ΜΕΡΟΣ ΣΤ΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ   ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 65-82)

Άρθρο 65

Σκοπός

Σκοπός του παρόντος Μέρους είναι η προστασία των απασχολούμενων συνταξιούχων, η ενίσχυση των εργαζόμενων ασφαλισμένων, η κατάργηση των διακρίσεων στην απονομή παροχών και στην αξιοποίηση του χρόνου ασφάλισης και η εύρυθμη λειτουργία του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) και του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης.

 

Άρθρο 66

Αντικείμενο

Αντικείμενο του παρόντος Μέρους είναι:

(α) Η αναμόρφωση της βάσης υπολογισμού της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (ΕΑΣ) κα της Ειδικής Εισφοράς Συνταξιούχων Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΕΣΕΑ) στην περίπτωση της απασχόλησης συνταξιούχων,

(β) η ενίσχυση του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) και του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης με έμπειρο ανθρώπινο δυναμικό,

(γ) η ενίσχυση της Μονάδας Εσωτερικών Ερευνών του e-Ε.Φ.Κ.Α., και

(δ) η δημιουργία πλαισίου εξυγίανσης, εκκαθάρισης και λύσης εκ μετατροπής αλληλοβοηθητικών ταμείων.

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄

ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

 

Άρθρο 67

Ρυθμίσεις για την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων και για την Ειδική Εισφορά Συνταξιούχων Επικουρικής Ασφάλισης – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 38 ν. 3863/2010, παρ. 4 άρθρου 11 ν. 3865/2010, παρ. 11 και 13 άρθρου 44 ν. 3986/2011, παρ. 14 άρθρου 2 ν. 4002/2011

  1. Στην παρ. 3 του άρθρου 38 του ν. 3863/2010 (Α’ 115), περί Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (Ε.Α.Σ.), προστίθεται περ. στ ως εξής:

«στ. Στις περιπτώσεις χορήγησης προσαύξησης ήδη καταβαλλόμενης σύνταξης σύμφωνα με τις παρ. 7 και 8 του άρθρου 20 του ν. 4387/2016 (Α΄85), λόγω αξιοποίησης χρόνου ασφάλισης από απασχόληση συνταξιούχου, για τον προσδιορισμό του συντελεστή παρακράτησης λαμβάνεται υπόψη το ποσό της σύνταξης, που εκάστοτε λαμβάνει ή δικαιούται να λάβει ο συνταξιούχος πριν από τη χορήγηση της προσαύξησης αυτής.»

  1. Στην παρ. 4 του άρθρου 11 του ν. 3865/2010 (Α’ 120), περί της Εισφοράς Αλληλεγγύης Συνταξιούχων (Ε.Α.Σ.) στις συντάξεις Δημοσίου, προστίθεται περ. δ ως εξής:

«δ. Στις περιπτώσεις χορήγησης προσαύξησης ήδη καταβαλλόμενης σύνταξης σύμφωνα με τις παρ. 7 και 8 του άρθρου 20 του ν. 4387/2016 (Α΄85), λόγω αξιοποίησης χρόνου ασφάλισης από απασχόληση συνταξιούχου, για τον προσδιορισμό του συντελεστή παρακράτησης λαμβάνεται υπόψη το ποσό της σύνταξης που εκάστοτε λαμβάνει ή δικαιούται να λάβει ο συνταξιούχος πριν από τη χορήγηση της προσαύξησης αυτής.»

  1. Στην παρ. 11 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011 (Α’ 152), περί της παρακράτησης επιπλέον εισφοράς στις συντάξεις συνταξιούχων που δεν έχουν συμπληρώσει το εξηκοστό έτος της ηλικίας, προστίθεται περ. ζ ως εξής:

«ζ. Στις περιπτώσεις χορήγησης προσαύξησης ήδη καταβαλλόμενης σύνταξης σύμφωνα με τις παρ. 7 και 8 του άρθρου 20 του ν. 4387/2016 (Α΄85), λόγω αξιοποίησης χρόνου ασφάλισης από απασχόληση συνταξιούχου, για τον προσδιορισμό του συντελεστή παρακράτησης λαμβάνεται υπόψη το ποσό της σύνταξης που εκάστοτε λαμβάνει ή δικαιούται να λάβει ο συνταξιούχος πριν από τη χορήγηση της προσαύξησης αυτής.».

  1. Στην παρ. 13 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011, περί της ειδικής εισφοράς συνταξιούχων επικουρικής ασφάλισης, προστίθεται περ. ι ως εξής:

«ι. Στις περιπτώσεις χορήγησης προσαύξησης ήδη καταβαλλόμενης σύνταξης λόγω αξιοποίησης χρόνου ασφάλισης από απασχόληση συνταξιούχου σύμφωνα με τις παρ. 7 και 8 του άρθρου 20 του ν. 4387/2016, για τον προσδιορισμό του συντελεστή παρακράτησης λαμβάνεται υπόψη το ποσό της σύνταξης που εκάστοτε λαμβάνει ή δικαιούται να λάβει ο συνταξιούχος πριν από τη χορήγηση της προσαύξησης αυτής.».

  1. Στην παρ. 14 του άρθρου 2 του ν. 4002/2011 (Α’ 180), περί της παρακράτησης επιπλέον εισφοράς στις συντάξεις συνταξιούχων που δεν έχουν συμπληρώσει το εξηκοστό έτος της ηλικίας, προστίθεται περ. ζ. ως εξής:

«ζ. Στις περιπτώσεις χορήγησης προσαύξησης ήδη καταβαλλόμενης σύνταξης σύμφωνα με τις παρ. 7 και 8 του άρθρου 20 του ν. 4387/2016 (Α΄85), λόγω αξιοποίησης χρόνου ασφάλισης από απασχόληση συνταξιούχου, για τον προσδιορισμό του συντελεστή παρακράτησης λαμβάνεται υπόψη το ποσό της σύνταξης που εκάστοτε λαμβάνει ή δικαιούται να λάβει ο συνταξιούχος πριν από τη χορήγηση της προσαύξησης αυτής.».

