Άρθρο 5 Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών
Στο Ε.Κ.Ε. αναπτύσσεται και λειτουργεί «Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών» (εφεξής: Σύστημα), στο οποίο συλλέγονται δεδομένα για τη διαρκή θέση των αμαξοστοιχιών σε σχεδόν πραγματικό χρόνο. Για τις ανάγκες του παρόντος, ως σχεδόν πραγματικός χρόνος νοείται εκείνος που είναι μικρότερος των δέκα (10) δευτερολέπτων. Το Σύστημα διασφαλίζει διαρκή σύνδεση στο διαδίκτυο σε όλο το μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου πλην των σηράγγων και διαλειτουργεί με την ενιαία εφαρμογή «Railway.gov.gr».
Μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2025, κάθε κύριος τροχαίου υλικού που κινείται στη σιδηροδρομική υποδομή εγκαθιστά και λειτουργεί σε όλες τις αμαξοστοιχίες του, εφαρμογή που βασίζεται στο Παγκόσμιο Σύστημα Δορυφορικής Πλοήγησης σε συνδυασμό με επίγειους σταθμούς και διαρκή σύνδεση στο διαδίκτυο, το οποίο παρέχει δυνατότητα προσδιορισμού της θέσης με ακρίβεια κάτω των δεκαπέντε (15) εκατοστών σε σχεδόν πραγματικό χρόνο. Σε περίπτωση παραβίασης της παρούσας, επιβάλλονται αναλογικά στον Διαχειριστή της Υποδομής και στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις οι κυρώσεις της περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 79 του ν. 4632/2019 (Α’ 159).
Το Σύστημα διασφαλίζει την αυτόματη αποστολή ειδοποιήσεων στους αρμόδιους σιδηροδρομικούς σταθμούς και μηχανοδηγούς, για κινδύνους κατά την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών. Επίσης, το Σύστημα εντοπίζει τη θέση των αμαξοστοιχιών που βρίσκονται στους σιδηροδρομικούς σταθμούς και ενημερώνει τους χρήστες του σιδηροδρόμου για τις καθυστερήσεις και τον ακριβή χρόνο άφιξης των αμαξοστοιχιών. Η εγκατάσταση και η λειτουργία του Συστήματος δεν υποκαθιστούν την εγκατάσταση και τη λειτουργία του συστήματος European Train Control System (ETCS) στο δίκτυο, βάσει του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/779 της Επιτροπής της 16ης Μαΐου 2019 σχετικά με την τεχνική προδιαγραφή διαλειτουργικότητας για το υποσύστημα «διεξαγωγή και διαχείριση της κυκλοφορίας» του σιδηροδρομικού συστήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και με την κατάργηση της απόφασης 2012/757/ΕΕ (L 139).
Το Ε.Κ.Ε. παρακολουθεί διαρκώς τα δεδομένα ακριβούς γεωεντοπισμού των αμαξοστοιχιών και είναι υπεύθυνο για τη διαχείριση του Συστήματος, καθώς και τη συλλογή και τήρηση των δεδομένων αυτού. Τα δεδομένα εντοπισμού θέσης αμαξοστοιχιών του Συστήματος είναι ελεύθερα προσβάσιμα στους πολίτες μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΠ).
Με βάση τα δεδομένα που συλλέγονται από την εφαρμογή του παρόντος, πραγματοποιούνται η καταγραφή και η εκκαθάριση αποζημίωσης όλων των δρομολογίων που εκτελούνται στο πλαίσιο της σύμβασης υποχρέωσης δημόσιας υπηρεσίας, του άρθρου 12 του ν. 3891/2010 (Α’ 188), περί ανάθεσης Υποχρέωσης Δημόσιας Υπηρεσίας, σε μηνιαία βάση. Για τον σκοπό αυτό, ο πάροχος της δημόσιας υπηρεσίας, προσκομίζει μετά από το τέλος κάθε μήνα στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών απόσπασμα από την καταγραφή των δεδομένων της εφαρμογής του παρόντος, από το οποίο προκύπτει κατάλογος με όλα τα επιβατικά δρομολόγια που εκτέλεσε στο πλαίσιο της σύμβασης υποχρέωσης δημόσιας υπηρεσίας εντός κάθε συγκεκριμένου μήνα και ο οποίος αποτελεί πλήρη απόδειξη για τα εκτελεσθέντα δρομολόγια.
