Αρχική Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας - Στήριξη στον Εργαζόμενο - Προστασία στην Πράξη»ΜΕΡΟΣ ΣΤ΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 65-82)Σχόλιο του χρήστη Γιάννης Ιωαννίδης | 17 Σεπτεμβρίου 2025, 10:58
Πρόταση προς προώθηση. Η Απόφαση 1833/2021 του Συμβουλίου της Επικρατείας δεν εφαρμόζεται. Πλήρης τεκμηρίωση εδώ: https://steapofasi18332021.wordpress.com/ ΣτΕ Ολ 1833/21 Αντισυνταγματικός ο γενικός κανόνας της 20ετούς παραγραφής (Ν 4387/16) αξιώσεων για την καταβολή ασφαλιστικών εισφορών των εντασσόμενων στον ΕΦΚΑ ΦΚΑ. Ισχύει 10ετής παραγραφή. Περιληπτικά: ψηφίστηκε ο νόμος 4997/2022 ώστε να εναρμονιστεί η νομοθεσία με την ως άνω Απόφαση. Όμως στο άρθρο 6 έγινε τροποποίηση του νόμου 4387/2016 (όπου κρίθηκε αντισυνταγματικό το ότι προέβλεπε 20ετή παραγραφή αξιώσεων) με τέτοιο τρόπο που καθίσταται ανεφάρμοστη η Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας. Συγκεκριμένα: «Στο άρθρο 95 του ν. 4387/2016 (Α’ 85), περί της θέσπισης εικοσαετούς παραγραφής των αξιώσεων για την καταβολή εισφορών προς τους φορείς που εντάσσονται στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) ο τίτλος και η παρ. 1 του άρθρου αντικαθίστανται…» όπου στην παράγραφο 1 που αντικαταστάθηκε περιελήφθη το εξής: «Η παραγραφή διακόπτεται στις περιπτώσεις της παρ. 1 του άρθρου 138 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί του καθορισμού των περιπτώσεων διακοπής της παραγραφής των χρηματικών απαιτήσεων του Δημοσίου, καθώς και με την κοινοποίηση πράξης βεβαίωσης, εν ευρεία ή εν στενή έννοια, προς τον υπόχρεο.» και έτσι οποιοδήποτε ακόμη και ασήμαντο διακοπτικό της παραγραφής γεγονός (όπως η επιστροφή φόρου έστω και 0,01 ευρώ) την καθιστά ανεφάρμοστη και η Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας Α1833/2021 (Ολομέλεια και «Πρότυπη δίκη άρθρου 1 ν. 3900/2010 (Κύριες Υποθέσεις)» με ημερομηνία δημοσίευσης 5-11-2021 δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν ουσιωδώς. Χρέη ακόμη και 20 ετών υφίστανται και προσαυξάντονται. Παράδειγμα χρέος 15 ετών ανθρώπου ανασφάλιστου και με αναπηρία 67% έχει φτάσει να αποτελείται κατά 60% από προσαυξήσεις και πρόσθετα τέλη και συνεχίζει να αυξάνεται. Αρκεί μία νομοθετική παρέμβαση που να άρει αυτό το βάσανο από τόσους ανθρώπους. ΕΚΔΟΧΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΝΟΜΟΥ ΠΟΥ ΘΑ ΕΙΣΑΧΘΕΙ ΠΡΟΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ: Τροποποίηση παρ. 1 στο άρθρο 95 του ν. 4387/2016 1. Στο άρθρο 95 του ν. 4387/2016 (Α’ 85), περί της θέσπισης εικοσαετούς παραγραφής των αξιώσεων για την καταβολή εισφορών προς τους φορείς που εντάσσονται στον Ενιαίο Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (Ε.Φ.Κ.Α.), επέρχεται η ακόλουθη τροποποίηση: καταργείται από την παρ. 1 του άρθρου η φράση: «Η παραγραφή διακόπτεται στις περιπτώσεις της παρ. 1 του άρθρου 138 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί του καθορισμού των περιπτώσεων διακοπής της παραγραφής των χρηματικών απαιτήσεων του Δημοσίου, καθώς και με την κοινοποίηση πράξης βεβαίωσης, εν ευρεία ή εν στενή έννοια, προς τον υπόχρεο.» και η παράγραφος 1 του άρθρου 95 διαμορφώνεται ως εξής: Άρθρο 95 Παραγραφή αξιώσεων Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης 1. