Αρχική Σύσταση νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) με την επωνυμία Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.) και άλλες διατάξειςΆρθρο 32 Τελικές διατάξειςΣχόλιο του χρήστη ΔΑΡΣΙΝΟΥ ΤΖΕΝΗ | 3 Οκτωβρίου 2025, 09:46
|
Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Άρθρο 32 των τελικών διατάξεων: - Τροποποίηση της παρ. 1 ως εξής: «1. Oι εκκρεμείς δίκες κάθε βαθμού και διαδικασίας, καθώς και οι διαιτησίες και λοιπές έννομες διαφορές, που αφορούν πράξεις, παραλείψεις ή συμβάσεις σχετιζόμενες με την αυτοτελή Υπηρεσία Πολιτικής αεροπορίας (ΥΠΑ), συνεχίζονται ως εξής: α) Για τις δίκες όπου διάδικος ήταν το ελληνικό Δημόσιο, αυτές συνεχίζονται από το Ελληνικό Δημόσιο και κάθε επιδίκαση ή καταβολή βαρύνει αποκλειστικά το ελληνικό Δημόσιο. β) Για τις δίκες όπου διάδικος ήταν η αυτοτελής Υπηρεσία Πολιτικής αεροπορίας (ΥΠΑ), αυτές συνεχίζονται από το νεοσυσταθέν νομικό πρόσωπο δικαίου ν.π.δ.δ ΥΠΑ, το οποίο υπεισέρχεται σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις δίκες αυτές.». Υπάρχουν εκκρεμείς κάθε βαθμού και διαδικασίας, καθώς και διαιτησίες και λοιπές έννομες διαφορές, που δεν αφορούν πράξεις, παραλείψεις ή συμβάσεις για τις οποίες ήταν διάδικος η αυτοτελής Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), για τις οποίες οι ενάγοντες προσφεύγουν για αθέτηση συμβατικής δέσμευσης του Ελληνικού Δημοσίου και όχι της ΥΠΑ, εκτιμώμενου ποσού επιδίκασης άνω των 89.000.000,00 ευρώ (ενδεικτικά και όχι περιοριστικά). - Προσθήκη επιπλέον παραγράφου στο άρθρο 32 ως εξής: «Ποσά συμψηφισμών με Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης (ΤΕΑΑ) της ΥΠΑ, που προέρχονται από αξιώσεις παραχωρησιούχων από συμβάσεις παραχώρησης λειτουργίας και εκμετάλλευσης αεροδρομίων έναντι απαιτήσεών τους από το ελληνικό δημόσιο, θα καταβάλλονται στη συνέχεια ως επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό στον προϋπολογισμό της ΥΠΑ». Με την προτεινόμενη διάταξη ρυθμίζεται ειδικώς το δικαίωμα συμψηφισμού της παραχωρησιούχου εταιρείας που εκμεταλλεύεται τους δεκατέσσερις (14) περιφερειακούς αερολιμένες δυνάμει της από 14.12.2015 Σύμβασης Παραχώρησης, η οποία κυρώθηκε με τον Ν. 4389/2016 (Α΄ 94). Η συγκεκριμένη διάταξη κρίνεται σκόπιμη, ώστε να μην απομειωθούν τα έσοδα της ΥΠΑ από τους όρους της σύμβασης παραχώρησης με τη Fraport (άρθρο 44 αυτής), αλλά και τυχόν αντίστοιχους όρους που μπορεί να θεσπιστούν σε μελλοντικές συμβάσεις, για τις οποίες (όπως και στη σύμβαση με τη Fraport) αντισυμβαλλόμενος είναι το ελληνικό δημόσιο. Η ρύθμιση αποκαθιστά την ισορροπία στις σχέσεις μεταξύ παραχωρησιούχου και Δημοσίου, διασφαλίζει την ομαλή εκτέλεση της Σύμβασης Παραχώρησης και προστατεύει τον δημόσιο χαρακτήρα και την οικονομική ανεξαρτησία της ΥΠΑ. Η απουσία σχετικής ρύθμισης θα οδηγούσε σε ανεπιεική και ανισόρροπη οικονομική επιβάρυνση της ΥΠΑ, στερώντας της τη δυνατότητα άσκησης των θεσμικών της αρμοδιοτήτων και θα έθετε σε κίνδυνο την οικονομική της βιωσιμότητα. -Η παρ. 3, να διαμορφωθεί ως εξής: 