Παρ.2
Προτείνεται να προστεθεί…..
«Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται οι εν λειτουργία κινητήριες μονάδες που έχουν χαρακτηριστεί από τον ΟΣΕ με απόφαση Δ.Σ. ως μουσειακού χαρακτήρα, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιούνται στις γραμμές και τμήματα του ενεργού σιδηροδρομικού δικτύου που έχουν χαρακτηριστεί με απόφαση του ΔΣ του ΟΣΕ ως «ιστορικές ή / και τουριστικές».
Επίσης, είναι θεμιτό να τίθεται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή συστήματος γεωεντοπισμού στο τροχαίο υλικό, ωστόσο θεωρούμε ότι η 31/12/2025 είναι αρκετά αισιόδοξη προθεσμία.
Παρ. 3
«Το Σύστημα διασφαλίζει την αυτόματη αποστολή ειδοποιήσεων στους αρμόδιους σιδηροδρομικούς σταθμούς και μηχανοδηγούς, για κινδύνους κατά την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών». Προτείνεται να διευκρινιστεί περαιτέρω η φράση «…για κινδύνους κατά την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών». Το συγκεκριμένο σύστημα, πέραν της ακινητοποίησης ή επιβράδυνσης κάποιου συρμού, δεν θεωρούμε ότι μπορεί να επικοινωνήσει αυτόματα άλλους κινδύνους που σχετίζονται με την κυκλοφορία τροχαίου υλικού, όπως το εμπόδιο εντός περιτυπώματος.
Παρ. 4
Προτείνεται να προστεθεί : «Τα δεδομένα εντοπισμού θέσης αμαξοστοιχιών του Συστήματος Ραδιοεντοπισμού, θα είναι ελεύθερα προσβάσιμα και στους πολίτες μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr- ΕΨΠ), σε επίπεδο αποκλειστικά στίγματος αμαξοστοιχίας επί του σιδηροδρομικού διαδρόμου (tracking & tracing) «.
25 Ιουνίου 2025, 13:11 |
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΜΕΛΕΤΗΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Πρόταση 1: Στην παρ. 3, να προστεθεί ότι το Σύστημα Γεωεντοπισμού συμπληρώνει και ενισχύει το ETCS, παρέχοντας πρόσθετες πληροφορίες για βελτιστοποίηση της διαχείρισης κυκλοφορίας και αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, αξιοποιώντας συνέργειες.
Πρόταση 2: Στην παρ. 2, να υπάρξει ρητή αναφορά στην ανάγκη εξασφάλισης της απαιτούμενης τηλεπικοινωνιακής υποδομής (π.χ., σταθερή και υψηλής ποιότητας κάλυψη GSM-R ή άλλης κατάλληλης τεχνολογίας) σε όλο το μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένων των σηράγγων, για την επίτευξη της ζητούμενης ακρίβειας και του «σχεδόν πραγματικού χρόνου
Πρόταση 3: Να προστεθεί διάταξη για τη διασφάλιση της κυβερνοασφάλειας του Συστήματος, δεδομένης της κρίσιμης φύσης των δεδομένων θέσης και της δημόσιας προσβασιμότητάς τους.
23 Ιουνίου 2025, 13:41 |
Πανελλήνιος Σύλλογος Πτυχιούχων Μηχανικών Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας
Για να επιτευχθεί η ακρίβεια κάτω των 15 εκατοστών, και να μπορεί να ελεγχθεί ότι έχει επιτευχθεί, θα πρέπει το «Σύστημα» να έχει και ακριβές χαρτογραφικό υπόβαθρό. Ορθά αρχικά ζητείται να τοποθετηθεί ο εξοπλισμός στις αμαξοστοιχίες, αλλά δεν υπάρχει αναφορά πουθενά για το χαρτογραφικό υπόβαθρο και τις απαιτήσεις γύρω απ’ αυτό π.χ. αν το χαρτογραφικό υπόβαθρο προέρχεται από ψηφιοποίηση χαρτών ακατάλληλης κλίμακας και ορθά να δουλεύει ο εξοπλισμός στην αμαξοστοιχία, θα φαίνονται «λάθος» αποτελέσματα στο Σύστημα. Απαιτείται ορθό χαρτογραφικό υπόβαθρο, πρόβλεψη όταν υπάρχουν αλλαγές επί του εδάφους ότι θα υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση στο Σύστημα με χρήση κατάλληλων τοπογραφικών διαγραμμάτων και πολλές δοκιμές πριν τη λειτουργία του συστήματος.
