Άρθρο 28 Πλήρωση θέσεων Γενικών Διευθυντών, Διευθυντών και Υποδιευθυντών στην εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε. – Προσθήκη άρθρου 7Β στον ν. 5167/2024

Στον ν. 5167/2024 (Α’ 207), προστίθεται άρθρο 7Β, ως εξής:

«Άρθρο 7Β

Πλήρωση θέσεων Γενικών Διευθυντών, Διευθυντών και Υποδιευθυντών στην εταιρεία Σιδηρόδρομοι Ελλάδος Μ.Α.Ε.

  1. Η πλήρωση των θέσεων των Γενικών Διευθυντών, Διευθυντών και Υποδιευθυντών γίνεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της εταιρείας, κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης με συμβάσεις ορισμένου χρόνου διάρκειας έως τριών (3) ετών, σύμφωνα με τον προγραμματισμό προσλήψεων του άρθρου 51 του ν. 4622/2019 (Α’ 133), με δυνατότητα ισόχρονης ανανέωσης άπαξ.
  2. Η πλήρωση των θέσεων ευθύνης της παρ. 1 είναι δυνατή και με ανάθεση άσκησης παράλληλων καθηκόντων σε προσωπικό το οποίο έχει αναλάβει άλλη θέση ευθύνης της παρ. 1 κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης, με απόφαση του Διευθύνοντος Συμβούλου της εταιρείας για το υπόλοιπο του χρόνου διάρκειας της συναφθείσας σύμβασης, με δυνατότητα ανανέωσης μία (1) φορά, και με εφαρμογή της διαδικασίας της παρ. 1.
  3. Η διαδικασία πρόσληψης, καθώς και η πολιτική και το ύψος αποδοχών του προσωπικού της παρ. 1 εγκρίνονται από το Διοικητικό Συμβούλιο μετά από εισήγηση της Επιτροπής Προσλήψεων και Αμοιβών του άρθρου 7Θ. Το ύψος των αμοιβών δεν μπορεί να υπερβαίνει: α) στην περίπτωση των Διευθυντών και των Υποδιευθυντών της παρ. 1, το όριο της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015 (Α’ 176) και β) στην περίπτωση των Γενικών Διευθυντών, το όριο της παρ. 3 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015. Στη διαδικασία της παρούσας δύναται να συμμετέχoυν το υπάρχον προσωπικό της εταιρείας και υποψήφιοι εκτός εταιρείας.
  4. Σε περίπτωση πλήρωσης θέσης της παρ. 1 από υπάλληλο με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου, αναστέλλεται αυτοδικαίως η άσκηση οποιουδήποτε δημόσιου λειτουργήματος και καθηκόντων σε οποιαδήποτε θέση στον δημόσιο τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), για το διάστημα, κατά το οποίο ο υπάλληλος κατέχει τη θέση αυτή, και ο υπάλληλος αμείβεται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.
  5. Οι υπάλληλοι του παρόντος άρθρου, μετά από τη λήξη της θητείας τους επανέρχονται αυτοδικαίως στη θέση που κατείχαν πριν από τον διορισμό τους και ο χρόνος θητείας τους λογίζεται για κάθε συνέπεια ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στη θέση που κατείχαν πριν από την ανάληψη θέσης της παρ. 1.
  6. Σε περίπτωση πλήρωσης της θέσης της παρ. 1 από προσωπικό της εταιρείας, οι αποδοχές του παρόντος δεν διατηρούνται μετά την καθ` οιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του στελέχους από τη θέση.
  7. Ειδικά οι θέσεις Υποδιευθυντών που καλύπτονται σύμφωνα με την παρ. 1, δεν υπερβαίνουν το ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%) επί του συνόλου των προβλεπόμενων θέσεων των Υποδιευθυντών.
  8. Στην πρόσκληση της παρ. 1 ορίζονται ιδίως:

α) Η θέση που προκηρύσσεται και τα απαιτούμενα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα αυτής,

β) τα κριτήρια επιλογής και η βαρύτητα εκάστου κριτηρίου,

γ) η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων των υποψηφίων, ο τρόπος υποβολής τους και η υπηρεσία υποδοχής τους,

δ) τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και ο τρόπος και ο χρόνος υποβολής τους,

ε) η διαδικασία αξιολόγησης και επιλογής των υποψηφίων, η διενέργεια συνέντευξης, η διαδικασία σύνταξης των πινάκων κατάταξης, τα αρμόδια όργανα για τη διενέργεια αυτών των διαδικασιών, η διαδικασία ελέγχου νομιμότητας των πινάκων κατάταξης,

στ) το δικαίωμα άσκησης ένστασης, ο τρόπος και χρόνος άσκησής της και το όργανο εξέτασής της και

ζ) οι όροι της σύμβασης και η διάρκειά της.

