• Σχόλιο του χρήστη 'Πανελλήνια Ομοσπονδία Υπαλλήλων Εμπορικής Ναυτιλίας (ΠΟΥΕΝ)' | 24 Νοεμβρίου 2025, 08:36

    1. Η παράγραφος 4(γ) έρχεται σε σύγκρουση με την παράγραφο 2 (ι) του προτεινόμενου άρθρου 127Β, καθώς στην παρ. 4(γ) προβλέπεται ότι το Συμβούλιο Διοίκησης εκφράζει απλή γνώμη για τον Κανονισμό Λειτουργία προς τον Υπουργό, ενώ στην παράγραφο 2(ι) του άρθρου 127Β προβλέπεται ότι εισηγείται για τον Κανονισμό Λειτουργίας ο Διοικητής προς τον Υπουργό. Η παράγραφος 4(δ) προβλέπει την αρμοδιότητα εφαρμογής του Κανονισμό (ΕΕ) 2017/352 από την προτεινόμενη Υπηρεσία. Επισημαίνεται όμως ότι σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 16 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/352 «Η διεκπεραίωση των καταγγελιών διενεργείται κατά τρόπον που αποφεύγει τις συγκρούσεις συμφερόντων και είναι λειτουργικά ανεξάρτητος από κάθε διαχειριστικό φορέα του λιμένα ή πάροχο λιμενικών υπηρεσιών. Τα κράτη μέλη εξασφαλίζουν τον ουσιαστικό λειτουργικό διαχωρισμό μεταξύ της διεκπεραίωσης των καταγγελιών, αφενός, και της κυριότητας και της διαχείρισης των λιμένων, της παροχής λιμενικών υπηρεσιών και της χρήσης των λιμένων, αφετέρου. Η διεκπεραίωση των καταγγελιών είναι αμερόληπτη και διαφανής και σέβεται δεόντως το δικαίωμα στην ελευθερία του επιχειρείν.». Δηλαδή ο ίδιος ο Κανονισμός, ο οποίος είναι δεσμευτικός θέτει περιορισμούς και επιβάλει τον ουσιαστικό λειτουργικό διαχωρισμό μεταξύ του ελεγκτή και των ιδιοτήτων του κυρίου των λιμένων που είναι το ελληνικό δημόσιο, του παρόχου των λιμενικών υπηρεσιών που στις περιπτώσεις των κρατικών λιμένων, αλλά και της παροχής υπηρεσιών πλοήγησης και καβοδεσίας είναι το ελληνικό δημόσιο. Η προτεινόμενη Υπηρεσία υπάγεται ορθώς απευθείας στον Υπουργό Ναυτιλίας και το ανώτατο όργανο διοίκησής της αποτελείται από το Διοικητή που επιλέγεται από τον Υπουργό, δύο (02) εκπροσώπους του Υπουργού και το Διευθυντή Λιμενικής Πολιτικής που έχει αρμοδιότητες επί των κρατικών λιμένων. Η ιεραρχική υπαγωγή και η οργανωτική διάρθρωση της Υπηρεσίας αφετέρου κρίνονται ως ορθές για τη διασφάλιση της αποτελεσματικότητάς της όσον αφορά τις λοιπές προτεινόμενες αρμοδιότητες της, αφετέρου όμως καθιστούν απαγορευτική την άσκηση των αρμοδιοτήτων του Κανονισμού (ΕΕ) 352/2017 από την Υπηρεσία αυτή. Η οργανωσιακή δομή και η μη ιεραρχική υπαγωγή της Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων, η οποία είναι ανεξάρτητη αρχή, διασφαλίζουν τη σύμφωνη με τον Κανονισμό (ΕΕ) 352/2017 άσκηση των αρμοδιοτήτων του. Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το άρθρο 113Α του ν.4389/2016 , που είχε προστεθεί με το άρθρο 47 Ν.4597/2019 (Α΄35) και εν συνεχεία καταργήθηκε με το άρθρο 50 Ν.4770/2021 (Α΄15) προβλεπόταν ότι «Η Ρ.Α.Λ., πέραν των μέτρων που προβλέπονται στα άρθρα 113 και 114 του ν. 4389/2016, επιβάλλει κυρώσεις για παραβάσεις των διατάξεων του Κανονισμού. Με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μετά από εισήγηση της Ρ.