Το «Παγκόσμιο Σύστημα Δορυφορικής Πλοήγησης» είναι αρκετά γενικό. Οι δέκτες GNSS μπορούν να δέχονται και να αποκωδικοποιούν σήματα του Αμερικάνικου συστήματος εντοπισμού θέσης GPS, του Ρώσικου GLONASS, του Ευρωπαϊκού GALILEO κλπ. και φυσικά συνδυαστικά. Ο συνδυασμός τους εξασφαλίζει και ακριβέστερο προσδιορισμό θέσης, αλλά και στις περιπτώσεις που δεν «βλέπουν» πολλούς δορυφόρους, ο συνδυασμός των συστημάτων θα καλύπτει τις ελάχιστες απαιτήσεις για την επίτευξη προσδιορισμού θέσης. Θα ήταν καλό να μπούνε προδιαγραφές στις απαιτήσεις του εξοπλισμού (π.χ. FULL GNSS).
Δεδομένου ότι μπορεί κάποια στιγμή να υπάρξει σκόπιμη μείωση της ακρίβειας από κάποιο Παγκόσμιο Σύστημα Δορυφορικής Πλοήγησης, είναι καλό να απαιτηθεί ευθύς εξαρχής υποχρεωτικά και η χρήση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Προσδιορισμού θέσης GALILEO. Το GALILEO μπορεί να προσφέρει σταθερότητα. Επίσης, είναι συχνό παράδειγμα σε συνδιασκέψεις του ΝΑΤΟ ή σημαντικές επισκέψεις στην ευρύτερη περιοχή να παρατηρούμε σκόπιμη μείωση της ακρίβειας από το σύστημα GPS για κάποιες ώρες. Ανάλογο γεγονός θα επιφέρει χάος στο Σύστημα εάν χρησιμοποιείται μόνο το σύστημα GPS.
Επιπρόσθετα, με την εξέλιξη της τεχνολογίας που παρατηρείται γύρω από τα συστήματα αυτά, κρίνεται σκόπιμο να προβλέπεται στη νομοθεσία η υποχρεωτική αναβάθμιση του εξοπλισμού Παγκοσμίου Συστήματος Δορυφορικής Πλοήγησης ανά μερικά χρόνια. Ένα ιδανικό χρονικό περιθώριο πρόβλεψης θα μπορούσε να είναι τα 5-7 έτη.
Η διαρκής σύνδεση στο διαδίκτυο δεν εξασφαλίζει, με την παροχή των διορθώσεων που προσφέρει το HEPOS, ότι το σύστημα θα δουλεύει σε όλη τη γεωγραφία του. Οι δέκτες θα πρέπει να μπορούν να λαμβάνουν σήματα καθ’ όλη τη διάρκεια από το Παγκόσμιο Σύστημα Δορυφορικής Πλοήγησης. Πέρα από τις σήραγγες υπάρχουν και άλλες περιοχές που λόγω γεωγραφίας και σχεδιασμού πτήσεως των δορυφόρων δε δύναται να λαμβάνουν σήματα. Πρέπει να γίνουν δοκιμές, να εντοπιστούν αυτές οι θέσεις και είτε με τεχνικές γεωπληροφορικής, είτε με κάμερες για παράδειγμα, να υπάρχει ο ακριβής εντοπισμός της αμαξοστοιχίας και να γνωρίζει το σύστημα ευθύς εξαρχής γι’ αυτές τις περιοχές.
Χωρίς να αναπτυχθεί περαιτέρω επί του παρόντος, πρέπει να προβλεφθεί η πιθανότητα τρομοκρατικής ενέργειας μέσω GNSS Spoofing και να παρθούν τα κατάλληλα αντίμετρα.
Συνοψίζοντας τις προτάσεις των μελών του Πανελληνίου Συλλόγου Πτυχιούχων Μηχανικών Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας:
1) Να τεθούν προδιαγραφές του χαρτογραφικού υποβάθρου. Επιπρόσθετα, να προβλεφθεί η διαδικασία και οι προδιαγραφές αναθεώρησης αυτού.
