• Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ) σας υποβάλλει τις προτάσεις της επί του Σχεδίου Νόμου με τίτλο «Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων και άλλες διατάξεις». Κύριος στόχος των προτάσεών μας είναι να διασφαλιστεί ότι, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της ασφάλειας των ακτοπλοϊκών μεταφορών και των λιμενικών εγκαταστάσεων μέσω της σύστασης της Εποπτικής Μονάδας Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων (Ε.Μ.Α.Λ.Π.), θα προστατευτούν αποτελεσματικά τα κατοχυρωμένα δικαιώματα των επιβατών με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα, ώστε να αποκλειστεί κάθε είδους περιστατικό άνισης μεταχείρισης σε βάρος τους. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσω της προσθήκης ρητών και σαφών προβλέψεων στις αρμοδιότητες της Ε.Μ.Α.Λ.Π. Οι προτάσεις μας βασίζονται στο πλαίσιο που διαμορφώνουν: α) Το Σύνταγμα της χώρας, όπου στο άρθρο 21, παρ. 6 αναφέρεται ότι «Τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας». β) Η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, την οποία η χώρα μας κύρωσε με τον ν.4074/2012 (ΦΕΚ 88 Α΄/11.04.2012), αναλαμβάνοντας την υποχρέωση εφαρμογής της σε εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο, και ο ν. 4488/2017, ο οποίος στο Μέρος Δ’ περιλαμβάνει τις κατευθυντήριες- οργανωτικές διατάξεις για την εφαρμογή της, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η υποχρέωση των διοικητικών οργάνων και αρχών να εντάσσουν τη διάσταση της αναπηρίας σε κάθε δημόσια πολιτική, διοικητική διαδικασία, δράση, μέτρο και πρόγραμμα της αρμοδιότητάς τους (άρθρο 62) και να τηρούν τις αρχές του καθολικού σχεδιασμού (άρθρο 63). Πιο συγκεκριμένα: i) στην παρ. 1 του άρθρου 9 αναφέρεται ότι «1. Προκειμένου να είναι σε θέση τα άτομα με αναπηρίες να ζουν ανεξάρτητα και να συμμετέχουν πλήρως σε όλες τις πτυχές της ζωής, τα Συμβαλλόμενα Κράτη λαμβάνουν κατάλληλα μέτρα προκειμένου να διασφαλίζουν στα άτομα με αναπηρίες την πρόσβαση, σε ίση βάση με τους άλλους, στο φυσικό περιβάλλον, τα μέσα μεταφοράς, την πληροφορία και τις επικοινωνίες, συμπεριλαμβανομένων και των τεχνολογιών και συστημάτων πληροφορίας και επικοινωνιών και σε άλλες εγκαταστάσεις και υπηρεσίες που είναι ανοικτές ή παρέχονται στο κοινό, τόσο στις αστικές όσο και στις αγροτικές περιοχές. Τα μέτρα αυτά, που θα συμπεριλαμβάνουν τον προσδιορισμό και την εξάλειψη των εμποδίων και κωλυμάτων προσβασιμότητας, θα ισχύουν, μεταξύ άλλων, για: α. τα κτίρια, τους δρόμους, τις μεταφορές και λοιπές εσωτερικές και υπαίθριες εγκαταστάσεις, συμπεριλαμβανομένων και των σχολείων, των κατοικιών, των ιατρικών εγκαταστάσεων και των εργασιακών χώρων, β. τις πληροφορίες, τις επικοινωνίες και λοιπές υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων και των ηλεκτρονικών υπηρεσιών και των υπηρεσιών έκτακτης ανάγκης. […]», ii) στο σημείο γ) του άρθρου 19 αναφέρεται ότι: «Τα Συμβαλλόμενα Κράτη στην παρούσα Σύμβαση αναγνωρίζουν το ίσο δικαίωμα όλων των ατόμων με αναπηρίες να ζουν στην κοινωνία, με επιλογές ίσες με τους άλλους ανθρώπους και λαμβάνουν αποτελεσματικά και κατάλληλα μέτρα, προκειμένου να διευκολύνουν την πλήρη απόλαυση αυτού του δικαιώματος από τα άτομα με αναπηρίες και την πλήρη ένταξη και συμμετοχή τους στην κοινωνία, συμπεριλαμβανόμενης και της διασφάλισης ότι: […] γ. Οι κοινοτικές υπηρεσίες και εγκαταστάσεις για τον πληθυσμό είναι διαθέσιμες, σε ίση βάση, στα άτομα με αναπηρίες και ανταποκρίνονται στις ανάγκες τους». γ) Ο Κανονισμός (ΕΕ) 1177/2010 για τα δικαιώματα των επιβατών στις θαλάσσιες και εσωτερικές πλωτές μεταφορές, ο οποίος, μεταξύ άλλων, ορίζει ότι αφενός οι επιβάτες με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα πρέπει να έχουν ίση πρόσβαση στις υπηρεσίες μεταφοράς όπως οι υπόλοιποι επιβάτες και να λαμβάνουν κατάλληλη συνδρομή κατά την επιβίβαση, αποβίβαση και μετακίνηση εντός των πλοίων και των λιμένων, αφετέρου