Αρχική Έποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων και άλλες διατάξειςΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΟΡΓΑΝΑ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ, ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ, ΠΟΡΟΙ, ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ Ν. 4389/2016 Άρθρο 3 Εποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων – Αντικατάσταση άρθρου 127 ν. 4389/2016Σχόλιο του χρήστη Πανελλήνια Ομοσπονδία Υπαλλήλων Εμπορικής Ναυτιλίας (ΠΟΥΕΝ) | 24 Νοεμβρίου 2025, 08:19




1. Θα πρέπει να αναφερθεί ο σκοπός της Υπηρεσίας. Επισημαίνεται ότι σε καμία προτεινόμενη διάταξη δεν αναφέρεται ο σκοπός της Υπηρεσίας, ώστε να είναι σαφής ρόλος της στο λιμενικό σύστημα και την ελληνική διοίκηση. Θα πρέπει να τονιστεί ο ρόλος της Υπηρεσίας στην κάλυψη του διοικητικού κενού που δημιουργήθηκε από την ιδιωτικοποίηση των έως πρότινος δημόσιων οργανισμών λιμένων, τα οποία είχαν διττό χαρακτήρα και ενεργούσαν τόσο ως επιχειρήσεις του δημοσίου, όσο και ως φορείς δημόσιας εξουσίας στα λιμάνια. Η τελευταία ιδιότητα, δηλαδή ο φορέας δημόσιας εξουσίας στα παραχωρημένα λιμάνια είναι αυτή που περιέρχεται στη προτεινόμενη Υπηρεσία, ώστε να καλυφθεί το διοικητικό κενό που προέκυψε στη λειτουργία του κράτους. Η Υπηρεσία πρέπει να έχει αναπτυξιακό πρόσημο, με κύριο σκοπό την βιώσιμη ανάπτυξη των λιμένων προσαρμοσμένη στην ελληνική πραγματικότητα, όπου τα λιμάνια είναι μέρος των πόλεων. Προτείνεται στους σκοπούς της Υπηρεσίας να ενσωματωθούν οι όροι της βιώσιμης ανάπτυξης των λιμένων, όπως αυτοί προκύπτουν από τους επιμέρους στόχους της Ατζέντας 2030, οι οποίοι ενσωματώνουν και τις τρεις διαστάσεις της βιώσιμης ανάπτυξης –κοινωνική, περιβαλλοντική και οικονομική. Σκοπός της Υπηρεσίας θα πρέπει να είναι η αρμονική συνύπαρξη και ανάπτυξη λιμένων και πόλεων, η παράλληλη και αλληλένδετη οικονομική τους ανάπτυξη, μέσα από την ενίσχυση των οικονομικών δραστηριοτήτων ανάμεσα στα λιμάνια και τις πόλεις, αλλά και του θαλάσσιου τουρισμού, που μπορεί να αποτελέσει πηγή πλούτου για τις παραλιμένιες πόλεις, η υγεία και η ευημερία που συνδέονται άρρηκτα με την προστασία του περιβάλλοντος, η προώθηση του πολιτισμού που έχει δημιουργηθεί και δυναμικά εξελίσσεται από τη συνύπαρξη λιμένων και πόλεων κ.α.. 2. Στην κατεύθυνση αυτή, αλλά και σύμφωνα με το σχολιασμό μας στα επόμενα προτεινόμενα άρθρα, μέσω του οποίου γίνεται σαφές ότι η προτεινόμενη Υπηρεσία δεν μπορεί να ασκήσει τόσο αρμοδιότητες που αφορούν την ασφάλεια (safety) των πλοίων όσο και τις αρμοδιότητες του Κανονισμού (ΕΕ) 352/2017, προτείνεται η απαλοιφή των όρων «ασφάλεια» και «πλοίο» από τον τίτλο της προτεινόμενης οργανικής μονάδας και αντιπροτείνεται να συμπεριληφθούν οι όροι «εποπτεία», «παρακολούθηση»(monitoring) και «ανάπτυξη», όπως επί παραδείγματι «Υπηρεσία, Παρακολούθησης, Εποπτείας και Ανάπτυξης Λιμένων» Προτείνεται να αντικατασταθεί ο όρος Διοικητής από τον όρο Πρόεδρος, καθώς το ανώτατο όργανο διοίκησης σύμφωνα με τα προτεινόμενα άρθρα που ακολουθούν είναι το Συμβούλιο Διοίκησης, και ως εκ τούτου διοικητικά είναι πιο ορθός ο όρος Πρόεδρος.