• Σχόλιο του χρήστη 'Άκης Γκάτζιος' | 16 Μαΐου 2025, 00:46

    Οφείλω να επισημάνω με απόλυτη σαφήνεια και τεκμηρίωση ότι η προτεινόμενη νέα διατύπωση της παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 3548/2007, όπως αντικαθίσταται με το Άρθρο 27 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου, είναι εσφαλμένη τόσο στην ερμηνεία της υφιστάμενης νομοθεσίας όσο και στη στοχοθεσία της, ενώ ενέχει σοβαρούς κινδύνους για τη λειτουργία και βιωσιμότητα των περιφερειακών και τοπικών εφημερίδων της χώρας. 1. Η φύση της ρύθμισης είναι καθαρά διαδικαστική, όχι τιμολογιακή. Η εν λόγω διάταξη, όπως και η τροποποιούμενη, δεν αφορά σε καμία περίπτωση τον καθορισμό της τιμής της δημοσίευσης. Η τιμή έχει ήδη και σαφώς προσδιοριστεί με την ΚΥΑ 2/82452/0020/12-11-2008 (ΦΕΚ 2441/Β’/2-12-2008), που εξακολουθεί να ισχύει και ουδέποτε καταργήθηκε. Η ΚΥΑ αυτή καθορίζει ως τιμή δημοσιεύσεων για τον ιδιωτικό τομέα τα 0,50 ευρώ/χιλιοστόμετρο ή 5,00 ευρώ/πόντο. Η νέα ρύθμιση – και ορθά – ορίζει διαδικασία εξόφλησης εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών του άρθρου 69Ζ του ν. 4270/2014, επιδιώκοντας ταχύτητα και διαφάνεια στη διακίνηση τιμολογίων. Ωστόσο, δεν επιτρέπεται η έμμεση υποκατάσταση ή τροποποίηση της τιμολογιακής πολιτικής, η οποία μπορεί να μεταβληθεί μόνο μέσω νεότερης ΚΥΑ ή νομοθετικής παρέμβασης ρητά για τον σκοπό αυτό. 2. Ο σκοπός της διάταξης ήταν η ενίσχυση ρευστότητας των εκδοτικών επιχειρήσεων. Ο αρχικός σκοπός της διάταξης (καταβολή με «τιμή αναδόχου») ήταν σαφής: η ενίσχυση της ρευστότητας των εφημερίδων με την άμεση καταβολή του ποσού των τιμολογίων αμέσως μετά τη δημοσίευση, προτού ακόμη κατακυρωθεί ο διαγωνισμός. Στην πράξη, αυτό σήμαινε ότι ο φορέας ανέθετε και πλήρωνε, και στη συνέχεια παρακρατούσε το αντίστοιχο ποσό από τον ανάδοχο, ο οποίος και πλήρωνε το υπόλοιπο (διαφορά τιμής). Αυτό εξασφάλιζε: Διαφάνεια και ανιχνευσιμότητα στην τιμολόγηση, Πλήρη συμμόρφωση με την ΚΥΑ, χωρίς δημιουργία παρανόησης περί τιμής δημοσίου, Οικονομική σταθερότητα των μικρομεσαίων περιφερειακών μέσων, τα οποία αποτελούν κρίσιμη υποδομή για την ενημέρωση και την κοινωνική συνοχή σε όλη την επικράτεια. 3. Η ερμηνεία του ΓΛΚ είναι νομικά αβάσιμη και πρακτικά επιζήμια. Η γνωμοδότηση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (85456/2-6-2023) εισάγει ερμηνεία που υπερβαίνει το γράμμα και το πνεύμα του νόμου. Το ΓΛΚ θεωρεί ότι η τιμολόγηση πρέπει να γίνεται με «τιμή δημοσίου» και όχι με την ισχύουσα «τιμή αναδόχου», που είναι σαφώς αποδεκτή και θεσμικά κατοχυρωμένη. Η ερμηνεία αυτή: Δεν προκύπτει από καμία ρητή διάταξη του νόμου ή της ΚΥΑ, Αντίκειται στη νομολογιακή πρακτική περί υπολογισμού κόστους με βάση την εντολή και όχι την έκβαση του διαγωνισμού, Οδηγεί σε στρέβλωση της αγοράς και αδικαιολόγητο οικονομικό βάρος για τις εκδοτικές επιχειρήσεις, οι οποίες καλούνται να περιμένουν μήνες για το υπόλοιπο της πληρωμής τους ή να κυνηγούν ιδιώτες αναδόχους για την εξόφληση. 