• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΙΤΗΕΕΑ' | 18 Μαΐου 2025, 01:12

    Θέσεις της ΕΙΤΗΕΕΑ – Ένωση Ιδιοκτητών Τοπικών Ημερήσιων Εβδομαδιαίων Εφημερίδων Αττικής για τις νέες ρυθμίσεις του Τύπου Πρακτικές και ουσιαστικές προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό του Μητρώου Μέσων Άρθρο 5 – Τροποποίηση άρθρου 4 ν. 5005/2022 Επικαιροποίηση προϋποθέσεων εγγραφής και επανεγγραφής στο Μ.Ε.Τ. Σημείο 4στ – Ενυπόγραφα άρθρα Η ΕΙΤΗΕΕΑ προτείνει η διατύπωση να γίνει ως εξής: «4. στ) το έντυπο, για το οποίο υποβάλλεται αίτηση εγγραφής, να περιέχει, ανάλογα με την περιοδικότητα που τηρεί, και ενυπόγραφα άρθρα ή ρεπορτάζ δημοσιογράφων που απασχολούνται σε αυτό…» Η προσθήκη της λέξης "ρεπορτάζ" διευρύνει την έννοια της επαγγελματικής συνεισφοράς των δημοσιογράφων και προσαρμόζεται στην καθημερινή δημοσιογραφική πρακτική. Η υποχρέωση αυτή, ωστόσο, δεν επιλύει το πρόβλημα των «εικονικών» δημοσιογράφων και απλώς προσθέτει μια ακόμα τυπική απαίτηση προς τους εκδότες και τους διευθυντές σύνταξης. Η ΕΙΤΗΕΕΑ τονίζει ότι τα σοβαρά μέσα ενημέρωσης ήδη υπογράφουν τα άρθρα τους και συμφωνεί πως όσοι δηλώνονται ως δημοσιογράφοι πρέπει να εμφανίζουν ενυπόγραφα άρθρα ή ρεπορτάζ. Παράγραφος 5 – Παραστατικά κυκλοφορίας Η υποχρέωση ανάρτησης όλων των παραστατικών συνδρομών, σημείων πώλησης και εκτύπωσης σε πλατφόρμα κρίνεται υπερβολική και πρακτικά ανεφάρμοστη λόγω του τεράστιου όγκου αποδείξεων. Η ΕΙΤΗΕΕΑ προτείνει: Η υποβολή αυτών των παραστατικών να εξακολουθήσει να πραγματοποιείται κατά τους επιτόπιους ελέγχους, όπως ισχύει σήμερα. Άλλωστε, ήδη γίνεται επαρκής πιστοποίηση της εμπορικής δραστηριότητας μέσω των περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ. Άρθρο 5, περίπτωση αβ – Οργανωμένο γραφείο Η ΕΙΤΗΕΕΑ συμφωνεί ότι πρέπει να υπάρχει έδρα και οργανωμένος χώρος. Ωστόσο, επισημαίνει ότι η πρόβλεψη «σε σχέση με το μέγεθος» είναι ασαφής και παρερμηνεύσιμη, καθώς σε πολλές επιχειρήσεις οι υπάλληλοι εργάζονται νόμιμα και με τηλεργασία. Πρόταση ΕΙΤΗΕΕΑ: •Η έδρα να είναι επαγγελματική ή βιομηχανική στέγη με μισθωτήριο καταχωρημένο στην ΑΑΔΕ. •Το οργανωμένο γραφείο να νοείται με βάση τη διοικητική λειτουργία και την ύπαρξη επαρκούς εξοπλισμού και υποδομής. Παράγραφος ζ – Τεχνικές προδιαγραφές έκδοσης Η απαίτηση να μην είναι οι εφημερίδες/περιοδικά χειρόγραφα ή φωτοτυπημένα είναι εύλογη. Ωστόσο, πρέπει να προβλεφθεί διαδικασία για έντυπα που εκτυπώνονται από την ίδια την επιχείρηση. Η ΕΙΤΗΕΕΑ προτείνει: Όταν η επιχείρηση δεν διαθέτει παραστατικά εξωτερικού τυπογραφείου, να τεκμηριώνει την εκτύπωση ως εξής: •Να διαθέτει ΚΑΔ σχετικό με τυπογραφική δραστηριότητα. •Να έχει τυπογραφικό μηχάνημα στα πάγιά της με νόμιμο παραστατικό αγοράς. •Να υπάρχει εργαζόμενος