Αρχική Ενίσχυση της δημοσιότητας και της διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο – Τροποποιήσεις ν. 5005/2022 και ν. 3548/2007 και λοιπές διατάξειςΆρθρο 5 Επικαιροποίηση προϋποθέσεων εγγραφής και επανεγγραφής στο Μητρώο Έντυπου Τύπου (Μ.Ε.Τ.) – Τροποποίηση άρθρου 4 ν. 5005/2022Σχόλιο του χρήστη Άκης Γκάτζιος | 16 Μαΐου 2025, 14:38
Θέση επί της διαβούλευσης του Άρθρου 5 – Παρ. 5 του σχεδίου νόμου για την εγγραφή στο Μητρώο Έντυπου Τύπου (Μ.Ε.Τ.) Ως δημοσιογράφος και εκδότης της εφημερίδας ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ, συμφωνώ καταρχήν με τη βασική στόχευση της παραγράφου 5 του άρθρου 5, ήτοι την υποβολή αποδεικτικών παραστατικών ως τεκμήριο της πραγματικής κυκλοφορίας και λειτουργίας των εντύπων. Ωστόσο, η εφαρμογή της διάταξης ως έχει δημιουργεί σημαντικά ζητήματα πρακτικής εφαρμογής, διοικητικής επιβάρυνσης και ψηφιακής διαχειρισιμότητας, τα οποία θα πρέπει να επανεξεταστούν. Η υποχρέωση υποβολής παραστατικών εκτύπωσης για κάθε έντυπο συνιστά: αναγκαίο και αποδεκτό κριτήριο για την ένταξη στο Υπομητρώο, έναν από τους λίγους αντικειμενικούς δείκτες ύπαρξης και κυκλοφορίας ενός εντύπου, μηχανισμό ανάσχεσης φαινομένων καταχρηστικής εγγραφής εφημερίδων «σφραγίδων» στο Μ.Ε.Τ. για σκοπούς πρόσβασης σε κρατική διαφήμιση. Τα παραστατικά από το τυπογραφείο (δελτία αποστολής, τιμολόγια, εκτυπωτικές αναφορές) είναι συγκεντρωτικά, εκδίδονται περιοδικά και είναι εύλογο να ζητούνται ανάλογα με την περιοδικότητα έκδοσης (ημερήσια, εβδομαδιαία, μηνιαία). -Επιφυλάξεις ως προς το εύρος των λοιπών παραστατικών. Η υποχρέωση υποβολής, σε ψηφιακή πλατφόρμα, παραστατικών από: * συνδρομές (τιμολόγια, αποδείξεις, κατάλογοι), * πρακτορεία διανομής (καθημερινά ή εβδομαδιαία τιμολόγια), * σημεία πώλησης (συχνά μικρά σημεία, με παραστατικά ποικίλου τύπου), οδηγεί σε υπέρμετρη διοικητική επιβάρυνση και γραφειοκρατική υπερφόρτωση των εκδοτικών επιχειρήσεων, ειδικά στον περιφερειακό και τοπικό Τύπο. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι: * Για ένα ημερήσιο έντυπο με δίκτυο 40-50 σημείων πώλησης, εκδίδονται χιλιάδες παραστατικά ανά έτος, * Η συγκέντρωση, ψηφιοποίηση, ταξινόμηση και ανάρτηση όλων αυτών στην πλατφόρμα, είναι ανθρωπίνως ανεφάρμοστη για μικρές επιχειρήσεις με περιορισμένο προσωπικό, * Από την άλλη πλευρά, η ηλεκτρονική πλατφόρμα της Γενικής Γραμματείας δεν διαθέτει (ακόμα) υποδομή για να ελέγξει επαρκώς αυτόν τον όγκο εγγράφων, καθιστώντας τον μηχανισμό de facto ανεφάρμοστο. Προτείνεται η εξής ισορροπημένη αναδιατύπωση και εφαρμογή: 1. Υποχρεωτική ανάρτηση στην πλατφόρμα μόνο των παραστατικών εκτύπωσης, ανάλογα με την περιοδικότητα. 2. Για τα λοιπά παραστατικά διανομής και συνδρομών: *Να διατηρηθεί η υποχρέωση τήρησης τους από την επιχείρηση, αλλά να προσκομίζονται μόνο κατ’ απαίτηση – εφόσον χρειάζονται -, κατά τη διάρκεια επιτόπιου ελέγχου ή δειγματοληπτικού ελέγχου. 3. Περαιτέρω ψηφιακός εκσυγχρονισμός: η Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ, μπορεί να προβεί σε *διασύνδεση των συστημάτων τους, ώστε να: αντλούνται αυτόματα τιμολόγια και παραστατικά μέσω myDATA, * περιοριστεί η χειροκίνητη ανάρτηση εγγράφων από τις επιχειρήσεις, * ενισχυθεί η αξιοπιστία του ελέγχου με διασταύρωση σε πραγματικό χρόνο. Με τον τρόπο αυτό, ανακουφίζεται ο μικρός και μεσαίος Τύπος από δυσανάλογη γραφειοκρατία, διασφαλίζεται η αξιοπιστία του Μητρώου με ρεαλιστικά μέσα, ενισχύεται η ψηφιακή διαφάνεια μέσω διαλειτουργικότητας με την ΑΑΔΕ, διευκολύνεται η πραγματική εποπτεία από τις αρμόδιες αρχές, καθώς μπορούν να επικεντρώνονται σε ουσιαστικούς ελέγχους αντί της διαχείρισης όγκου. Η απαίτηση πλήρους ψηφιακής υποβολής όλων των παραστατικών κυκλοφορίας και πώλησης είναι, στο παρόν στάδιο, ανεδαφική. Η πρόβλεψη συνδυασμένης τεκμηρίωσης με ηλεκτρονικά παραστατικά εκτύπωσης και επιτόπιους ή δειγματοληπτικούς ελέγχους για τα υπόλοιπα, αποτελεί μια πιο βιώσιμη, εφαρμόσιμη και διαφανή λύση, που σέβεται την ανάγκη εποπτείας χωρίς να πνίγει την ελευθεροτυπία στη γραφειοκρατία.