κατά τον σχεδιασμό νέων λιμένων και λιμενικών τερματικών σταθμών, καθώς και σε περιπτώσεις εκτενών εργασιών ανακαίνισης, οι υπεύθυνοι φορείς οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και μειωμένη κινητικότητα, ιδίως όσον αφορά την προσβασιμότητα, εφαρμόζοντας την αρχή του «Σχεδιασμού για Όλους». Στα προαναφερθέντα πρέπει επίσης να ληφθούν υπόψη: • οι προβλέψεις του ν. 4488/2017, ο οποίος στο Μέρος Δ’ περιλαμβάνει τις κατευθυντήριες-οργανωτικές διατάξεις για την εφαρμογή της, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η υποχρέωση των διοικητικών οργάνων και αρχών να εντάσσουν τη διάσταση της αναπηρίας σε κάθε δημόσια πολιτική, διοικητική διαδικασία, δράση, μέτρο και πρόγραμμα της αρμοδιότητάς τους (άρθρο 62) και να τηρούν τις αρχές του καθολικού σχεδιασμού (άρθρο 63), • οι απαιτήσεις του υφιστάμενου εθνικού θεσμικού πλαισίου για την προσβασιμότητα των κτιριακών (ν.4067/2012 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει σήμερα) και ψηφιακών υποδομών (ν.4727/2020 – Κεφάλαιο Η΄), • η Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες 2024-2030 , όπου στη δράση 18 αυτής προβλέπεται «η βελτίωση της προσβασιμότητας στο σύνολο των επιβατηγών πλοίων και λιμένων της χώρας» (Δράση 18) έως το 2030, με πρώτο ορόσημο την ολοκλήρωση σχεδίου προσβασιμότητας για τους λιμένες της χώρας έως τον Δεκέμβριο του 2025, με φορέα υλοποίησης το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. Ακολουθεί η παράθεση των προτάσεών μας ανά άρθρο: 1. Στο άρθρο 4 «Συμβούλιο Διοίκησης Εποπτικής Μονάδας Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων -Προσθήκη άρθρου 127Α στον ν.4389/2016», μετά την περίπτωση δ) της παρ. 2 του άρθρου 127Α, να προστεθεί εδάφιο ε) ως ακολούθως: «Άρθρο 127Α Συμβούλιο Διοίκησης Εποπτικής Μονάδας Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων 1. Το Σ.Δ. είναι επταμελές και αποτελείται από: α) τον Διοικητή της Ε.Μ.Α.Λ.Π. ως Πρόεδρο, με τον αναπληρωτή του, […] 2. Στις συνεδριάσεις του Σ.Δ. της Ε.Μ.Α.Λ.Π. δύναται να συμμετάσχουν, χωρίς δικαίωμα ψήφου, κατόπιν πρόσκλησης του Προέδρου του, ανάλογα με την ημερήσια διάταξη: α) ένας (1) εκπρόσωπος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδος, ο οποίος ορίζεται από το Διοικητικό της Συμβούλιο, β) ένας (1) εκπρόσωπος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος, ο οποίος ορίζεται από το Διοικητικό της Συμβούλιο, με τον αναπληρωτή του, γ) ένας (1) εκπρόσωπος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, ο οποίος ορίζεται από τη Διοικητική της Επιτροπή, με τον αναπληρωτή του, δ) ένας (1) εκπρόσωπος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, ε) ένας (1) εκπρόσωπος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) με τον αναπληρωτή του. 3. Ο Πρόεδρος του Σ.Δ. μπορεί, κατά την κρίση του, να καλεί στις συνεδριάσεις εκπροσώπους άλλων συνδικαλιστικών οργανώσεων εργαζομένων, […]». Αιτιολόγηση: Η πρότασή μας ευθυγραμμίζεται πλήρως με τις προβλέψεις της παρ. 3 του άρθρου 4 «Γενικές Υποχρεώσεις» της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, σύμφωνα με την οποία τα κράτη που έχουν κυρώσει τη Σύμβαση, όπως είναι και η χώρα μας, οφείλουν, κατά την ανάπτυξη και εφαρμογή νομοθεσίας και πολιτικών, να συμβουλεύονται και να εμπλέκουν ενεργά τα άτομα με αναπηρία μέσω των αντιπροσωπευτικών τους οργανώσεων. Επιπρόσθετα, δεδομένου ότι η συμμετοχή της Ε.Σ.Α.μεΑ. στην Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων θα συμβάλει στην διάχυση της διάστασης της αναπηρίας στη δράση της, η πρότασή μας ευθυγραμμίζεται πλήρως και με τις προβλέψεις της παρ. 1 του άρθρου 62 του ν. 4488/2017, στην οποία αναφέρεται ότι «Τα διοικητικά όργανα και οι αρχές εντάσσουν τη διάσταση της αναπηρίας σε κάθε δημόσια πολιτική, διοικητική διαδικασία, δράση, μέτρο και πρόγραμμα της αρμοδιότητάς τους με στόχο την εξάλειψη, αποκατάσταση και αποτροπή ανισοτήτων μεταξύ ατόμων με και χωρίς αναπηρίες».