• Σχόλιο του χρήστη 'Πανελλήνια Ομοσπονδία Υπαλλήλων Εμπορικής Ναυτιλίας (ΠΟΥΕΝ)' | 24 Νοεμβρίου 2025, 08:18

    1. Στην παράγραφο 1 (α) θα πρέπει να εξεταστεί η αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων με τη Διεύθυνση Προστασίας Θαλασσίου Περιβάλλοντος του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ. Στην παράγραφο 1 (γ) θα πρέπει να εξεταστεί η αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων με τη Διεύθυνση Ελέγχου Διαχείρισης Ασφάλειας Πλοίων & Λιμενικών Εγκαταστάσεων του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ. Στην παράγραφο 1 (στ) επισημαίνεται ότι η αρμοδιότητα του Κανονισμό (ΕΕ) 2017/352 είχε ανατεθεί στη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων με το άρθρο 113Α του ν.4389/2016, το οποίο είχε προστεθεί με το άρθρο 47 Ν.4597/2019, ΦΕΚ Α 35/28.2.2019 και καταργήθηκε με το άρθρο 50 Ν.4770/2021.ΦΕΚ Α 15/29.1.2021, όπως αναφέρεται στο σχολιασμό μας στο προηγούμενο άρθρο. Στην παράγραφο 1(ζ) πρέπει να επισημανθεί ότι οι έλεγχοι τήρησης της νομιμότητας στα λιμάνια πραγματοποιούνται από τη λιμενική αστυνομία και δεν υφίσταται λόγος αλλά και δυνατότητα δημιουργίας νέου ελεγκτικού μηχανισμού ή σώματος, ο οποίος απαιτεί πλήθος προσωπικού. Επιπλέον όπως αναφέρθηκε ανωτέρω η αρμοδιότητα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/352 από την νέα Υπηρεσία δεν είναι σύμφωνη με τις προϋποθέσεις που ο ίδιος ο Κανονισμός ορίζει. Στην παράγραφο 1(η) αναφέρονται τα πρότυπα ασφαλείας για επιβατηγά πλοία, λιμενικές εγκαταστάσεις και λιμένες. Επισημαίνεται ότι τα κύρια πρότυπα / κανονισμοί ασφάλειας (safety) που εφαρμόζονται για επιβατηγά πλοία προβλέπονται από τη SOLAS — International Convention for the Safety of Life at Sea, που αφορά τον ασφαλή σχεδιασμό, κατασκευή, εξοπλισμό και λειτουργία των πλοίων, με ιδιαίτερες απαιτήσεις για τα επιβατηγά πλοία όπως διαμερισματοποίηση, διάσωση, πυροπροστασία και την έκδοση σχετικών πιστοποιητικών(π.χ. Passenger Ship Safety Certificate κ.λπ.). Η εν λόγω αρμοδιότητα σήμερα ασκείται από τη Διεύθυνση Μελετών και Κατασκευών Πλοίων του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, που στελεχώνεται από άκρως εξειδικευμένη ομάδα ναυπηγών, μηχανολόγων, ηλεκτρολόγων και άλλων ειδικοτήτων μηχανικών και ναυτικών και επουδενί δεν μπορεί να ασκηθεί από την προτεινόμενη με τον παρόν νόμο Υπηρεσία. Όσον αφορά τις λιμενικές εγκαταστάσεις και λιμένες δεσμευτικά διεθνή πρότυπα υφίστανται μόνο όσον αφορά την ασφάλεια ως security και όχι ως safety, συγκεκριμένα τα πρότυπα αυτά προβλέπονται από τον ISPS Code (SOLAS XI-2) — International Ship & Port Facility Security Code, τα οποία