• Σχόλιο του χρήστη 'Απόστολος Καλογερόπουλος' | 25 Ιουνίου 2025, 22:55

    Η πρόταση για την ίδρυση ενός Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας (Ε.Κ.Ε.) στους ελληνικούς σιδηροδρόμους εμφανίζεται, σε πρώτη ανάγνωση, ως ένα μέτρο ενίσχυσης της εποπτείας και του συντονισμού. Ωστόσο, υπάρχουν σοβαρές επιφυλάξεις ως προς την αποτελεσματικότητα, τη διαφάνεια και τη θεσμική ορθότητα της εν λόγω ρύθμισης. 1. Συγκέντρωση εξουσίας στον Διαχειριστή της Υποδομής Το γεγονός ότι ο Διαχειριστής της Υποδομής αναλαμβάνει πλήρως τη λειτουργία του Ε.Κ.Ε. και τη στελέχωσή του, εγείρει ζήτημα θεσμικής ισορροπίας. Ο Διαχειριστής, ως βασικός φορέας διαχείρισης της υποδομής, δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα ο αποκλειστικός επόπτης όλων των εμπλεκόμενων φορέων, χωρίς ανεξάρτητο έλεγχο. Η απουσία ουσιαστικής ανεξαρτησίας του Ε.Κ.Ε. μπορεί να οδηγήσει σε φαινόμενα συγκάλυψης ή αδυναμίας κριτικής προς τον ίδιο τον διαχειριστή. 2. Αδύνατη θεσμική εκπροσώπηση των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων Η πρόβλεψη παρουσίας ενός (1) εξουσιοδοτημένου στελέχους ανά σιδηροδρομική επιχείρηση, και μάλιστα με αυστηρό επαγγελματικό προφίλ (μηχανοδηγός με 10ετή εμπειρία), περιορίζει υπερβολικά τη θεσμική συμμετοχή των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στο δίκτυο. Η εμπειρία του συγκεκριμένου επαγγελματία είναι αναμφισβήτητα σημαντική, αλλά δεν καλύπτει την πολυπλοκότητα των διοικητικών, τεχνικών και στρατηγικών ζητημάτων που προκύπτουν κατά τη λειτουργία του σιδηροδρομικού συστήματος. Επιπλέον, είναι αδύνατον και οικονομικά ασύμφορο για την εταιρεία να απομακρυνθούν από τα καθήκοντα τους έμπειροι μηχανοδηγοί για να εκτελέσουν υπηρεσία στο Ε.Κ.Ε. Αν και μας βρίσκει κάθετα αντίθετους η συγκεκριμένη πρόταση, αν τελικώς επιβεβαιωθεί, επιτρέψτε στις σιδηροδρομικές επιχειρήσεις να ορίσουν κατά την κρίση τους τον υπάλληλο που θα εκτελεί υπηρεσία στο Ε.Κ.Ε. και όχι να χρησιμοποιηθούν έμπειροι μηχανοδηγοί οι οποίοι είναι άκρως απαραίτητοι για την εκτέλεση δρομολογίων. 3. Ασαφής λειτουργική αποστολή και έλλειψη λογοδοσίας Το νομοσχέδιο δεν διευκρινίζει ποιος είναι ο ακριβής επιχειρησιακός ρόλος του Ε.Κ.Ε., πέρα από μια γενική «εποπτεία». Δεν προσδιορίζονται ρητά ούτε οι αρμοδιότητες, ούτε οι διαδικασίες παρέμβασης, ούτε οι μηχανισμοί ελέγχου και λογοδοσίας του κέντρου. Αυτό δημιουργεί ένα θεσμικό κενό που μπορεί να οδηγήσει είτε σε αδράνεια, είτε σε αυθαίρετες παρεμβάσεις. 4. Κίνδυνος γραφειοκρατικής δυσλειτουργίας Η 24ωρη λειτουργία μιας νέας διοικητικής δομής, χωρίς σαφή στρατηγικό προσανατολισμό και χωρίς διακριτούς ρόλους, ενδέχεται να προσθέσει ένα ακόμα επίπεδο γραφειοκρατίας, το οποίο αντί να επιλύει προβλήματα, να τα επιτείνει. Η πρακτική εμπειρία από παρόμοιες δομές στον δημόσιο τομέα της Ελλάδας καταδεικνύει τον κίνδυνο υπερσυγκέντρωσης αρμοδιοτήτων χωρίς ταυτόχρονη επιχειρησιακή αποδοτικότητα.