 

Άρθρο 68

Υπολογισμός εισφορών σε περίπτωση προσαύξησης για νυχτερινή εργασία, υπερεργασία, υπερωρία και εργασία κατά τις Κυριακές και αργίες πλέον της νόμιμης – Τροποποίηση άρθρου 41 ν. 5184/2025

Στο άρθρο 41 του ν. 5184/2025 (Α’34), περί υπολογισμού εισφορών μισθωτών πλήρους απασχόλησης και εργοδοτών στις περιπτώσεις των άρθρων 143, 184 και 209 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) αντικαθίσταται ο τίτλος, β) οι λέξεις «στα άρθρα 143, περί επιδόματος νυκτερινής εργασίας, 184, περί αμοιβής υπερεργασίας και υπερωρίας και 209, περί προσαύξησης αμοιβής για εργασία κατά τις Κυριακές και τις αργίες του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022, Α` 222)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «στα άρθρα 150, περί επιδόματος νυκτερινής εργασίας, 194, περί αμοιβής υπερεργασίας και υπερωρίας και 219, περί προσαύξησης αμοιβής για εργασία κατά τις Κυριακές και τις αργίες του Κώδικα Εργατικού Δικαίου (π.δ. 62/2025, Α΄ 121)», γ) προστίθενται οι λέξεις «καθώς και στην περίπτωση χορήγησης επιπλέον της προβλεπόμενης στα ανωτέρω άρθρα προσαύξησης από συλλογική σύμβαση εργασίας ή οικειοθελώς από τον εργοδότη,», και το άρθρο 41 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 41

Υπολογισμός εισφορών μισθωτών πλήρους απασχόλησης και εργοδοτών στις περιπτώσεις των άρθρων 150, 194 και 219 του Κώδικα Εργατικού Δικαίου για νυχτερινή εργασία, υπερεργασία, υπερωρία και εργασία κατά τις Κυριακές και αργίες

 

Στην περίπτωση προσαύξησης των αποδοχών των εργαζόμενων πλήρους απασχόλησης κατά τα οριζόμενα στα άρθρα 150, περί επιδόματος νυκτερινής εργασίας, 194, περί αμοιβής υπερεργασίας και υπερωρίας και 219, περί προσαύξησης αμοιβής για εργασία κατά τις Κυριακές και τις αργίες του Κώδικα Εργατικού Δικαίου (π.δ. 62/2025, Α΄121), καθώς και στην περίπτωση χορήγησης επιπλέον της προβλεπόμενης στα ανωτέρω άρθρα προσαύξησης από συλλογική σύμβαση εργασίας ή οικειοθελώς από τον εργοδότη, το συνολικό ποσό της ασφαλιστικής εισφοράς ασφαλισμένων μισθωτών και εργοδοτών υπολογίζεται επί του ποσού των πάσης φύσεως αποδοχών των εργαζομένων, χωρίς να προσμετράται η προσαύξηση αυτή, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης.»

 

Άρθρο 69

Αξιοποίηση χρόνου ασφάλισης του Κλάδου Πρόσθετης Ασφάλισης Αγροτών του πρώην Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων – Προσθήκη παρ. 12 στο άρθρο 19 ν.4387/2016

Στο άρθρο 19 του ν. 4387/2016 (Α’85), περί διαδοχικής ασφάλισης, προστίθεται παρ. 12, ως εξής:

 

«12. Ο χρόνος ασφάλισης με καταβολή εισφορών στον Κλάδο Πρόσθετης Ασφάλισης Αγροτών του ν. 1745/1987 (Α’234), θεωρείται, ύστερα από αίτηση του ασφαλισμένου, ως χρόνος κύριας ασφάλισης και συνυπολογίζεται με τις διατάξεις της διαδοχικής ασφάλισης σε οποιονδήποτε ενταγμένο στον e-Ε.Φ.Κ.Α. φορέα κύριας ασφάλισης, εφόσον δεν αξιοποιηθεί σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 5 του ν. 2458/1997 (Α΄15), περί συνυπολογισμού στον Κλάδο Κύριας Ασφάλισης και Αγροτών, ή του άρθρου 13 του ν. 2458/1997 (Α΄15), περί διαδοχικής ασφάλισης με φορείς επικουρικής ασφάλισης.»

 

Άρθρο 70

Συνυπολογισμός διαδοχικού χρόνου ασφάλισης για τη χορήγηση επιδόματος κυοφορίας και λοχείας – Τροποποίηση άρθρου 32 ν. 4387/2016

Στο άρθρο 32 του ν. 4387/2016 (Α’85), περί χορήγησης παροχών ασθενείας, προστίθεται παρ. 12, ως εξής:

 

«12. Μέχρι την έκδοση του Κανονισμού Ασφάλισης και Παροχών του e-Ε.Φ.Κ.Α., για τη συμπλήρωση του απαιτούμενου, σύμφωνα με τις γενικές, ειδικές ή καταστατικές διατάξεις των ενταγμένων στον e-Ε.Φ.Κ.Α. φορέων, τομέων, κλάδων και λογαριασμών, χρόνου ασφάλισης για τη χορήγηση επιδόματος κυοφορίας και λοχείας μισθωτών προσμετράται το σύνολο του χρόνου ασφάλισης μισθωτού που έχει διανυθεί στην ασφάλιση του e-Ε.Φ.Κ.Α.. Αρμόδιος για τον έλεγχο των προϋποθέσεων και τη χορήγηση του επιδόματος είναι ο ενταγμένος φορέας στην ασφάλιση του οποίου επήλθε ο ασφαλιστικός κίνδυνος.».

 

 

Άρθρο 71

Βρεφονηπιακοί σταθμοί – Τροποποίηση άρθρου 15 Κανονισμού περίθαλψης Ταμείου Προνοίας Δικηγόρων Αθηνών

Στο άρθρο 15 του Κανονισμού περίθαλψης Ταμείου Προνοίας Δικηγόρων Αθηνών (π.δ. 162/1998, Α΄ 122) επέρχονται οι εξής τροποποιήσεις: α) στο τρίτο εδάφιο οι λέξεις «οι άμεσα ασφαλισμένες γυναίκες δικηγόροι και οι γυναίκες ασκούμενοι δικηγόροι» αντικαθίστανται από τις λέξεις «οι δικηγόροι και οι ασκούμενοι δικηγόροι, ανεξαρτήτως φύλου, που έχουν ασφαλισθεί άμεσα στο Ταμείο», β) στην περ. α) του τέταρτου εδαφίου αντικαθίσταται η λέξη «της» με τη λέξη «του», και το άρθρο 15 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Το Ταμείο χορηγεί επίδομα για την παραμονή παιδιών ασφαλισμένων σε βρεφονηπιακούς σταθμούς. Το ποσό του επιδόματος καθορίζεται με απόφαση του Δ.Σ. του Ταμείου και καταβάλλεται μέχρι ένδεκα μήνες το έτος. Δικαιούχοι του επιδόματος είναι οι δικηγόροι και οι ασκούμενοι δικηγόροι, ανεξαρτήτως φύλου, που έχουν ασφαλισθεί άμεσα στο Ταμείο και έχουν παιδιά ηλικίας από 1 μέχρι 5 ετών, που είναι ασφαλισμένα στο Ταμείο και δεν δικαιούνται σχετικού επιδόματος από άλλον ασφαλιστικό φορέα.

Για την έγκριση της δαπάνης, απαιτείται:

α) αίτηση του δικαιούχου,

β) απόδειξη πληρωμής του βρεφονηπιακού σταθμού και

γ) υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986, στην οποία να δηλώνεται ότι δεν καταβάλλεται σχετικό επίδομα από άλλη πηγή, καθώς και ότι το παιδί παρέμεινε στον παιδικό σταθμό ολόκληρο το αιτούμενο χρονικό διάστημα.».

