Το άρθρο 5 του ν. 3548/2007 (Α’ 68), περί κυρώσεων, αντικαθίσταται ως εξής:
«Άρθρο 5
Κυρώσεις
- Με απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε., επιβάλλονται κυρώσεις σε βάρος της εφημερίδας, στις ακόλουθες περιπτώσεις:
α) εάν καταχώρισε δημοσίευση με αμοιβή μεγαλύτερη της προβλεπόμενης στην υπ’ αρ. 2/82452/0020/12.11.2008 (Β’ 2441) κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών, περί καθορισμού της τιμής των καταχωριζόμενων στον τύπο υπηρεσιακών δημοσιευμάτων του Δημοσίου και των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, όπως εκάστοτε ισχύει,
β) εάν καταχώρισε δημοσιεύσεις της παρ. 3 του άρθρου 1, μέσω διαφημιστικών γραφείων ή άλλων ενδιαμέσων,
γ) σε κάθε άλλη περίπτωση μη τήρησης των νόμιμων προϋποθέσεων εγγραφής στο Υπομητρώο και παραβίασης υποχρεώσεων που προβλέπονται για τις εφημερίδες στον παρόντα.
- Με κοινή απόφαση του Υπουργού που είναι αρμόδιος για τη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, μετά από αιτιολογημένη εισήγηση της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, επιβάλλονται κυρώσεις σε βάρος του φορέα ή της επιχείρησης ή του οργανισμού, εάν ανέθεσε την καταχώριση δημοσιεύσεων της παρ. 3 του άρθρου 1:
α) σε περιφερειακή ή τοπική εφημερίδα, η οποία δεν συμπεριλαμβάνεται στην απόφαση του άρθρου 2,
β) μέσω διαφημιστικών γραφείων ή άλλων ενδιαμέσων.
Για την περ. β) της παρ. 1 και την περ. β) της παρούσας επιβάλλεται κύρωση και σε βάρος του διαφημιστικού γραφείου ή του ενδιαμέσου, εφόσον μεσολάβησε σε καταχώριση δημοσιεύσεων της παρ. 3 του άρθρου 1.
- Οι κυρώσεις που επιβάλλονται είναι:
α) Σε βάρος της εφημερίδας, διαγραφή της εφημερίδας από το Υπομητρώο. Η εφημερίδα δύναται να υποβάλει νέα αίτηση εγγραφής μετά την πάροδο έξι (6) μηνών από την κοινοποίηση της απόφασης διαγραφής, μη εφαρμοζομένης της προθεσμίας της παρ. 2 του άρθρου 2.
β) Σε βάρος του φορέα ή της επιχείρησης ή του οργανισμού, πρόστιμο από τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ έως πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής, το ανώτατο όριο διπλασιάζεται.
γ) Σε βάρος του διαφημιστικού γραφείου ή του ενδιαμέσου, πρόστιμο από τρεις χιλιάδες (3.000) ευρώ έως πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ. Σε περίπτωση υποτροπής, το ανώτατο όριο διπλασιάζεται.
- Για τον καθορισμό του ύψους του προστίμου λαμβάνονται υπόψη, ιδίως, η σοβαρότητα της παράβασης, η ωφέλεια που τυχόν αποκομίστηκε από αυτήν και το σύνολο των συνθηκών και των περιστάσεων τέλεσής της.
- Το ύψος των προστίμων της παρ. 3 μπορεί να αναπροσαρμόζεται με κοινή απόφαση του αρμόδιου για τη Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης Υπουργού και του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
- Οι αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης μπορούν να προβαίνουν, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας, σε ελέγχους, προκειμένου να διαπιστώνουν την τήρηση του παρόντος. Κατά τη διενέργεια του ελέγχου, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης έχουν τις αρμοδιότητες της περ. α) της παρ. 5 του άρθρου 30 του ν. 3296/2004 (Α΄ 253), περί σύστασης Υπηρεσίας Ειδικών Ελέγχων (ΥΠ.Ε.Ε.), οι οποίες εφαρμόζονται αναλόγως.
7. Οι αποφάσεις για την επιβολή των προστίμων του παρόντος αποτελούν νόμιμους τίτλους για την είσπραξή τους ως δημοσίων εσόδων, κατά τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190), και αποτελούν έσοδο του τακτικού προϋπολογισμού.
Επί του Άρθρου 28 Κυρώσεις – Αντικατάσταση άρθρου 5 ν. 3548/2007, έχουμε τις παρακάτω παρατηρήσεις:
Είναι ανεπίτρεπτο ενώ σε έναν φορέα που παρανομεί και μας στερεί παράνομα έσοδα, του επιβάλλουν πρόστιμα 3000€, σε μια εφημερίδα η ποινή είναι η διαγραφή από το μητρώο για 6 μήνες. Αν δηλαδή π.χ. μια εφημερίδα καταγγελθεί ότι δημοσίευσε μια διακήρυξη και πήρε 100€ πέρα του νόμου, θα τις στερήσουν τα έσοδα 6 μηνών;
Οι ποινές πρέπει να είναι ανάλογες για όλους.
Επίσης, γιατί να μην είναι υποχρέωση του φορέα να δίνει σε μακέτα το θέμα της δημοσίευσης.
Επίσης, δεν είναι σαφής η ΚΥΑ υπ’ αρ. 2/82452/0020/12.11.2008 (Β’ 2441) κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών ως προς την γραμματοσειρά, παρά μόνο μιλάει για στιγμές και διάστιχα.
Επειδή όμως έτσι θα γίνουμε στόχος καταγγελιών από πάσης φύσεως κακόβουλους συναδέλφους ή εργολάβους, προτείνεται η παρακάτω λύση.
Ως γνωστόν μέχρι πριν λίγα χρόνια δημοσιεύονταν στις εφημερίδες μας οι πλειστηριασμοί ακινήτων. Τότε θεωρήθηκε ότι για οικονομικούς λόγους έπρεπε να καταργηθεί η δημοσίευσης.
Σήμερα όλοι οι πλειστηριασμοί γίνονται στην πλατφόρμα https://www.eauction.gr/ που ανήκει στο ταμείο νομικών.
Η δημοσίευση εκεί γίνεται με τον αριθμό των στιγμών που διαβάζεται αυτόματα από ένα έγγραφο world, open office κ.λ.π.
Προτείνουμε: Όταν ένας φορέας αποστέλλει σε μια εφημερίδα ένα κείμενο – διακήρυξη για δημοσίευση, να αναφέρει και τον αριθμό των στιγμών που καταλαμβάνει, ενώ αν περιλαμβάνει και διάφορα σήματα ή πίνακες να υπάρχει προσαύξηση έως 10%.
Η τιμολόγηση να είναι αντίστοιχοι με την τιμολόγηση των πλειστηριασμών από το ταμείο νομικών στο περιοδικό «Δελτίο Δικαστικών Δημοσιεύσεων» (ISSN: 1105-5634), η οποία είναι πέντε λεπτά του ευρώ ανά χαρακτήρα (0,05€/χαρακτήρα, ήτοι 2,00€ / στίχο των 40 χαρακτήρων).
Άρθρο 28 – Κυρώσεις σε περιπτώσεις απόκλισης από τις προβλεπόμενες τιμές
Η ΕΙΤΗΕΕΑ προτείνει την προσθήκη ρητής πρόβλεψης στο νέο άρθρο 28 του Ν. 3548/2007, σύμφωνα με την οποία επιβάλλεται κύρωση σε περίπτωση που μια εφημερίδα καταχωρίσει διαφήμιση με μικρότερη ή μεγαλύτερη αμοιβή από την προβλεπόμενη στην ΚΥΑ 2/82452/0020/12.11.2008 (Β΄ 2441). Η πρόταση έχει στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας και την αποφυγή αθέμιτων πρακτικών.
ΕΙΤΗΕΕΑ – Ένωση Ιδιοκτητών Τοπικών Ημερήσιων Εβδομαδιαίων Εφημερίδων Αττικής
Μάιος 2025
Δυστυχώς, η ύπαρξη fake κατ ουσίαν εφημερίδων πλάι στους επαγγελματίες της ενημέρωσης που κάνουν σωστά τη δουλειά τους είναι μάστιγα για το χώρο του Τύπου και όνειδος για την Πολιτεία.
Είναι άμεσα και επιτακτικά επιβαλλόμενο να υφίστανται δια νόμου βαριά πρόστιμα στα έντυπα αυτά και να αποβάλλονται δια παντός από το Υπομητρώο Τύπου.
