• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΝΩΣΗ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟΥ ΤΥΠΟΥ' | 18 Μαΐου 2025, 22:46

    ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΚΟΥ ΤΥΠΟΥ Άρθρο 5 Επικαιροποίηση προϋποθέσεων εγγραφής και επανεγγραφής στο Μητρώο Έντυπου Τύπου (Μ.Ε.Τ.) – Τροποποίηση άρθρου 4 ν. 5005/2022 «4 στ) το έντυπο, για το οποίο υποβάλλεται αίτηση εγγραφής, να περιέχει, ανάλογα με την περιοδικότητα που τηρεί, και ενυπόγραφα άρθρα δημοσιογράφων που απασχολούνται σε αυτό…» Η ΕΙΕΤ συμφωνεί με την θέση της προϋπόθεσης οι δηλούμενοι ως δημοσιογράφοι να εμφανίζουν ενυπόγραφα άρθρα. Προτείνει να καθοριστεί ως ελάχιστος αριθμός του ενός άρθρου ανά δημοσιογράφο και ανά φύλλο και να ενταχθεί και η επιμέλεια στήλης στην κατηγορία των ενυπόγραφων άρθρων. Επίσης, η φράση "ανάλογα με την περιοδικότητα", πιθανότατα εννοεί σε κάθε φύλλο/ τεύχος. Η διατύπωση δεν είναι πολύ ξεκάθαρη. ………………………………………. «ηγ) οι ημερήσιες περιφερειακές εφημερίδες: i) εφόσον κυκλοφορούν σε περιφερειακές ενότητες με πληθυσμό μέχρι διακόσιες χιλιάδες κατοίκους (200.000), σύμφωνα με την τελευταία διενεργηθείσα απογραφή πληθυσμού, δυο (2) τουλάχιστον δημοσιογράφους, ii) εφόσον κυκλοφορούν σε περιφερειακές ενότητες με πληθυσμό άνω των διακοσίων χιλιάδων (200.000) κατοίκων, σύμφωνα με την τελευταία διενεργηθείσα απογραφή πληθυσμού, τρεις (3) τουλάχιστον δημοσιογράφους, ηδ) οι εβδομαδιαίες περιφερειακές και τοπικές εφημερίδες δύο (2) δημοσιογράφους με την επιφύλαξη της περ. α’ του άρθρου 3α του ν. 1178/1981». Το ερώτημα μας παραμένει: πως δύναται μια ημερήσια εφημερίδα, με 5 ή και περισσότερες εκδόσεις ανά εβδομάδα να λειτουργεί με δύο δημοσιογράφους και μία εβδομαδιαία με τον ίδιον αριθμό; Ζητάμε τουλάχιστον την επαναφορά της υποχρέωσης των εφημερίδων που εκδίδονται σε Νομούς κάτω των 80.000 κατοίκων να διαθέτουν έναν δημοσιογράφο. Άρθρο 5 Επικαιροποίηση προϋποθέσεων εγγραφής και επανεγγραφής στο Μητρώο Έντυπου Τύπου (Μ.Ε.Τ.) – Τροποποίηση άρθρου 4 ν. 5005/2022 «5. Με την αίτηση για την εγγραφή ή για την ανανέωση της εγγραφής ή για την επανεγγραφή στο Μ.Ε.Τ., η ενδιαφερόμενη επιχείρηση οφείλει να υποβάλει για κάθε έντυπο που εκδίδει ξεχωριστά πλήρη στοιχεία για την κυκλοφορία του κατά το τελευταίο έτος, όπως παραστατικά από πρακτορεία διανομής, συνδρομές, παραστατικά από σημεία πώλησης, καθώς και παραστατικά που αποδεικνύουν την εκτύπωση του εντύπου ανάλογα με την περιοδικότητά του…» Η ΕΙΕΤ συμφωνεί με την ανάγκη ύπαρξης παραστατικών εκτύπωσης ως προϋπόθεση για την ένταξη στο Υπομητρώο, και μάλιστα τα παραστατικά εκτύπωσης (για όσους τυπώνουν σε εξωτερικά τυπογραφεία), και τα παραστατικά αγοράς χαρτιού, τσίγκων, μελανιών, τόνερ κ.α. (για όσους τυπώνουν σε δικά τους τυπογραφεία), να αφορούν το προηγούμενο έτος. ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Είναι αρκετά δύσκολο έως αδύνατον να αναρτώνται στην πλατφόρμα όλα τα παραστατικά συνδρομών, πρακτορείων, σημείων πώλησης κ.