Αρχική Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας - Στήριξη στον Εργαζόμενο - Προστασία στην Πράξη»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 23-41)Σχόλιο του χρήστη ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΦΡΑΓΚΟΣ | 18 Σεπτεμβρίου 2025, 16:52
Ως Επιτροπή Υγείας και Ασφάλειας, και με βάση την εμπειρική προσέγγιση, προτείνουμε τις ακόλουθες αλλαγές – τροποποιήσεις: 1) Άρθρο 25 – Τροποποίηση του Άρθρου 495 «Αρμοδιότητες Ε.Υ.Α.Ε. και εκπροσώπου εργαζομένων Η Ε.Υ.Α.Ε. ενημερώνεται από τη διοίκηση της επιχείρησης για τα στοιχεία των εργατικών ατυχημάτων και των επαγγελματικών ασθενειών που συμβαίνουν σε αυτή· σε περίπτωση δε θανατηφόρων εργατικών ατυχημάτων, εντός προθεσμίας δύο (2) εργασίμων ημερών. Προτεινόμενες προσθήκες: Α) Να προστεθεί ρητά ότι η Επιτροπή θα πρέπει να ενημερώνεται και για τα μη θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα, τα οποία εμπεριέχουν σοβαρό κίνδυνο για τον εργαζόμενο και ενδέχεται να επηρεάσουν την υγεία του στο μέλλον (π.χ. εμφράγματα, εγκεφαλικά επεισόδια, ακόμη και ήπια), με σκοπό την πληρέστερη ενημέρωση και τη στατιστική καταγραφή. Με τον τρόπο αυτό θα καθίσταται εφικτός ο εντοπισμός πιθανών επαγγελματικών νοσημάτων και αυξημένης επικινδυνότητας σε συγκεκριμένες θέσεις εργασίας, τα οποία δεν μπορούν να αποτυπωθούν μέσω της μεμονωμένης καταγραφής περιστατικών. Β) Να θεσμοθετηθεί η παραδοχή εργατικών ατυχημάτων (π.χ. έμφραγμα, εγκεφαλικό επεισόδιο, κρίση πανικού κ.λπ.) με γενεσιουργό αιτία το έντονο εργασιακό στρες και την πίεση, τα οποία εκδηλώνονται σε δεύτερο χρόνο, κατά τη διαδικασία ηρεμίας του οργανισμού του εργαζομένου, ακόμη και εάν το συμβάν λάβει χώρα εκτός του χρόνου εργασίας, κατά τη διάρκεια της ανάπαυσης. 2) Σύνταξη Γραπτής Εκτίμησης Κινδύνου – Άρθρο 534, παρ. 1 Προτεινόμενη προσθήκη: «Το έντυπο Εκτίμησης Επαγγελματικού Κινδύνου συμπληρώνεται υποχρεωτικώς με ουσιώδη και τεκμηριωμένα στοιχεία, τα οποία προκύπτουν από την αξιολόγηση κλινικού ψυχολόγου, αποκλειομένης της χρήσεως γενικών ή τυποποιημένων εκφράσεων μη ανταποκρινομένων στην πραγματική εργασιακή κατάσταση.» 3) Θεσμοθέτηση Ειδικού Ταμείου Ασφάλισης Επαγγελματικού Κινδύνου Πρόταση: Προτείνεται η προσθήκη διάταξης που θα καθιστά υποχρεωτική για τους εργοδότες την κατάρτιση ασφαλιστικών προγραμμάτων, με αποκλειστική δική τους επιβάρυνση, για την κάλυψη των εργαζομένων σε περίπτωση θανάτου από εργατικό ατύχημα ή επαγγελματική ασθένεια, καθώς και σε περιπτώσεις μόνιμης ολικής ή μερικής ανικανότητας. Τα προγράμματα αυτά θα πρέπει να ορίζουν ένα ελάχιστο όριο αποζημίωσης, διασφαλίζοντας την επαρκή προστασία των εργαζομένων. 