Άρθρο 13 Προϊστάμενος αμαξοστοιχίας – Προσθήκη άρθρου 13Δ στον ν. 5167/2024

Στον ν. 5167/2024 (Α’ 207), προστίθεται άρθρο 13Δ, ως εξής:

«Άρθρο 13Δ

Προϊστάμενος αμαξοστοιχίας

  1. Oι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο διασφαλίζουν την ύπαρξη προϊσταμένου αμαξοστοιχίας σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην απόφαση της παρ. 1Γ του άρθρου 10. Ο προϊστάμενος αμαξοστοιχίας διαθέτει κατάρτιση μηχανοδηγού και τουλάχιστον δεκαετή εμπειρία στο αντικείμενο αυτό. Έχει ιδίως τα εξής καθήκοντα:

α) την επίβλεψη της ασφαλούς κίνησης των αμαξοστοιχιών, σύμφωνα με τη σιδηροδρομική νομοθεσία και τον Γενικό Κανονισμό Κίνησης,

β) την εφαρμογή των κανόνων ασφαλείας και των διαδικασιών έκτακτης ανάγκης,

γ) τον έλεγχο της συμπεριφοράς του μηχανοδηγού της αμαξοστοιχίας και της εν γένει ετοιμότητάς του, και

δ) την ακινητοποίηση της αμαξοστοιχίας με σύστημα ακαριαίας πέδης σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.

  1. Για την αποτελεσματική εκπλήρωση των καθηκόντων του, ο Προϊστάμενος αμαξοστοιχίας λαμβάνει κάθε αναγκαίο μέτρο, προκειμένου να αναφέρει στη σιδηροδρομική επιχείρηση και στα αρμόδια στελέχη του Διαχειριστή της Υποδομής κάθε παράβαση των κανονισμών κίνησης εκ μέρους του προσωπικού της αμαξοστοιχίας, το οποίο είναι επιφορτισμένο με κρίσιμα καθήκοντα ασφαλείας, καθώς και κάθε κίνδυνο για την ασφαλή κίνηση της αμαξοστοιχίας.».
  • 26 Ιουνίου 2025, 03:10 | Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων

    Στο άρθρο 13Δ η φράση….. «Ο Προϊστάμενος αμαξοστοιχίας, διαθέτει κατάρτιση μηχανοδηγού και τουλάχιστον δεκαετή εμπειρία στο αντικείμενο αυτό» προτείνεται να διορθωθεί ως….. «Ο Προϊστάμενος αμαξοστοιχίας, διαθέτει κατάρτιση μηχανοδηγού σε ό,τι αφορά την δυνατότητα πέδησης και ασφαλούς στάθμευσης της αμαξοστοιχίας και τουλάχιστον δεκαετή εμπειρία στο αντικείμενο του κλάδου Κινήσεως (προσωπικού συνοδείας αμαξοστοιχιών)»

    Επίσης, προτείνεται να προστεθεί ότι ….»Η στελέχωση με Προϊστάμενο Αμαξοστοιχίας, αφορά αποκλειστικά επιβατικές αμαξοστοιχίες, με εξαίρεση των ακόλουθων περιπτώσεων:
    (1) αμαξοστοιχιών που εκτελούν δρομολόγια προαστιακού και τοπικού χαρακτήρα, όπως αυτά καθορίζονται από τον Διαχειριστή Υποδομής (Διεύθυνση Κυκλοφορίας) στο Εγκεκριμένο Πρόγραμμα Κυκλοφορίας Τακτικών και Περιοδικών Αμαξοστοιχιών και θα τεθούν υπόψη της Σ.Ε.
    (2) αμαξοστοιχιών που εκτελούν τακτικά, περιοδικά ή έκτακτα δρομολόγια στις γραμμές που έχουν χαρακτηριστεί από το ΔΣ του Διαχειριστή Υποδομής ως «Τοπικές, Τουριστικές και Ιστορικές Γραμμές».
    Επιπλέον, δεδομένων των προτεινόμενων νέων συστημάτων και δομών και με στόχο την αποφυγή επικαλύψεων αρμοδιοτήτων, θεωρούμε ότι η συγκεκριμένη πρόβλεψη για ύπαρξη προϊσταμένου αμαξοστοιχίας θα πρέπει να παραμείνει ως υποχρεωτική έως ότου λειτουργήσουν πλήρως τα σύγχρονα συστήματα τηλεδιοίκησης και επικοινωνίας (ETCS, GSM-R) ή σε περιπτώσεις που αυτά τίθενται εκτός λειτουργίας για σημαντικό χρονικό διάστημα λόγω βλαβών ή σε γραμμές που δεν εφαρμόζονται τέτοια συστήματα. Εφόσον όλα τα συστήματα τηλεδιοίκησης και επικοινωνίας (ETCS, GSM-R) είναι σε λειτουργία, η κάθε Σ.Ε. να έχει την δυνατότητα να συνεχίσει την εφαρμογή του μέτρου με απόφασή της.

  • 26 Ιουνίου 2025, 00:14 | Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης

    Στα πλαίσια του άρθρου προτείνουμε το προσωπικό που θα επιλέγουν οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις για την θέση αυτή, εκτός απο 10 ετή εμπειρία στον κλάδο μηχανοδηγών, να είναι υποχρεωτικά εγγεγραμμένο στο μητρώο πιστοποιημένων εκπαιδευτών και εξεταστών Μηχανοδηγών, που διατηρεί η Ρ.Α.Σ.

