• Σχόλιο του χρήστη 'Μακροδημόπουλος Δημήτρης' | 25 Ιουνίου 2025, 15:24

    Όταν το 1977 είχα προσληφθεί στον ΟΣΕ, οι αποφάσεις για την λειτουργία του Οργανισμού λαμβάνονταν από τους τρεις γενικούς διευθυντές του που προέρχονταν από τα στελέχη του Οργανισμού. Ποιο ήταν το πλεονέκτημα αυτής της επιλογής της κορυφής της υπηρεσιακής πυραμίδας; Και τότε οι επιλογές είχαν κομματική χροιά, μόνιμη παθογένεια της χώρας, όμως η επιλογή γίνονταν μεταξύ των αρχαιοτέρων της επετηρίδας, έτσι ώστε οι επιλεγέντες είχαν μεγάλη εμπειρία, ήταν γνώστες των προβλημάτων και της ιδιαιτερότητας της λειτουργίας του σιδηροδρόμου και της αντιμετώπισης των προβλημάτων. Τα προβλήματα διογκώθηκαν όταν μετά αρκετά χρόνια οι θέσεις αυτές πληρώνονταν από την "αγορά", δηλαδή με στελέχη εκτός του ΟΣΕ με αποτέλεσμα οι επιλεγμένοι να αγνοούν τη λειτουργία σιδηροδρόμου, διότι ο σιδηρόδρομος ήταν αντικείμενο αποκλειστικά του ΟΣΕ, και ως εκ τούτου να αδυνατούν να αξιολογήσουν τις πραγματικές ανάγκες του, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων που προέρχονταν από συγγενείς κλάδους. Εξαίρεση αποτελεί η σημερινή συγκυρία με την παρουσία στο τιμόνι του ΟΣΕ του μεταβατικού Διευθύνοντος Συμβούλου ο οποίος είναι άριστος γνώστης του σιδηροδρόμου αλλά γνωρίζει και τις παθογένειές του διότι υπηρέτησε ως Γενικός Διευθυντής από το 2007 έως το 2010 αλλά και αργότερα στις αρχές της δεκαετίας του 2020 ως σύμβουλος Αν αυτό συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό με τα στελέχη του οργανισμού που διορίζονται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις, είναι αυτονόητο ότι υφίσταται στον υπερθετικό βαθμό για την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του υπουργείου. Αλλά και η αξιοποίηση πανεπιστημιακών σε θέσεις ευθύνης δεν προσέφερε στην επίλυση των προβλημάτων του σιδηροδρόμου. Μπορεί κάποιοι να είναι άριστοι δάσκαλοι αλλά δεν πρόκειται να διδάξουν σε φοιτητές, ούτε τα εγχειρίδια θα τους αποκαλύψουν τα αίτια παρά μόνον την τεχνική πλευρά προβλήματος και όχι τις παθογένειες της δυσλειτουργίας του. Δεν έχουν βιώματα της λειτουργίας του σιδηροδρόμου, δεν γνωρίζουν τις παθογένειες του Οργανισμού που αυτές καθορίζουν τη λειτουργία του. Οι κυβερνήσεις αξιοποιούν κατά κόρον τους πανεπιστημιακούς για να συγκαλύψουν πίσω από τον ακαδημαϊκό τίτλο τους την πολιτική αδυναμία τους ή την απροθυμία τους να παρέμβουν αποτελεσματικά για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και να διαιωνίζουν τον κομματικό τους έλεγχο. Όσα λέγονται για μετάκληση στελεχών από το εξωτερικό αποτελεί προσβολή γαι το προσωπικό που υπηρετεί. Διότι τα ελληνικά Πολυτεχνεία υπερτερούν κατά παρασάγγας των ευρωπαϊκών και για τον τρόπο εισαγωγής στις σχολές αλλά και για το επίπεδο των σπουδών πενταετούς κύκλου. Αλλά και οι εξ Ευρώπης που θα θελήσουν να συμβάλλουν, ως λάτρεις του ορθολογισμού δεν θα μπορέσουν να αντιληφθούν τον πελατειακό χαρακτήρα της λειτουργίας του σιδηροδρόμου και θα εξαντλήσουν την παρέμβασή τους στο φαίνεσθαι των προβλημάτων.. Οι επιλογή της ιεραρχίας μέχρι τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, που καλόν είναι και είναι ταυτόχρονα και πρόεδρος του ΔΣ, θα πρέπει να περιορίζεται μεταξύ του προσωπικού του σιδηροδρόμου. Γιαυτό εξ άλλου οι καλύτερες περίοδοι που βίωσε ο σιδηρόδρομος στη χώρα μας ήσαν αυτές που ηγούντο του ΟΣΕ σιδηροδρομικοί.