Αρχική Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης με τίτλο «Δίκαιη Εργασία για Όλους: Απλοποίηση της Νομοθεσίας - Στήριξη στον Εργαζόμενο - Προστασία στην Πράξη»ΜΕΡΟΣ Β΄ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ (άρθρα 23-41)Σχόλιο του χρήστη Χάρης Μ. | 18 Σεπτεμβρίου 2025, 22:07
Θα πρέπει να αποσαφηνιστεί ο τρόπος με τον οποίο θα γίνονται οι γραπτές υποδείξεις του Τεχνικού Ασφαλείας στο ηλεκτρονικό σύστημα, κυρίως ως προς τον χρόνο. Για παράδειγμα, σε περίπτωση που δεν υπάρχει σήμα κινητής τηλεφωνίας ή τοπικό wi-fi σε μια εγκατάσταση, ένα εργοτάξιο κλπ, θα υπάρχει δυνατότητα οι υποδείξεις να καταχωρηθούν μεταγενέστερα, πχ την επόμενη ημέρα; Εδώ να σημειωθεί ότι γενικότερα η συγκεκριμένη δυνατότητα πρέπει να υπάρχει, καθώς δεν είναι πάντα εφικτό ο Τ.Α. να χρησιμοποιήσει laptop ή άλλη ηλεκτρονική συσκευή πληκτρολόγησης κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψης (πχ σε βιομηχανικό ή εργοταξιακό περιβάλλον). Η πρόταση είναι να μην υπάρχει χρονικός περιορισμός για την ηλεκτρονική καταχώρηση των γραπτών υποδείξεων στο σύστημα. Ο Τεχνικός Ασφαλείας να μπορεί οποιαδήποτε στιγμή, είτε επιτόπου σε χώρο της εγκατάστασης που επισκέπτεται, είτε αργότερα στο γραφείο του να εισέρχεται στο σύστημα και να καταχωρεί τις γραπτές υποδείξεις. Επίσης για ποιο λόγο οι Τ.Α. να υποβάλλουν μόνο μέσω του ΟΠΣ ΣΕΠ τις γραπτές υποδείξεις τους, ενώ για τους γιατρούς εργασίας να παραμένει και η δυνατότητα του βιβλίου; Σε ό,τι αφορά τις προφορικές υποδείξεις, για ποιο λόγο υπάρχει διάκριση μεταξύ Τεχν. Ασφ. και Ιατρού Εργασίας; Με την παρούσα διατύπωση του Νομοσχεδίου, στους γιατρούς εργασίας επιτρέπεται να δίνουν και προφορικές οδηγίες στους εργαζόμενους, ενώ στους ΤΑ μόνο γραπτές στους εργοδότες. Ο Τ.Α. δίνει ούτως ή άλλως προφορικές οδηγίες στους εργαζόμενους στα πλαίσια της συμμετοχής του στις εκπαιδεύσεις προσωπικού σε θέματα ΥΑΕ. Αν ο Τ.Α. στο εξής πρέπει να δίνει μόνο γραπτές οδηγίες και μόνο στους εργοδότες ακυρώνεται σημαντικό μέρος της δουλειάς του. Η πρόταση είναι να παραμείνει ως έχει (Ν3850/10) η πρόβλεψη ότι ο Τεχνικός Ασφαλείας δίνει οδηγίες και προφορικά. Σε ό,τι αφορά τα τεχνικά έργα, είναι λάθος να εξαιρούνται οι Ηλ και Μηχ Μηχανικοί από αυτά, καθώς υπάρχουν κατηγορίες έργων που είναι κυρίως Η/Μ, πχ αιολικά, φωτοβολταϊκά, εργοστάσια παραγωγής ενέργειας, εγκαταστάσεις διαχείρισης απορριμμάτων, δηλαδή αμιγώς ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις. Ακόμα και τα έργα πολιτικού μηχανικού πλαισιώνονται πάντα από τα Η/Μ αντικείμενα, πχ μπορεί να υπάρξει μια σήραγγα αυτοκινητόδρομου ή ένα Μετρό χωρίς ρεύμα, φωτισμό, κλιματισμό, αυτοματισμούς και πυρασφάλεια; Βεβαίως αντίστοιχα και τα Η/Μ έργα έχουν και αντικείμενο Πολ. Μηχανικού. Η οικοδομική και η ηλ-μηχ δραστηριότητα σχεδόν πάντα συνυπάρχουν και αλληλοσυμπληρώνονται. Η πρόταση είναι στα τεχνικά έργα να έχουν δικαίωμα να ασκούν καθήκοντα σχετικά με την Ασφάλεια της εργασίας όλες οι ΒΑΣΙΚΕΣ ειδικότητες Μηχανικών (Ηλεκτρολόγοι, Μηχανολόγοι, Πολιτικοί, Χημικοί και Αρχιτέκτονες). Τέλος, μια παρατήρηση για τις ώρες απασχόλησης του Τεχνικού Ασφαλείας, το 25ωρο που απαιτείται είτε μιλάμε για ένα μικρό εμπορικό κατάστημα με 1 υπάλληλο, είτε μιλάμε για ένα ξυλουργείο με 10 άτομα είναι παράλογο. Θα έπρεπε να υπάρχουν ενδιάμεσες κατηγορίες ωρών απασχόλησης σύμφωνα με το αντικείμενο εργασίας και τον αριθμό εργαζομένων συνδυαστικά. Είναι πάρα πολλές οι περιπτώσεις όπου οι 25 ώρες είναι πάρα πολλές.