2) Να οριστεί ως ελάχιστη απαίτηση των δεκτών που θα τοποθετηθούν να είναι FULL GNSS.
3) Να τεθεί ως υποχρεωτική η χρήση του Ευρωπαϊκού συστήματος GALILEO.
4) Να τεθεί χρονικός προσδιορισμός συνεχούς αναβάθμισης του εξοπλισμού.
5) Να προβλεφθεί η πιθανότητα τρομοκρατικής ενέργειας μέσω GNSS Spoofing και να παρθούν τα κατάλληλα αντίμετρα.
6) Να εντοπιστούν επάνω στο δίκτυο τα σημεία στα οποία δεν είναι δυνατή η λήψη σημάτων GNSS και να εφαρμοστούν τεχνικές γεωπληροφορικής για τον προσδιορισμό της θέσης των αμαξοστοιχιών.
Οσον αφορά το «Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών» (εφεξής: Σύστημα), στο οποίο συλλέγονται δεδομένα για τη διαρκή θέση των αμαξοστοιχιών σε σχεδόν πραγματικό χρόνο» αυτό δεν θα πρέπει να εγκατασταθεί και να λειτουργεί με ΑΣΦΑΛΕΙΑ, σε παντός είδους ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ;;
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ είναι ,για παράδειγμα, τα Σιδηδρομικά Οχήματα Γραμμών(ΣΟΓ), Δραιζίνες μικρές και μεγάλες σε μέγεθος και ισχύ κινητήρα,αυτοκίνητα Εργοληπτικών Εταιρειών Σιδηροδρομικών Εργων,τα οποία και εύκολα ,πλεόν, μετατρέπονται σε Σιδηροδρομικά Οχήματα Γραμμής ,με την προσθήκη ειδικού Σιδηροδρομικού Φορείου. Οι Οδηγοί όλων αυτών των Σιδηροδρομικών Οχημάτων πρέπει,ακόμη, υποχρεωτικά να κατέχουν την Ευρωπαική Άδεια Μηχανοδήγησης ,βάσει του Ν.3911/2011, και του ΦΕΚ 2962 τ.Β.18/7/2019.
Το «Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών» θα πρέπει,κατά την προσωπική μου γνώμη, να γίνει Εθνικός Κανόνας Ασφαλείας ,όπως ισχύει και για το «ΦΕΚ 643 τ.Β. ΤΗΣ 23.05.2006 «ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ»,πράγμα το οποίο σημαίνει ότι πρέπει να
εγκριθεί και πιστοποιηθεί από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων(ΡΑΣ) και,
κατόπιν να εγκριθεί και αποκτήσει Ευρωπαικό Κωδικό Πιστοποίησης από
την Ευρωπαική Ένωση και τον ERA (EUROPEAN RAILWAY ASSOCIATION).
Προς Τεχνική Εφαρμογή των περιεχομένων «ΠΔ_160_2007 AΣΦΑΛΕΙΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ», όπως επικαιροποιήθηκε και ισχύει με τα περιεχόμενα του :
«Ν.4632-2019 ΦΕΚ 159 Τ.Α. ΔΙΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ», για να λειτουργήσει ένα σιδηροδρομικό σύστημα ασφαλείας,
συνολικά σε κεντρικές γραμμές πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί τα λεγόμενα
«τεστ ενσωμάτωσης»(integration tests) και να έχουν εκδοθεί από τη ΡΑΣ η
έγκριση θέσης για λειτουργία επί γραμμής σε όλο το τμήμα του δικτύου ,
καθώς και να υπάρχουν πιστοποιητικά καλής λειτουργίας ευρωπαικών προ-
διαγραφών ,ελεγμένα από τον Κατάλληλα Κοινοποιημένο Φορέα Πιστοποίησης
(Notified Body-NoBo),που προυποθέτουν πολλά και συνεχή δοκιμαστικά δρο-
μολόγια και ασκήσεις προσομοίωσης.
Μπορεί και πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα να δίδονται οι πληροφορίες γεωντοπισμού με metadata για να δοθεί η δυνατότητα να αναπτυχθούν και ελεύθερα εργαλεία για την παρακολούθηση των αμαξοστοιχιών
Παρ.2
Προτείνεται να προστεθεί…..