α., καθώς πρόκειται για χιλιάδες αποδείξεις στο σύνολο των εντύπων και θα είναι αδύνατος ο έλεγχος τους. Αυτά, όπως μέχρι σήμερα, μπορούν να γίνουν κατά τους επιτόπιους ελέγχους. Άρθρο 9 Διαδικασία εγγραφής και ανανέωσης εγγραφής στο Μ.Ε.Τ. – Αντικατάσταση άρθρου 8 ν. 5005/2022 «2. Η εγγραφή του εντύπου στο Μ.Ε.Τ. και η πιστοποίηση της παρ. 1 του άρθρου 5 ισχύουν για τρία (3) έτη. Για την ανανέωση της εγγραφής, η επιχείρηση έντυπου τύπου υποβάλλει υπεύθυνη δήλωση μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-Ε.Ψ.Π.) ότι πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 4, από την 1η Μαρτίου έως την 31η Μαρτίου του έτους εντός του οποίου λήγει η πιστοποίηση». Η ΕΙΕΤ εκφράζει επιφυλάξεις σχετικά με την υποβολή από τις επιχειρήσεις αιτήσεως ανανέωσης της εγγραφής τους στο Μ.Ε.Τ. ανά τριετία, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος επιχείρηση που δεν δικαιούται την εγγραφή της ή να έχει απολέσει την ικανότητα, να παραμείνει στο Μητρώο για τρία έτη. Επιπλέον, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι μέσα σε αυτή την περίοδο θα έχει ελεγχθεί μόνο το 60% των εγγεγραμμένων, δημιουργείται ένα σημαντικό περιθώριο για παρατυπίες. Αντιλαμβανόμενοι των φόρτο εργασίας της Διεύθυνσης προτείνουμε η αίτηση να υποβάλλεται ανά δύο έτη. Άρθρο 26 Κατανομή καταχωρίσεων – Προσθήκη περ. αα) στην υποπαρ. 1 της παρ. Α του άρθρου 3 ν. 3548/2007 Στην υποπαρ. 1 της παρ. Α του άρθρου 3 του ν. 3548/2007 (Α’ 68), περί κατανομής των καταχωρίσεων, προστίθεται περ. αα) ως εξής: «αα) Στις περιφέρειες στις οποίες εκδίδεται μία ημερήσια εφημερίδα αρκεί η δημοσίευση σε μία (1) ημερήσια και σε δύο (2) τουλάχιστον εβδομαδιαίες εφημερίδες της περιφέρειας στην οποία πρόκειται να λάβει χώρα η υπηρεσία ή η μελέτη, η προμήθεια αγαθών ή η εκτέλεση έργου, σύμφωνα με το αντικείμενο της διακήρυξης ή της προκήρυξης, εφόσον υπάρχουν». H πρόταση μας είναι: «Στις ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ στις οποίες δικαίωμα δημοσιεύσεων, με βάση την ετήσια απόφαση του ΓΓΕ, έχει μία ημερήσια εφημερίδα, αρκεί η δημοσίευση σε μία (1) ημερήσια και σε δύο (2) τουλάχιστον εβδομαδιαίες εφημερίδες της ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ στην οποία πρόκειται να λάβει χώρα η υπηρεσία ή η μελέτη, η προμήθεια αγαθών ή η εκτέλεση έργου, σύμφωνα με το αντικείμενο της διακήρυξης ή της προκήρυξης, εφόσον υπάρχουν». Επίσης, κατ’ εξαίρεση για την Περιφερειακή Ενότητα Καστοριάς, λόγω του ότι δεν υπάρχει στη ετήσια λίστα ημερήσια εφημερίδα, η δημοσίευση να γίνεται σε τουλάχιστον τρεις (3) εβδομαδιαίες εφημερίδες. Άρθρο 27 Αμοιβή για την καταχώριση δημοσιεύσεων – Αντικατάσταση παρ. 4 άρθρου 4 ν. 3548/2007 «Η παρ. 4 του άρθρου 4 του ν. 3548/2007 (Α΄ 68), περί αμοιβής για την καταχώριση δημοσιεύσεων, αντικαθίσταται ως εξής: «4. Οι δαπάνες δημοσίευσης της διακήρυξης καταβάλλονται από τον φορέα που έδωσε την εντολή καταχώρισης στην εφημερίδα, με την τιμή των δημοσιεύσεων για τους φορείς του Δημοσίου που προβλέπεται στην κοινή απόφαση της παρ. 2, εντός