περιλαμβάνουν την ασφάλεια (security) για πλοία και λιμενικές εγκαταστάσεις: αξιολογήσεις κινδύνου, Σχέδιο Ασφάλειας Πλοίου (SSP), Σχέδιο Ασφάλειας Λιμενικής Εγκατάστασης (PFSP), CSO / SSO / PFSO, επίπεδα ασφάλειας. Η εφαρμογή και ο έλεγχος γίνεται σε εθνικό επίπεδο από το Λιμενικό/Ακτοφυλακή και αποτελεί αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Ελέγχου Διαχείρισης Ασφάλειας Πλοίων & Λιμενικών Εγκαταστάσεων του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ. Όσον αφορά την ασφάλεια ως safety για τα λιμάνια δεν υπάρχει ένα ένας ενιαίος διεθνής κώδικας όπως ο ISPS, αλλλά το πλαίσιο της ασφάλειας (safety) στα λιμάνια καλύπτεται από συνδυασμό εθνικής και ευρωπαϊκής νομοθεσίας και τεχνικών προτύπων. Συγκεκριμένα οι Γενικοί Κανονισμοί Λιμένα (ΓΚΛ είναι η κύρια πηγή κανόνων ασφάλειας (safety) στα ελληνικά λιμάνια, που έχουν ενσωματώσει τις Οδηγίες 2001/96/ΕΚ & 2002/84/ΕΚ για την ασφαλή φορτοεκφόρτωση, αλλά και τα πρότυπα του ΙΜΟ για την ασφαλή πρόσδεση, την ασφαλή επιβίβαση κ.α., καθώς ρυθμίζουν ζητήματα όπως:κανόνες πρόσδεσης / αγκυροβολίας, διαχείριση κινδύνων στους λιμένες, λιμενικά έργα και τεχνικές προδιαγραφές, λειτουργία χερσαίας ζώνης, φορτώσεις/εκφορτώσεις (ενσωμάτωση), ασφάλεια εργαζομένων και επιβατών και προστασία θαλάσσιου περιβάλλοντος. Οι Γενικοί Κανονισμοί Λιμένα αποτελούν αρμοδιότητα της Διεύθυνσης Λιμενικής Αστυνομίας, που υπάγεται στον Κλάδο Ασφάλειας και Αστυνόμευσης του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ, και εφαρμόζονται από τα κατά τόπους Λιμεναρχεία. Οι ανωτέρω αναφερόμενες Υπηρεσίες, δηλαδή η Διεύθυνση Μελετών Κατασκευών Πλοίων, η Διεύθυνση Ελέγχου Διαχείρισης Ασφάλειας Πλοίων & Λιμενικών Εγκαταστάσεων και η Διεύθυνση Λιμενικής Αστυνομίας πραγματοποιούν ελέγχους και επιθεωρήσεις είτε με εξειδικευμένους επιθεωρητές (ναυπηγούς, ηλεκτρολόγους, μηχανολόγους κ.α.), είτε με τα στελέχη του λιμενικού στα κατά τόπους λιμεναρχεία. Από τα ανωτέρω είναι σαφές ότι η προτεινόμενη με το παρόν νομοσχέδιο Υπηρεσία δεν είναι δυνατόν να αναλάβει τις ως άνω αρμοδιότητες ελέγχου και εποπτείας ασφάλειας λιμένων και πλοίων, αφενός επειδή αποτελούν αρμοδιότητες άλλων Υπηρεσιών του ίδιου Υπουργείου και θα προκληθεί διοικητική αλληλοεπικάλυψη αρμοδιοτήτων και συνεπαγόμενη περιττή γραφειοκρατία και σπατάλη πόρων και αφετέρου επειδή στην στελέχωση της Υπηρεσίας δεν προβλέπεται ούτε επαρκής αριθμός στελεχών, ούτε στελέχη των απαιτούμενων ειδικοτήτων για να ασκηθούν αυτές οι αρμοδιότητες. Επιπλέον, αναφέρεται ότι στο Υπουργείο υφίσταται η Διεύθυνση Ασφάλειας Ναυσιπλοϊας, που υπάγεται στον Κλάδο Ναυτιλίας του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ και μεριμνά για τον καθορισμό όρων ασφαλούς ναυσιπλοϊας προς προστασία της ανθρώπινης ζωής και περιουσίας στη θάλασσα, τη θέσπιση εθνικού κανονιστικού πλαισίου επί θεμάτων ασφαλούς ναυσιπλοϊας, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν τεχνικά θέματα κατασκευής και εξοπλισμού πλοίων καθώς και την προσαρμογή της εθνικής νομοθεσίας σύμφωνα με τις Διεθνείς Συμβάσεις που κυρώνει η χώρα και την ενωσιακή νομοθεσία, την οργάνωση της διενέργειας και την άσκηση ελέγχων της ποιότητας των επιθεωρήσεων των υπό ελληνική σημαία πλοίων καθώς και πλοίων με ξένη σημαία που καταπλέουν σε ελληνικούς λιμένες σύμφωνα με το Μνημόνιο Κατανόησης των Παρισίων (Paris MOU) κ.α. Το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 2 «οι αρμοδιότητες του παρόντος άρθρου ασκούνται, εφόσον δεν προσκρούουν στις αρμοδιότητες του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων του άρθρου 8 του ν. 4033/2011 (Α 264)», καθιστά τις ως άνω διατάξεις κενές περιεχομένου καθώς οι αρμοδιότητες ασφάλειας και ελέγχων ανήκουν όπως αναφέρθηκε σε Υπηρεσίες του Αρχηγείου ΛΣ-ΕΛΑΚΤ. Το αν οι ως άνω αρμοδιότητες ή μέρος αυτών πρέπει να εξέλθουν του Αρχηγείου ΛΣ ΕΛΑΚΤ αποτελεί τεράστιο οργανωσιακό κεφάλαιο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, το οποίο φέρει προϋποθέσεις που δεν μπορεί να καλύψει η προτεινόμενη Υπηρεσία, καθώς ως οργανωσιακή αναδιάρθρωση απαιτεί μεγάλες τομές, σφαιρικό σχεδιασμό και νέες προσλήψεις μεγάλου αριθμού πολιτικού προσωπικού διαφόρων επιστημονικών ειδικοτήτων. Σχεδιασμό στον οποίο επί της αρχής συμφωνούμε και θα μπορούσαμε να εκφράσουμε τις απόψεις μας για την επιτυχή ολοκλήρωσή του, στα πλαίσια μιας γενικότερης ρηξικέλευθης αναμόρφωσης του ΥΝΑΝΠ. 2. Στην παράγραφο 3 (ια) θα πρέπει να αναφερθεί ρητά ότι η Υπηρεσία αποτελεί τον «Οργανισμό» σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 1 του ν. 2881/2001 (Α’ 16), περί του αρμόδιου οργάνου για τη διοίκηση και διαχείριση λιμένα, διώρυγας ή διαύλου για τα λιμάνια και τις λιμενικές εγκαταστάσεις που έχουν παραχωρηθεί ή υποπαραχωρηθεί στην ιδιωτική οικονομία 3. Η παράγραφος 4 θα πρέπει να αναδιατυπωθεί υπό το πρίσμα ότι η προτεινόμενη Υπηρεσία δεν ικανοποιεί τις προϋποθέσεις που θέτει ο ίδιος ο κανονισμός (ΕΕ) 352/2017 για την εφαρμογή του και ως εκ τούτου ο εν λόγω κανονισμός δεν μπορεί να αποτελέσει αρμοδιότητα της Υπηρεσίας αυτής. Συνεπώς, δεδομένου ότι η Υπηρεσία δεν θα έχει την αρμοδιότητα εφαρμογής του κανονισμού (ΕΕ) 352/2017, η ενδικοφανής προσφυγή θα πρέπει να ασκείται ενώπιον του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής στον οποίο υπάγεται ιεραρχικά.