4. Το επιχείρημα περί δημοσιονομικού κόστους είναι ατεκμηρίωτο. Με βάση τεκμηριωμένα στοιχεία από το ερωτηματολόγιο που διανεμήθηκε σε μέλη της Ένωσης Ιδιοκτητών Επαρχιακού Τύπου (62 απαντήσεις από 91 μέλη), προκύπτει ότι το ποσοστό των άγονων διαγωνισμών, που αποτελούν τη μοναδική πραγματική πηγή «δημοσιονομικής ζημίας», είναι μόλις 8%. Αυτό σημαίνει ότι το πραγματικό δυνητικό κόστος για το Δημόσιο, εάν πληρώνονται όλες οι δημοσιεύσεις με τιμή αναδόχου (5€/πόντο), είναι πρακτικά αμελητέο σε σχέση με το συνολικό όφελος για τη ρευστότητα και τη διαφάνεια της διαδικασίας. Μια τέτοια ελαχιστοποίηση του κόστους καθιστά απολύτως εύλογη και δημοσιονομικά ανεκτή την αποδοχή της τιμής αναδόχου ως τιμής βάσης, ιδιαίτερα εφόσον αυτή ήδη αποπληρώνεται μέσω παρακράτησης από τον ανάδοχο κατά την κατακύρωση. 5. Η προτεινόμενη λύση περιπλέκει αντί να απλοποιεί. Η λύση που εισάγεται με τη νέα διατύπωση – δηλαδή πληρωμή μερική τώρα και το υπόλοιπο πριν την υπογραφή σύμβασης – δεν διευκολύνει, αλλά δημιουργεί γραφειοκρατικό λαβύρινθο: Οι εφημερίδες θα πρέπει να παρακολουθούν κάθε φάση του διαγωνισμού για κάθε δημοσίευση, ώστε να ξέρουν πότε (και αν) θα εξοφληθούν πλήρως, Οι αναθέτουσες αρχές θα πρέπει να επαναϋπολογίζουν συνεχώς τιμολόγια, ποσά και πληρωμές, Η φορολογική και λογιστική απεικόνιση καθίσταται δυσχερής, ενώ παραμένει κίνδυνος αθέτησης πληρωμής του υπολοίπου από τον ανάδοχο. Συμπερασματικά, η διάταξη πρέπει να διορθωθεί με τρόπο που: Δεν δημιουργεί ασάφεια ως προς την τιμή της δημοσίευσης (που είναι σταθερή και καθορισμένη από την ΚΥΑ), Ενισχύει τη ρευστότητα των εντύπων με άμεση πληρωμή από τον φορέα στην τιμή αναδόχου, Προστατεύει το δημόσιο συμφέρον χωρίς υπερβολές, καθώς το ποσοστό άγονων διαγωνισμών είναι ελάχιστο, Απλοποιεί τις διαδικασίες, αντί να τις κατακερματίζει με νέες φάσεις και προθεσμίες. Είναι καθήκον της Πολιτείας να προστατεύσει τις τοπικές εφημερίδες, που αποτελούν ζωτικό κύτταρο της δημοκρατίας και του πλουραλισμού της ενημέρωσης. Η προτεινόμενη διατύπωση δεν υπηρετεί αυτό τον σκοπό. Πρόταση: Να αποσαφηνιστεί ρητά στο άρθρο ότι η πληρωμή αφορά την τιμή αναδόχου, όπως καθορίζεται από την ΚΥΑ 2/82452/0020/2008, και να παραμείνει η πρόβλεψη για άμεση πληρωμή του συνόλου της αμοιβής από τον φορέα, με παρακράτηση από τον ανάδοχο όπου απαιτείται.