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΦΟΡΕΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

 

Άρθρο 72

Αποζημίωση κλιμακίων, ομάδων, υποομάδων εργασίας και ομάδων εργασίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης για το έτος 2025 – Τροποποίηση παρ. 11 άρθρου 21 ν. 4354/2015

Στην παρ. 11 του άρθρου 21 του ν. 4354/2015 (Α’ 176), περί αμοιβών συλλογικών οργάνων και ειδικότερα περί αποζημίωσης του προσωπικού που συμμετέχει σε κλιμάκια εκκαθάρισης εκκρεμών συντάξεων και του προσωπικού του e-Ε.Φ.Κ.Α., το οποίο απασχολείται για την εξυπηρέτηση του κοινού μέσω του ενιαίου αριθμού εξυπηρέτησης πολιτών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, (α) στο πρώτο εδάφιο, οι λέξεις «και 2024» αντικαθίστανται από τις λέξεις «2024 και 2025», β) στο δεύτερο εδάφιο μετά από τον αριθμό «2024» προστίθενται οι λέξεις «ή 2025», γ) στο τέταρτο εδάφιο διαγράφεται η λέξη «επόμενο», δ) προστίθεται τελευταίο εδάφιο, και η παρ. 11 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«11. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη στο προσωπικό που συμμετέχει στα κλιμάκια, ομάδες, υποομάδες εργασίας και στις ομάδες εργασίας που συστάθηκαν ή συστήνονται και λειτουργούν εντός των ετών 2021, 2022, 2023, 2024 και 2025 με συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους για την εκκαθάριση των εκκρεμών αιτήσεων συνταξιοδότησης, τον κανονισμό και την πληρωμή συντάξεων του δημόσιου τομέα και όλων των πρώην ταμείων που εντάχθηκαν στον e-Ε.Φ.Κ.Α., καθορίζεται αποζημίωση, εφόσον επιτευχθούν οι ποσοτικοί στόχοι, η οποία δεν δύναται να υπερβαίνει το όριο των επτά χιλιάδων διακοσίων (7.200) ευρώ το έτος, μη υπολογιζόμενου στην περίπτωση αυτή του ορίου της παρ. 3. Το προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζεται με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις και στο προσωπικό του e-Ε.Φ.Κ.Α., το οποίο απασχολείται εντός των ετών 2021 ή 2022 ή 2023 ή 2024 ή 2025 με συγκεκριμένους ποσοτικούς στόχους για την εξυπηρέτηση του κοινού μέσω του ενιαίου αριθμού εξυπηρέτησης πολιτών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και το οποίο ορίζεται με απόφαση του Διοικητή. Με όμοια απόφαση ορίζονται η μεθοδολογία προσδιορισμού των ποσοτικών στόχων εξυπηρέτησης του κοινού μέσω του ενιαίου αριθμού εξυπηρέτησης πολιτών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ο τρόπος παρακολούθησής τους και κάθε άλλο ειδικό θέμα για την εφαρμογή του προηγούμενου εδαφίου.

Κατά παρέκκλιση του άρθρου 40 του ν. 849/1978 (Α` 232), στις ανωτέρω κοινές υπουργικές αποφάσεις στις οποίες καθορίζεται η αποζημίωση των κλιμακίων, ομάδων, υποομάδων εργασίας και ομάδων εργασίας και στο προσωπικό που απασχολείται στην εξυπηρέτηση του κοινού μέσω του ενιαίου αριθμού εξυπηρέτησης πολιτών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, δύναται να προσδίδεται αναδρομική ισχύς, η οποία ανατρέχει στον μήνα σύστασης των αντίστοιχων κλιμακίων- ομάδων εργασίας κατά τα οριζόμενα στις οικείες υπουργικές αποφάσεις και η οποία δεν υπερβαίνει τα δύο (2) έτη. Στις υπουργικές αποφάσεις σύστασης των κλιμακίων, ομάδων, υποομάδων εργασίας και ομάδων εργασίας και στο προσωπικό που απασχολείται στην εξυπηρέτηση του κοινού μέσω του ενιαίου αριθμού εξυπηρέτησης πολιτών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 2 του άρθρου 16 του ν. 3144/2003 (Α΄111), δύναται να προσδίδεται αναδρομική ισχύς, η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δύο (2) έτη.».

 

Άρθρο 73

Συμπλήρωση οικονομικών στοιχείων ασφάλισης, εισφορών και κρατήσεων σε περίπτωση απώλειας ή καταστροφής από εκκαθαριστές όλων των δημοσίων υπηρεσιών – Τροποποίηση παρ. 3 άρθρου 17 ν. 4670/2020