των προθεσμιών του άρθρου 69Ζ του ν. 4270/2014 (Α’ 143), περί προθεσμιών αποστολής δικαιολογητικών δημοσίων δαπανών και δαπανών φορέων Γενικής Κυβέρνησης, έκδοσης τίτλου πληρωμής και εξόφλησης αυτών. Σε περίπτωση ανακήρυξης αναδόχου της δημοσιευόμενης διαδικασίας, οι ως άνω δαπάνες παρακρατούνται από τον φορέα και αφαιρούνται από το τίμημα που οφείλει στον ανάδοχο για το σχετικό έργο ή προμήθεια. Η διαφορά μεταξύ του κόστους δημοσίευσης που εφαρμόζεται για τους φορείς του Δημοσίου και του κόστους δημοσίευσης που εφαρμόζεται για τους ιδιώτες βαρύνει τον ανάδοχο και καταβάλλεται από αυτόν με την προσκόμιση των νόμιμων παραστατικών στις εφημερίδες στις οποίες έχουν γίνει οι δημοσιεύσεις του άρθρου 1. Ο ανάδοχος υποχρεούται μετά την κατακύρωση, και σε κάθε περίπτωση πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας υπογραφής της σύμβασης, να προσκομίσει στην αναθέτουσα αρχή τα απαιτούμενα αποδεικτικά, από τα οποία προκύπτει ότι έχει εξοφλήσει τη διαφορά της τιμής του προηγούμενου εδαφίου στις εφημερίδες που καταχωρίζουν δημοσιεύσεις». Η διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 26 του Ν. 5005 /2022 με την οποία τροποποιήθηκε το άρθρο 4 του ν. 3548/07 και προστέθηκε σε αυτό παρ. 4 η οποία ορίζει ότι: «4. Οι δαπάνες δημοσίευσης της διακήρυξης, καταβάλλονται από τον φορέα που έδωσε την εντολή καταχώρισης στην εφημερίδα, εντός των προθεσμιών του άρθρου 69Ζ του ν. 4270/2014 (Α’ 143)». Είναι προφανές ότι η διάταξη αυτή ήταν αμιγώς διαδικαστική και αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο στον χρόνο και στον τρόπο εξόφλησης των σχετικών τιμολογίων και σε καμιά περίπτωση δεν αφορά και δεν επηρεάζει την τιμή της δημοσίευσης αυτή καθαυτή η οποία παγίως εδώ και πολλά χρόνια καθορίζεται από την γνωστή ΚΥΑ 2/82452/0020/12-11-2008 (ΦΕΚ 2441 /Β’/2-12-2008). Και σκοπό είχε να αποκτήσουν ρευστότητα οι εφημερίδες – επιχειρήσεις με την άμεση εξόφληση παραστατικών με τιμή αναδόχου (0,50 ευρώ/ χιλιοστόμετρο, ήτοι 5,00 ευρώ/ πόντο). Η κατάσταση περιπλέχθηκε με την παρέμβαση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, το οποίο με την υπ. αριθμ. 85456/2-6-23 Παροχή Απόψεων επί τεθέντος ερωτήματος, γνωμοδοτεί υπέρ της εσφαλμένης ερμηνείας της σχετικής διάταξης θεωρώντας ότι η τιμολόγηση των δημοσιεύσεων πρέπει να γίνει με «τιμή δημοσίου»! Με στόχο να καταδείξουμε ότι το δημοσιονομικό κόστος, σε περίπτωση πληρωμής των παραστατικών με τιμή αναδόχου και αμέσως μετά την δημοσίευση, αποστείλαμε στα μέλη μας ερωτηματολόγιο που αφορά το θέμα αυτό, ούτως ώστε να έχουμε την καλύτερη δυνατή εικόνα για το τι συμβαίνει σε όλους τους Νομούς της χώρας. Συνολικά 62 από τα 91 μέλη της Ένωσης μας (από 41 Νομούς της χώρας), που δικαιούνται να δημοσιεύουν υποχρεωτικές καταχωρήσεις, απάντησαν στο ερωτηματολόγιο μας και όσον αφορά τους άγονους διαγωνισμούς, από τους οποίος, δήθεν, δημιουργείται το δημοσιονομικό κόστος, με βάση τις απαντήσεις των μελών, ο μέσος όρος ανέρχεται μόλις στο 8% στο σύνολο των Τιμολογίων. Αυτό