  1. Οι όροι των συμβάσεων της εταιρείας με τους Γενικούς Διευθυντές, Διευθυντές και Υποδιευθυντές εγκρίνονται από το Διοικητικό Συμβούλιο μετά από εισήγηση της Επιτροπής Προσλήψεων και Αμοιβών του άρθρου 7Θ. Στους όρους αυτούς περιλαμβάνεται αναλυτική στοχοθεσία με μετρήσιμους στόχους.».
  • 25 Ιουνίου 2025, 17:03 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε.

    Παράγραφος 7
    Σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου, δημιουργείται –αντιδεοντολογικά- προσωπικό δύο ταχυτήτων μισθολογικά, βλ. για παράδειγμα τις θέσεις των υποδιευθυντών.

  • 25 Ιουνίου 2025, 15:24 | Μακροδημόπουλος Δημήτρης

    Όταν το 1977 είχα προσληφθεί στον ΟΣΕ, οι αποφάσεις για την λειτουργία του Οργανισμού λαμβάνονταν από τους τρεις γενικούς διευθυντές του που προέρχονταν από τα στελέχη του Οργανισμού. Ποιο ήταν το πλεονέκτημα αυτής της επιλογής της κορυφής της υπηρεσιακής πυραμίδας; Και τότε οι επιλογές είχαν κομματική χροιά, μόνιμη παθογένεια της χώρας, όμως η επιλογή γίνονταν μεταξύ των αρχαιοτέρων της επετηρίδας, έτσι ώστε οι επιλεγέντες είχαν μεγάλη εμπειρία, ήταν γνώστες των προβλημάτων και της ιδιαιτερότητας της λειτουργίας του σιδηροδρόμου και της αντιμετώπισης των προβλημάτων. Τα προβλήματα διογκώθηκαν όταν μετά αρκετά χρόνια οι θέσεις αυτές πληρώνονταν από την «αγορά», δηλαδή με στελέχη εκτός του ΟΣΕ με αποτέλεσμα οι επιλεγμένοι να αγνοούν τη λειτουργία σιδηροδρόμου, διότι ο σιδηρόδρομος ήταν αντικείμενο αποκλειστικά του ΟΣΕ, και ως εκ τούτου να αδυνατούν να αξιολογήσουν τις πραγματικές ανάγκες του, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων που προέρχονταν από συγγενείς κλάδους. Εξαίρεση αποτελεί η σημερινή συγκυρία με την παρουσία στο τιμόνι του ΟΣΕ του μεταβατικού Διευθύνοντος Συμβούλου ο οποίος είναι άριστος γνώστης του σιδηροδρόμου αλλά γνωρίζει και τις παθογένειές του διότι υπηρέτησε ως Γενικός Διευθυντής από το 2007 έως το 2010 αλλά και αργότερα στις αρχές της δεκαετίας του 2020 ως σύμβουλος Αν αυτό συμβαίνει σε μεγάλο βαθμό με τα στελέχη του οργανισμού που διορίζονται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις, είναι αυτονόητο ότι υφίσταται στον υπερθετικό βαθμό για την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του υπουργείου.
    Αλλά και η αξιοποίηση πανεπιστημιακών σε θέσεις ευθύνης δεν προσέφερε στην επίλυση των προβλημάτων του σιδηροδρόμου. Μπορεί κάποιοι να είναι άριστοι δάσκαλοι αλλά δεν πρόκειται να διδάξουν σε φοιτητές, ούτε τα εγχειρίδια θα τους αποκαλύψουν τα αίτια παρά μόνον την τεχνική πλευρά προβλήματος και όχι τις παθογένειες της δυσλειτουργίας του. Δεν έχουν βιώματα της λειτουργίας του σιδηροδρόμου, δεν γνωρίζουν τις παθογένειες του Οργανισμού που αυτές καθορίζουν τη λειτουργία του. Οι κυβερνήσεις αξιοποιούν κατά κόρον τους πανεπιστημιακούς για να συγκαλύψουν πίσω από τον ακαδημαϊκό τίτλο τους την πολιτική αδυναμία τους ή την απροθυμία τους να παρέμβουν αποτελεσματικά για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και να διαιωνίζουν τον κομματικό τους έλεγχο.
    Όσα λέγονται για μετάκληση στελεχών από το εξωτερικό αποτελεί προσβολή γαι το προσωπικό που υπηρετεί. Διότι τα ελληνικά Πολυτεχνεία υπερτερούν κατά παρασάγγας των ευρωπαϊκών και για τον τρόπο εισαγωγής στις σχολές αλλά και για το επίπεδο των σπουδών πενταετούς κύκλου. Αλλά και οι εξ Ευρώπης που θα θελήσουν να συμβάλλουν, ως λάτρεις του ορθολογισμού δεν θα μπορέσουν να αντιληφθούν τον πελατειακό χαρακτήρα της λειτουργίας του σιδηροδρόμου και θα εξαντλήσουν την παρέμβασή τους στο φαίνεσθαι των προβλημάτων..
    Οι επιλογή της ιεραρχίας μέχρι τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, που καλόν είναι και είναι ταυτόχρονα και πρόεδρος του ΔΣ, θα πρέπει να περιορίζεται μεταξύ του προσωπικού του σιδηροδρόμου. Γιαυτό εξ άλλου οι καλύτερες περίοδοι που βίωσε ο σιδηρόδρομος στη χώρα μας ήσαν αυτές που ηγούντο του ΟΣΕ σιδηροδρομικοί.