3. Το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου της παρ. 1 του άρθρου 4, μετά από την κατάργηση της αυτοτελούς υπηρεσίας «Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας», είναι ο αρμόδιος φορέας για τη διαχείριση των παρακάτω λογαριασμών: α) των λογαριασμών Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων (ΤΕΑΑ), που τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδος, συμπεριλαμβανομένου του λογαριασμού με αριθμό 234332/5 και τίτλο «Ποσοστά Τέλους Ανάπτυξης Αεροδρομίου Σπάτων (Τ.Α.Α.Σ) και Τέλους Ανάπτυξης και Εκσυγχρονισμού Αεροδρομίων (ΤΑΕΑ) υπέρ Υ.Π.Α.», με την επιφύλαξη των διατάξεων της υπό στοιχεία 2/87499/ΔΛΤΠ/19/24.12.2019 απόφασης του Υφυπουργού Οικονομικών «Άνοιγμα ειδικού λογαριασμού με τίτλο «Ταμείο Ανάπτυξης Νέου Διεθνούς Αεροδρομίου Ηρακλείου» στην Τράπεζα της Ελλάδος» (Β’ 4754), β) του λογαριασμού με αριθμό 23/200552 και τίτλο «Έσοδα από τέλος ΑΜΕΑ», γ) του λογαριασμού 232 που αφορά στη διαχείριση παγίας προκαταβολής της Υ.Π.Α. και δ) του λογαριασμού 234134/5 με τίτλο «Λογαριασμός Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας» Το υπόλοιπο των λογαριασμών των περ. α) έως γ) δ) και τα λοιπά ποσά σε κωδικούς του Δημοσίου από τα ανωτέρω έσοδα της καταργούμενης αυτοτελούς υπηρεσίας «Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας» δεν μηδενίζεται και μεταφέρεται στους νέους λογαριασμούς του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου της παρ. 1 του άρθρου 4. Μετά την ως άνω μεταφορά, οι λογαριασμοί των περ. α) έως γ) δ) καταργούνται. Το υπόλοιπο του λογαριασμού της περ. α) διατίθεται για την κάλυψη αναγκών λειτουργίας, επενδύσεων, ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού υποδομών αερολιμένων, εκπαίδευσης, μελετών, παροχής υπηρεσιών συμβούλων, καθώς και για την κάλυψη πάσης φύσεως δαπανών της Υ.Π.Α. Το υπόλοιπο του λογαριασμού της περ. δ) διατίθεται αποκλειστικά για τη χρηματοδότηση αποζημιώσεων του προσωπικού της Υ.Π.Α., καθώς και για την κάλυψη του λειτουργικού και επενδυτικού της κόστους. Προφανώς εκ παραδρομής δεν αναγράφεται ότι ο λογαριασμός της περίπτωσης δ), δεν μηδενίζεται και μεταφέρεται σε νέο λογαριασμό του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου της παρ. 1 του άρθρου 4 και ότι μετά την ως άνω μεταφορά, καταργείται. Η διόρθωση είναι απαραίτητη δεδομένου ότι στον λογαριασμό της περίπτωσης δ) κατατίθενται έσοδα από Τέλη Χρήσης Αερολιμένων, μισθώματα κτλ και είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί ότι όλα τα έσοδα θα μεταφερθούν στο Ν.Π.Δ.Δ. ΥΠΑ. - Στην παρ. 6 να προστεθεί εδάφιο ως εξής: «Σε περίπτωση που η έναρξη λειτουργίας του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου ξεκινήσει κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους 2026, το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου θα συντάξει και θα εκτελέσει τον προϋπολογισμό του από την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας του νομικού προσώπου». Η εν λόγω προσθήκη προτείνεται για την κάλυψη του ενδεχομένου της λειτουργίας της ΥΠΑ ως νπδδ κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους 2026 και όχι από 01/01/2026. - Παρ. 4: «4. Οι οργανικές θέσεις κλάδου ΤΕ Ηλεκτρονικών ATSEP που κατά την 1η Ιανουαρίου 2025 ήταν κενές, μετατρέπονται σε οργανικές θέσεις ΠΕ Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφάλειας Εναέριας Κυκλοφορίας (HMAEK). Όπου στην κείμενη νομοθεσία γίνεται αναφορά σε Κλάδο ΠΕ ή ΤΕ Ηλεκτρονικών (ATSEP), νοούνται στο εξής οι Κλάδοι ΠΕ ή ΤΕ Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφάλειας Εναέριας Κυκλοφορίας (ΗΜΑΕΚ), αντίστοιχα. Οι μόνιμοι ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου υπάλληλοι που υπηρετούν κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος στην καταργούμενη αυτοτελή υπηρεσία «Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας» στους Κλάδους ΠΕ/ΤΕ Ηλεκτρονικών (ATSEP) κατατάσσονται αυτοδικαίως στους Κλάδους ΠΕ/ΤΕ Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφάλειας Εναέριας Κυκλοφορίας (HMAEK), αντίστοιχα.» Η παρ. 4 του αρ. 32 πρέπει να απαλειφθεί από το παρόν σχέδιο νόμου και να προβλεφθεί στο νέο π.δ. του Οργανισμού της Υ.Π.Α.. στο οποίο θα αποτυπωθούν οι θέσεις αναλυτικά, για όλους τους κλάδους και τις ειδικότητες προσωπικού και όχι μόνο για έναν κλάδο, όπως περιγράφεται εδώ μόνο για τους υπαλλήλους των κλάδων ΠΕ/ΤΕ Ηλεκτρονικών Μηχανικών Ασφάλειας Εναέριας Κυκλοφορίας (HMAEK). Άλλωστε η διάταξη δεν δύναται να εφαρμοστεί, δεδομένου ότι από την 1/1/2025 έως σήμερα οι κενές θέσεις του κλάδου έχουν μεταβληθεί σημαντικά, καθώς έχουν ήδη συντελεστεί υπηρεσιακές μεταβολές στον κλάδο και ομώνυμη ειδικότητα ΤΕ Ηλεκτρονικών (ATSEP) με έννομη συνέπεια την κάλυψη ή τη δέσμευση συγκεκριμένου αριθμού των θέσεων αυτών. Αν ήθελε τύχει εφαρμογής, θα πρέπει να τεθεί ως χρονικό σημείο της εν λόγω διάταξης η θέση σε ισχύ του νέου π.δ. του Οργανισμού της ΥΠΑ. Σε κάθε περίπτωση δε, η διάταξη του πρώτου εδαφίου της παρ. 4 του άρθρου 32 του παρόντος δεν συνάδει με τις προβλεπόμενες θέσεις στον πίνακα της παρ. 1 του άρθρου 19 του παρόντος, όπου δεν αποτυπώνεται τέτοια μετατροπή. - Παρ. 5 «5. Υφιστάμενες προσωποπαγείς θέσεις μονίμων και ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου υπαλλήλων μετατρέπονται σε οργανικές θέσεις των αντίστοιχων κλάδων και ειδικοτήτων, πλην του κλάδου και της ειδικότητας ΠΕ Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας.» Η εν λόγω διάταξη θα πρέπει να απαλειφθεί από τον νόμο και να προβλεφθεί στο νέο π.δ. του Οργανισμού της Υ.Π.Α.. στο πλαίσιο των διατάξεων για την κατάταξη του προσωπικού σε οργανικές θέσεις των νέων κλάδων και ειδικοτήτων των νέων δομών της ΥΠΑ και να υλοποιηθεί η μετατροπή των θέσεων αυτών από προσωποπαγείς σε οργανικές με την προβλεπόμενη διοικητική πράξη. Εάν ήθελε τύχει εφαρμογής, η πρόταση «..., πλην του κλάδου και της ειδικότητας ΠΕ Ελεγκτή Εναέριας Κυκλοφορίας» να αναδιατυπωθεί σε «..., πλην των προσωποπαγών θέσεων υπαλλήλων του κλάδου και ομώνυμης ειδικότητας ΠΕ Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας που συστάθηκαν βάσει του αρ. 72 του ν. 4427/2016.».