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος, η αξίωση του Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-Ε.Φ.Κ.Α.) και των φορέων που εντάσσονται σε αυτόν για την είσπραξη απαιτήσεων από μη καταβληθείσες ασφαλιστικές εισφορές και των πάσης φύσεως προσθέτων τελών, τόκων, προσαυξήσεων, προστίμων και επιβαρύνσεων, καθώς και των λοιπών ποσών που συνεισπράττονται με αυτές, υπόκειται σε δεκαετή παραγραφή που αρχίζει από την πρώτη μέρα του επόμενου έτους εκείνου εντός του οποίου παρασχέθηκε η ασφαλιστέα εργασία ή υπηρεσία, ανεξαρτήτως του χρόνου κατά τον οποίο οι απαιτήσεις αυτές βεβαιώθηκαν. Η ΑΠΟΦΑΣΗ 1833 2021 ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ ΕΝ ΣΥΝΤΟΜΙΑ ΣΤΑΧΥΟΛΟΓΩΝΤΑΣ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ: "συνταγματικές αρχές της αναλογικότητας και της ασφάλειας δικαίου " "δεδομένης και της αυξανόμενης ταχύτητας και πολυπλοκότητας των σύγχρονων βιοτικών σχέσεων και συναλλαγών, που αξιώνουν, κατ’ αρχήν, ταχεία εκκαθάριση των εκάστοτε τρεχουσών υποχρεώσεων των διοικουμένων." "της διαρκώς μεταβαλλόμενης ασφαλιστικής νομοθεσίας" "ο χρόνος της παραγραφής απαιτείται να είναι ο αναγκαίος, ώστε, αφενός, να διασφαλίζεται το δικαίωμα άμυνας αυτών έναντι δυσχερειών απόδειξης περιστατικών αναγόμενων στο απώτερο παρελθόν, αφετέρου δε να μην οδηγούνται οι οφειλέτες σε οικονομική εξουθένωση λόγω της υποχρέωσης ταυτόχρονης καταβολής συσσωρευμένων οφειλών περισσότερων ετών, με περαιτέρω δυσμενείς επιπτώσεις στην απασχόληση και την εθνική οικονομία γενικότερα. Τα ανωτέρω δε ισχύουν, λαμβανομένου επιπλέον υπ’ όψιν ότι η μη καταβολή ή πλημμελής καταβολή ασφαλιστικών εισφορών δεν συνδέεται αναγκαίως με πρόθεση αποφυγής τους, αλλά δύναται να οφείλεται σε δυσχέρειες κατά την ερμηνεία της ασφαλιστικής νομοθεσίας, αποτέλεσμα των συνεχών τροποποιήσεων και του κατακερματισμού των επί μέρους ρυθμίσεών της. Αντιθέτως, απαιτείται να εξασφαλίζεται η έγκαιρη και σε σχετικώς σύντομο χρόνο γνώση των υποχρεώσεών τους, ώστε να μην αιφνιδιάζονται, αλλά να δύνανται να προγραμματίζουν την επαγγελματική τους δραστηριότητα προς όφελος και της εθνικής οικονομίας. Η διαμόρφωση δε της προθεσμίας παραγραφής υπό τους ανωτέρω όρους, που αποτελούν και εκδήλωση της ειρηνευτικής λειτουργίας του δικαίου, συμβάλλει στην καλλιέργεια της αναγκαίας σε ένα κράτος δικαίου σχέσης εμπιστοσύνης των διοικούμενων προς τη Διοίκηση." "Περαιτέρω, η ανωτέρω διάταξη αντίκειται στην αρχή της ασφάλειας δικαίου, κατά το μέρος που η εικοσαετής παραγραφή, που θεσπίσθηκε, μάλιστα, σε χρόνο κατά τον οποίο οι υπόχρεοι είχαν ήδη υποστεί διάφορες οικονομικές επιβαρύνσεις για την αντιμετώπιση του δημοσιονομικού προβλήματος της χώρας, ισχύει αναδρομικώς" "η αρχή ότι η μη εκπλήρωση των υποχρεώσεων για την καταβολή εισφορών του εργοδότη έναντι του ασφαλιστικού φορέα δεν δύναται, κατ’ αρχήν, να αποβεί εις βάρος του ασφαλισμένου." Όπως αναφέρθηκε πλήρης τεκμηρίωση εδώ: https://steapofasi18332021.wordpress.com/