με σύμβαση ως τυπογράφος. •Να προσκομίζονται παραστατικά αγοράς χάρτου και μελανιών, με ανάλυση ποσότητας, επαρκή για την ελάχιστη δηλούμενη κυκλοφορία. Παράγραφος ε – Ταυτότητα εντύπου Η ΕΙΤΗΕΕΑ προτείνει να παραμείνει ως υποχρεωτική ένδειξη στην ταυτότητα της εφημερίδας: Η επιχείρηση εκτύπωσης του εντύπου. Η σαφής αναφορά στην εκτύπωση ενισχύει τη διαφάνεια. Άρθρο 8 – Προθεσμίες εγγραφής Η ΕΙΤΗΕΕΑ συμφωνεί με τη διευκόλυνση προθεσμιών για την εγγραφή σε περιπτώσεις μεταβίβασης του εντύπου ή της επιχείρησης. Άρθρο 9 – Συχνότητα ανανέωσης εγγραφής Η ΕΙΤΗΕΕΑ προτείνει η ανανέωση εγγραφής να γίνεται ανά 2 έτη, αντί για 3. Η πρόβλεψη 3ετίας ελλοχεύει τον κίνδυνο: •Επιχείρηση που δεν πληροί πλέον τα κριτήρια να παραμένει στο Μητρώο για διάστημα πέραν των 3 ετών. •Να υπάρξει περαιτέρω παράταση λόγω ειδικών συνθηκών, π.χ. εκλογών, που να επεκτείνει τη διάρκεια στα 4 έτη. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄ ΜΗΤΡΩΟ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ (Μ.Η.Τ.) – ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΕΠΑΝΕΓΓΡΑΦΗΣ – ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΕΓΓΡΑΦΗΣ – ΥΠΟΧΡΕΩΣΗ ΓΝΩΣΤΟΠΟΙΗΣΗΣ ΜΕΤΑΒΟΛΩΝ – ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ – ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΝΕΩΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΗΣ ΣΤΟ Μ.Η.Τ. Άρθρο 10 Σύσταση Μητρώου Ηλεκτρονικού Τύπου (Μ.Η.Τ.) – Προϋποθέσεις εγγραφής και επανεγγραφής-Τροποποίηση άρθρου 10 ν. 5005/2022 Κεφάλαιο Β΄ – Μητρώο Ηλεκτρονικού Τύπου (Μ.Η.Τ.) Άρθρο 10 – Προϋποθέσεις εγγραφής Η ΕΙΤΗΕΕΑ προτείνει: Η υποχρέωση αυτή να προσαρμοστεί στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του κύκλου εργασιών των ηλεκτρονικών ΜΜΕ και όχι συνολικά της επιχείρησης: Διότι η επιχείρηση μπορεί να έχει και άλλες δραστηριότητες προφανώς και αυτό είναι άδικο και άνισο. Να δοθεί περιθώριο κλιμάκωσης του αριθμού εργαζομένων, ανάλογα με τον κύκλο εργασιών ή την ειδική περίπτωση (π.χ. τοπικά ΜΜΕ, εξειδικευμένα sites). ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄ ΔΗΜΟΣΙΟΤΗΤΑ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ – ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΑΡΧΩΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΗΣ ΗΘΙΚΗΣ ΚΑΙ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ Άρθρο 21 Δημοσιότητα δεδομένων – Τροποποίηση τίτλων άρθρων 22, 23 και τροποποίηση άρθρου 24 ν. 5005/2022 Διαμόρφωση του Άρθρου 22 του Ν. 5005/2022 – Προτάσεις για ενίσχυση της διαφάνειας στη διαφήμιση του Δημοσίου Στο πλαίσιο των τροποποιήσεων του Ν. 5005/2022, τροποποιείται ο τίτλος του άρθρου 22. Συγκεκριμένα, αφαιρούνται οι λέξεις «σε μη πιστοποιημένα έντυπα ή ιστοσελίδες ενημερωτικού περιεχομένου», και ο