«Από την υποχρέωση αυτή εξαιρούνται οι εν λειτουργία κινητήριες μονάδες που έχουν χαρακτηριστεί από τον ΟΣΕ με απόφαση Δ.Σ. ως μουσειακού χαρακτήρα, οι οποίες μπορούν να χρησιμοποιούνται στις γραμμές και τμήματα του ενεργού σιδηροδρομικού δικτύου που έχουν χαρακτηριστεί με απόφαση του ΔΣ του ΟΣΕ ως «ιστορικές ή / και τουριστικές».
Επίσης, είναι θεμιτό να τίθεται συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή συστήματος γεωεντοπισμού στο τροχαίο υλικό, ωστόσο θεωρούμε ότι η 31/12/2025 είναι αρκετά αισιόδοξη προθεσμία.
Παρ. 3
«Το Σύστημα διασφαλίζει την αυτόματη αποστολή ειδοποιήσεων στους αρμόδιους σιδηροδρομικούς σταθμούς και μηχανοδηγούς, για κινδύνους κατά την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών». Προτείνεται να διευκρινιστεί περαιτέρω η φράση «…για κινδύνους κατά την κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών». Το συγκεκριμένο σύστημα, πέραν της ακινητοποίησης ή επιβράδυνσης κάποιου συρμού, δεν θεωρούμε ότι μπορεί να επικοινωνήσει αυτόματα άλλους κινδύνους που σχετίζονται με την κυκλοφορία τροχαίου υλικού, όπως το εμπόδιο εντός περιτυπώματος.
Παρ. 4
Προτείνεται να προστεθεί : «Τα δεδομένα εντοπισμού θέσης αμαξοστοιχιών του Συστήματος Ραδιοεντοπισμού, θα είναι ελεύθερα προσβάσιμα και στους πολίτες μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr- ΕΨΠ), σε επίπεδο αποκλειστικά στίγματος αμαξοστοιχίας επί του σιδηροδρομικού διαδρόμου (tracking & tracing) «.
Πρόταση 1: Στην παρ. 3, να προστεθεί ότι το Σύστημα Γεωεντοπισμού συμπληρώνει και ενισχύει το ETCS, παρέχοντας πρόσθετες πληροφορίες για βελτιστοποίηση της διαχείρισης κυκλοφορίας και αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, αξιοποιώντας συνέργειες.
Πρόταση 2: Στην παρ. 2, να υπάρξει ρητή αναφορά στην ανάγκη εξασφάλισης της απαιτούμενης τηλεπικοινωνιακής υποδομής (π.χ., σταθερή και υψηλής ποιότητας κάλυψη GSM-R ή άλλης κατάλληλης τεχνολογίας) σε όλο το μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, συμπεριλαμβανομένων των σηράγγων, για την επίτευξη της ζητούμενης ακρίβειας και του «σχεδόν πραγματικού χρόνου
Πρόταση 3: Να προστεθεί διάταξη για τη διασφάλιση της κυβερνοασφάλειας του Συστήματος, δεδομένης της κρίσιμης φύσης των δεδομένων θέσης και της δημόσιας προσβασιμότητάς τους.
Για να επιτευχθεί η ακρίβεια κάτω των 15 εκατοστών, και να μπορεί να ελεγχθεί ότι έχει επιτευχθεί, θα πρέπει το «Σύστημα» να έχει και ακριβές χαρτογραφικό υπόβαθρό. Ορθά αρχικά ζητείται να τοποθετηθεί ο εξοπλισμός στις αμαξοστοιχίες, αλλά δεν υπάρχει αναφορά πουθενά για το χαρτογραφικό υπόβαθρο και τις απαιτήσεις γύρω απ’ αυτό π.χ. αν το χαρτογραφικό υπόβαθρο προέρχεται από ψηφιοποίηση χαρτών ακατάλληλης κλίμακας και ορθά να δουλεύει ο εξοπλισμός στην αμαξοστοιχία, θα φαίνονται «λάθος» αποτελέσματα στο Σύστημα. Απαιτείται ορθό χαρτογραφικό υπόβαθρο, πρόβλεψη όταν υπάρχουν αλλαγές επί του εδάφους ότι θα υπάρχει έγκαιρη ενημέρωση στο Σύστημα με χρήση κατάλληλων τοπογραφικών διαγραμμάτων και πολλές δοκιμές πριν τη λειτουργία του συστήματος.
