - των οποίων οι συντάξεις υπολογίστηκαν και επανυπολογίστηκαν με τις διατάξεις του άρθρου 73Α του Ν. 4387/2016 έχει ως εξής : «Τροποποίηση διάταξης άρθρου 73Α του Ν. 4387/2016,: Οι παράγραφοι 1, 2 και 3 του άρθρου 73Α του Ν. 4387/2016 αντικαθίστανται ως εξής: α)1. Οι προσυνταξιοδοτικές παροχές για τους ασφαλισμένους προερχόμενους από το τ. ΤΕΑΠΕΤΕ καθώς και για τα μέλη των οικογενειών τους, εφόσον έχουν θεμελιώσει έως την έναρξη ισχύος του ν. 4387/2016, το σχετικό δικαίωμα, υπολογίζονται σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις του ΤΕΑΠΕΤΕ και καταβάλλονται σε ποσό όπως θα είχε διαμορφωθεί αν καταβάλλονταν οι παροχές αυτές πριν τις 12/5/2016, αίροντας τον υπολογισμό του Ν. 4387/2016. 2. Οι καταβαλλόμενες προσυνταξιοδοτικές παροχές από 12/5/2016 έως 31/12/2025 για τους συνταξιούχους του τ.ΤΕΑΠΕΤΕ καθώς και για τα μέλη των οικογενειών τους, επανυπολογίζονται εκ νέου σύμφωνα με τις καταστατικές διατάξεις του ΤΕΑΠΕΤΕ και με τρόπο ώστε να διαμορφωθούν σε ποσό ανάλογο με εκείνο που θα είχαν διαμορφωθεί αν καταβάλλονταν πριν τις 12/5/2016, αίροντας τον υπολογισμό του Ν. 4387/2016. 3. Οι ήδη καταβαλλόμενες προσυνταξιοδοτικές παροχές έως την 12/5/2016, καθώς και το ποσά διαφοράς ΕΤΑΤ, για τους συνταξιούχους τ.ΤΕΑΠΕΤΕ καταβάλλονται στο ύψος του ποσού σύνταξης που είχαν διαμορφωθεί πριν τις 12/5/2016 σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, αίροντας τον επανυπολογισμό του Ν. 4387/2016. 4.Μετά τη συμπλήρωση των προϋποθέσεων χορήγησης κύριας σύνταξης, το συνολικό ποσό της προσυνταξιοδοτικής παροχής μειώνεται κατά τα ποσά κύριας και επικουρικής σύνταξης που λαμβάνει ο δικαιούχος και το απομένον ποσό καταβάλλεται ως Διαφορά ΕΤΑΤ………..» ΓΙΑ ΤΟΝ ΣΥΛΛΟΓΟ Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΤΣΙΛΩΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΡΗΓΑΣ