Αρχική Αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών...Άρθρο 31 Προσλήψεις προσωπικού αορίστου χρόνου στην εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. – Προσθήκη άρθρου 7Ε στον ν. 5167/2024Σχόλιο του χρήστη Μακροδημόπουλος Δημήτρης | 25 Ιουνίου 2025, 00:19
Το νομοσχέδιο δείχνει να αγνοεί πλήρως το ρόλο των υπηρεσιών της Δ/νσης Γραμμής στην ασφάλεια της κυκλοφορίας: Των Τμημάτων Γραμμής και των Τμημάτων Μεταλλικών Κατασκευών (ΤΜΚ). Ασφαλή κυκλοφορία χωρίς συστήματα ασφαλείας με αυστηρή τήρηση του ΓΚΚ είχαμε και μπορούμε να έχουμε. Χωρίς τη σωστή λειτουργία των Τμημάτων Γραμμής και των ΤΜΚ δεν γνωρίζεις αν ένα τρένο που αναχωρεί από τον σταθμό Α θα φθάσει στον σταθμό Β. Ο συντάκτης του νομοσχεδίου προφανώς αγνοεί το πλήθος των εγκυκλίων που διέπει την ασφάλεια της κυκλοφορίας και αφορά τις υπηρεσίες Γραμμής. Αλλά και τα Εγχειρίδια Καθηκόντων του Τεχνίτη Γραμμής, του Αρχιτεχνίτη Γραμμής και του Εργοδηγού Γραμμής στα οποία καταγράφεται λεπτομερώς ο τρόπος που θα πρέπει να ενεργήσει σε κάθε περίπτωση, σε οτιδήποτε υποπέσει στην αντίληψή του. Δεν είναι μόνον η συντήρηση της γραμμής, οι καθημερινές επιθεωρήσεις της γραμμής, η επιβολή βραδυποριών, είναι και ο τρόπος που θα πρέπει να αντιδράσει στα ακραία καιρικά φαινόμενα, όπου ο Κανονισμός Γραμμής απαιτεί να είναι παρών, επί τόπου δηλαδή, ασχέτως κανονικού ωραρίου. Στις καταιγίδες, στις χιονοπτώσεις, στους καύσωνες που επιφέρουν στρεβλώσεις στη σιδηροδρομική γραμμή, πώς θα ενεργήσει σε μία θραύση σιδηροτροχιάς όπως και σε μία στρέβλωση. Πρόκειται για φαινόμενα καθημερινά σχεδόν που χωρίς υπερβολή στοίχειωναν τη ζωή των εργαζομένων στα Τμήματα Γραμμής. Δεν υπήρχε γιορτή και σχόλη, ούτε Χριστούγεννα ή Πάσχα. Ο καιρός κανόνιζε τη ζωή των Τεχνιτών Γραμμής και η κυκλοφορία με τα απρόοπτά της. Σε μία παρατήρηση αμαξοστοιχίας για απλό πρόβλημα της γραμμής θα έπρεπε πριν τη διέλευση της επομένης να ελεγχθεί η κατάσταση της γραμμής και να αξιολογηθεί αν θα πρέπει να επιβληθεί βραδυπορία. Ενδεικτικά σημειώνω ότι το 1991 παρασύρθηκε μεσόβαθρο της σιδηροδρομικής γέφυρας στο Κόσσυνθο της Ξάνθης και το 1996 εξ ολοκλήρου η γέφυρα του Κομψάτου Κομοτηνής μήκους 85 μ. χωρίς να κινδυνεύσει κανείς παρά τη μεγάλη κυκλοφορία εκείνης της περιόδου, διότι το προσωπικό του Τμήματος Γραμμής παρακολουθούσε την εξέλιξη του φαινομένου και έγκαιρα είχε διακόψει την κυκλοφορία των τρένων. Να σημειωθεί ότι το προσωπικό της Γραμμής δεν εργάζεται κυκλωματικά ανά 8ωρο αλλά έχει 8ωρο επί πενθήμερο και για ότι άλλο ήθελε προκύψει οποιαδήποτε ώρα της ημέρας, καθημερινή ή γιορτή, θα πρέπει να επιληφθεί άμεσα. Γιαυτό το προσωπικό, οι Τεχνίτες Γραμμής. πρέπει να είναι μόνιμο. Διότι η συντήρηση της γραμμής αποτελεί τέχνη και η αντιμετώπιση συμβάντων απαιτεί εμπειρία. Θα πρέπει να γνωρίζει, από την εμπειρία του, τα επισφαλή σημεία της γραμμής ώστε να τα εποπτεύει άμεσα σε συνθήκες ακραίων φαινομένων. Θα πρέπει να μπορεί να αξιολογεί τις καταστάσεις, να ενημερώνει και σε συνεννόηση με τους εκατέρωθεν σταθμούς να επιβάλλει βραδυπορία ή ακόμη και διακοπή κυκλοφορίας. Δεν μπορώ να φανταστώ τί συμβαίνει σήμερα με ελάχιστο έως μηδενικό προσωπικό. Να σημειώσουμε ότι η δικαιοδοσία κάθε Τμήματος Γραμμής αγγίζει τα 300 km. Ποιός ελέγχει σήμερα τις μεταλλικές γέφυρες ή τις αλλαγές τροχιάς από τη στιγμή που τα δύο ΤΜΚ έχουν περάσει σχεδόν στην ανυπαρξία; Χωρίς συστήματα ασφαλείας με την τήρηση του ΓΚΚ η κυκλοφορία είναι ασφαλής, χωρίς Τμήματα Γραμμής και ΤΜΚ επανδρωμένα πλήρως, με οποιεσδήποτε συνθήκες η κυκλοφορία είναι ανασφαλής. Αποτελούν την πρώτη προϋπόθεση. Πώς υπολογίζεται το αναγκαιούν προσωπικό; Με το Ημερολόγιο Πρόγραμμα που μας κληροδότησε η γαλλική SOFERAI από τις αρχές της δεκαετίας του 1970 επικαιροποιημένο στις σημερινές συνθήκες..