  • 25 Ιουνίου 2025, 22:31 | Απόστολος Καλογερόπουλος

    Η πρόβλεψη για τον θεσμό του Προϊστάμενου Αμαξοστοιχίας, όπως αυτή διατυπώνεται, θέτει εύλογους στόχους σε επίπεδο ενίσχυσης της εποπτείας και της ασφάλειας. Ωστόσο, η υλοποίησή της, με βάση τα προτεινόμενα κριτήρια και καθήκοντα, εγείρει σοβαρά ερωτήματα βιωσιμότητας και επιχειρησιακής λογικής.
    1. Η απαίτηση δεκαετούς εμπειρίας μηχανοδηγού είναι υπερβολική και μη λειτουργική
    Ο ορισμός του Προϊστάμενου Αμαξοστοιχίας ως ατόμου με «κατάρτιση μηχανοδηγού» και τουλάχιστον δέκα (10) έτη εμπειρίας περιορίζει σημαντικά τη δεξαμενή κατάλληλων υποψηφίων. Πρόκειται για υπερβολικό κριτήριο, εάν ληφθεί υπόψη ότι οι μηχανοδηγοί με τέτοια εμπειρία αποτελούν εξειδικευμένο και σπάνιο πόρο, απολύτως απαραίτητο για την πρωτογενή λειτουργία των δρομολογίων.
    Η μετακίνηση τέτοιων στελεχών σε καθήκοντα εποπτείας εντός των αμαξοστοιχιών στερεί το σύστημα από έμπειρους μηχανοδηγούς, γεγονός που θα μπορούσε να προκαλέσει λειτουργικά προβλήματα, καθυστερήσεις ή ελλείψεις σε κρίσιμες βάρδιες.
    2. Ο ρόλος που του ανατίθεται είναι πρακτικά αδύνατο να υλοποιηθεί εντός του περιβάλλοντος ενός συρμού
    Ο Προϊστάμενος καλείται να εποπτεύει:
    • την ασφαλή κίνηση της αμαξοστοιχίας.
    • την συνεννόηση με το ΕΚΕ.
    • την εφαρμογή διαδικασιών ασφαλείας στα βαγόνια,
    • τη συμπεριφορά και την ετοιμότητα των μηχανοδηγών,
    • να λαμβάνει αποφάσεις για την κυκλοφορία, ακόμα και να ενεργοποιεί το σύστημα ακαριαίας πέδης.
    Ωστόσο, είναι πρακτικά αδύνατο για ένα μόνο άτομο να έχει ουσιαστική αντίληψη όλων αυτών των παραμέτρων σε πραγματικό χρόνο. Η χωρική απόσταση μεταξύ της μηχανής και των βαγονιών, η περιορισμένη ορατότητα και η πολυπλοκότητα των διαδικασιών καθιστούν τον συνδυασμό αυτών των καθηκόντων αντιφατικό και ανεφάρμοστο.
    3. Υπάρχει επικάλυψη καθηκόντων και σύγχυση ρόλων
    Ο έλεγχος της ετοιμότητας του μηχανοδηγού και η λήψη αποφάσεων κυκλοφορίας αγγίζουν τα όρια του παράδοξου ιεραρχικού διπλασιασμού, καθώς ήδη υπάρχουν αυστηρά πρωτόκολλα και αρμόδιοι σταθμάρχες ή ελεγκτές κυκλοφορίας για τις εν λόγω αρμοδιότητες. Η εισαγωγή ενός ενδιάμεσου ελεγκτικού ρόλου εντός του ίδιου του συρμού, χωρίς σαφείς όρους διοικητικής υπαγωγής και επιχειρησιακής αρμοδιότητας, ενδέχεται να οδηγήσει σε σύγχυση και διγλωσσία σε κρίσιμες στιγμές.

  • 25 Ιουνίου 2025, 17:08 | PEARL

    Θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι στο άρθρο, ο «προϊστάμενος αμαξοστοιχίας» αφορά μόνο τα επιβατικά τρένα και όχι τα εμπορικά.

  • 14 Ιουνίου 2025, 21:33 | ANΔΡΕΑΣ Α. ΧΡΥΣΑΝΘΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

    Σε σχέση με το :»Στον ν. 5167/2024 (Α’ 207), προστίθεται άρθρο 13Δ, ως εξής:
    «Άρθρο 13Δ Προϊστάμενος αμαξοστοιχίας»,ισχύει η Σιδηροδρομική Νομοθεσία :
    «ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΝ ΙΣΧΥ ΑΠΟ 1-2-1937″,»ΓΕΝΙΚΕΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΕΙΣ & ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΑΙ ΚΙΝΗΣΗΣ ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΩΝ ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε.»,»ΚΑΘΗΚΟΝΤΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ & ΚΙΝΗΣΗΣ ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΩΝ ΤΡΑΙΝΟΣΕ Α.Ε.»,»ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΕΛΕΓΚΤΩΝ & ΑΡΧΙΕΛΕΓΚΤΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΦΕΚ 40,τ.Β. ΜΑΡΤΙΟΣ 1977″,»ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΣΥΝΟΔΩΝ -ΟΔΗΓΩΝ ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΩΝ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΝ ΙΣΧΥ ΑΠΟ ΤΗΝ 1-2-1937″,»2011.04.12 – ΔΕΤ 662 – ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΤΩΝ ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΩΝ ΑΜΑΞΟΣΤΟΙΧΙΩΝ ΣΤΟ ΘΑΛΑΜΟ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ-
    ΜΑΞΩΝ»,»Ν.Δ. 1513 -1942 ΠΕΡΙ ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΕΩΣ ΤΗΣ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΠΟΙΝΑΙ ΕΠΙΒΑΤΩΝ,ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΚΑΙ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ» ,ναι ή όχι;;;

  • 12 Ιουνίου 2025, 13:42 | Vasilieios Psaromatis

    Bravo έπρεπε επιτέλους