Στην παρ. 3 του άρθρου 17 του ν. 4670/2020 (Α΄43), περί ψηφιακού μετασχηματισμού της διαδικασίας απονομής σύνταξης ΑΤΛΑΣ, επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) προστίθενται νέα εδάφια τρίτο, τέταρτο, πέμπτο και έκτο, β) προστίθεται τελευταίο εδάφιο, και η παρ. 3 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«3. Σε περίπτωση ασφαλισμένου του Δημοσίου, των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), των Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και των Ο.Τ.Α., συμπληρώνεται το Δελτίο Ατομικής και Υπηρεσιακής Κατάστασης (Δ.Α.Υ.Κ.), το οποίο αποτελεί προϋπόθεση για την οριστική παραλαβή της αίτησης συνταξιοδότησης, της αίτησης απονομής εφάπαξ παροχής, της αίτησης απονομής μερίσματος και την έναρξη της επεξεργασίας του. Το Δ.Α.Υ.Κ. συμπληρώνεται ηλεκτρονικά από τον αρμόδιο υπάλληλο της υπηρεσίας από την οποία αποχωρεί ο ασφαλισμένος, ο οποίος συγκεντρώνει και καταχωρεί στο Δ.Α.Υ.Κ. και τα στοιχεία προϋπηρεσίας σε άλλους φορείς του Δημοσίου. Η συμπλήρωση των στοιχείων του πίνακα οικονομικών στοιχείων ασφάλισης, εισφορών και κρατήσεων γίνεται με βάση τα στοιχεία των αναλυτικών καταστάσεων μισθοδοσίας. Εάν δεν υπάρχουν τέτοιες, ιδίως λόγω παλαιότητας, καταστροφής ή απώλειας, η συμπλήρωση γίνεται με βάση τα στοιχεία των υπηρεσιακών μεταβολών και τη μισθολογική εξέλιξη του υπαλλήλου – λειτουργού, όπως αυτά προκύπτουν από τον υπηρεσιακό του φάκελο, και επικουρικά, για περιόδους από 1ης.1.2020 και εφεξής, η συμπλήρωση δύναται να γίνει με βάση τα στοιχεία του Ατομικού Λογαριασμού Ασφάλισης του Υπαλλήλου, όπως αυτός τηρείται στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του e-Ε.Φ.Κ.Α.. Στις ανωτέρω περιπτώσεις, λαμβάνονται υπόψη τα ποσοστά ασφαλιστικών εισφορών που κρατήθηκαν υπέρ των οικείων ταμείων επί των κατά περίπτωση συντάξιμων αποδοχών και με βάση τα κατά περίπτωση ισχύοντα ποσοστά ανά μισθολογική περίοδο. Την ανωτέρω υποχρέωση συμπλήρωσης έχουν όλοι οι εκκαθαριστές του Δημοσίου που αναζητούν οικονομικά στοιχεία ασφάλισης προς χρήση για έκδοση κύριας και επικουρικής συντάξεως, μερίσματος και εφάπαξ παροχής, ιδίως στοιχεία που προηγούνται της ένταξης στην Ενιαία Αρχή Πληρωμών, και τα οποία δεν υπάρχουν, ακόμη και εάν δεν είναι αρμόδιοι για τη σύνταξη του Δ.Α.Υ.Κ. κατά τον χρόνο υποβολής της αίτησης συνταξιοδότησης του υπαλλήλου. Το Δ.Α.Υ.Κ. οριστικοποιείται από τον κατά περίπτωση προϊστάμενο του αρμόδιου υπαλλήλου. Κατόπιν οριστικοποίησης του Δ.Α.Υ.Κ., δεν απαιτείται καμία επιπλέον επιβεβαίωση των δεδομένων από φυσικά παραστατικά για την έκδοση συνταξιοδοτικής απόφασης, απόφασης απονομής μερίσματος και απόφασης εφάπαξ παροχής. Δελτία Ατομικής Υπηρεσιακής Κατάστασης που έχουν εκδοθεί και πριν από την 26η.11.2020 και έχουν οριστικοποιηθεί από τον κατά περίπτωση αρμόδιο προϊστάμενο του υπαλλήλου δεν απαιτούν καμία επιπλέον επιβεβαίωση των δεδομένων από φυσικά παραστατικά για την έκδοση συνταξιοδοτικής απόφασης, απόφασης απονομής μερίσματος και απόφασης εφάπαξ παροχής. Σε περίπτωση που ασφαλισμένος διαθέτει χρόνο ασφάλισης που δεν έχει συμπεριληφθεί σε Δ.Α.Υ.Κ. εκδοθέν πριν τις 26.11.2020 συνυποβάλλει κατά την αίτηση συνταξιοδότησης οποιοδήποτε έγγραφο στοιχείο της παρ. 3 του άρθρου 1 του π.δ. 102/2004 (Α΄ 70). Η συμπλήρωση των απαιτούμενων στοιχείων του πίνακα οικονομικών στοιχείων ασφάλισης, εισφορών και κρατήσεων γίνεται με βάση τα στοιχεία των αναλυτικών καταστάσεων μισθοδοσίας.»

 

Άρθρο 74

Γραμματειακή υποστήριξη επιτροπής επιλογής προϊσταμένων οργανικών μονάδων Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 3 ν. 4892/2022

Στην παρ. 5 του άρθρου 3 του ν. 4892/2022 (Α΄28), περί διαδικασίας επιλογής και τοποθέτησης προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο τέλος του πρώτου εδαφίου προστίθεται η φράση «μαζί με τους αναπληρωτές τους», (β) προστίθεται τρίτο εδάφιο, και μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«5. Για την επιλογή των Προϊσταμένων των Γενικών Διευθύνσεων και των Διευθύνσεων εισηγείται τριμελής επιτροπή, η οποία συνιστάται στον e-Ε.Φ.Κ.Α. με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, και αποτελείται από τον Διοικητή του e-Ε.Φ.Κ.Α., ως Πρόεδρο, ένα (1) μέλος του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) και ένα (1) μέλος Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού Νομικής Σχολής για τριετή θητεία, μαζί με τους αναπληρωτές τους. Το Συμβούλιο μπορεί να υποστηρίζεται από εξειδικευμένο σύμβουλο ή εξειδικευμένους συμβούλους, που επιλέγεται από το Διοικητικό Συμβούλιο του e-Ε.Φ.Κ.Α., ύστερα από σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Με απόφαση του Διοικητή του e-Ε.Φ.Κ.Α., ορίζεται ως γραμματέας της επιτροπής, μαζί με τον αναπληρωτή του, υπάλληλος του e-Ε.Φ.Κ.Α.»

 

Άρθρο 75

Καθιέρωση επιβράβευσης παραγωγικότητας για τις Διευθύνσεις του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης που υπάγονται απευθείας στον Διοικητή – Τροποποίηση άρθρου 4 ν. 4892/2022

Στο άρθρο 4 του ν. 4892/2022 (Α’ 28), περί καθιέρωσης επιβράβευσης παραγωγικότητας, στο τέλος του δεύτερου εδαφίου προστίθεται στο τέλος οι λέξεις «καθώς και στις Διευθύνσεις που υπάγονται απευθείας σε αυτόν», και το άρθρο 4 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 4

Καθιέρωση επιβράβευσης παραγωγικότητας

Για την αύξηση της αποδοτικότητας των υπαλλήλων του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.), πλην των Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων, χορηγείται χρηματικό ποσό, ως επιβράβευση παραγωγικότητας. Κριτήριο για τη χορήγηση του ποσού είναι η ποιοτική και ποσοτική απόδοση του υπαλλήλου σύμφωνα με μετρήσιμους στόχους που τίθενται από τον Διοικητή σε ορισμένη Γενική Διεύθυνση, καθώς και στις Διευθύνσεις που υπάγονται απευθείας σε αυτόν.»

 

Άρθρο 76

Διατάξεις για Μονάδα Εσωτερικών Ερευνών – Τροποποίηση άρθρου 7 ν. 4892/2022

Στο άρθρο 7 του ν. 4892/2022 (Α΄28), περί σύστασης και στελέχωσης της Μονάδας Εσωτερικών Ερευνών του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης, προστίθενται παρ. 5, 6 και 7, και το άρθρο 7 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«Άρθρο 7

