• Σχόλιο του χρήστη 'Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Συντακτών (ΠΟΕΣΥ)' | 18 Μαΐου 2025, 21:44

    Παρατηρήσεις στο σχέδιο νόμου για την τροποποίηση του ν.5005/2022 Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επέρχονται αλλαγές στον ν.5005/2022 «Ενίσχυση δημοσιότητας και διαφάνειας στον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο Σύσταση ηλεκτρονικών μητρώων εντύπου και ηλεκτρονικού Τύπου Διατάξεις αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις». Κατά την διαδικασία ψήφισης του ν.5005/2022 η ΠΟΕΣΥ είχε εισφέρει μία σειρά προτάσεων, οι οποίες ωστόσο, δεν έγιναν αποδεκτές κατά τον χρόνο εκείνο. Πιστεύουμε, ωστόσο, ότι στο πλαίσιο της τροποποίησης του ν.5005/2022 το Υπουργείο θα πρέπει να επανεξετάσει την θέση του αναφορικά με τα κάτωθι θέματα και να συμπεριλάβει τις προτάσεις των Δημοσιογραφικών Ενώσεων στο υπό ψήφιση νομοσχέδιο. Συγκεκριμένα, 1) Μεταξύ των αδικημάτων, για τα οποία δεν πρέπει να έχει καταδικαστεί ο ιδιοκτήτης, εκδότης, διευθυντής και διευθυντής σύνταξης εφημερίδας ή περιοδικού θα πρέπει να συμπεριληφθεί και το αδίκημα της παραβίασης του ν.2121/1993 περί πνευματικών δικαιωμάτων. 2) Θεωρούμε, ότι θα πρέπει να προβλεφθεί ρητά, ότι οι δημοσιογράφοι, που κατ’ ελάχιστον πρέπει να απασχολούνται στις επιχειρήσεις έντυπου και ηλεκτρονικού Τύπου προκειμένου να εγγραφούν στο οικείο μητρώο, θα πρέπει να εργάζονται με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας πλήρους απασχολήσεως, ώστε να μην καταλείπεται το παραμικρό έρεισμα για την κατάρτιση ελαστικών συμβάσεων (έργου, μερικής απασχόλησης κλπ). Είναι αυτονόητο, ότι οι εν λόγω δημοσιογράφοι θα πρέπει να αμείβονται με βάση τις ισχύουσες Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Επιπροσθέτως, πιστεύουμε, ότι είναι επιβεβλημένη η πρόβλεψη, ότι οι δημοσιογράφοι, στους οποίους γίνεται αναφορά στον ν.5005/2022 πρέπει να είναι μέλη των αναγνωρισμένων συνδικαλιστικών οργανώσεων που ανήκουν στην Π.Ο.Ε.Σ.Υ., προϋπόθεση, που αποτρέπει τους ιδιοκτήτες από το να καταρτίζουν εικονικές συμβάσεις με πρόσωπα του περιβάλλοντός τους, που δεν σχετίζονται με την επαγγελματική δημοσιογραφία. 3) Θεωρούμε, επίσης, ότι πρέπει να προβλεφθεί ως προϋπόθεση για την επιχορήγηση των εφημερίδων πανελλαδικής κυκλοφορίας η απασχόληση πέραν των 15 δημοσιογράφων και τουλάχιστον τριών (3) ανταποκριτών στην περιφέρεια της χώρας (εκτός Αττικής). 4) Επιπροσθέτως, ως προϋπόθεση εγγραφής στο Μ.Ε.Τ και στο Μ.Η.Τ πρέπει να προστεθεί, ότι η ιδιοκτήτρια επιχείρηση οφείλει να είναι ασφαλιστικά ενήμερη και να έχει εξοφλήσει το σύνολο των δεδουλευμένων αποδοχών των εργαζομένων, προϋπόθεση, που διασφαλίζεται με την προσκόμιση υπεύθυνων δηλώσεων του προσωπικού και παραστατικών κατάθεσης των αποδοχών αυτού στην τράπεζα το τελευταίο εξάμηνο πριν την υποβολή της αίτησης. 5) Ειδικά για τα περιφερειακά έντυπα ο αριθμός των δημοσιογράφων, που επιβάλλεται να απασχολούνται είναι πολύ μικρός. Εάν ληφθεί δε υπόψη, ότι στον αριθμό αυτό προσμετράται και ο ιδιοκτήτης, εφόσον είναι δημοσιογράφος ασφαλισμένος στον οικείο ασφαλιστικό φορέα ή εγγεγραμμένος στην οικεία επαγγελματική ένωση, καθίσταται προφανές, ότι δεν διασφαλίζεται σε καμία περίπτωση, η ίδια η ποιότητα της ενημέρωσης, που παρέχεται. Επίσης, για τη διασφάλιση του πανελλαδικού χαρακτήρα των τηλεοπτικών σταθμών φρονούμε, ότι θα πρέπει να θεσπισθεί υποχρέωση των σταθμών αυτών να διαθέτουν ένα ελάχιστο αριθμό ανταποκριτών στην περιφέρεια και προτείνουμε την τροποποίηση της διάταξης της παρ. 2 του άρθρου 9 του ν.4339/2015 ως εξής: «2. Το προσωπικό των αδειούχων παρόχων περιεχομένου πρέπει να απαρτίζεται τουλάχιστον από: α. τετρακόσια (400) άτομα για άδεια εθνικής εμβέλειας γενικού ενημερωτικού περιεχομένου και Οι ανωτέρω πάροχοι πρέπει υποχρεωτικά να απασχολούν με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας πλήρους απασχόλησης, κατά μέσο όρο ετησίως, συγκεκριμένο αριθμό δημοσιογράφων σε ανταποκριτικά γραφεία ανά γεωγραφικά διαμερίσματα. Ο αριθμός των απασχολούμενων δημοσιογράφων είναι τουλάχιστον δώδεκα (12) στη Βόρεια Ελλάδα (Μακεδονία – Θράκη), δέκα (10) στην Ήπειρο, στην Πελοπόννησο και στα νησιά και επτά (7) στη Θεσσαλία και στη Στερεά Ελλάδα». 6) Tέλος, θα πρέπει να διορθωθεί η εκ προφανούς παραδρομής παράλειψη του της προϋπόθεσης να είναι κάτοικος Ελλάδας και ο διευθυντής σύνταξης ηλεκτρονικού εντύπου. Κατά συνέπεια η σχετική πρόβλεψη του άρθρου 10 θα πρέπει να διατυπωθεί ως εξής: «ο διαχειριστής της ιστοσελίδας, ο διευθυντής και ο διευθυντής σύνταξης να είναι υποχρεωτικά φυσικά πρόσωπα. Ο διαχειριστής, ο διευθυντής και ο διευθυντής σύνταξης να είναι κάτοικοι Ελλάδας». Οι ως άνω παρατηρήσεις υποβάλλονται από σύσσωμες τις δημοσιογραφικές ενώσεις και θεωρούμε ότι επιβάλλεται να συμπεριληφθούν στο Νομοσχέδιο πριν την ψήφιση του.