Το «Παγκόσμιο Σύστημα Δορυφορικής Πλοήγησης» είναι αρκετά γενικό. Οι δέκτες GNSS μπορούν να δέχονται και να αποκωδικοποιούν σήματα του Αμερικάνικου συστήματος εντοπισμού θέσης GPS, του Ρώσικου GLONASS, του Ευρωπαϊκού GALILEO κλπ. και φυσικά συνδυαστικά. Ο συνδυασμός τους εξασφαλίζει και ακριβέστερο προσδιορισμό θέσης, αλλά και στις περιπτώσεις που δεν «βλέπουν» πολλούς δορυφόρους, ο συνδυασμός των συστημάτων θα καλύπτει τις ελάχιστες απαιτήσεις για την επίτευξη προσδιορισμού θέσης. Θα ήταν καλό να μπούνε προδιαγραφές στις απαιτήσεις του εξοπλισμού (π.χ. FULL GNSS).
Δεδομένου ότι μπορεί κάποια στιγμή να υπάρξει σκόπιμη μείωση της ακρίβειας από κάποιο Παγκόσμιο Σύστημα Δορυφορικής Πλοήγησης, είναι καλό να απαιτηθεί ευθύς εξαρχής υποχρεωτικά και η χρήση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Προσδιορισμού θέσης GALILEO. Το GALILEO μπορεί να προσφέρει σταθερότητα. Επίσης, είναι συχνό παράδειγμα σε συνδιασκέψεις του ΝΑΤΟ ή σημαντικές επισκέψεις στην ευρύτερη περιοχή να παρατηρούμε σκόπιμη μείωση της ακρίβειας από το σύστημα GPS για κάποιες ώρες. Ανάλογο γεγονός θα επιφέρει χάος στο Σύστημα εάν χρησιμοποιείται μόνο το σύστημα GPS.
Επιπρόσθετα, με την εξέλιξη της τεχνολογίας που παρατηρείται γύρω από τα συστήματα αυτά, κρίνεται σκόπιμο να προβλέπεται στη νομοθεσία η υποχρεωτική αναβάθμιση του εξοπλισμού Παγκοσμίου Συστήματος Δορυφορικής Πλοήγησης ανά μερικά χρόνια. Ένα ιδανικό χρονικό περιθώριο πρόβλεψης θα μπορούσε να είναι τα 5-7 έτη.
Η διαρκής σύνδεση στο διαδίκτυο δεν εξασφαλίζει, με την παροχή των διορθώσεων που προσφέρει το HEPOS, ότι το σύστημα θα δουλεύει σε όλη τη γεωγραφία του. Οι δέκτες θα πρέπει να μπορούν να λαμβάνουν σήματα καθ’ όλη τη διάρκεια από το Παγκόσμιο Σύστημα Δορυφορικής Πλοήγησης. Πέρα από τις σήραγγες υπάρχουν και άλλες περιοχές που λόγω γεωγραφίας και σχεδιασμού πτήσεως των δορυφόρων δε δύναται να λαμβάνουν σήματα. Πρέπει να γίνουν δοκιμές, να εντοπιστούν αυτές οι θέσεις και είτε με τεχνικές γεωπληροφορικής, είτε με κάμερες για παράδειγμα, να υπάρχει ο ακριβής εντοπισμός της αμαξοστοιχίας και να γνωρίζει το σύστημα ευθύς εξαρχής γι’ αυτές τις περιοχές.
Χωρίς να αναπτυχθεί περαιτέρω επί του παρόντος, πρέπει να προβλεφθεί η πιθανότητα τρομοκρατικής ενέργειας μέσω GNSS Spoofing και να παρθούν τα κατάλληλα αντίμετρα.
Συνοψίζοντας τις προτάσεις των μελών του Πανελληνίου Συλλόγου Πτυχιούχων Μηχανικών Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας:
1) Να τεθούν προδιαγραφές του χαρτογραφικού υποβάθρου. Επιπρόσθετα, να προβλεφθεί η διαδικασία και οι προδιαγραφές αναθεώρησης αυτού.
2) Να οριστεί ως ελάχιστη απαίτηση των δεκτών που θα τοποθετηθούν να είναι FULL GNSS.