Σύσταση και στελέχωση

  1. Στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) συνιστάται αυτοτελής Μονάδα Εσωτερικών Ερευνών, η οποία υπάγεται απευθείας στο Διοικητικό Συμβούλιο και έχει ως αποστολή: α) την άμεση και αποτελεσματική διερεύνηση υποθέσεων διαφθοράς που αφορούν στον e-Ε.Φ.Κ.Α. και τις θυγατρικές του και β) τη διενέργεια έκτακτων και προγραμματισμένων ελέγχων, μετά από καταγγελίες πολιτών, πληροφορίες ή αιτήματα εν γένει, που αφορούν, μεταξύ άλλων, στη διάπραξη ποινικών αδικημάτων και πειθαρχικών παραπτωμάτων από τους υπαλλήλους του e-Ε.Φ.Κ.Α. και των θυγατρικών του.
  2. Ως επικεφαλής της Μονάδας διορίζεται, με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, μετά από γνώμη της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, πρώην Εισαγγελέας Αρείου Πάγου ή Αντεισαγγελέας Αρείου Πάγου, με τετραετή θητεία, που δύναται να ανανεώνεται άπαξ για ισόχρονο διάστημα. Ο επικεφαλής της Μονάδας είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης και απολαμβάνει πλήρη λειτουργική ανεξαρτησία κατά την άσκηση των καθηκόντων του. Η αντικατάσταση του επικεφαλής της Μονάδας πριν από τη λήξη της θητείας του είναι δυνατή με αιτιολογημένη απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.
  3. Για τη λειτουργία της Μονάδας, συνιστώνται στον e-Ε.Φ.Κ.Α. τρεις (3) θέσεις ΠΕ Νομικών, πέντε (5) θέσεις ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού, δύο (2) θέσεις ΠΕ Πληροφορικής, καθώς και δύο (2) θέσεις ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων. H πλήρωση των θέσεων της Μονάδας Εσωτερικών Ερευνών γίνεται σύμφωνα με τον ν. 4765/2021 (Α’ 21), με διορισμό, ή σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν. 4873/2021 (Α’ 248), περί κινητικότητας υπαλλήλων σε νεοσύστατες υπηρεσίες φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, με απόσπαση ή μετάταξη υπαλλήλων που υπηρετούν ή έχουν υπηρετήσει ιδίως σε ελεγκτικά σώματα, αρχές και υπηρεσίες, εξαιρουμένων των υπηρεσιών του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και της Ελληνικής Αστυνομίας.
  4. Οι θέσεις του Τμήματος Εσωτερικών Υποθέσεων του e-Ε.Φ.Κ.Α. μεταφέρονται αυτοδικαίως στη Μονάδα Εσωτερικών Ερευνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος και δεν προσμετρώνται στις θέσεις που συστήνονται με την παρ. 3. Οι υπάλληλοι που υπηρετούν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος στο Τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων μπορούν, εντός προθεσμίας ενός (1) μήνα από την έναρξη ισχύος του παρόντος, να αιτηθούν τη μετακίνησή τους είτε στη Μονάδα Εσωτερικών Ερευνών είτε σε άλλη οργανική μονάδα του e-Ε.Φ.Κ.Α.
  5. Εφόσον κρίνεται απαραίτητη για την υποστήριξη της Μονάδας Εσωτερικών Ερευνών η συνδρομή επαγγελματιών με τεχνογνωσία και δεξιότητες που δεν υπάρχουν εντός του φορέα, η συνδρομή αυτή δύναται να ανατίθεται, κατόπιν προηγούμενης αιτιολογημένης απόφασης του Διοικητή, μετά από γνώμη του επικεφαλής της Μονάδας, σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, με σύμβαση παροχής ανεξάρτητων υπηρεσιών. Τα πρόσωπα αυτά επιλέγονται και από συνταξιούχους δημοσίους λειτουργούς και υπαλλήλους σωμάτων ασφάλειας, οικονομικών υπηρεσιών, καθώς και συναφών ελεγκτικών υπηρεσιών με αποδεδειγμένη εμπειρία σε θέματα ερευνών και εγνωσμένο κύρος.

Στην περίπτωση αυτή εφαρμόζεται αναλόγως η υπό στοιχεία ΓΓΑΔΔΤ 358/9388/2022 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών (Β΄3093), περί πρόσθετων προϋποθέσεων, υποχρεώσεων και κωλυμάτων για την ανάθεση παροχής υπηρεσιών σε φυσικό ή νομικό πρόσωπο για την υποστήριξη των Μονάδων Εσωτερικού Ελέγχου (Μ.Ε.Ε.) ή την άσκηση της λειτουργίας εσωτερικού ελέγχου, όταν δεν υφίσταται Μονάδα Εσωτερικού Ελέγχου, σύμφωνα με τις παρ. 4 και 6 του άρθρου 9 του ν. 4795/2021 (Α’62).

  1. Υπάλληλοι του e.Ε.Φ.Κ.Α., που κατέχουν ελεγκτική θέση ή διαθέτουν ελεγκτική εμπειρία ή υπηρετούσαν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος στο Τμήμα Εσωτερικών Υποθέσεων, δύνανται να αιτηθούν οποτεδήποτε τη μετακίνησή τους στη Μονάδα Εσωτερικών Ερευνών. Για την έγκριση της μετακίνησης λαμβάνεται υπόψη ιδίως η κατοχή διαπίστευσης ή πιστοποίησης συναφούς με τον εσωτερικό έλεγχο, σύμφωνα με τις παρ. 8 και 10 του άρθρου 9 του ν. 4795/2021.
  2. Το άρθρο 101 του ν. 4622/2019 (Α’133), περί νομικής υπεράσπισης και δικαστικών εξόδων, εφαρμόζεται αναλόγως στο προσωπικό και τα στελέχη της Μονάδας Εσωτερικών Ερευνών κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους.»

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΤΑΜΕΙΟΥ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟΠΟΙΗΤΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

 

Άρθρο 77

Μετάταξη και απόσπαση υπαλλήλων του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης προς το Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης – Τροποποίηση παρ. 1 άρθρου 36 ν. 4778/2021

Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 36 του ν. 4778/2021 (Α΄26), περί μετάταξης και απόσπασης υπαλλήλων του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.), οι λέξεις «δέκα (10)» αντικαθίστανται από τις λέξεις «είκοσι (20)», και η παρ. 1 διαμορφώνεται ως εξής:

 

«1. Κατά παρέκκλιση κάθε αντίθετης γενικής ή ειδικής διάταξης, απαγορεύεται η μετάταξη ή απόσπαση ή οποιαδήποτε άλλη μετακίνηση, ανεξαρτήτως διαδικασίας ή φορέα υποδοχής, υπαλλήλων του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) μέχρι την 31η.12.2023. Η παραπάνω απαγόρευση δεν ισχύει για μετατάξεις, αποσπάσεις ή μετακινήσεις μέχρι είκοσι (20) υπαλλήλων του e-Ε.Φ.Κ.Α. προς το Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Κ.Α.). Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Εσωτερικών δύναται να παρατείνεται περαιτέρω το χρονικό διάστημα του πρώτου εδαφίου.»

 

Άρθρο 78

Μετατάξεις υπαλλήλων στο Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης – Τροποποίηση παρ. 5 άρθρου 39 ν. 4826/2021

Στην παρ. 5 του άρθρου 39 του ν. 4826/2021 (Α΄160), περί προσωπικού του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Κ.Α.), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στο πρώτο εδάφιο οι λέξεις «τριών (3) ετών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «δύο (2) ετών», β) προστίθεται δεύτερο εδάφιο και η παρ. 5 διαμορφώνεται ως εξής:

«5. Μετάταξη υπαλλήλου δύναται να πραγματοποιηθεί και μετά την ολοκλήρωση δύο (2) ετών απόσπασης στο Ταμείο, με απόφαση του αρμοδίου οργάνου του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, ύστερα από αίτηση του υπαλλήλου και θετική εισήγηση του Διευθύνοντος Συμβούλου, κατά παρέκκλιση του ν. 4440/2016 (Α’ 224). Στο ανωτέρω χρονικό διάστημα συνυπολογίζεται ο χρόνος απόσπασης στη Μονάδα Υποστήριξης του Διοικητικού Συμβουλίου του άρθρου 69 του παρόντος.»