  • 24 Ιουνίου 2025, 18:55 | ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ

    Να προστεθεί στην Παραγρ.1 ……κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης σε στελέχη με αποδεδειγμένη πολυετή σιδηροδρομική εμπειρία………
    Η πρόσληψη προσωπικού διοίκησης με διαφορετικές εργασιακές σχέσεις και πλαίσιο αμοιβών θα επιφέρει δυσλειτουργίες. Θα μπορούσε να εφαρμόζεται στις περιπτώσεις που το υπάρχον προσωπικό δεν πληροί τα κριτήρια ή δεν εκδηλώνει ενδιαφέρον. Για την περίπτωση των Υποδιευθυντών δεν νοείται στον ίδιο βαθμό να υπάρχει προσωπικό δύο ταχυτήτων.
    Να προστεθεί στην Παραγρ.5 : …πριν τον διορισμό τους ή σε αντίστοιχη προσωποπαγή θέση……

  • 18 Ιουνίου 2025, 11:02 | ΑΣΗΜΙΝΑ ΚΑΡΑΒΑΝΤΑ

    ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 1: Πρέπει να υπάρχει δυνατότητα ανανέωσης συμβάσεων για περισσότερες από μια φορά, βάση κριτηρίων απόδοσης.

    ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΣ 3 : Το προβλεπόμενο στο νομοσχέδιοανώτατο όριο αποδοχών για τους Γενικούς Διευθυντές έρχεται σε αντίθεση με τισ δηλώσεις του κ. Πρωθυπουργού και του κ. Υπουργού κατά την παρουσίαση του νομοσχεδίου πρι 2 μήνες.
    Συγκεκριμένα παραθέτω απόσπασμα από τη δήλωση του κ. Υπουργού
    » Παράλληλα, ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης τόνισε ότι για τα ανώτατα και ανώτερα στελέχη (διευθύνων σύμβουλος, γενικός διευθυντής, διευθυντές και υποδιευθυντές), προβλέπεται νέο σύστημα αμοιβών, ανεξάρτητο από το Ενιαίο Μισθολόγιο του Δημοσίου, ώστε να προσελκυθούν στελέχη υψηλής εμπειρίας, ακόμη και από το εξωτερικό».
    Κανένα σοβαρό ανώτατο στέλεχος από τον ιδιωτικό τομέα δεν πρόκειται να αφήσει τη θέση του για μια θέση στον ΟΣΕ με αμοιβές περί των 3.000 ευρώ καθαρά μηνιαίως (12 μισθοί, όχι 14 όπως στον ιδιωτικό τομέα).

  • 12 Ιουνίου 2025, 13:57 | Vasilieios Psaromatis

    Σωστά