- Ιδρύεται Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας (Ε.Κ.Ε.), ως αυτοτελής μονάδα σε επίπεδο διεύθυνσης του Διαχειριστή της Υποδομής των ελληνικών σιδηροδρόμων, με εικοσιτετράωρη λειτουργία. Υπεύθυνος για τη λειτουργία του Ε.Κ.Ε. είναι ο Διαχειριστής της Υποδομής κατά την έννοια της περ. 2) του άρθρου 3 του ν. 4408/2016 (Α’ 135) (εφεξής: ο Διαχειριστής της Υποδομής).
- Σκοπός του Ε.Κ.Ε. είναι η άσκηση αποτελεσματικού ελέγχου της λειτουργίας της σιδηροδρομικής υποδομής και η άσκηση ολοκληρωμένης εποπτείας της κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών προς ενίσχυση της σιδηροδρομικής ασφάλειας και της κανονικότητας στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου.
- Το Ε.Κ.Ε., σε συνεργασία με τα τοπικά Κέντρα Ελέγχου Κυκλοφορίας (Κ.Ε.K.), τα Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων (Κ.Ε.Σ.) και τους εν λειτουργία σιδηροδρομικούς σταθμούς του Διαχειριστή της Υποδομής, έχει ιδίως τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) παρακολουθεί την κίνηση των αμαξοστοιχιών στο σύνολο του σιδηροδρομικού δικτύου και συλλέγει τα αναγκαία δεδομένα μέσω των εφαρμογών της παρ. 4,
β) ενημερώνει προληπτικά και άμεσα κάθε αρμόδια μονάδα ελέγχου και ρύθμισης της κυκλοφορίας και τις αμαξοστοιχίες με χρήση του ενδεδειγμένου εξοπλισμού ασύρματων επικοινωνιών για πιθανούς κινδύνους,
γ) δίνει άμεσα εντολές ακινητοποίησης στις κινούμενες αμαξοστοιχίες, εάν παρουσιαστεί έκτακτη ανάγκη,
δ) παρακολουθεί σε διαρκή βάση την ορθή λειτουργία της υποδομής και των συστημάτων, όπως των ισόπεδων διαβάσεων, των σηράγγων, των εν λειτουργία σιδηροδρομικών σταθμών και των συστημάτων τηλεδιοίκησης, σηματοδότησης, του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών («European Train Control System») και της ηλεκτροκίνησης, καταγράφοντας τις αποκλίσεις από την ενδεδειγμένη λειτουργία τους και
ε) προβαίνει σε συνεχή αξιολόγηση κινδύνου της κίνησης στη σιδηροδρομική υποδομή, ενημερώνοντας σχετικά τη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (Ρ.Α.Σ.) και προτείνοντας στους αρμόδιους σιδηροδρομικούς φορείς μέτρα για τη βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας και κυκλοφορίας.
- Για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του το Ε.Κ.Ε. διαχειρίζεται και λειτουργεί ενιαία εφαρμογή του Διαχειριστή της Υποδομής, με την ονομασία «Railway.gov.gr», η οποία περιλαμβάνει:
α) το Μητρώο Σιδηροδρομικών Δεδομένων του άρθρου 4,
β) το Σύστημα Ακριβούς Γεωεντοπισμού Αμαξοστοιχιών του άρθρου 5 και
γ) την Εφαρμογή Καταγραφής Εντολών και Παραβάσεων του άρθρου 6.
- Για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του το Ε.Κ.Ε. έχει πρόσβαση στα δεδομένα:
α) των πινάκων εποπτείας της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης που βρίσκονται στα Κ.Ε.Κ. και απεικονίζουν την κυκλοφορία των τρένων,
β) των πινάκων εποπτείας της ηλεκτροκίνησης, που απεικονίζουν την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας για την κυκλοφορία των τρένων και τη λειτουργία των υποσταθμών του σιδηροδρομικού δικτύου,
γ) των συστημάτων «Supervisory Control And Data Acquisition» που βρίσκονται στα Κ.Ε.Σ., τα οποία ελέγχουν και ρυθμίζουν την ασφαλή κυκλοφορία των αμαξοστοιχιών εντός των σηράγγων,
δ) του συνόλου των κλειστών κυκλωμάτων βιντεοεπιτήρησης που απεικονίζουν σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση των σηράγγων, καθώς και τη διέλευση τρένων από αυτές,
ε) του συνόλου των κλειστών κυκλωμάτων βιντεοεπιτήρησης που παρακολουθούν την κατάσταση των χώρων των αποβαθρών, των τεχνικών δωματίων και άλλων ευαίσθητων εγκαταστάσεων του σιδηροδρομικού δικτύου, καθώς και των συστημάτων βιντεοεπιτήρησης του άρθρου 7 και
στ) των πληροφοριών που παρέχονται από το δίκτυο των μη επανδρωμένων αεροχημάτων τα οποία παρακολουθούν ευαίσθητες για την σιδηροδρομική ασφάλεια περιοχές.
- Τα δεδομένα των παρ. 4 και 5 τηρούνται από τον Διαχειριστή της υποδομής και είναι προσβάσιμα από ειδικά εξουσιοδοτημένο προσωπικό της Ρ.Α.Σ., του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών και κάθε αρμόδιας δικαστικής και αστυνομικής αρχής για την άσκηση των καθηκόντων τους, καθώς και των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων αποκλειστικά σε ό,τι αφορά τα δρομολόγια αμαξοστοιχιών καθεμίας εξ αυτών.
- Το Ε.Κ.Ε. στελεχώνεται από εξουσιοδοτημένα στελέχη του προσωπικού του Διαχειριστή της Υποδομής και σε αυτό παρίσταται ένα (1) τουλάχιστον εξουσιοδοτημένο στέλεχος:
α) της Ελληνικής Αστυνομίας, σύμφωνα με τον ειδικότερο επιχειρησιακό σχεδιασμό της Γενικής Αστυνομικής Διεύθυνσης Αττικής για την αστυνόμευση των μέσων μαζικής μεταφοράς,
β) του Πυροσβεστικού Σώματος και
γ) κάθε σιδηροδρομικής επιχείρησης, αμαξοστοιχία της οποίας εκτελεί δρομολόγιο επί του σιδηροδρομικού δικτύου κατά τη διάρκεια εκτέλεσής του, εφόσον το στέλεχος αυτό διαθέτει ειδικότητα μηχανοδηγού με τουλάχιστον δεκαετή προϋπηρεσία.
Τα εξουσιοδοτημένα στελέχη είναι αρμόδια για τη διασφάλιση της συνεργασίας του Ε.Κ.Ε. με τις υπηρεσίες και τους φορείς που εκπροσωπούν.
Bravo well done bravo well