Αρχική Ενίσχυση της δημοσιότητας και της διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο – Τροποποιήσεις ν. 5005/2022 και ν. 3548/2007 και λοιπές διατάξειςΆρθρο 5 Επικαιροποίηση προϋποθέσεων εγγραφής και επανεγγραφής στο Μητρώο Έντυπου Τύπου (Μ.Ε.Τ.) – Τροποποίηση άρθρου 4 ν. 5005/2022Σχόλιο του χρήστη Άκης Γκάτζιος | 16 Μαΐου 2025, 13:39
Θέση επί της διαβούλευσης του Άρθρου [σχετικού με τις προϋποθέσεις προσωπικού στις περιφερειακές και τοπικές εφημερίδες]. Ως δημοσιογράφος και εκδότης της εφημερίδας ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, θεωρώ ότι η υπό διαβούλευση ρύθμιση που περιλαμβάνεται στις περ. ηγ και ηδ του Άρθρου 5, χρήζει αναπροσαρμογής, ώστε να αποτυπώνει ορθολογικά τις πραγματικές επιχειρησιακές ανάγκες και τις λειτουργικές διαφορές ανάμεσα στις ημερήσιες και εβδομαδιαίες εκδόσεις. Η προτεινόμενη εξίσωση του ελάχιστου αριθμού δημοσιογράφων μεταξύ: μιας εβδομαδιαίας περιφερειακής ή τοπικής εφημερίδας, και μιας ημερήσιας περιφερειακής εφημερίδας που εκδίδεται πέντε (5) ή και περισσότερες φορές την εβδομάδα, παραβλέπει την τεράστια διαφορά στον όγκο εργασίας, στην παραγωγή περιεχομένου και στην αναγκαία δημοσιογραφική κάλυψη που απαιτούν οι ημερήσιες εκδόσεις. Στην πράξη, είναι αντιφατικό και λειτουργικά ανεδαφικό να προβλέπεται ότι ένα μέσο που παράγει: 5 + φύλλα την εβδομάδα, καλύπτει καθημερινή επικαιρότητα, ενημερώνει σε σχεδόν πραγματικό χρόνο για τις τοπικές, περιφερειακές και εθνικές εξελίξεις, μπορεί να το επιτύχει με τον ίδιο αριθμό (2 δημοσιογράφους) που απαιτείται για ένα εβδομαδιαίο έντυπο που εκδίδει 1 φύλλο ανά 7 ημέρες. Η διάταξη πρέπει να αποτυπώνει την ποσοτική διαφορά της δημοσιογραφικής εργασίας μεταξύ ημερήσιου και εβδομαδιαίου Τύπου. Προτείνεται η εξής αναδιατύπωση: *ηγ) οι ημερήσιες περιφερειακές εφημερίδες: i) εφόσον κυκλοφορούν σε περιφερειακές ενότητες με πληθυσμό μέχρι διακόσιες χιλιάδες (200.000) κατοίκους, τουλάχιστον τρεις (3) δημοσιογράφους, ii) εφόσον κυκλοφορούν σε περιφερειακές ενότητες με πληθυσμό άνω των διακοσίων χιλιάδων (200.000) κατοίκων, τουλάχιστον τέσσερις (4) δημοσιογράφους, Η πρόταση αυτή δεν επιβαρύνει υπέρμετρα τις υφιστάμενες επιχειρήσεις, ιδίως αν συνοδευτεί από μεταβατική περίοδο προσαρμογής (π.χ. 6-12 μήνες), αλλά διασφαλίζει θεμελιώδη λειτουργικά χαρακτηριστικά ποιότητας και εγκυρότητας του Τύπου: * επαρκή αριθμό ρεπόρτερ για καθημερινή κάλυψη, * δυνατότητα επιμέλειας και παραγωγής πρωτότυπου περιεχομένου, * διαφοροποίηση ρόλων (ρεπορτάζ, επιμέλεια ύλης, αρθρογραφία). Η τήρηση ελάχιστων προϋποθέσεων στελέχωσης συνδέεται άρρηκτα με τη διαφάνεια και το δημόσιο συμφέρον, ειδικά όταν οι εν λόγω εφημερίδες απολαύουν προνομιακής μεταχείρισης σε: κρατική διαφήμιση, εγγραφές στο Μητρώο ΜΜΕ, πρόσβαση σε επιδοτήσεις ή δράσεις στήριξης περιφερειακού Τύπου. Η Πολιτεία οφείλει να θέτει πραγματικά ελάχιστα επαγγελματικά κριτήρια, ώστε να εμποδίζεται η “εικονική” ή ελάχιστη λειτουργία εκδοτικών εγχειρημάτων που δεν ανταποκρίνονται στον δημόσιο ρόλο της ενημέρωσης. Η διατήρηση του ίδιου αριθμού δημοσιογράφων ως ελάχιστο όριο για ημερήσιες και εβδομαδιαίες εφημερίδες είναι μη ρεαλιστική, άνιση και αδικεί τις πραγματικά ενεργές εκδοτικές προσπάθειες. Η αύξηση των ελάχιστων δημοσιογράφων στις ημερήσιες εκδόσεις, σε αναλογία με την επιβάρυνση εργασίας και ρυθμού παραγωγής περιεχομένου, είναι όχι μόνο δικαιολογημένη αλλά και αναγκαία, για να εξασφαλιστεί: η ποιότητα της ενημέρωσης των πολιτών, η εύρυθμη λειτουργία των ΜΜΕ με όρους επαγγελματισμού, και η ουσιαστική εφαρμογή ενός Μητρώου με κριτήρια αξιοπιστίας και όχι μόνο αριθμητικά προσχήματα.