Αρχική Έποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων και άλλες διατάξειςΆρθρο 6 Αρμοδιότητες της Εποπτικής Μονάδας Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων – Αντικατάσταση άρθρου 128 ν. 4389/2016Σχόλιο του χρήστη Κατερίνα Ευαγγελινού | 22 Νοεμβρίου 2025, 14:17
|
Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Ταχ. Δ/νση Ακτή Βασιλειάδη, Πύλη Ε 1 - Ε 2, Τ.Κ. 185 10 τηλ: 213 1371700 - 213 1374700, φαξ: 210 4191561- 210 4191562 Επικοινωνία με το υπουργείο Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Έχοντας υπόψη ότι η ΕΜΑΛΠ θα είναι ο μηχανισμός του κράτους που εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον, γεφυρώνοντας το χάσμα μεταξύ του ιδιωτικού συμφέροντος του παραχωρησιούχου (το κέρδος) και του ευρύτερου δημόσιου συμφέροντος (η ασφάλεια, το περιβάλλον, ο ανταγωνισμός και τα έσοδα του Δημοσίου) κρίνεται σκόπιμο αφενός, να ορισθούν με ακρίβεια τα όρια ευθύνης της, αφετέρου, οι αρμοδιότητες αυτής να ανταποκρίνονται στον συνεχώς εξελισσόμενο λειτουργικό ρόλο των λιμένων. Σε αυτό το πλαίσιο αναφέρονται τα ακόλουθα κρίσιμα σημεία και παρατηρήσεις: Α. Ο Κίνδυνος Επικάλυψης Αρμοδιοτήτων Η διεύρυνση αρμοδιοτήτων σε ζητήματα περιβαλλοντικά, ασφάλειας και ανταγωνισμού πρέπει να οριοθετηθεί σαφώς σε σχέση με τις αρμοδιότητες άλλων εποπτικών υπηρεσιών εντός κι εκτός του ΥΝΑΝΠ και αρχών (π.χ. ΔΙΠΘΑΠ, ΔΕΔΑΠΛΕ, ΔΛΑ του ΥΝΑΝΠ, στο Υπουργείο Περιβάλλοντος ή στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, κτλ). Επίσης θα πρέπει να εκτιμηθεί το κόστος της εποπτείας σε σχέση με το ύψος των εισπραττόμενων πόρων και προστίμων της ΕΜΑΛΠ από τους φορείς εκμετάλλευσης λιμένων και τα πλοία. Β. Η Μη Ρητή Συμπερίληψη Άλλων Σημαντικών Αρμοδιοτήτων για την εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος και την αποτελεσματική διαχείριση του λιμενικού συστήματος της χώρας, όπως: • Εποπτεία για τη διασφάλιση συγκεκριμένων επιτευγμάτων βιωσιμότητας και η ορθή αναφορά/ δημοσίευση αυτών από τους λιμένες (sustainability achievements και ESG score π.χ. σε εκπομπές CO₂, την ενεργειακή μετάβαση, τη ψηφιακή μετάβαση, την εστίαση στη καινοτομία, την κυκλική οικονομία κτλ). Επίσης, την εποπτεία (για ορισμένους λιμένες) συμμόρφωσης με την Ευρωπαϊκή Οδηγία για την Εταιρική Βιωσιμότητα (CSRD) η οποία επιβάλλει την υποβολή εκθέσεων σχετικά με τις επιδόσεις βιωσιμότητας. • Παρακολούθηση της ανθεκτικότητας (resiliense) των λιμένων, της ικανότητας δηλαδή του λιμενικού συστήματος (υποδομές, λειτουργίες και οργάνωση) να απορροφά, να προσαρμόζεται, να ανακάμπτει γρήγορα και να συνεχίζει τη λειτουργία του μετά από ένα σημαντικό καταστροφικό γεγονός ή διαταραχή με στόχο τη διασφάλιση μακροπρόθεσμης ασφάλειας εφοδιασμού και στρατηγικής αυτονομίας (αλλά και την ικανότητα επικοινωνίας και συντονισμού του λιμένα με άλλους κρίσιμους φορείς). • Εποπτεία της καλής γειτνίασης των λιμένων με τους όμορους δήμους και περιοχές και της λιμενικής λειτουργίας κι ανάπτυξης σε ισορροπία με την κοινωνία, μέσω της διενέργειας διαβουλεύσεων και ερευνών. Την παρακολούθηση αποτελεσμάτων σχετικών ερευνών φήμης που δύναται να διεξαχθούν κατά παραγγελία από λιμένες, από ερευνητικά ιδρύματα ή εξειδικευμένες εταιρίες. • Παρακολούθηση της ποιότητας των παρεχόμενων λιμενικών υποδομών και υπηρεσιών και του βαθμού ενσωμάτωσης των λιμένων στις αλυσίδες εφοδιασμού, αλλά και του βαθμού ικανοποίησης πελατών, χρηστών και πολιτών (Μέτρηση δηλαδή της ικανότητας διατήρησης και προσέλκυσης Επενδυτών και Χρηστών). • Παρακολούθηση της αποτελεσματικότητας και το βαθμό επίτευξης των στόχων της Εθνικής Λιμενικής Πολιτικής.