Αρχική Έποπτική Μονάδα Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων και άλλες διατάξειςΆρθρο 9 Στελέχωση Εποπτικής Μονάδας Ασφάλειας Λιμένων και Πλοίων – Προσθήκη άρθρου 130Α στον ν. 4389/2016Σχόλιο του χρήστη Πανελλήνια Ομοσπονδία Υπαλλήλων Εμπορικής Ναυτιλίας (ΠΟΥΕΝ) | 24 Νοεμβρίου 2025, 08:47




Επί της παραγράφου 1 επισημαίνεται ότι ο αρχικός σχεδιασμός της ΔΑΛ αφορούσε τη στελέχωση με τριάντα (30) υπαλλήλους για την αποτελεσματική άσκηση εποπτείας επί δύο (2) λιμένων, του ΟΛΠ και του ΟΛΘ. Σήμερα η ΔΑΛ εποπτεύει πέντε (5) παραχωρημένα ή υποπαραχωρημένα λιμάνια στην ιδιωτική οικονομία (Πειραιά, Θεσσαλονίκη, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο και Λιμένας Φίλιππος στην Καβάλα), ενώ η προοπτική νέων παραχωρήσεων και υποπαραχωρήσεων λιμένων στην ιδιωτική οικονομία ως μέσο ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας, όπως έχει επιλεγεί για τα επόμενα χρόνια, θα αυξήσει τον αριθμό των λιμένων αρμοδιότητας της ΔΑΛ μπορεί και στο διπλάσιο, δηλαδή στα δέκα (10) λιμάνια. Η δε στελέχωσή της σήμερα ανέρχεται σε επτά (7) υπαλλήλους, οι οποίοι υπολείπονται κατά πολύ των τριάντα (30) οργανικών θέσεων που είχαν αρχικά προβλεφθεί για τα δύο (2) λιμάνια, και οι οποίοι σήμερα καταβάλουν υπέρμετρες προσπάθειες να ανταπεξέλθουν στην άσκηση των προβλεπόμενων αρμοδιοτήτων. Προτείνεται η στελέχωση να αυξηθεί στους πενήντα (50) υπαλλήλους, ώστε η Υπηρεσία να μπορεί να ανταποκριθεί στο όλο και αυξανόμενο εύρος αρμοδιοτήτων. Περαιτέρω προτείνεται όλες οι θέσεις εργασίας να είναι μόνιμου προσωπικού ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και η περιγραφή τους να αφορά μόνο την Κατηγορία και τον Κλάδο. Η εξαντλητική εξειδίκευση των κλάδων σε ειδικότητες αποτελεί τροχοπέδη για τη στελέχωση της Υπηρεσίας, καθώς θέτει περιορισμούς στο ήδη ελάχιστο στελεχιακό δυναμικό του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά και στους τυχόν ενδιαφερόμενους προς μετάταξη ή απόσπαση υπαλλήλους. Περαιτέρω, η ανάγκη για ειδικό επιστημονικό προσωπικό εκ των πραγμάτων έχει εξαλειφθεί, καθώς οι περισσότεροι εν ενεργεία δημόσιοι υπάλληλοι πλέον φέρουν έναν τουλάχιστον μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών. Άλλωστε, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία το ειδικό επιστημονικό προσωπικό μπορεί να καταλάβει θέση κατηγορίας ΠΕ του Κλάδου που αντιστοιχεί το πτυχίο του. Προτείνεται η κατανομή των 50 οργανικών θέσεων Μονίμων και ΙΔΑΧ υπαλλήλων να είναι ως ακολούθως: 1. Είκοσι πέντε (25) θέσεις ΠΕ Διοικητικού-Οικονομικού 2. Δέκα (10) θέσεις ΠΕ Μηχανικών 3. Μία (01) θέση ΠΕ Πληροφορικής 4. Πέντε (05) θέσεις ΤΕ Διοικητικού-Λογιστικού 5. Πέντε (05) θέσεις ΤΕ Μηχανικών 6. Μία (01) θέση ΤΕ Πληροφορικής 7. Δύο (02) θέση ΔΕ Διοικητικού-Λογιστικού 8. Μία (01) θέση ΔΕ Πληροφορικής Η παράγραφος 3(γ) πρέπει να αναδιατυπωθεί, καθώς η προτεινόμενη Υπηρεσία αποτελεί οργανική μονάδα του Υπουργείου, συνεπώς οι υπάλληλοι του ΥΝΑΝΠ μετακινούνται με Απόφαση τοποθέτησης και όχι απόσπασης. Η απόσπαση δυνάμει της διάταξης του άρθρου 9 του ν.4440/2016 περί ενδοϋπουργικής κινητικότητας θα μπορούσε να αφορά μόνο τους υπαλλήλους της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου, η οποία έχει ξεχωριστή Διεύθυνση Διοικητικής Υποστήριξης από αυτήν του Κεντρικού Υπουργείου. Σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος