Αρχική Ενίσχυση της δημοσιότητας και της διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο – Τροποποιήσεις ν. 5005/2022 και ν. 3548/2007 και λοιπές διατάξειςΆρθρο 28 Κυρώσεις – Αντικατάσταση άρθρου 5 ν. 3548/2007Σχόλιο του χρήστη Κωνσταντίνος Γεωργίου | 10 Μαΐου 2025, 11:29
Η υφιστάμενη πρακτική κοστολόγησης των υποχρεωτικών δημοσιεύσεων στον έντυπο Τύπο βασίζεται σε παρωχημένο νομοθετικό πλαίσιο και σε τεχνικές μεθόδους άλλων εποχών. Συγκεκριμένα, το κόστος των δημοσιεύσεων εξακολουθεί να υπολογίζεται με βάση τον αριθμό των στηλών της κάθε εφημερίδας και όχι με βάση τις πραγματικές διαστάσεις (σε εκατοστά πλάτους επί ύψους) που καταλαμβάνει η καταχώριση. Η πρακτική αυτή ενδεχομένως ήταν δικαιολογημένη σε μια εποχή κατά την οποία η φωτοστοιχειοθεσία και η σελιδοποίηση γίνονταν χωρίς ηλεκτρονικά μέσα. Ωστόσο, σήμερα, το σύστημα αυτό δημιουργεί σοβαρές στρεβλώσεις. Στην πράξη, η ίδια καταχώριση μπορεί να εμφανίζεται ως «2 στηλών επί 10 εκ.» σε μία εφημερίδα και ως «2 στηλών επί 12 εκ.» σε άλλη, παρότι χρησιμοποιούνται οι ίδιες γραμματοσειρές και τηρούνται οι ίδιες προδιαγραφές τίτλων και περιθωρίων. Αυτό συμβαίνει λόγω διαφορετικών τεχνικών χαρακτηριστικών, όπως το μέγεθος σελίδας ή το πλάτος των στηλών. Η συνέχιση αυτής της στρεβλής πρακτικής, σε συνδυασμό με την πρόσφατη κανονιστική πρόβλεψη που δίνει τη δυνατότητα διαγραφής εντύπου από το Υπομητρώο εάν αποδειχθεί ότι καταχώρισε δημοσίευση με αμοιβή μεγαλύτερη της προβλεπόμενης στην υπ’ αρ. 2/82452/0020/12.11.2008 (Β’ 2441) κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών, ανοίγει τον δρόμο για έναν επικίνδυνο ανταγωνιστικό «πόλεμο» καταγγελιών περί «υπερκοστολόγησης» μεταξύ εφημερίδων. Συνέπειες: • Αυξάνεται ο κίνδυνος στοχοποίησης μικρότερων ή τοπικών εφημερίδων από ισχυρότερους ανταγωνιστές. • Οι φορείς του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ θα καταστούν επιφυλακτικοί και διστακτικοί ως προς το πού δίνουν καταχωρίσεις, υπό τον φόβο ελέγχων ή εμπλοκής τους σε αμφισβητήσεις. • Δημιουργείται πλήρης ασάφεια για το τι συνιστά «παραβίαση τιμολογίου», δεδομένων των αντικειμενικών διαφορών μεταξύ των τεχνικών προδιαγραφών των εντύπων. Πρόταση Ρύθμισης: Προτείνεται η κατάρτιση νέας κανονιστικής διάταξης, η οποία θα προβλέπει: 1. Την κατάργηση του υπολογισμού κόστους βάσει στηλών και την αντικατάστασή του με υπολογισμό βάσει πραγματικών διαστάσεων σε εκατοστά (πλάτος × ύψος) της δημοσίευσης, ώστε να υπάρχει ενιαίο και μετρήσιμο κριτήριο, ή 2. τον καθορισμό τυποποιημένων διαστάσεων για τις στήλες, με αντιστοίχιση των στηλών σε εκατοστά, ώστε να διασφαλιστεί συγκρισιμότητα και διαφάνεια. Π.χ. το δίστηλο να αντιστοιχεί σε πλάτος 6 εκατοστών, το τετράστηλο σε 12 εκατοστά, κ.ο.κ., ανεξαρτήτως του συνολικού μεγέθους της κάθε εφημερίδας. 3. Την καθιέρωση ενιαίας γραμματοσειράς ή σειράς αποδεκτών γραμματοσειρών (ως προς το μέγεθος και τον τύπο), ώστε να αποφεύγονται τεχνητές διαφοροποιήσεις στην έκταση της δημοσίευσης. 4. Την πρόβλεψη μεταβατικής περιόδου για την προσαρμογή των εντύπων, με ταυτόχρονη ενημέρωση των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών, ώστε να μην εφαρμοστούν άμεσα κυρώσεις με βάση στρεβλά κριτήρια. Σημείωση: Προκαλεί ερωτηματικά το γεγονός ότι η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας (Γ.Γ.Ε.Ε.) εμφανίζεται, για μία ακόμη φορά, να μην έχει σαφή γνώση αυτών των ζητημάτων και παρόλα αυτά να επιβάλλει με ευκολία κυρώσεις. Προφανώς, η διαβούλευσή της περιορίζεται στη συνεννόηση με συνδικαλιστικούς φορείς, χωρίς επαρκή επαφή με την… πραγματικότητα. Το να επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις ή πρόστιμα χωρίς ουσιαστική κατανόηση του αντικειμένου δείχνει αδυναμία κανονιστικής επάρκειας και ενδέχεται να οδηγήσει σε αυθαίρετες ή άδικες αποφάσεις. Εναλλακτικά — και εξίσου ανησυχητικά — το φαινόμενο αυτό μπορεί να υποδηλώνει πως σε καίριες θέσεις έχουν τοποθετηθεί πρόσωπα χωρίς καμία ουσιαστική γνώση του αντικειμένου, γεγονός που δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα αξιοπιστίας και αποτελεσματικότητας στη διαχείριση του Μητρώου Εντυπου Τύπου. Κωνσταντίνος Γεωργίου – Εργαζόμενος σε περιφερειακή εφημερίδα