 

Άρθρο 79

Διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης Προϊσταμένου Διεύθυνσης Επενδύσεων στο Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης – Προσθήκη άρθρου 39Α στον ν. 4826/2021

Στον ν. 4826/2021 (Α΄160), μετά το άρθρο 39 προστίθεται άρθρο 39Α, ως εξής:

 

«Άρθρο 39Α

Διαδικασία επιλογής και τοποθέτησης Προϊσταμένου Διεύθυνσης Επενδύσεων

 

  1. Ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Επενδύσεων του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Κ.Α.) τοποθετείται για τριετή θητεία, κατόπιν δημόσιας προκήρυξης, μετά από απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Τ.Ε.Κ.Α., με δυνατότητα ανανέωσης για μία επιπλέον θητεία.
  2. Υποψήφιοι για τη θέση Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επενδύσεων δύνανται να είναι υπάλληλοι ή λειτουργοί σε φορείς του δημοσίου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α` 143), ή και ιδιώτες. Σε περίπτωση υπαλλήλων με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου στους ανωτέρω φορείς, προϋπόθεση για την τοποθέτησή τους στη θέση του Προϊσταμένου αποτελεί η προηγούμενη καταγγελία της σύμβασής τους κατόπιν αιτήσεώς τους, χωρίς να δικαιούνται οιαδήποτε αποζημίωση ή άλλο δικαίωμα που απορρέει από την καταγγελία της σύμβασης κατόπιν αιτήσεως του υπαλλήλου. Σε κάθε περίπτωση εφαρμόζονται η παρ. 4 του άρθρου 84 και τα προσόντα και κωλύματα διορισμού του Κεφαλαίου Α` του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (άρθρα 4 ως 10 του ν. 3528/2007, Α` 26). Ο Προϊστάμενος της Διεύθυνσης Επενδύσεων επιλέγεται από το Διοικητικό Συμβούλιο του Τ.Ε.Κ.Α., μετά από εισήγηση της Επιτροπής της παρ. 4, σύμφωνα με τη διαδικασία που ορίζεται στην απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 83, και τοποθετείται, εφόσον προέρχεται από τον δημόσιο τομέα, με απόφαση του Διευθύνοντoς Συμβούλου ή διορίζεται, εφόσον προέρχεται από τον ιδιωτικό τομέα, με όμοια απόφαση.
  3. Για την επιλογή και τοποθέτηση στη θέση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επενδύσεων απαιτούνται, τουλάχιστον, τα ακόλουθα προσόντα, τα οποία συμπληρώνονται κατά περίπτωση με τα οριζόμενα στην προκήρυξη:

α) Πτυχίο και/ή μεταπτυχιακός τίτλος σπουδών Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) της ημεδαπής ή ισότιμα της αλλοδαπής σε συναφές αντικείμενο με τις απαιτήσεις της προς πλήρωση θέσης, όπως εξειδικεύεται στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος.

β) Καλή γνώση μίας (1) ξένης γλώσσας κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Ε.Ε.), σύμφωνα με όσα ορίζονται στο άρθρο 10 του π.δ. 85/2022 (Α΄232).

γ) Επαγγελματική εμπειρία τουλάχιστον πέντε (5) ετών σε θέσεις ευθύνης, σε υπηρεσίες ή οργανισμούς ή επιχειρήσεις του δημόσιου ή του ιδιωτικού τομέα της ημεδαπής ή της αλλοδαπής.

δ) Εν ισχύ πιστοποιητικό καταλληλότητας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς ή της Τράπεζας της Ελλάδος, που αντιστοιχεί τουλάχιστον στην παροχή υπηρεσιών διαχείρισης χαρτοφυλακίων.

  1. Για την επιλογή του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επενδύσεων εισηγείται τριμελής επιτροπή, η οποία συνιστάται στο Τ.Ε.Κ.Α. με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, και αποτελείται από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Τ.Ε.Κ.Α., ως Πρόεδρο, ένα (1) μέλος του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) και έναν (1) καθηγητή Α.Ε.Ι. που ειδικεύεται σε θέματα Χρηματοοικονομικής ή Οικονομικών ή Κοινωνικής Ασφάλισης και τους αναπληρωτές τους, για τριετή θητεία. Το Συμβούλιο μπορεί να υποστηρίζεται από εξειδικευμένο σύμβουλο ή εξειδικευμένους συμβούλους, που επιλέγονται από το Διοικητικό Συμβούλιο του Τ.Ε.Κ.Α., ύστερα από σχετική πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Με απόφαση του Διευθύνοντος Συμβούλου του Τ.Ε.Κ.Α., ορίζεται ως γραμματέας της επιτροπής, μαζί με τον αναπληρωτή του, υπάλληλος του Τ.Ε.Κ.Α.
  2. Αν σε θέση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επενδύσεων επιλεγεί και τοποθετηθεί δημόσιος υπάλληλος ή λειτουργός, εφαρμόζεται η παρ. 18 του άρθρου 32 του ν. 2190/1994 (Α` 28).
  3. Για τα λοιπά θέματα που σχετίζονται με τα ζητήματα των προϊσταμένων των οργανικών μονάδων του Τ.Ε.Κ.Α., συμπεριλαμβανομένων των λόγων παύσης, εφαρμόζεται ο Κώδικας Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ..
  4. Με την τοποθέτηση ή τον διορισμό του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επενδύσεων, σύμφωνα με το παρόν άρθρο: α) παύει αυτοδικαίως η άσκηση καθηκόντων ευθύνης του προϊστάμενου της αντίστοιχης οργανικής μονάδας του Τ.Ε.Κ.Α., είτε αυτός έχει επιλεγεί σύμφωνα με τον Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. είτε σύμφωνα με ειδικές διατάξεις, εφόσον αυτός δεν έχει συμμετάσχει και επιλεγεί κατά τη διαδικασία του παρόντος άρθρου, β) παύει η άσκηση καθηκόντων ευθύνης λόγω αναπλήρωσης.».

