Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και άλλες διατάξειςΆρθρο 30 Κινητικότητα προσωπικού παραχωρημένων αερολιμένωνΣχόλιο του χρήστη Ιωάννης Παπαδόπουλος | 1 Οκτωβρίου 2025, 13:46




Η εν λόγω ρύθμιση έρχεται σε αντίθεση με το ισχύον νομικό πλαίσιο περί κινητικότητας των δημοσίων υπαλλήλων, και συγκεκριμένα με τις διατάξεις του ν. 4440/2016, ο οποίος καθιερώνει ενιαίο και δεσμευτικό σύστημα μετακίνησης προσωπικού στον δημόσιο τομέα. Παράκαμψη του ν. 4440/2016 (Κινητικότητα στο Δημόσιο): Ο νόμος 4440/2016 προβλέπει σαφώς ότι η μετακίνηση υπαλλήλων από μία υπηρεσία σε άλλη (είτε με μετάταξη είτε με απόσπαση) διενεργείται αποκλειστικά κατόπιν αίτησης του υπαλλήλου και μέσω της πλατφόρμας του Μητρώου Ανθρώπινου Δυναμικού (apografi.gov.gr). Η προτεινόμενη ρύθμιση παρακάμπτει πλήρως τη διαδικασία του νόμου, εισάγοντας μη προβλεπόμενη μορφή αναγκαστικής τοποθέτησης, χωρίς υποβολή αίτησης και εκτός του θεσμοθετημένου συστήματος κινητικότητας. Κάθε μεταβολή στην υπηρεσιακή κατάσταση δημοσίου υπαλλήλου πρέπει να ερείδεται σε γενική και ειδική νομοθετική πρόβλεψη και να τηρεί τις καθορισμένες προϋποθέσεις. Η μεταφορά οργανικής θέσης και η υποχρεωτική τοποθέτηση χωρίς αίτηση δεν προβλέπεται ούτε από τον Υπαλληλικό Κώδικα (ν. 3528/2007) ούτε από ειδική διάταξη που να τροποποιεί το άρθρο 5 του ν. 4440/2016. Συνταγματικές αντιρρήσεις – Άρθρο 103 Συντ.: Το Σύνταγμα προστατεύει τη μονιμότητα των δημοσίων υπαλλήλων και τη σταθερότητα της υπηρεσιακής τους σχέσης. Η υποχρεωτική μεταφορά χωρίς αίτηση ή έστω τεκμηριωμένη υπηρεσιακή ανάγκη παραβιάζει την αρχή της διοικητικής ασφάλειας και τη δικαιολογημένη εμπιστοσύνη του υπαλλήλου στη διατήρηση της οργανικής του θέσης. Έλλειψη πρόβλεψης για εξαιρέσεις ή κοινωνικά κριτήρια: Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για ευάλωτες κοινωνικά κατηγορίες υπαλλήλων (γονείς ανηλίκων, ΑμεΑ, μονογονείς κ.λπ.), γεγονός που αντίκειται στην αρχή της ισότητας και αναλογικότητας και προσβάλλει τις προστατευτικές διατάξεις του άρθρου 21 Συντ. Συμπέρασμα – Πρόταση: Η ρύθμιση κρίνεται νομικά εσφαλμένη και αντισυνταγματική, καθώς: Παραβιάζει το υποχρεωτικό σύστημα κινητικότητας του ν. 4440/2016, Προβλέπει υποχρεωτική μετακίνηση χωρίς αίτηση του υπαλλήλου, Δεν συνοδεύεται από καμία τεκμηρίωση υπηρεσιακών αναγκών ή κοινωνικά κριτήρια. Προτείνεται η πλήρης απόσυρση ή η αναδιατύπωση της διάταξης, ώστε κάθε μεταβολή οργανικής θέσης και τοποθέτηση να γίνεται αποκλειστικά μέσω του μηχανισμού κινητικότητας, σύμφωνα με τον νόμο 4440/2016 και τις συνταγματικές επιταγές