4) Άρθρο 35 – Αναγγελία ασθενειών που οφείλονται στην εργασία Α) Προτείνεται η προσθήκη της ακόλουθης παραγράφου: «Ο εργοδότης υποχρεούται να ενημερώνει την Επιτροπή Υγείας και Ασφάλειας των Εργαζομένων (Ε.Υ.Α.Ε.) για κάθε εργατικό ατύχημα ή συμβάν που οφείλεται στην εργασία, ανεξαρτήτως της σοβαρότητάς του, με λεπτομερή καταγραφή ως προς τον τομέα δραστηριότητας, το κτήριο ή τον ειδικό χώρο εργασίας, καθώς και τη συγκεκριμένη θέση στην οποία έλαβε χώρα. Η υποχρέωση αυτή αποσκοπεί στη δημιουργία αξιόπιστης και συγκρίσιμης στατιστικής βάσης δεδομένων, ώστε να καθίσταται εφικτός ο εντοπισμός τυχόν επαναλαμβανόμενων προτύπων ή στατιστικών αιχμών σε συγκεκριμένους χώρους ή θέσεις εργασίας, η διερεύνηση των αιτιών που τα προκαλούν, καθώς και η έγκαιρη λήψη μέτρων πρόληψης και βελτίωσης των συνθηκών υγείας και ασφάλειας. Η συστηματική αυτή καταγραφή θα επιτρέπει την αντικειμενική αξιολόγηση της επικινδυνότητας ανά θέση εργασίας και θα ενισχύει την αποτελεσματικότητα της Ε.Υ.Α.Ε. στον εποπτικό και εισηγητικό της ρόλο.» Β) προτείνεται η προσθήκη διάταξης για τη διερεύνηση και την καταστολή πρακτικών που συνίστανται στην παροχή πάσης φύσεως κινήτρων ή ωφελημάτων εκ μέρους εργοδοτών προς εργαζομένους, με σκοπό την αποφυγή ή τη μη δήλωση ασθενειών, την απόκρυψη εργατικών ασθενειών ή τη μη καταγραφή εργατικών ατυχημάτων. Οι εν λόγω πρακτικές συνιστούν παρέκκλιση από τις θεσμοθετημένες διαδικασίες καταγραφής, υπονομεύουν την ακρίβεια των επίσημων στατιστικών στοιχείων για την υγεία και την ασφάλεια στην εργασία, εμποδίζουν την αποτελεσματική αξιολόγηση των επαγγελματικών κινδύνων και, σε βάθος χρόνου, είναι επιζήμιες για τα συμφέροντα των εργαζομένων και του κοινωνικού συνόλου. Άρθρο 34 Γενικές υποχρεώσεις εργοδοτών Προτείνεται η αρχή της καθολικής ευθύνης του εργοδότη για την υγεία και την ασφάλεια όλων των εργαζομένων που απασχολούνται εντός των εγκαταστάσεων της επιχείρησής του. Η ευθύνη αυτή δεν περιορίζεται στους εργαζομένους με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας, αλλά επεκτείνεται και σε όσους απασχολούνται μέσω εργολαβικών συμβάσεων ή δανεισμού προσωπικού. Προς τον σκοπό της διασφάλισης της αποτελεσματικής εφαρμογής των μέτρων προστασίας, οι εν λόγω εξωτερικοί εργαζόμενοι προσμετρώνται υποχρεωτικά στον συνολικό αριθμό προσωπικού της επιχείρησης. Η προσμέτρηση αυτή είναι απαραίτητη για τον ακριβή υπολογισμό της ελάχιστης αναγκαίας στελέχωσης σε Γιατρούς Εργασίας και Τεχνικούς Ασφαλείας, σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες διατάξεις για τα σχέδια Υγείας και Ασφάλειας στην εργασία Κωνσταντίνος Φράγκος Πρόεδρος Επιτροπής Υγείας και Ασφάλειας Τραπεζικής Επιχείρησης Eurobank