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΖΗΤΗΜΑΤΩΝ ΕΚ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗΣ ΑΛΛΗΛΟΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ

 

Άρθρο 80

Λήψη μέτρων εξυγίανσης, λύσης και εκκαθάρισης εκ μετατροπής αλληλοβοηθητικών ταμείων – Προσθήκη άρθρου 99Α στον ν. 5078/2023

Στον ν. 5078/2023 (Α’ 211), μετά το άρθρο 99 προστίθεται άρθρο 99Α ως εξής:

 

«Άρθρο 99Α

Μέτρα εξυγίανσης, λύση, εκκαθάριση και διανομή περιουσίας των εκ μετατροπής αλληλοβοηθητικών ταμείων

 

  1. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, μετά από πρόταση της Αρμόδιας κατά το άρθρο 101 Αρχής, λαμβάνονται μέτρα για την εξυγίανση, τη διαφύλαξη και αποκατάσταση της χρηματοοικονομικής κατάστασης των εκ μετατροπής αλληλοβοηθητικών ταμείων. Ως μέτρα εξυγίανσης νοούνται: α) ο ορισμός Διαχειριστή, β) η αναστολή δραστηριοτήτων του Ταμείου και γ) η αναστολή πληρωμών.
  2. Για την υλοποίηση των μέτρων εξυγίανσης εφαρμόζονται, αναλογικά το άρθρο 62 με εξαίρεση την περ. α’, περί προϋποθέσεων ενεργοποίησης των μέτρων εξυγίανσης, το άρθρο 63, περί διαδικασίας ορισμού Διαχειριστή, το άρθρο 64, περί καθηκόντων του Διαχειριστή, το άρθρο 65, περί λήξης θητείας ή παύσης Διαχειριστή, το άρθρο 66 με εξαίρεση τις περ. α’ και β’ της παρ. 1, περί τερματισμού προγράμματος συνταξιοδοτικών παροχών, το άρθρο 67 με εξαίρεση τις περ. α’ και β’ της παρ. 1 και την παρ. 4, περί αναστολής δραστηριοτήτων Τ.Ε.Α., το άρθρο 69, περί αναστολής πληρωμών Τ.Ε.Α., και το άρθρο 70, περί δημοσίευσης των αποφάσεων περί μέτρων εξυγίανσης.
  3. Τα εκ μετατροπής Αλληλοβοηθητικά Ταμεία τίθενται σε εκκαθάριση και λύονται με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης: α) μετά από πρόταση μίας από τις εποπτικές αρχές του άρθρου 101 και με τη σύμφωνη γνώμη των άλλων αρχών, β) μετά από αίτηση του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου ή του Διαχειριστή που έχει οριστεί κατά την παρ. 1, μετά από σύμφωνη γνώμη των εποπτικών αρχών του άρθρου 101.
  4. Η λύση και εκκαθάριση των εκ μετατροπής Αλληλοβοηθητικών Ταμείων της παρ. 3 αποφασίζεται, ιδίως, στις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) Όταν έχει καταστεί ανέφικτος ο σκοπός τους, όπως αυτός ορίζεται στο καταστατικό τους,

β) όταν, παρά την εφαρμογή των μέτρων εξυγίανσης, δεν επιτυγχάνεται η ανάκαμψη της χρηματοοικονομικής κατάστασης του Ταμείου, ή

γ) όταν το Ταμείο έχει καταστεί οριστικά μη βιώσιμο.

  1. Η εκκαθάριση διενεργείται με ανάλογη εφαρμογή του άρθρου 71, περί θέσης σε εκκαθάριση προγράμματος συνταξιοδοτικών παροχών, του άρθρου 74, περί ειδικών θεμάτων εκκαθάρισης Τ.Ε.Α., των παρ. 1 έως 3 του άρθρου 75, περί διαδικασίας εκκαθάρισης, του άρθρου 77, περί αναστολής εκτέλεσης, και του άρθρου 78 με εξαίρεση το τελευταίο εδάφιο της παρ. 1, περί περάτωσης και λήξης εκκαθάρισης Τ.Ε.Α..
  2. Το προϊόν της εκκαθάρισης, αφού αφαιρεθούν τα έξοδα για αυτήν, διατίθεται κατά σειρά προτεραιότητας για την ικανοποίηση:

α) των δικαιούχων με θεμελιωμένο δικαίωμα στην ασφαλιστική παροχή, προς τους οποίους το Ταμείο οφείλει το σύνολο ή μέρος της παροχής,

β) των λοιπών μελών του Ταμείου ανάλογα με την ασφαλιστική τους προσδοκία, όπως αυτή προκύπτει ιδίως από τον χρόνο συμμετοχής στο Ταμείο,

γ) των πιστωτών του Ταμείου, και

δ) των υπολοίπων απαιτήσεων που αφορούν έξοδα λειτουργίας του Ταμείου.

Οι απαιτήσεις κάθε κατηγορίας υπολογίζονται κατά την έναρξη της εκκαθάρισης από τους εκκαθαριστές και αποστέλλονται στην Εθνική Αναλογιστική Αρχή.

Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, μετά από αιτιολογημένη πρόταση της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, ρυθμίζεται για κάθε Ταμείο που τίθεται σε εκκαθάριση ο ακριβής τρόπος κατανομής του ενεργητικού της περιουσίας μεταξύ των διαφόρων κατηγοριών απαιτήσεων, καθώς και μεταξύ των δικαιούχων κάθε κατηγορίας ανάλογα με το ασφαλιστικό δικαίωμα ή την ασφαλιστική προσδοκία.

  1. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης, με την περάτωση της εκκαθάρισης του Ταμείου, το καθαρό υπόλοιπο της κινητής και ακίνητης περιουσίας που μπορεί να προκύψει, περιέρχεται στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.). Για τη μεταβίβαση της ακίνητης περιουσίας απαιτείται μεταγραφή της ως άνω διαπιστωτικής ως προς τα ακίνητα απόφασης ατελώς στα βιβλία μεταγραφών των οικείων υποθηκοφυλακείων ή κτηματολογικών γραφείων. Η μεταβίβαση της εν γένει περιουσίας γίνεται χωρίς την καταβολή φόρου, τέλους ή δικαιώματος υπέρ του Δημοσίου, οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης ή άλλων νομικών προσώπων.
  2. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης δύναται να καθορίζονται λεπτομέρειες, ειδικότερες διαδικασίες και κάθε αναγκαίο θέμα για την εφαρμογή των μέτρων εξυγίανσης, της λύσης, της εκκαθάρισης και της διανομής της κινητής και ακίνητης περιουσίας των εκ μετατροπής αλληλοβοηθητικών ταμείων.».

 

 

ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄

ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

 

Άρθρο 81

Εξουσιοδοτικές διατάξεις

  1. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης μετά από γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του Ταμείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Κ.Α.) καθορίζονται τα κριτήρια επιλογής και η μοριοδότηση των υποψηφίων, τα απαιτούμενα πρόσθετα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα και ασυμβίβαστα, καθώς και η διαδικασία αξιολόγησης και επιλογής των υποψηφίων προϊσταμένων της Διεύθυνσης Επενδύσεων του άρθρου 79, συμπεριλαμβανομένης τυχόν συνέντευξης.