Δεν προβλέπονται κυρώσεις σε εφημερίδες που με αναληθή στοιχεία και μάλιστα καταθέτοντας Υπεύθυνες Δηλώσεις, εντάχθηκαν στο Υπομητρώο και αυτό διαπιστώθηκε αποδεδειγμένα. Πρόταση της Ε.Ι.Ε.Τ. είναι η θέσπιση βαρύτατων προστίμων στις εφημερίδες αυτές και η μόνιμη αποβολή τους από το Υπομητρώο. Σε διαφορετική περίπτωση, είναι βέβαιο ότι κάποιοι θα συνεχίσουν να παραθέτουν αναληθή στοιχεία, να βρίσκονται μέσα στη λίστα για πολλά χρόνια κι αν κάποτε εντοπιστούν, απλά θα μείνουν εκτός Υπομητρώου για έξι μήνες.
Η υφιστάμενη πρακτική κοστολόγησης των υποχρεωτικών δημοσιεύσεων στον έντυπο Τύπο βασίζεται σε παρωχημένο νομοθετικό πλαίσιο και σε τεχνικές μεθόδους άλλων εποχών. Συγκεκριμένα, το κόστος των δημοσιεύσεων εξακολουθεί να υπολογίζεται με βάση τον αριθμό των στηλών της κάθε εφημερίδας και όχι με βάση τις πραγματικές διαστάσεις (σε εκατοστά πλάτους επί ύψους) που καταλαμβάνει η καταχώριση.
Η πρακτική αυτή ενδεχομένως ήταν δικαιολογημένη σε μια εποχή κατά την οποία η φωτοστοιχειοθεσία και η σελιδοποίηση γίνονταν χωρίς ηλεκτρονικά μέσα. Ωστόσο, σήμερα, το σύστημα αυτό δημιουργεί σοβαρές στρεβλώσεις. Στην πράξη, η ίδια καταχώριση μπορεί να εμφανίζεται ως «2 στηλών επί 10 εκ.» σε μία εφημερίδα και ως «2 στηλών επί 12 εκ.» σε άλλη, παρότι χρησιμοποιούνται οι ίδιες γραμματοσειρές και τηρούνται οι ίδιες προδιαγραφές τίτλων και περιθωρίων. Αυτό συμβαίνει λόγω διαφορετικών τεχνικών χαρακτηριστικών, όπως το μέγεθος σελίδας ή το πλάτος των στηλών.
Η συνέχιση αυτής της στρεβλής πρακτικής, σε συνδυασμό με την πρόσφατη κανονιστική πρόβλεψη που δίνει τη δυνατότητα διαγραφής εντύπου από το Υπομητρώο εάν αποδειχθεί ότι καταχώρισε δημοσίευση με αμοιβή μεγαλύτερη της προβλεπόμενης στην υπ’ αρ. 2/82452/0020/12.11.2008 (Β’ 2441) κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών, ανοίγει τον δρόμο για έναν επικίνδυνο ανταγωνιστικό «πόλεμο» καταγγελιών περί «υπερκοστολόγησης» μεταξύ εφημερίδων.
Συνέπειες:
• Αυξάνεται ο κίνδυνος στοχοποίησης μικρότερων ή τοπικών εφημερίδων από ισχυρότερους ανταγωνιστές.
• Οι φορείς του Δημοσίου και των ΝΠΔΔ θα καταστούν επιφυλακτικοί και διστακτικοί ως προς το πού δίνουν καταχωρίσεις, υπό τον φόβο ελέγχων ή εμπλοκής τους σε αμφισβητήσεις.
• Δημιουργείται πλήρης ασάφεια για το τι συνιστά «παραβίαση τιμολογίου», δεδομένων των αντικειμενικών διαφορών μεταξύ των τεχνικών προδιαγραφών των εντύπων.
Πρόταση Ρύθμισης:
Προτείνεται η κατάρτιση νέας κανονιστικής διάταξης, η οποία θα προβλέπει:
1. Την κατάργηση του υπολογισμού κόστους βάσει στηλών και την αντικατάστασή του με υπολογισμό βάσει πραγματικών διαστάσεων σε εκατοστά (πλάτος × ύψος) της δημοσίευσης, ώστε να υπάρχει ενιαίο και μετρήσιμο κριτήριο, ή
2. τον καθορισμό τυποποιημένων διαστάσεων για τις στήλες, με αντιστοίχιση των στηλών σε εκατοστά, ώστε να διασφαλιστεί συγκρισιμότητα και διαφάνεια. Π.χ. το δίστηλο να αντιστοιχεί σε πλάτος 6 εκατοστών, το τετράστηλο σε 12 εκατοστά, κ.ο.κ., ανεξαρτήτως του συνολικού μεγέθους της κάθε εφημερίδας.