τίτλος διαμορφώνεται ως εξής: Άρθρο 22 Απαγόρευση διαφήμισης φορέων του Δημοσίου και της Γενικής Κυβέρνησης. Η ΕΙΤΗΕΕΑ προτείνει την περαιτέρω επέκταση του άρθρου ώστε να περιλαμβάνει και νομικά πρόσωπα ή επιχειρήσεις με συμμετοχή του Δημοσίου άνω του 10%. Η προτεινόμενη διατύπωση: Απαγόρευση διαφήμισης φορέων του Δημοσίου και της Γενικής Κυβέρνησης, καθώς και των νομικών προσώπων και επιχειρήσεων στις οποίες το Δημόσιο συμμετέχει με ποσοστό άνω του 10%. ΜΕΡΟΣ Γ΄ ΥΠΟΜΗΤΡΩΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΥ ΚΑΙ ΤΟΠΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ – ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΕΩΝ-ΑΜΟΙΒΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΧΩΡΙΣΗ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΩΝ – ΚΥΡΩΣΕΙΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΕΙΣ Ν. 3548/2007 Άρθρο 25 Σύσταση Υπομητρώου Περιφερειακού και Τοπικού Τύπου – Τροποποίηση άρθρου 2 ν. 3548/2007 Άρθρο 25 – Ενίσχυση της διαφάνειας και των αποδεικτικών στοιχείων για την κυκλοφορία των εφημερίδων Στο άρθρο 25, το οποίο αφορά στη σύσταση Υπομητρώου Περιφερειακού και Τοπικού Τύπου και την τροποποίηση του άρθρου 2 του Ν. 3548/2007, εισάγονται αυστηρότερες προϋποθέσεις για την τεκμηρίωση της διανομής των εντύπων. Μεταξύ άλλων, προβλέπεται: •Υποβολή περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ με υπεύθυνη δήλωση για την καταγραφή των εσόδων από πωλήσεις και συνδρομές. •Κατάθεση παραστατικών για παρεχόμενες ταχυδρομικές υπηρεσίες, είτε μέσω ΕΛΤΑ είτε μέσω ιδιωτικών εταιρειών, ανεξαρτήτως εγγραφής στην ΕΕΤΤ. •Σε περίπτωση διανομής με ίδια μέσα, απαιτείται υπεύθυνη δήλωση του διανομέα με τεκμηρίωση του αριθμού των διακινούμενων φύλλων, συνοδευόμενη από συμβάσεις και αποδείξεις. Η ΕΙΤΗΕΕΑ προτείνει την επέκταση της προβλεπόμενης προθεσμίας για την αντικατάσταση διανομέα, σε περιπτώσεις αποχώρησης ή απόλυσης, από 30 σε 45 ημέρες, προκειμένου να διευκολυνθούν οι επιχειρήσεις. Άρθρο 26 Κατανομή καταχωρίσεων – Προσθήκη περ. αα) στην υποπαρ. 1 της παρ. Α του άρθρου 3 ν. 3548/2007 Στην υποπαρ. 1 της παρ. Α του άρθρου 3 του ν. 3548/2007 (Α’ 68), περί κατανομής των καταχωρίσεων, προστίθεται περ. αα) ως εξής: «αα) Στις περιφέρειες στις οποίες εκδίδεται μία ημερήσια εφημερίδα αρκεί η δημοσίευση σε μία (1) ημερήσια και σε δύο (2) τουλάχιστον εβδομαδιαίες εφημερίδες της περιφέρειας στην οποία πρόκειται να λάβει χώρα η υπηρεσία ή η μελέτη, η προμήθεια αγαθών ή η εκτέλεση έργου, σύμφωνα με το αντικείμενο της διακήρυξης ή της προκήρυξης, εφόσον υπάρχουν.». Η ΕΙΤΕΕΑ προτείνει: να προστεθεί η παρακάτω τροποποίηση λόγω της άνισης κατανομής καταχωρήσεων των ημερήσιων τοπικών εφημερίδων στην Αττική, και για να μπορούν οι φορείς που βρίσκονται χωρίς ημερήσια εφημερίδα στην έδρα να εξυπηρετούνται: 1. Η περίπτωση β΄ της παραγράφου 1 του στοιχείου Β του άρθρου 3 του ν. 3548/2007 (ΦΕΚ 68 Α΄) αντικαθίσταται ως ακολούθως: «β) Σε δήμους ή κοινότητες, εντός των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης, που δεν εκδίδεται ημερήσια εφημερίδα, αρκεί η δημοσίευση σε δύο τουλάχιστον εβδομαδιαίες τοπικές εφημερίδες του δήμου ή της κοινότητας που εδρεύει ο φορέας. Σε περίπτωση που δεν εκδίδεται ημερήσια ή εβδομαδιαία τοπική εφημερίδα στο δήμο ή την κοινότητα που εδρεύει ο φορέας, αρκεί η δημοσίευση σε μία ημερήσια και μία εβδομαδιαία τοπική εφημερίδα της οικείας περιφερειακής ενότητας. Στην περίπτωση που δεν εκδίδεται ημερήσια τοπική εφημερίδα στην οικεία περιφερειακή ενότητα, αρκεί η δημοσίευση σε μία ημερήσια και μια εβδομαδιαία τοπική εφημερίδα της περιφέρειας. Άρθρο 27 Αμοιβή για την καταχώριση δημοσιεύσεων – Αντικατάσταση παρ. 4 άρθρου 4 ν. 3548/2007 Επιμένουμε στη θέση μας, η οποία άλλωστε είναι απολύτως ευθυγραμμισμένη με την παρ. 2 του άρθρου 26 του ν. 5005/2022, σύμφωνα με την οποία: «Οι δαπάνες δημοσίευσης της διακήρυξης καταβάλλονται από τον φορέα που έδωσε την εντολή καταχώρισης στην εφημερίδα, εντός των προθεσμιών του άρθρου 69Ζ του ν. 4270/2014 (Α’ 143)», με την τιμή που έχει συμφωνηθεί με τον ανάδοχο. Αμοιβή για δημοσιεύσεις και κίνδυνος διοικητικής ασάφειας. Η Ένωση τονίζει ότι η νέα ρύθμιση για την προκαταβολική πληρωμή 2 ευρώ ανά πόντο, με εξόφληση του υπολοίπου μετά την κατακύρωση, ενδέχεται να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στις εκδοτικές επιχειρήσεις. Εκφράζονται ανησυχίες για: 1.Παρερμηνείες λόγω έλλειψης σαφούς καθοδήγησης από τις αναθέτουσες αρχές. 2.Διοικητική επιβάρυνση των εκδοτών με πολλαπλές φάσεις πληρωμών. 3.Απώλεια ρευστότητας για τις επιχειρήσεις Τύπου, ειδικά για μικρότερες μονάδες. Η ΕΙΤΗΕΕΑ επιμένει στην εφαρμογή της διάταξης του άρθρου 26 του Ν. 5005/2022, σύμφωνα με την οποία η δαπάνη καταβάλλεται εξ ολοκλήρου από τον φορέα που έδωσε την εντολή καταχώρισης, εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών. Σε περίπτωση εφαρμογής της νέας πρότασης, κρίνεται αναγκαία η έκδοση ερμηνευτικής εγκυκλίου για την αποσαφήνιση των διαδικασιών. Άρθρο 28 – Κυρώσεις σε περιπτώσεις απόκλισης από τις προβλεπόμενες τιμές Η ΕΙΤΗΕΕΑ προτείνει την προσθήκη ρητής πρόβλεψης στο νέο άρθρο 28 του Ν. 3548/2007, σύμφωνα με την οποία επιβάλλεται κύρωση σε περίπτωση που μια εφημερίδα καταχωρίσει διαφήμιση με μικρότερη ή μεγαλύτερη αμοιβή από την προβλεπόμενη στην ΚΥΑ 2/82452/0020/12.11.2008 (Β΄ 2441). Η πρόταση έχει στόχο την ενίσχυση της διαφάνειας και την αποφυγή αθέμιτων πρακτικών. ΕΙΤΗΕΕΑ – Ένωση Ιδιοκτητών Τοπικών Ημερήσιων Εβδομαδιαίων Εφημερίδων Αττικής Μάιος 2025