οι αρμοδιότητες του προσωπικού της προτεινόμενης Υπηρεσίας ανήκουν στη Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών του κεντρικού Υπουργείου και οι οργανικές θέσεις προσαυξάνουν τις οργανικές θέσεις του Υπουργείου, συνεπώς οι υπάλληλοι του Υπουργείου, πλην της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου μετακινούνται με απόφαση τοποθέτησης και όχι απόσπασης. Άλλωστε στη προτεινόμενες διατάξεις που ακολουθούν χρησιμοποιείται ορθά ο όρος «τοποθέτηση». Το δε χρονικό όριο των δύο (02) συν δύο (02) ετών υπηρέτησης είναι αποτρεπτικό για τη στελέχωση και ενδυνάμωση της Υπηρεσίας, καθώς κανένα σοβαρό στέλεχος που θέλει να μάθει, να εργαστεί και εξελιχθεί σε βάθος σε ένα αντικείμενο δεν μπορεί να έχει περιορισμένο ορίζοντα υπηρεσίας. Επιπλέον αναφέρεται ότι η θητεία σε θέση ευθύνης είναι τρία (03) έτη σύμφωνα με το νόμο, χρονικό διάστημα που ξεπερνά τη διετία. Στην παράγραφο 5 (α) πρέπει να διαγραφεί ο Κλάδος ΠΕ Περιβάλλοντος, καθώς δεν προβλέπεται στις οργανικές θέσεις ( ο Κλάδος ΠΕ Περιβάλλοντος είναι διαφορετικός από τον Κλάδο ΠΕ Μηχανικών Ειδικότητας Περιβάλλοντος) Στην παράγραφο 5 (β) και στις δύο υποπαραγράφους πρέπει ομοίως να διαγραφεί ο Κλάδος ΠΕ Περιβάλλοντος. Στην παράγραφο 5 (βα) πρέπει να συμπληρωθούν οι κλάδοι ΤΕ Μηχανικών και ΤΕ Πληροφορικής. Επιπλέον στην υποπαράγραφο 5 (ββ) πρέπει να διαγραφεί ο κλάδος ΠΕ Μηχανικών’(Το όνομα της Διεύθυνσης της υποπαραγράφου 5(βα) δεν πρέπει να περιέχει τους όρους «ασφάλεια» και «πλοίο») Ομοίως και στις υποπαραγράφους 5(γα) και (γβ) πρέπει ομοίως να διαγραφεί ο Κλάδος ΠΕ Περιβάλλοντος και να συμπληρωθούν οι κλάδοι ΤΕ Μηχανικών και ΤΕ Πληροφορικής (Ο τίτλος του τμήματος της υποπαραγράφου 5(γα) δεν πρέπει να περιέχει τους όρους ασφάλεια και πλοίο) Στην υποπαραγραφο 5(γγ) πρέπει να μετονομαστεί το Τμήμα σε Τμήμα Ναυαγίων, και να διαγραφεί ο Κλάδος ΠΕ Περιβάλλοντος, να διαγραφούν οι επαναλήψεις των κλάδων και να συμπληρωθούν οι κλάδοι ΤΕ Μηχανικών και ΤΕ Πληροφορικής. Πρέπει να συμπεριληφθεί το Τμήμα Εποπτείας των ιστορικών τεκμηρίων του συνόλου των Ελληνικών Λιμένων, όπως υφίσταται σήμερα με Προϊστάμενο του Κλάδου ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού ή ΤΕ Διοικητικού-Λογιστικού. Στην υποπαράγραφο 5(γε) πρέπει να συμπληρωθούν οι κλάδοι ΠΕ Πληροφορικής και ΤΕ Πληροφορικής. Στην παράγραφο 7 θα πρέπει να διαγραφεί η λέξη «τοποθέτηση», καθώς η τοποθέτηση των υπαλλήλων του Υπουργείου δεν μπορεί να έχει περιορισμό χρόνου. Επίσης θα πρέπει να διαγραφεί η φράση «και ισάριθμων στελεχών του στρατιωτικού προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων», καθώς δεν υφίσταται ανάγκη της υπηρεσίας για στελέχη των ενόπλων δυνάμεων. Στην παράγραφο 9 θα πρέπει να διαγραφεί η φράση «και των ενόπλων δυνάμεων» και η πρόταση «Τα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων συνεχίζουν να λαμβάνουν το σύνολο των αποδοχών και επιδομάτων της οργανικής τους θέσης». Η παράγραφος 10(β) πρέπει να διαγραφεί. Τέλος επισημαίνεται ότι για τη Διεύθυνση Ελέγχου και Λήψης Μέτρων, την οποία προτείνουμε ούτως ή άλλως να διαγραφεί, λόγω μη δυνατότητας άσκησης των αρμοδιοτήτων του Κανονισμού (ΕΕ) 352/2017 εξαιτίας των περιορισμών που θέτει ο ίδιος ο κανονισμός, δεν γίνεται καμία αναφορά στους Κλάδους των υπαλλήλων που θα μπορούσαν να καταλάβουν θέση ευθύνης.