3) Να τεθεί ως υποχρεωτική η χρήση του Ευρωπαϊκού συστήματος GALILEO.
4) Να τεθεί χρονικός προσδιορισμός συνεχούς αναβάθμισης του εξοπλισμού.
5) Να προβλεφθεί η πιθανότητα τρομοκρατικής ενέργειας μέσω GNSS Spoofing και να παρθούν τα κατάλληλα αντίμετρα.
6) Να εντοπιστούν επάνω στο δίκτυο τα σημεία στα οποία δεν είναι δυνατή η λήψη σημάτων GNSS και να εφαρμοστούν τεχνικές γεωπληροφορικής για τον προσδιορισμό της θέσης των αμαξοστοιχιών.
Open data
Οσον αφορά το «Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών» (εφεξής: Σύστημα), στο οποίο συλλέγονται δεδομένα για τη διαρκή θέση των αμαξοστοιχιών σε σχεδόν πραγματικό χρόνο» αυτό δεν θα πρέπει να εγκατασταθεί και να λειτουργεί με ΑΣΦΑΛΕΙΑ, σε παντός είδους ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ;;
ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΟΧΗΜΑΤΑ είναι ,για παράδειγμα, τα Σιδηδρομικά Οχήματα Γραμμών(ΣΟΓ), Δραιζίνες μικρές και μεγάλες σε μέγεθος και ισχύ κινητήρα,αυτοκίνητα Εργοληπτικών Εταιρειών Σιδηροδρομικών Εργων,τα οποία και εύκολα ,πλεόν, μετατρέπονται σε Σιδηροδρομικά Οχήματα Γραμμής ,με την προσθήκη ειδικού Σιδηροδρομικού Φορείου. Οι Οδηγοί όλων αυτών των Σιδηροδρομικών Οχημάτων πρέπει,ακόμη, υποχρεωτικά να κατέχουν την Ευρωπαική Άδεια Μηχανοδήγησης ,βάσει του Ν.3911/2011, και του ΦΕΚ 2962 τ.Β.18/7/2019.
Το «Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών» θα πρέπει,κατά την προσωπική μου γνώμη, να γίνει Εθνικός Κανόνας Ασφαλείας ,όπως ισχύει και για το «ΦΕΚ 643 τ.Β. ΤΗΣ 23.05.2006 «ΕΓΚΡΙΣΗ ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΕΣ ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ»,πράγμα το οποίο σημαίνει ότι πρέπει να
εγκριθεί και πιστοποιηθεί από την Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων(ΡΑΣ) και,
κατόπιν να εγκριθεί και αποκτήσει Ευρωπαικό Κωδικό Πιστοποίησης από
την Ευρωπαική Ένωση και τον ERA (EUROPEAN RAILWAY ASSOCIATION).
Προς Τεχνική Εφαρμογή των περιεχομένων «ΠΔ_160_2007 AΣΦΑΛΕΙΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ», όπως επικαιροποιήθηκε και ισχύει με τα περιεχόμενα του :
«Ν.4632-2019 ΦΕΚ 159 Τ.Α. ΔΙΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΕΥΡΩΠΑΙΚΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ», για να λειτουργήσει ένα σιδηροδρομικό σύστημα ασφαλείας,
συνολικά σε κεντρικές γραμμές πρέπει να έχουν πραγματοποιηθεί τα λεγόμενα
«τεστ ενσωμάτωσης»(integration tests) και να έχουν εκδοθεί από τη ΡΑΣ η
έγκριση θέσης για λειτουργία επί γραμμής σε όλο το τμήμα του δικτύου ,
καθώς και να υπάρχουν πιστοποιητικά καλής λειτουργίας ευρωπαικών προ-
διαγραφών ,ελεγμένα από τον Κατάλληλα Κοινοποιημένο Φορέα Πιστοποίησης
(Notified Body-NoBo),που προυποθέτουν πολλά και συνεχή δοκιμαστικά δρο-
μολόγια και ασκήσεις προσομοίωσης.
Μπορεί και πρέπει να εξεταστεί η δυνατότητα να δίδονται οι πληροφορίες γεωντοπισμού με metadata για να δοθεί η δυνατότητα να αναπτυχθούν και ελεύθερα εργαλεία για την παρακολούθηση των αμαξοστοιχιών