3. Την καθιέρωση ενιαίας γραμματοσειράς ή σειράς αποδεκτών γραμματοσειρών (ως προς το μέγεθος και τον τύπο), ώστε να αποφεύγονται τεχνητές διαφοροποιήσεις στην έκταση της δημοσίευσης.
4. Την πρόβλεψη μεταβατικής περιόδου για την προσαρμογή των εντύπων, με ταυτόχρονη ενημέρωση των αρμόδιων ελεγκτικών μηχανισμών, ώστε να μην εφαρμοστούν άμεσα κυρώσεις με βάση στρεβλά κριτήρια.
Σημείωση:
Προκαλεί ερωτηματικά το γεγονός ότι η Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας (Γ.Γ.Ε.Ε.) εμφανίζεται, για μία ακόμη φορά, να μην έχει σαφή γνώση αυτών των ζητημάτων και παρόλα αυτά να επιβάλλει με ευκολία κυρώσεις. Προφανώς, η διαβούλευσή της περιορίζεται στη συνεννόηση με συνδικαλιστικούς φορείς, χωρίς επαρκή επαφή με την… πραγματικότητα. Το να επιβάλλονται διοικητικές κυρώσεις ή πρόστιμα χωρίς ουσιαστική κατανόηση του αντικειμένου δείχνει αδυναμία κανονιστικής επάρκειας και ενδέχεται να οδηγήσει σε αυθαίρετες ή άδικες αποφάσεις. Εναλλακτικά — και εξίσου ανησυχητικά — το φαινόμενο αυτό μπορεί να υποδηλώνει πως σε καίριες θέσεις έχουν τοποθετηθεί πρόσωπα χωρίς καμία ουσιαστική γνώση του αντικειμένου, γεγονός που δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα αξιοπιστίας και αποτελεσματικότητας στη διαχείριση του Μητρώου Εντυπου Τύπου.
Κωνσταντίνος Γεωργίου – Εργαζόμενος σε περιφερειακή εφημερίδα
Πολύ σωστά όλα αυτά. Γιατί όμως να μην προβλέπεται οι αρμόδιες υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης να προβαίνουν, αυτεπαγγέλτως ή κατόπιν καταγγελίας, σε ελέγχους, προκειμένου να διαπιστώνουν αν εφαρμόζεται η ίση κατανομή των δημοσιεύσεων διακηρύξεων από όλους τους φορείς του Δημοσίου στις εφημερίδες του Μητρώου; Γιατί ο εκδότης να είναι υποχρεωμένος να προσφύγει σε ασφαλιστικά μέτρα και αγωγές για να βρει το δίκιο του και μετά από πόσα χρόνια;
Η θέση μας για το ζήτημα των κυρώσεων σε περίπτωση παραβίασης των διατάξεων του ν3548/07 περιγράφεται στην Πρόταση τροποποίησης του ν3548/07 που έχουμε καταθέσει από το Μάρτη του 2024.
Κανένας νόμος και συνακόλουθα καμία τροποποίησή του δεν έχει νόημα αν δεν εφαρμόζεται! Οι κυρώσεις στις περιπτώσεις παραβίασης των διατάξεων του Νόμου πρέπει όχι μόνο να είναι αυστηρές αλλά να επιβάλλονται κιόλας. Κι εδώ η εμπειρία από την εφαρμογή του Ν3548/07 στην πράξη είναι αρνητική καθώς πολλές «σκαστές» και αυταπόδεικτες περιπτώσεις που καταγγέλθηκαν (π.χ. για παραβίαση της παρ. 1 του άρθρου 4 περί μη χρησιμοποίησης ενδιαμέσων) όχι μόνον δεν είχαν ως αποτέλεσμα την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων, αλλά ούτε καν ερευνήθηκαν! Σε κάθε περίπτωση οι κυρώσεις πρέπει να είναι αυστηρότατες σε περιπτώσεις υποβολής ψευδών, ανακριβών ή παραποιημένων στοιχείων με κυριότερη την διαγραφή από το Υπομητρώο για μεγάλο χρονικό διάστημα και όχι βέβαια για το γνωστό 6μηνο!