Αρχική Αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών...Άρθρο 10 Δοκιμασίες αξιολόγησης προσωπικού κρίσιμων καθηκόντων ασφαλείας κατά το στάδιο επιλογής – Προσθήκη άρθρου 13Α στον ν. 5167/2024Σχόλιο του χρήστη Μακροδημόπουλος Δημήτρης | 25 Ιουνίου 2025, 12:54
Είναι δυνατόν να πεισθεί κανείς ότι προσλήψεις με κριτήριο την ορθοφωνία, τη λεκτική επικοινωνία και ιδιαίτερα την αμφίδρομη κατανόηση θα είναι αξιοκρατικές; Εξ άλλου οι επιτυχόντες πάντα περνούσαν από ιατρικές εξετάσεις. Π.χ η αδυναμία αμφίδρομης κατανόησης δεν θα εντοπισθεί; Τα κριτήρια πρέπει να είναι αντικειμενικά και αδιάβλητα ώστε να μην μπορούν να αμφισβητηθούν. Ιδιαίτερα οι δοκιμασίες μέσω προσομοιώσεων και προσομοιωτών δίνουν την εντύπωση ότι αποσκοπούν να ευνοήσουν όσους προσλήφθηκαν με μπλοκάκι με αδιαφανείς διαδικασίες διότι έχουν εξοικειωθεί με το σιδηροδρομικό περιβάλλον και υπερτερούν σαφέστατα έναντι των άλλων υποψηφίων. Έγραφε η Καθημερινή στις 29 Απριλίου 2025: «Στο μεταξύ, ανοίγει ο δρόμος ώστε μέσω της αξιολόγησης εργαζόμενοι στον ΟΣΕ με μπλοκάκι να προσληφθούν με συμβάσεις αορίστου χρόνου»! Αφήστε λοιπόν το ΑΣΕΠ να αναλάβει αποκλειστικά το θέμα των προσλήψεων με σεβασμό στα αποτελέσματα της αξιολόγησής του. Τα κριτήρια των προσλήψεων που αναφέρετε είναι διαβλητά. Οι αξιολογητές θα είναι αποσυνδεδεμένοι από κομματικές παρατάξεις που ως επί το πλείστον διενήργησαν τις προσλήψεις με μπλοκάκι και θα θελήσουν να μονιμοποιήσουν τους επιλεγέντες με μπλοκάκι. Ποιος μπορεί να διασφαλίσει το αντίθετο; Οι ανάγκες του σιδηροδρόμου δεν προκύπτουν από τη μία ημέρα στην άλλη. Είναι γνωστές και προγραμματίζονται. Γιαυτό δεν αντέχει το επιχείρημα ότι το ΑΣΕΠ καθυστερεί. Το επιχείρημα αυτό επικαλείται ουσιαστικά την προκήρυξη 1/2022 για την πρόσληψη 90 υπαλλήλων στον ΟΣΕ που δεν τελεσφόρησε. Αυτό συνέβη διότι ενεπλάκη στη διαδικασία ο ΟΣΕ με την πρακτική δοκιμασία που αξίωνε δίνοντας την εντύπωση ότι ήθελε με την πρακτική διαδικασία να μετατρέψει σε αορίστου χρόνου όσους προσέλαβε με μπλοκάκι ("Οι προσλήψεις στον ΟΣΕ" Καθημερινή 4/3/2023 & Εφσυν 3/3/2023)για τους λόγους που προανέφερα Όσον αφορά το θέμα των μετατάξεων: Θα πρέπει να αναφερθεί ότι μάστιγα στις δεκαετίες του 1990 και 2000 υπήρξε το θέμα των μετατάξεων μέσω πελατειακών σχέσεων με μειωμένα προσόντα έναντι των αναγκών του Οργανισμού και υπήρξε πεδίο κομματικής συναλλαγής προς άγρα ψήφων. Αυτό οδήγησε σε όργιο ρουσφετολογίας και στην οριακή συρρίκνωση ή την εκμηδένιση σημαντικών κλάδων, όπως η Συντήρηση της Γραμμής, που υπήρξε η κύρια δεξαμενή των μετατάξεων. Είναι χαρακτηριστικό ότι η πλειοψηφία σχεδόν των υπαλλήλων του ΟΣΕ είχε μεταταγεί σε άλλο κλάδο, χωρίς αυτό ν’ αποτελεί υπερβολή. Αντί ν’ απευθυνθεί ο ΟΣΕ στην αγορά εργασίας προσλαμβάνοντας άτομα με επαρκείς και σύγχρονες γνώσεις ανανεώνοντας ταυτόχρονα ηλικιακά το προσωπικό του περιορίσθηκε σε εσωτερικές μετατάξεις υπαλλήλων με μοναδικό προσόν την πίστη τους στην εκάστοτε κυβερνητική παράταξη και ως εφόδιο τις ξεπερασμένες γνώσεις παλαιότερων δεκαετιών. Όμως, όταν ένας Οργανισμός προσπαθεί να εκσυγχρονισθεί τεχνολογικά χωρίς ν’ ανανεώνει το ανθρώπινο δυναμικό του ώστε να μεταφερθεί και η τεχνογνωσία της νέας γενιάς αλλά καλύπτει ιδιαίτερα τους νέους τομείς με μετατάξεις του υφισταμένου προσωπικού που βίωνε ακόμη τεχνολογικά και γνωστικά παρωχημένες εποχές είναι επόμενο να δημιουργεί χάσμα ανάμεσα στις λειτουργικές απαιτήσεις της νέας τεχνολογίας και στις δυνατότητες του προσωπικού με αποτέλεσμα τον κίνδυνο πρόκλησης ατυχημάτων. Το είδαμε στα Τέμπη με τον σταθμάρχη όπου το πελατειακό σύστημα (και όχι μόνον αυτό) διαδραμάτισε κομβικό ρόλο στην τραγωδία.