Αρχική Αναβάθμιση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων, οργανωτική ενίσχυση της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων, του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών...ΜΕΡΟΣ Α΄ ΣΚΟΠΟΣ – ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ Άρθρο 1 ΣκοπόςΣχόλιο του χρήστη ΚΟΣΜΟΣ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ | 25 Ιουνίου 2025, 23:45
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ ΤΟΥ ΚΟΜΜΑΤΟΣ ΚΟΣΜΟΣ Η Ελλάδα έχει βιώσει με τον πλέον τραγικό τρόπο τις συνέπειες της διαχρονικής απαξίωσης των δημόσιων υποδομών. Η ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου δεν είναι τεχνικό ζήτημα. Είναι ζήτημα πολιτικής ευθύνης, κρατικής ικανότητας και κοινωνικής προτεραιότητας. Το νομοσχέδιο επιχειρεί να απαντήσει σε ένα οξύτατο πρόβλημα με εργαλεία που, σε μεγάλο βαθμό, επαναλαμβάνουν τις ίδιες λογικές που μας οδήγησαν στην κρίση. Απουσιάζει η στρατηγική ολιστική θεώρηση των δημόσιων μεταφορών ως καθολικό κοινωνικό αγαθό, περιβαλλοντική λύση και αναπτυξιακός μοχλός. ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΟ ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ 1. Τεχνοκρατική προσέγγιση χωρίς κοινωνική λογοδοσία o Η δημιουργία του Ενιαίου Κέντρου Εποπτείας και η εφαρμογή Railway.gov.gr δεν εγγυώνται την ασφάλεια, αν δεν ενταχθούν σε ένα πλήρες σχέδιο ανάταξης των δημοσίων υποδομών και λογοδοσίας. Το σιδηροδρομικό σύστημα παραμένει κατακερματισμένο, ενώ απουσιάζει κάθε πρόβλεψη για συμμετοχή των πολιτών και των εργαζομένων στους φορείς εποπτείας. 2. Αναξιόπιστο σύστημα γεωεντοπισμού (HEPOS) o Η μη πιστοποίηση του HEPOS από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Σιδηροδρόμων (ERA) εγείρει σοβαρά ερωτήματα για τη νομιμότητα και την αξιοπιστία του. Οι δηλώσεις περί γεωεντοπισμού σε «πραγματικό χρόνο» με δορυφορικά μέσα είναι παραπλανητικές και ενδεχομένως επικίνδυνες, καθώς δεν υποκαθιστούν τα απαραίτητα ευρωπαϊκά πρότυπα (ETCS). 3. Δημοσιονομικά αδιαφανές και κοινωνικά άδικο o Δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα, προϋπολογισμός ή σχέδιο χρηματοδότησης για τις νέες υποδομές. Ούτε προβλέπεται τρόπος παρακολούθησης ή αξιολόγησης των στόχων του νομοσχεδίου. 4. Αποκλεισμός της κοινωνίας των πολιτών και των τοπικών αρχών o Η κοινωνική λογοδοσία, η συνδιαμόρφωση με τους φορείς της περιφέρειας και η ενσωμάτωση κοινωνικών και περιβαλλοντικών δεικτών στις αποφάσεις απουσιάζουν o Δεν θεσμοθετείται συμμετοχή της τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και επιστημονικών και οικονομικών φορέων, συνεργασία απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία του συστήματος και την υλοποίηση των στρατηγικών στόχων ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΚΟΣΜΟΥ ΓΙΑ ΕΝΑΝ ΔΙΚΑΙΟ, ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΗ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟ 1. Δημόσιος έλεγχος – Κοινωνική λογοδοσία o Επανασύσταση ενιαίου δημόσιου σιδηροδρόμου με ενσωμάτωση μεταφορικού, τεχνικού και εποπτικού σκέλους. Θεσμοθέτηση διαφανούς, συμμετοχικής διοίκησης με εκπροσώπηση εργαζομένων, τοπικών κοινωνιών και περιβαλλοντικών οργανώσεων. 2. Κλιματική ανθεκτικότητα και ενσωμάτωση στους κλιματικούς στόχους o Σύνδεση των έργων με το ΕΣΕΚ, τη Στρατηγική Προσαρμογής στην Κλιματική Αλλαγή και τους στόχους SDGs. Προτεραιότητα στις μεταφορές χαμηλών εκπομπών ρύπων με δημόσια επένδυση σε ηλεκτροκίνηση, ανάταξη γραμμών και ενίσχυση της προσβασιμότητας. 3. Ψηφιακή διαφάνεια και διαλειτουργικότητα o Ενίσχυση του Railway.gov.gr ως ανοικτής πλατφόρμας δεδομένων, με δημόσια προσβασιμότητα σε στατιστικά, δυσλειτουργίες και καθυστερήσεις. Διασύνδεση με ευρωπαϊκά συστήματα (ERA, TEN-T, Eurostat) για ενιαία παρακολούθηση και αξιολόγηση. 4. Προσωπικό -Εκπαίδευση – Εργασία με δικαιώματα o Γενναία αύξηση του προσωπικού, με βάση και τους ευρωπαϊκούς δείκτες o Μόνιμος μηχανισμός εκπαίδευσης, αξιολόγησης και υποστήριξης του ανθρώπινου δυναμικού με πλήρη διαφάνεια, αξιοπρέπεια και συλλογικές εγγυήσεις. Στήριξη της εγχώριας τεχνογνωσίας και έρευνας. 5. Χρηματοδότηση με κοινωνικό και περιβαλλοντικό πρόσημο o Διεκδίκηση ευρωπαϊκών πόρων (Connecting Europe Facility, InvestEU, Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα) για βιώσιμες υποδομές μεταφορών. o Θέσπιση «κλιματικού προϋπολογισμού» για τις δημόσιες μεταφορές. Η ασφάλεια των σιδηροδρόμων δεν εξασφαλίζεται με εφαρμογές και κανονισμούς, αλλά με αλλαγή πολιτικού υποδείγματος. Απαιτείται ένα δημόσιο, συμμετοχικό και ανθεκτικό σύστημα μεταφορών, θεμελιωμένο στη διαφάνεια, τη δικαιοσύνη και την προστασία της ζωής. Αυτός είναι ο μόνος ρεαλιστικός δρόμος για να μη ζήσουμε ξανά την τραγωδία των Τεμπών