Με την ίδια ή όμοια απόφαση ορίζεται ότι για τη θέση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επενδύσεων, οι υποψήφιοι δύνανται να είναι: α) δημόσιοι υπάλληλοι ή λειτουργοί ή εργαζόμενοι σε φορείς του δημοσίου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α` 143), και ιδιώτες ή β) αποκλειστικά δημόσιοι υπάλληλοι ή λειτουργοί σε φορείς του ως άνω οριζόμενου δημοσίου τομέα. Αν επιτραπούν μόνο υποψήφιοι της περ. β) του προηγούμενου εδαφίου, η απαιτούμενη στην περ. γ της παρ. 3 του άρθρου 79 επαγγελματική εμπειρία σε θέσεις ευθύνης διαμορφώνεται σε τρία (3) έτη.

  1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, καθορίζονται οι αποδοχές του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Επενδύσεων του άρθρου 79, συμπεριλαμβανομένης ειδικής αμοιβής θέσης εργασίας πλέον του βασικού μισθού και των επιδομάτων, οι οποίες υπάγονται στο όριο της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015 (Α΄176).

 

Άρθρο 82

Μεταβατικές διατάξεις

  1. Το άρθρο 67, περί ρυθμίσεων για την Εισφορά Αλληλεγγύης Συνταξιούχων που προβλέπεται στα άρθρα 38 του ν. 3863/2010 (Α΄115), 11 του ν. 3865/2010 (Α΄120), στην παρ. 11 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011 (Α΄152), στην παρ. 14 του άρθρου 2 του ν. 4002/2011 (Α΄180) και για την Ειδική Εισφορά Συνταξιούχων Επικουρικής Ασφάλισης της παρ. 13 του άρθρου 44 του ν. 3986/2011 (Α΄152), καταλαμβάνει αιτήσεις χορήγησης προσαύξησης σύμφωνα με τις παρ. 7 και 8 του άρθρου 20 του 4387/2016 (Α΄85), που έχουν υποβληθεί από τη 13η.5.2016 και εφεξής.
  2. Το άρθρο 69, περί αξιοποίησης χρόνου ασφάλισης του Κλάδου Πρόσθετης Ασφάλισης Αγροτών του πρώην Οργανισμού Γεωργικών Ασφαλίσεων, εφαρμόζεται σε αιτήσεις συνταξιοδότησης που υποβάλλονται από ή εκκρεμούν σε οποιοδήποτε στάδιο της διοικητικής διαδικασίας κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος.
  3. Το άρθρο 70, περί συνυπολογισμού διαδοχικού χρόνου ασφάλισης για τη χορήγηση επιδόματος κυοφορίας και λοχείας, καταλαμβάνει και αιτήσεις χορήγησης επιδόματος κυοφορίας και λοχείας που έχουν υποβληθεί από 1ης.1.2025 μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος και έχουν απορριφθεί λόγω μη συμπλήρωσης του απαιτούμενου, σύμφωνα με τις γενικές, ειδικές ή καταστατικές διατάξεις, χρόνου ασφάλισης, σε ενταγμένο στον e-Ε.Φ.Κ.Α. φορέα, τομέα, κλάδο ή λογαριασμό. Οι αιτήσεις επανυποβάλλονται εντός έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος και οι συνέπειές τους ανατρέχουν στον χρόνο υποβολής της αρχικής αίτησης.
  • 25 Αυγούστου 2025, 16:01 | Kl

    Ο χρόνος παράλληλης ασφάλισης όλων των συνταξιούχων, ανεξάρτητα του χρόνου συνταξιοδότησης, να μπορεί να αξιοποιηθεί για την προσαύξηση της χορηγούμενης σύνταξης,μετά από έγγραφη αίτηση του συνταξιούχου.
    Αυτό άλλωστε προβλεπόταν και στο άρθρο 30 του Ν. 4387/16 και επίσης μην ξεχνάμε ότι ρητά αναφερόταν στο Δελτίο Τύπου του Υπουργείου ( Οκτώβριος 2016).

  • 25 Αυγούστου 2025, 15:57 | Vasilieios Psaromatis

    Σωστά για την μονάδα εσωτερικού ελέγχου

Σχολιάστε

Πριν υποβάλλετε το σχόλιο σας παρακαλούμε να συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Όροι Συμμετοχής

  1. Φροντίστε να διατυπώνετε προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που σχετίζονται άμεσα με το υπό διαβούλευση ζήτημα. Προφανώς κάθε ζήτημα εντάσσεται σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλά ο δημόσιος διάλογος διευκολύνεται με στοχευμένες και συγκεκριμένες προτάσεις και παρεμβάσεις.
  2. Φροντίστε να διατυπώνετε τις προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις με τρόπο σύντομο και περιεκτικό.
  3. Προσπαθήστε να τεκμηριώνετε αυτά που γράφετε με αναφορές, παραπομπές σε άλλα κείμενα, υλικό ή συνδέσμους με αντίστοιχο περιεχόμενο, εκτός αν η χρήση τους είναι καταχρηστική και στην περίπτωση αυτή θα αφαιρούνται.
  4. Βεβαιωθείτε ότι το περιεχόμενο που υποβάλετε δεν προσβάλλει δικαιώματα άλλων προσώπων.
  5. Είναι γόνιμο να υπάρχει ανταλλαγή απόψεων μεταξύ των συμμετεχόντων αλλά είναι σημαντικό για την ποιότητα και αποτελεσματικότητα του διαλόγου να αποφεύγονται οι προσωπικές αντιπαραθέσεις με άλλους συμμετέχοντες.
  6. Προτάσεις, σχόλια, υπερσύνδεσμοι ή οποιοδήποτε άλλο περιεχόμενο, τα οποία διατυπώνονται σε γλώσσα και με τρόπο υβριστικό, χυδαίο ή περιέχουν ή υποκινούν μισαλλοδοξία και διακρίσεις που βασίζονται σε φύλο, ηλικία, σεξουαλικό προσανατολισμό, φυλετική ή εθνική καταγωγή ή θρησκευτικές πεποιθήσεις δεν θα δημοσιεύονται στο OpenGov.gr. Επίσης δε θα δημοσιεύονται σχόλια τα οποία παραπέμπουν σε άλλους δικτυακούς τόπους για λόγους διαφήμισης, δημοσιότητας ή οποιονδήποτε άλλο σκοπό που κρίνεται από το OpenGov.gr ως καταχρηστικός.
  7. Οι προτάσεις, σχόλια ή ερωτήσεις που υποβάλετε υπόκεινται σε έλεγχο ως προς την τήρηση των παρόντων όρων χρήσης και συμμετοχής.
  8. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη χρήση του ηλεκτρονικού σας ταχυδρομείου για ενημερωτικούς λόγους σχετικούς με τους στόχους του OpenGov.gr.
  9. Με τη συμμετοχή σας αποδέχεστε τη διάθεση των προτάσεων, σχολίων ή ερωτήσεων που υποβάλετε με την άδεια «Creative Commons».