Αρχική Αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών...Άρθρο 5 Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού ΑμαξοστοιχιώνΣχόλιο του χρήστη Πανελλήνιος Σύλλογος Πτυχιούχων Μηχανικών Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας | 23 Ιουνίου 2025, 13:41
Για να επιτευχθεί η ακρίβεια κάτω των 15 εκατοστών, και να μπορεί να ελεγχθεί ότι έχει επιτευχθεί, θα πρέπει το "Σύστημα" να έχει και ακριβές χαρτογραφικό υπόβαθρό. Ορθά αρχικά ζητείται να τοποθετηθεί ο εξοπλισμός στις αμαξοστοιχίες, αλλά δεν υπάρχει αναφορά πουθενά για το χαρτογραφικό υπόβαθρο και τις απαιτήσεις γύρω απ' αυτό π.χ. αν το χαρτογραφικό υπόβαθρο προέρχεται από ψηφιοποίηση χαρτών ακατάλληλης κλίμακας και ορθά να δουλεύει ο εξοπλισμός στην αμαξοστοιχία, θα φαίνονται "λάθος" αποτελέσματα στο Σύστημα. Απαιτείται ορθό χαρτογραφικό υπόβαθρο, πρόβλεψη όταν υπάρχουν αλλαγές επί του εδάφους ότι θα υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση στο Σύστημα με χρήση κατάλληλων τοπογραφικών διαγραμμάτων και πολλές δοκιμές πριν τη λειτουργία του συστήματος. Το "Παγκόσμιο Σύστημα Δορυφορικής Πλοήγησης" είναι αρκετά γενικό. Οι δέκτες GNSS μπορούν να δέχονται και να αποκωδικοποιούν σήματα του Αμερικάνικου συστήματος εντοπισμού θέσης GPS, του Ρώσικου GLONASS, του Ευρωπαϊκού GALILEO κλπ. και φυσικά συνδυαστικά. Ο συνδυασμός τους εξασφαλίζει και ακριβέστερο προσδιορισμό θέσης, αλλά και στις περιπτώσεις που δεν "βλέπουν" πολλούς δορυφόρους, ο συνδυασμός των συστημάτων θα καλύπτει τις ελάχιστες απαιτήσεις για την επίτευξη προσδιορισμού θέσης. Θα ήταν καλό να μπούνε προδιαγραφές στις απαιτήσεις του εξοπλισμού (π.χ. FULL GNSS). Δεδομένου ότι μπορεί κάποια στιγμή να υπάρξει σκόπιμη μείωση της ακρίβειας από κάποιο Παγκόσμιο Σύστημα Δορυφορικής Πλοήγησης, είναι καλό να απαιτηθεί ευθύς εξαρχής υποχρεωτικά και η χρήση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Προσδιορισμού θέσης GALILEO. Το GALILEO μπορεί να προσφέρει σταθερότητα. Επίσης, είναι συχνό παράδειγμα σε συνδιασκέψεις του ΝΑΤΟ ή σημαντικές επισκέψεις στην ευρύτερη περιοχή να παρατηρούμε σκόπιμη μείωση της ακρίβειας από το σύστημα GPS για κάποιες ώρες. Ανάλογο γεγονός θα επιφέρει χάος στο Σύστημα εάν χρησιμοποιείται μόνο το σύστημα GPS. Επιπρόσθετα, με την εξέλιξη της τεχνολογίας που παρατηρείται γύρω από τα συστήματα αυτά, κρίνεται σκόπιμο να προβλέπεται στη νομοθεσία η υποχρεωτική αναβάθμιση του εξοπλισμού Παγκοσμίου Συστήματος Δορυφορικής Πλοήγησης ανά μερικά χρόνια. Ένα ιδανικό χρονικό περιθώριο πρόβλεψης θα μπορούσε να είναι τα 5-7 έτη. Η διαρκής σύνδεση στο διαδίκτυο δεν εξασφαλίζει, με την παροχή των διορθώσεων που προσφέρει το HEPOS, ότι το σύστημα θα δουλεύει σε όλη τη γεωγραφία του. Οι δέκτες θα πρέπει να μπορούν να λαμβάνουν σήματα καθ' όλη τη διάρκεια από το Παγκόσμιο Σύστημα Δορυφορικής Πλοήγησης. Πέρα από τις σήραγγες υπάρχουν και άλλες περιοχές που λόγω γεωγραφίας και σχεδιασμού πτήσεως των δορυφόρων δε δύναται να λαμβάνουν σήματα. Πρέπει να γίνουν δοκιμές, να εντοπιστούν αυτές οι θέσεις και είτε με τεχνικές γεωπληροφορικής, είτε με κάμερες για παράδειγμα, να υπάρχει ο ακριβής εντοπισμός της αμαξοστοιχίας και να γνωρίζει το σύστημα ευθύς εξαρχής γι' αυτές τις περιοχές. Χωρίς να αναπτυχθεί περαιτέρω επί του παρόντος, πρέπει να προβλεφθεί η πιθανότητα τρομοκρατικής ενέργειας μέσω GNSS Spoofing και να παρθούν τα κατάλληλα αντίμετρα. Συνοψίζοντας τις προτάσεις των μελών του Πανελληνίου Συλλόγου Πτυχιούχων Μηχανικών Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας: 1) Να τεθούν προδιαγραφές του χαρτογραφικού υποβάθρου. Επιπρόσθετα, να προβλεφθεί η διαδικασία και οι προδιαγραφές αναθεώρησης αυτού. 2) Να οριστεί ως ελάχιστη απαίτηση των δεκτών που θα τοποθετηθούν να είναι FULL GNSS. 3) Να τεθεί ως υποχρεωτική η χρήση του Ευρωπαϊκού συστήματος GALILEO. 4) Να τεθεί χρονικός προσδιορισμός συνεχούς αναβάθμισης του εξοπλισμού. 5) Να προβλεφθεί η πιθανότητα τρομοκρατικής ενέργειας μέσω GNSS Spoofing και να παρθούν τα κατάλληλα αντίμετρα. 6) Να εντοπιστούν επάνω στο δίκτυο τα σημεία στα οποία δεν είναι δυνατή η λήψη σημάτων GNSS και να εφαρμοστούν τεχνικές γεωπληροφορικής για τον προσδιορισμό της θέσης των αμαξοστοιχιών.