δηλαδή, είναι και το δημοσιονομικό κόστος σε περίπτωση που ορισθεί ως ενιαία τιμή πόντου τα 5 ευρώ/ πόντο! Εμμένουμε λοιπόν στη θέση, η οποία άλλωστε συνάδει με παρ. 2 του άρθρου 26 του Ν. 5005 /2022 (…), «Οι δαπάνες δημοσίευσης της διακήρυξης, καταβάλλονται από τον φορέα που έδωσε την εντολή καταχώρισης στην εφημερίδα, εντός των προθεσμιών του άρθρου 69Ζ του ν. 4270/2014 (Α’ 143)»., με τιμή αναδόχου. Η νέα διάταξη που προτείνεται, δηλαδή η άμεση πληρωμή των 2 ευρώ/ ανά πόντο και η οριστική εξόφληση (τα υπόλοιπα 3 ευρώ) «μετά την κατακύρωση του διαγωνισμού, και σε κάθε περίπτωση πριν από την ολοκλήρωση της διαδικασίας υπογραφής της σύμβασης», θα περιπλέξει εκ νέου τα πράγματα, καθώς θα υπάρξουν -και πάλι παρερμηνείες- από πολλούς φορείς, αλλά και μεγάλος φόρτος εργασίας στις επιχειρήσεις μας μέχρι την οριστική εξόφληση των Τιμολογίων. Άρθρο 28 Κυρώσεις – Αντικατάσταση άρθρου 5 ν. 3548/2007 Το άρθρο 5 του ν. 3548/2007 (Α’ 68), περί κυρώσεων, αντικαθίσταται ως εξής: «Άρθρο 5 Κυρώσεις Με απόφαση του Προϊσταμένου της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε., επιβάλλονται κυρώσεις σε βάρος της εφημερίδας, στις ακόλουθες περιπτώσεις: α) σε περιφερειακή ή τοπική εφημερίδα, η οποία δεν συμπεριλαμβάνεται στην απόφαση του άρθρου 2». Δεν προβλέπονται κυρώσεις σε εφημερίδες που με αναληθή στοιχεία και μάλιστα καταθέτοντας Υπεύθυνες Δηλώσεις, εντάχθηκαν στο Υπομητρώο και αυτό διαπιστώθηκε αποδεδειγμένα. Πρόταση της Ε.Ι.Ε.Τ. είναι η θέσπιση βαρύτατων προστίμων στις εφημερίδες αυτές και η μόνιμη αποβολή τους από το Υπομητρώο. Σε διαφορετική περίπτωση, είναι βέβαιο ότι κάποιοι θα συνεχίσουν να παραθέτουν αναληθή στοιχεία, να βρίσκονται μέσα στη λίστα για πολλά χρόνια κι αν κάποτε εντοπιστούν, απλά θα μείνουν εκτός Υπομητρώου για έξι μήνες. Επιπλέον προτείνουμε: 1) Κατάργηση της εξαίρεσης των προσλήψεων από το πεδίο του ν. 3548/2007, η οποία δεν έχει καμία δικαιολογητική βάση, ωστόσο θα ενισχύσει τη διαφάνεια και την ίση μεταχείριση στις δημοσιεύσεις μεταξύ των επιχειρήσεων και θα αποτελεί επιπλέον κίνητρο για τις εφημερίδες προκειμένου να καλύψουν τις προϋποθέσεις ένταξης στο Υπομητρώο. 2) Δημοσίευση αγγελιών γάμου και σε εβδομαδιαίες εφημερίδες προς αντιμετώπιση του ζητήματος που αναφέρεται στην προηγούμενη πρόταση. 3) Για τις ιστοσελίδες που είναι ενταγμένες στο ΜΗΤ και απασχολούν έναν δημοσιογράφο να θεσπιστεί μίνιμουμ αριθμός 15 ημερήσιων αναρτήσεων. Μετά τιμής Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Ι.Ε.Τ. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ: ΑΝΤΩΝΗΣ ΜΟΥΝΤΑΚΗΣ Ο Α’ ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ: ΣΤΑΥΡΟΣ ΜΑΤΣΗΣ Ο Β’ ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ: ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΟΥ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: ΝΙΚΟΣ ΣΟΥΡΟΛΟΠΟΥΛΟΣ Ο ΕΙΔ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΓΥΡΙΟΥ Ο ΤΑΜΙΑΣ: ΑΓΓΕΛΟΣ ΒΑΣΙΛΑΙΝΑΣ ΤΟ ΜΕΛΟΣ: ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΚΥΔΩΝΗΣ