• Σχόλιο του χρήστη 'Απόστολος Καλογερόπουλος' | 25 Ιουνίου 2025, 22:31

    Η πρόβλεψη για τον θεσμό του Προϊστάμενου Αμαξοστοιχίας, όπως αυτή διατυπώνεται, θέτει εύλογους στόχους σε επίπεδο ενίσχυσης της εποπτείας και της ασφάλειας. Ωστόσο, η υλοποίησή της, με βάση τα προτεινόμενα κριτήρια και καθήκοντα, εγείρει σοβαρά ερωτήματα βιωσιμότητας και επιχειρησιακής λογικής. 1. Η απαίτηση δεκαετούς εμπειρίας μηχανοδηγού είναι υπερβολική και μη λειτουργική Ο ορισμός του Προϊστάμενου Αμαξοστοιχίας ως ατόμου με «κατάρτιση μηχανοδηγού» και τουλάχιστον δέκα (10) έτη εμπειρίας περιορίζει σημαντικά τη δεξαμενή κατάλληλων υποψηφίων. Πρόκειται για υπερβολικό κριτήριο, εάν ληφθεί υπόψη ότι οι μηχανοδηγοί με τέτοια εμπειρία αποτελούν εξειδικευμένο και σπάνιο πόρο, απολύτως απαραίτητο για την πρωτογενή λειτουργία των δρομολογίων. Η μετακίνηση τέτοιων στελεχών σε καθήκοντα εποπτείας εντός των αμαξοστοιχιών στερεί το σύστημα από έμπειρους μηχανοδηγούς, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει λειτουργικά προβλήματα, καθυστερήσεις ή ελλείψεις σε κρίσιμες βάρδιες. 2. Ο ρόλος που του ανατίθεται είναι πρακτικά αδύνατο να υλοποιηθεί εντός του περιβάλλοντος ενός συρμού Ο Προϊστάμενος καλείται να εποπτεύει: • την ασφαλή κίνηση της αμαξοστοιχίας. • την συνεννόηση με το ΕΚΕ. • την εφαρμογή διαδικασιών ασφαλείας στα βαγόνια, • τη συμπεριφορά και την ετοιμότητα των μηχανοδηγών, • να λαμβάνει αποφάσεις για την κυκλοφορία, ακόμα και να ενεργοποιεί το σύστημα ακαριαίας πέδης. Ωστόσο, είναι πρακτικά αδύνατο για ένα μόνο άτομο να έχει ουσιαστική αντίληψη όλων αυτών των παραμέτρων σε πραγματικό χρόνο. Η χωρική απόσταση μεταξύ της μηχανής και των βαγονιών, η περιορισμένη ορατότητα και η πολυπλοκότητα των διαδικασιών καθιστούν τον συνδυασμό αυτών των καθηκόντων αντιφατικό και ανεφάρμοστο. 3. Υπάρχει επικάλυψη καθηκόντων και σύγχυση ρόλων Ο έλεγχος της ετοιμότητας του μηχανοδηγού και η λήψη αποφάσεων κυκλοφορίας αγγίζουν τα όρια του παράδοξου ιεραρχικού διπλασιασμού, καθώς ήδη υπάρχουν αυστηρά πρωτόκολλα και αρμόδιοι σταθμάρχες ή ελεγκτές κυκλοφορίας για τις εν λόγω αρμοδιότητες. Η εισαγωγή ενός ενδιάμεσου ελεγκτικού ρόλου εντός του ίδιου του συρμού, χωρίς σαφείς όρους διοικητικής υπαγωγής και επιχειρησιακής αρμοδιότητας, ενδέχεται να οδηγήσει σε σύγχυση και διγλωσσία σε κρίσιμες στιγμές.