Α.Λ., καθορίζεται το σύστημα κυρώσεων του προηγούμενου εδαφίου, τα πρόστιμα που επιβάλλει ανάλογα με την παράβαση, καθώς και η διαδικασία επιβολής, εκτέλεσης και είσπραξης των προστίμων αυτών». Η ως άνω διάταξη ήταν σύμφωνη με τους όρους λειτουργικού διαχωρισμού μεταξύ ελεγκτή- διεκπεραιωτή καταγγελιών και ελεγχόμενου κυρίου λιμένων ή παρόχου λιμενικών υπηρεσιών, συνεπεία της μη ιεραρχικής υπαγωγής στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ανεξάρτητης Ρυθμιστικής Αρχής Λιμένων. Προτείνεται η επανεξέταση επαναφοράς της ως άνω καταργηθείσας διάταξης, άλλως να εξεταστεί η άσκηση των αρμοδιοτήτων του Κανονισμού (ΕΕ) 352/2017 από την Επιτροπή Ανταγωνισμού. 2. Η διάταξη της παραγράφου 5 προάγει τη διαφάνεια του θεσμού και τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος. Για την πληρέστερη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος προτείνεται: 1) να αναφερθεί ρητά ότι ο Διοικητής και ο αναπληρωτής του είναι επίσης υπόχρεοι για την υποβολή σχετικής γνωστοποίησης στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, 2) να συμπεριληφθεί η απαγόρευση οιασδήποτε συμμετοχής σε εταιρεία (τίτλοι, μετοχές, μερίδια κλπ) που συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με την άσκηση των καθηκόντων τους, 3) να προβλεφθεί ότι οι ως άνω απαγορεύσεις και ασυμβίβαστα να ισχύουν τόσο κατά τη θητεία, όσο και για τα επόμενα τρία (3) χρόνια από τη λήξη της θητείας του Διοικητή, του αναπληρωτή του, των τακτικών και αναπληρωματικών μελών του Συμβουλίου Διοίκησης. Ως εκ τούτου προτείνεται η διαγραφή του τελευταίου εδαφίου «Αντίστοιχη υποχρέωση γνωστοποίησης έχουν όλα τα μέλη του Σ.Δ. προς τον Διοικητή της Ε.Μ.Α.Λ.Π. καθ’ όλη τη διάρκεια της θητείας τους. Αν από τις πιο πάνω γνωστοποιήσεις προκύπτει σχέση του μέλους με επιχείρηση που συνδέεται άμεσα ή έμμεσα με την άσκηση των καθηκόντων του, εκπίπτει από τη θέση του, με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, μετά από εισήγηση του Διοικητή της Ε.Μ.Α.Λ.Π.», καθώς απλά η έκπτωση από τη θέση του Διοικητή ή του μέλους δεν μπορεί να αποκαταστήσει τυχόν ζημία που θα έχει ήδη προκληθεί στο δημόσιο. Αντιπροτείνεται η αναδιατύπωση του άρθρου, ώστε οι αναφορές και οι αποκλεισμοί να ισχύουν τόσο για την τριετία πριν τη θητεία, όσο και για όλη τη διάρκεια της θητείας αλλά και για την τριετία που ακολουθεί, να είναι γενικοί και να καλύπτουν συνολικά όλες τις ενδεχόμενες συγκρούσεις συμφερόντων ανάμεσα στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, κατά τα πρότυπα του γαλλικού συστήματος, δηλαδή να αφορά σε οποιαδήποτε σχέση εργασίας ή παροχής συμβουλών προς τις εν λόγω επιχειρήσεις καθώς επίσης και στην απόκτηση μετοχών ή συμμετοχή στο κεφάλαιο των εν λόγω εταιρειών. Επίσης προτείνεται να εξεταστεί από κοινού με το Υπουργείο Δικαιοσύνης η θέσπιση ποινών για την περίπτωση παράβασης των ανωτέρω απαγορεύσεων και ασυμβίβαστων.